Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Kära forumiter....

...aldrig kunde jag tro när jag började bygga mitt gamla krypin, att så många skulle involveras, glädjas, slita sitt hår för, banka sina skallar i borden och dricka så många öl för att lindra sina plågor mellan matteformler och byggdamm!!!

Jag läser idag att 105815 besök har gjorts i min gamla tråd.....!!!

....det är fasen helt galet!

Rubriken till denna tråd förtäljer en del av min avsikt men att kunna uppnå den känsla som vi lyckades skapa då det begav sig, tror jag är en omöjlighet!?

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!!!

En ny resa, ett annat liv, berikat på så mycket mer och om möjligt, än mer glädje att sprida till folk.

Tillbaka på forumet i allra högsta grad.

Denna gång med ett lite lugnare tempo initiativt men vem ska jag lura? Jag vet att det lär barka iväg med hästlängder innan jag vet ordet av det...!

En ny skepnad....

Orsaken till min frånvaro är många och för att grunda denna tråd lite grand och med det inte bygga allt för stora förväntningar nu i början, så förtäljer historien...

Jag har blivit pappa!

Min fantastiske son Casper Elvis Anders Isaksson/Andersson föddes den förste augusti 2010!

Det är fasen Harry Potter på riktigt! Ingen leksaksmagi här inte!!!!

Total lycka!

Nummer två till orsakerna som oxå hänvisar till rubriken..

107,1 kvadrat...

Jag har köpt ett hus!

Ett redigt stort hus dessutom!

En härlig träkåk från 30-talet.

...med den följde...., ett garage...! På 107,1 kvadratmeter!

Gissa vad som ska byggas i det garaget!?!?!?! Ha ha ha ha!

Någonstans, långt där borta vid horisonten, hägrar min dröm om att äntligen kunna bygga en riktig studio!

Inget happ som happ den här gången. Inga kompromisser.

Den här gången blir det komplett!

Jag börjar med lite bilder:

dt_studio_vers1_perspektiv.jpg

dt_studio_vers1_top.jpg

Fortsätter med en helt ogenomtänkt projektbeskrivning:

DemontimE Studios:

Yta: 107,1 m2

Grund: Ojämn betong.

Väggar: Vinterisolerad plåtfasad med gipsade innerväggar.

Uppvärmning: Luftvärme alt. bergvärme

Budget: 0 Kr + massor av jävlar anamma.

Vad ska göras?

Ett korrekt kontrollrum.

Ett korrekt liverum.

En isobox.

En greenscreenbox.

Status: Planering och kalkyl samt problemanalys.

Färdigställande: Inom två år.

Vad är det jag vill då?

Jag vill bygga ett "golden room". Både för kontrollrummet samt liverummet.

Jag vill återsamla alla kunnanden här på forumet för att gemensamt ta fram "hur bra det faktiskt går att bygga" en hemstudio.

Jag vill ånyo upprätta en byggtråd som inspirerar, aktiverar och certifierar allt det som forumets deltagare kan så mycket om.

Jag tror vi kan det!

Min förra tråd var otroligt givande då den faktiskt behandlade ett ämne och mål som för de flesta var helt uppnåeligt.

Den här tråden kommer inte handla om att bygga en stor jävla studio som ska drivas komerciellt.

Då hade jag anlitat akustiker och sett det som en ren buisness.

Intäkter vs. utgifter.

Den sidan av musik föraktar jag!

Det handlar bara om pengar.

Pengar och hyror som måste betalas varenda månad.

Det tar död på skapandet!

Borta är den tiden då stora studios var ett verktyg för obekymrad kreativitet...

Om ett rockband lyckas få femtio tusen till en platta idag så anses det vara en storsäljare!

Va fasen är det för BS!!!

Om det är så bolagen tänker så måste vi ta bort faktorerna som styr detta.

Pengar!

Jag vill skapa en kreativ yta där artisterna inte ska behöva bekymra sig om kostnader.

Dom ska oroa sig för känslorna som dom lockar fram med sin musik.

Dom ska bita på naglarna över om "farmor" kommer gilla den senaste låten de skrev...

Dom ska känna att dom inte tappat kontrollen över det frö dom sådde när dom första accorden togs...

