Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Gällande CR (controle room) så är min avsikt att göra detta helt flytande.

Min tanke var nog som du beskriver, att gjuta en flytande betongplatta som golv på det befintliga golvet.

Väggar kommer ställas på en byggd sockel och sedan kopplas fri från resterande bygget.

är det inte inspelningsrummet (studion) du helst vill frigöra från omvärlden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

trivsel är oerhört underskattat många ggr - men oerhört viktigt om man ska jobba flera timmar ihop med andra i ett begränsat utrymme

+1 Så jävla sant!

Grattis till The Cruncher Kid, Cruncher!

(Gillade din "rokumentär" som du hade uppe för ett tag sedan... 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, Gilbert, Claes och alla andra som varit aktiva i "gamla" Cruncher-bygget: ni förstör mitt liv. 😉 Jag kan varken äta, sova eller jobba.. Jag bara sitter och lusläser, följer länkar och sörplar i mig information. När jag sent (nä, tidigt är nog rätta ordet) omsider stängt datorn och gått och lagt mig så snurrar det i huvudet av idéer och inspiration så det inte går att somna.

Den otroligt inspirerande inställningen att allt går att göra och inte minst det fina resultatet har fått mig att bestämma mig för att göra i ordning ett eget rum för min hemmastudio, inkl mätning av de akustiska egenskaperna, enklare behandling a la Cruncher och framför allt en trivsam och inspirerande miljö.

Senaste dagarna har gått åt till att röja, städa, och börja spackla, slipa och måla. Och så hittar jag plötsligt ÄNNU en Cruncher-tråd. Ett nytt bygge. Hjälp..! 😄

/ Martin

EDIT: jag startar nu en egen tråd, som drivkraft för framsteg i mitt eget projekt. Läs den här!

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte inspelningsrummet (studion) du helst vill frigöra från omvärlden?

I största möjliga del och allt som oftast är nog detta vad som önskas i de flesta sammanhang.

Lite det jag skrev om tidigare att jag blir tvungen till att kombinera liverummet med ytterligare en funktion i form av en greenscreenstudio.

Samt, ju större yta att frilägga, desto kostsammare.

Däremot finns planer på en isobox som kommer bli helt flytande.

Fast detta ser jag nog framme i fas tre - fyra någonstans men ja, du har helt rätt.

Jag som är tvungen att vara adaptiv bara och får acceptera läget bara.

Jag tror jag ska kunna hantera liverummet och reglera det något så när gynnsamt ur akustisk synpunkt ändå.

Trivsamhet är däremot något jag sätter under kategorin, ergonomi!

Det måste vara ergonomiskt för själen och stimulera hjärnans möjlighet till avlastning.

Helt rätt!

Take care demonen!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

neoprenkuddarnas jobb är ju att överföra minimalt med vibrationer. Kan fixa materialdata på det te däj sen. Men du tänker gjuta ett golv ovanpå det gamla alltså, vilande på sagda kuddar?

finns polyester wool med elastomer pads:

http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-DPM.pdf

finns även nån likande med glasull.

rummets stolek om du räknar "optimal room dim" är slutlig storlek på ljudisolerade rmmet innan akustikväggarna(akustik bahndling) byggs.

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

finns polyester wool med elastomer pads:

http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-DPM.pdf

finns även nån likande med glasull.

rummets stolek om du räknar "optimal room dim" är slutlig storlek på ljudisolerade rmmet innan akustikväggarna(akustik bahndling) byggs.

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Stort tack för länken där adrumdrum!

Vibratec verkar ha i stort sett rubbet av vad som behövs för ett studiobygge!?

Har du använt deras produkter i ditt egna bygge?

Thanx!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

neoprenkuddarnas jobb är ju att överföra minimalt med vibrationer. Kan fixa materialdata på det te däj sen. Men du tänker gjuta ett golv ovanpå det gamla alltså, vilande på sagda kuddar?

Det är min ambition ja!

Tillammans med kanaler för kablage och har en idé om ventilation med i detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum wrote:

rummets stolek om du räknar "optimal room dim" är slutlig storlek på ljudisolerade rmmet innan akustikväggarna(akustik bahndling) byggs.

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Då har jag förstått det rätt.

Det solida rummets dimension alltså.

Hur fasen tar jag med beräkningarna för det yttre rummets solida dimensioner då?

Eller är tanken att det inre rummet ska bli så solitt att det inte påverkar?

Jag kan ju förstå detta om jag bygger i sten eller liknande där det finns lite vikt som isolerar.

Missar jag något här?

dt_roominroom1.jpg

Piiiz bangeeerz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Crunch.

Jag byggde en vägg bestående av två lager gips och isolering. Denna vägg är en skiljevägg i ett annars helt fyrkantigt rum. Det nya rektangulära rummet, som utöver gipsväggen har tre solida betongväggar, beter sig som just ett rektangulärt rum. Jag har mina stående vågor i mellan de väggar jag ska och inte mellan någon bakomvarande vägg. Trots att det skulle handla om en 35Hz våg som första resonansfrekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crunch.

Jag byggde en vägg bestående av två lager gips och isolering. Denna vägg är en skiljevägg i ett annars helt fyrkantigt rum. Det nya rektangulära rummet, som utöver gipsväggen har tre solida betongväggar, beter sig som just ett rektangulärt rum. Jag har mina stående vågor i mellan de väggar jag ska och inte mellan någon bakomvarande vägg. Trots att det skulle handla om en 35Hz våg som första resonansfrekvens.

Jag förstår Krille!

Likförbenat så säger mig något att likförbannat hur tungt jag än får det så lär en del av de lägsta frekvenserna ta sig igenom väggen.

Fast jag kanske inte kommer lida av det pga den kraftiga absorptionen?

Lite grand som vi gör när vi absorberar den första reflexen i ett rum!?

Hoppas ni hajjar vad jag menar annars får jag försöka illustrera på nåt sätt.

Piiz bangeeerz och tack Krille för att du tar dig en funderare med mig.

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

I mitt fall så går ju ljudet igenom väggen och den tunna dörren jag har satt in. Men någon stående våg blir det inte (och då har jag kört sinustoner i den aktuella frekvensen).

Så för ljudisolering däremot, som du skriver, då ska du bygga tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din skiss strax ovan här ser ju bra ut för att kontrollrum.

Ett fristående rum med en naturlig luftsluss in till den vänstra vingen, med dörrar i två olika stommar. Och eftersom du pratat om flytande konstruktioner så lär du få till minimal överhörning mellan rummen.

Och som adrumrum säger så är det rummets dimensioner invändigt som räknas ut med formeln (Sepmeyer).

Shroeder frekvensen skulle jag också vilja lära mig mer om. Verkar handla om difusering på något vis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet att man kan göra en fattigmans laser med en någorlunda genomskinlig vattenslang va? För att få saker o ting helt i våg...

Gör man föresten inte studiogolv flytande ovanpå torr sand? Billigt men bra. Men det kanske var förr bara, typ 80, 90-tal? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet att man kan göra en fattigmans laser med en någorlunda genomskinlig vattenslang va? För att få saker o ting helt i våg...

Gör man föresten inte studiogolv flytande ovanpå torr sand? Billigt men bra. Men det kanske var förr bara, typ 80, 90-tal? 😕

Absolut!

Det riktiga vattenpasset!

Spelat ju ingen roll hur långt bort som måste mätas.

Golvsand känner jag oxå igen!?

I dag är det nog framför allt gummi man pratar om oavsett application.

Om du kollar länken som adrumdrum lade upp till Vibratec så kan du till och med hitta isolerade reglar för väggbruk.

Jag tyckte det såg väldigt intressant ut!

I mitt fall så söker jag tillika att få golvet så tungt det bara går trots flytande konstruktion.

Lite tanke på fack indelad betonggjutning!?

Alternativt plyfabotten med flytspackel och sen upp till golspån och ytterligare flytspackel.

Funderar även på vad för typ av golv!?

Klinker?

Matta?