Nu har jag möjligheten!

Jag har 107,1 kvadratmeter att bygga på.

Nån som vill åka med på resan...?

Piiiz bangeeerz!!

Vänligen.

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt Crunch!

Stort grattis till utökningen på alla fronter!

Lycka till med nya bygget och jag är övertygad om att vi är många som med stor spänning kommer följa dig här. Hoppas inte såna banala saker som övrig husrenovering, frusna vattenledningar, bortsprungna katter och byte av värmepanna kommer hindra dig från riktigt viktiga saker.. ;-)

Det kommer bli ett gott nytt år!

Hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Bygger själv för fullt. Ska bli kul att se hur du tänker göra.

Jag hade tyvärr inte så mkt plats att börja med. Hade bara 60kvm så jag har fått bygga till. Kommer att bli ca 175 när vi är färdiga.

Hoppas på att kunna erbjuda ett bra liverum där man kan spela in alla på en gång. Gillar när man spelar tillsammans.

Följer med spänning din tråd.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill skapa en kreativ yta

gillar din ambition

ska inte slänga på dig massa åsikter om akustik å dyl - det fixar du å andra bra ändå vet jag

däremot nåt som inte alla tänker på eller alltid har möjlighet att åstadkomma: arbetsmiljön

släpp in mycket ljus (gärna takfönster om du vill slippa insyn) - och öka takhöjden

ventilationsrör i all ära - men en stor luftvolym, en rymd, ett härligt ljus ... ger energi, lust och fägring

trivsel är oerhört underskattat många ggr - men oerhört viktigt om man ska jobba flera timmar ihop med andra i ett begränsat utrymme

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till huset, de nya planerna och framförallt till tillökningen!

Jag är riktigt spänd på resan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen skitkul!!!

Med tanke på hur mycket du lärde dig själv (och därmed samtidigt förmedlade till alla andra) i den gamla byggtråden, så kommer det säkert inte att bli några problem med akustiklösningarna där. 🙂

Sådant utrymme att bygga studio i, är något som förblir en våt dröm för de flesta av oss, så det ska bli riktigt roligt att följa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till äventyret Cruncher!

Och till utrymmet för studion också!

Med det utrymmet lär ju akustiken bli super. Och beroende på vilken ljudisolering du tror dig behöva skulle jag annars hänga på Demonproducenten här. Designa för kreativitet, glädje och enkelhet.

Dagsljus är ju toppen om det går att ordna när man sitter långa stunder. Då kan man välja när man vill ha det och inte.

Lycka till nu när det beger sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allesammans!

Framför allt ett stort tack för välkomnandet igen av gamla rävar här på forumet.

Det värmer!

Antager att min frånvaro är förlåten med tanke på ursäkten! (läs barn.) Hi hi hi!

Att anlita en akustiker så som flera föreslår är nog bra om man inte är som jag.

Det går inte få till en fantastisk byggartråd om man gör detta enligt konstens regler.

Då blir det bara ännu en studio...!

Det jag vill se är hur studion blir om de mångas kompetens här på forumet används.

Jag har fullt förtroende för de kunskaper som finns och verkar här.

Jag har ju bevisligen fått tagit del av den i tidigare projekt.

Så för att svara på frågan om anlitandet av akustiker så är svaret nej.

Kunskapen finns här!

Kombinationen med att lära samtidigt man bygger är en positiv process som dessutom håller nere och sprider kostnaderna för ett sånt här bygge.

Tid, vilket är den dyraste faktorn, är det jag har mest av allt med tanke på mitt yrke och möjligheten att kunna styra det i stort sett som jag vill.

Nä...

I sann Crunchar anda så ska det här projektet ta pedagogiken bakom akustik för hemanvändaren ytterligare ett steg!

Planeringen hoppas jag att folk vill hjälpa till med och ser redan i de första inläggen att det frågas om takhöjd och vikten av ljus.

Man kan ju lugnt påstå att all form av åverkan på stommen, kostar enorma pengar!

A big no no!

Vi har ett skal och i det skalet kan jag göra vad jag vill.