De har sina för och nackdelar.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

I mitt fall så går ju ljudet igenom väggen och den tunna dörren jag har satt in. Men någon stående våg blir det inte (och då har jag kört sinustoner i den aktuella frekvensen).

Så för ljudisolering däremot, som du skriver, då ska du bygga tungt.

Hmmmm...

Är du helt säker på detta!?

Det låter knasigt i mina öron.

Om ljudet går igenom så gör det ju det!?

Det är inte så att din tillbygda vägg faktiskt agerar som en panelabsorbent?

Nyfiken som attans här!

Tack för ditt inlägg.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fortfarande att din bild och ditt alias blir så oerhört skojiga ihop med den gemytliga mys-attityd och det välvårdade språk du uppvisar här på forumet. "Mjuktuff" har sällan passat bättre. Rock on.

Ha ha ha!

Jag erkänner mig "tofflad"!!!

Naaa..., det var väl så här....

En gång i tiden, så drev jag ett band som gick under namnet GaphiA.

Fyra otäcka gestalter som spelade tung , arg musik.

Värsta sminket á la KISS och brytala scenkläder.

Med andra ord riktigt kul.

Det lever väl kvar en sate i mig kan jag tro men jag är väldigt glad att jag uppfattas på det sätt du beskriver nattvaktaren!

Jag har haft nog med problem gällande ödmjukhet i mitt musikaliska liv så jag prioriterar just den biten oerhört högt.

Jag bockar och bugar!

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket troligt.

Ahh...

Trodde nästan det..!

Men stämmer argumentet bakom påståendet att rummets dimensioner i noder och akustiska egenskaper, ej påverkas av akustikbehandling?

Jag har fått för mig att det enbart handlar om avstånd som stämmer överens med en frekvens våglängd!?

Är jag ute och cyklar nu igen Gilbert?

Var rädd om sig!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Men stämmer argumentet bakom påståendet att rummets dimensioner i noder och akustiska egenskaper, ej påverkas av akustikbehandling?

Jag har fått för mig att det enbart handlar om avstånd som stämmer överens med en frekvens våglängd!?

Är jag ute och cyklar nu igen Gilbert?

Var rädd om sig!

/Mojje

Inte säker på om jag förstod frågan, men generellt (och ganska förenklat) så påverkar inte akustikbehandlingen alltför mycket vilka resonansfrekvenser du kommer att ha och vid vilka frekvenser dessa ligger (återigen, ganska förenklat men men ...). Det vi åstadkommer med akustikbehandlingen (delvis) är att dämpa dessa stående vågor så att inga sticker ut (peak eller dipp, samt att de inte har för lång efterklang).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte säker på om jag förstod frågan, men generellt (och ganska förenklat) så påverkar inte akustikbehandlingen alltför mycket vilka resonansfrekvenser du kommer att ha och vid vilka frekvenser dessa ligger (återigen, ganska förenklat men men ...). Det vi åstadkommer med akustikbehandlingen (delvis) är att dämpa dessa stående vågor så att inga sticker ut (peak eller dipp, samt att de inte har för lång efterklang).

Ahh!

Jag som formulerade mig dåligt.

De stående vågor vars frekvens bestäms av rummets storlek.

Låt säga att jag monterar en helmholtz i mitt rum för rummet kräver den behandlingen och en QRD längst bak i rummet.

Kommer rummets dimensioner att förändras då ur den stående vågens perspektiv?

Både helmholtzaren och QRD är ju reflekterande ytor tillika.

Så därför undrar jag om dessa ska tas med i beräkningen för det "gyllene rummet"?

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh!

Jag som formulerade mig dåligt.

De stående vågor vars frekvens bestäms av rummets storlek.

Låt säga att jag monterar en helmholtz i mitt rum för rummet kräver den behandlingen och en QRD längst bak i rummet.

Kommer rummets dimensioner att förändras då ur den stående vågens perspektiv?

Både helmholtzaren och QRD är ju reflekterande ytor tillika.

Så därför undrar jag om dessa ska tas med i beräkningen för det "gyllene rummet"?

/Crunch'

Något förenklat då (som vanligt), så säger jag nej. Betänk våglängden vi talar om. En lite fjuttig diffuser kommer inte att stoppa en våglängd på flera meter. En avstämd absorbent är i princip akustiskt transparent för frekvensen i fråga men den kan givetvis göra lite skillnad för andra, högre frekvenser om tillräckligt stor i förhållande till våglängden hos dessa.

För att svara på grundfrågan; du behöver inte tänka på den interna akustikbehandlingen när du planerar dimensionerna på rummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

akustik byggen/behandlig påvärkar inte vika frekanser som sreons/ståendevågor i lägre registret. där emot kan man som sagt dempa dessa.

man kan åxå låta saker fylla felra funktioner tex rfz med vinklad slotresonaor(typ john sayers byggen)eller att qrd diffusorer är slats i en resonator(tex i mitten av bakre delen av rummet).

man ska alltid ta med i beräkningen hur saker påverkar andra frekvser än de man vill behandla mäst.

viktigt att se helheten.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx Gilbdert och adrumdrum.

Det var detta jag var ute efter.

Ser man till John Sayers studiodesigner så är dom så långt ifrån räta ytor man kan komma.

Dock bygger han ju i ett vanligt fyrkantigt rum från första början där han sedan bibehåller symmetri genom sina konstruktioner.

Det var just detta jag klurade på.

En slotresonator som tar upp en hel vägg bör ju påverka rumsmodern!?

Och det jag hattar mellan är om konstruktionen av dylik är skapad på ett sådant sätt att den inte påverkar det fyrkantiga rummets ursprungliga ljud?

Då tänker jag...hmmm, kanske för att den inte är tät? Ja visst!?

Men hur fasen blir det då med en sån best jag byggde i min gamla studio?

Den var ju nästan 2.5 m2 och tät!?!?

Jag tänker och tror att precis som Gilbert säger; Det är skit samma för ljudvågorna går rakt igenom och dom frekvenser som en helmholtzare är avstämd till, resonerar bara med den stående vågen men minskar dess amplitud med fjäderverkan varpå RT minskas.

Det frekvenser som kommer påverkas, reflekteras av ett sånt bygge..., låt säga 1.6 kHz, har så kort våglängd att de inte ses som stående vågor och i de fall de uppstår så resulterar dessa i flutterekon som i sig är ganskla enkla att behandla.

Är jag på rätt spår nu!?

Var rädda om er och tack för att ni står ut med min ytterst praktiskt lagda skalle!

Piiiz bangeeerz!

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket troligt.

Jag var i förmiddags tvungen att springa ner i källaren för att undersöka saken närmare. Jag vill ju inte bli känd som Krille Glappkäft..

Körde sinus och lyssnade efter den stående våg som borde befunnit sig bakom min vägg. Väggen är reglad med 90x45 med två lager gips om lott.

Den finns där men är kraftigt försvagad. Väldigt kraftigt.

När jag byggde denna skiljevägg var jag orolig för att den just inte skulle påverka de lägsta noderna i mitt rum. i mitt fall hade jag ett så gott som kvadratiskt rum där jag var rädd för att få ca 32Hz mellan samtliga väggar.

Nu har jag en stark 35Hz ton på längden.

Om jag byggt en panelabsorbent av en slump? Ingen aning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i förmiddags tvungen att springa ner i källaren för att undersöka saken närmare. Jag vill ju inte bli känd som Krille Glappkäft..

Körde sinus och lyssnade efter den stående våg som borde befunnit sig bakom min vägg. Väggen är reglad med 90x45 med två lager gips om lott.

Den finns där men är kraftigt försvagad. Väldigt kraftigt.

När jag byggde denna skiljevägg var jag orolig för att den just inte skulle påverka de lägsta noderna i mitt rum. i mitt fall hade jag ett så gott som kvadratiskt rum där jag var rädd för att få ca 32Hz mellan samtliga väggar.

Nu har jag en stark 35Hz ton på längden.

Om jag byggt en panelabsorbent av en slump? Ingen aning..

Hur djup är luftspaten bakom skiljeväggen?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...