Jag hoppas att de 3,2 meter som takhöjden når, ska kunna ge ett kontrollrum på minimum 40 kubik hi hi hi!

Så min första frågeställning och begynnelsen till en ritning.

Den gyllene ration!

Det finns flera som förespråkas.

Man nämner det musikaliska rummet.

Någonstans där är mina tankar just nu.

What say you bangeeerz!

Tack åter för det varma välkomnandet.

Ni fick mig att förstå att vi kan lösa det här flaggskeppet!

Allra vänligast.

/Mojje

a.k.a Cruncher

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen va kul att du är tillbaka Cruncharn! Stort grattis till utökningen av familjen! Och vilken bonus - du gör inte bara comeback utan presenterar uppföljaren till en av forumets mest besökta trådar! Jag tror att jag och många andra kommer att bidra till att denna tråd kan ge den förra en match...

Tänk, du kanske till och med kan inspirera mig till ett nytt försök på min Helmholtzare som besegrade mig för snart ett år sedan... 🙂 Så just den delen av bygget ser jag fram emot, mer praktiskt utforskande behövs av denna underliga anordning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Crünch!

Ett fascinerande humanfysiologakustiskt fakta är att spädbarn aldrig skriker sig hesa. Rätt skrik-sångteknik från början liksom. Grattis till bebben!

Jag blir sådär... hur tänkte dom då? ... när jag ser entrén till ditt garage. Om man tar promenaddörrn (inte garageporten) in till vänstra garaget så måste man gå via en dörr till det högra garaget för att forcera ytterligare en dörr till det vänstra garaget. Föralldel... de kanske hade för mycket dörrlist och satte dit en dörr extra för skojs skull?

...mätte du nånsin upp förra studion sen du placerat helmholzarn?

Tjing hopp, kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

fan vad kul med en ny mega-cruncher-tråd....

hoppas att den blir lika välbesökt och informativ som den förra.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet vem som ordnar diffusorer och annan suspekt tillverkning =)

En tanke är ju att kunna möblera "uppåt" med ljus och tyg. En kreativ miljö med högt och luftigt i tak ger storslagna tankar; rita med hela hand, koncept etc. Lägre höjd, lite mörkare tenderar att ge fokus på detaljer.

Kanske kan vara ide att tänka igenom belysning, och möjligen lite olika alternativ hur man kan svepa taktyger.

Ideer ideer.

Shit vad jag också vill ha en sån stor lokal att leka med.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Crünch!

Ett fascinerande humanfysiologakustiskt fakta är att spädbarn aldrig skriker sig hesa. Rätt skrik-sångteknik från början liksom. Grattis till bebben!

Jag blir sådär... hur tänkte dom då? ... när jag ser entrén till ditt garage. Om man tar promenaddörrn (inte garageporten) in till vänstra garaget så måste man gå via en dörr till det högra garaget för att forcera ytterligare en dörr till det vänstra garaget. Föralldel... de kanske hade för mycket dörrlist och satte dit en dörr extra för skojs skull?

...mätte du nånsin upp förra studion sen du placerat helmholzarn?

Tjing hopp, kör hårt!

Tjenare Vallhagen!

Hoppades precis att just du och många fler från den gamla tråden skulle dyka upp här!

Det gör mig fantastiskt glad ska ni veta.

Börjar lite försiktigt i det här bygget och vill vara noga med att åter igen poängtera vikten av planering i det här bygget.

Med allt det fångade förnuft som inandades i förra bygget så kan man lugnt påstå; hade jag planerat mer, så hade mer blivit gjort.

Hastigheten på den här tråden kommer därför inte bli dagligt uppdaterad, som så många andra med barn lätt kan förstå.

Ens intressen förändras men visst, lik förbannat så bär vi alla en kärna inom oss som vill gro och frodas!

Nu har jag en fantastisk chans att kunna skapa det jag egentligen ville.

Ett sjuhelvetes komplex där jag verkligen kan ta kreativa människors önskningar till helt nya nivåer.

Produktion är ju det jag lever för om man åsidosätter min son och familj för ett ögonblick....

Nästan så man får lite skuldkänslor för detta men jag har en fantastisk sambo som hela tiden manar på mig om att våga ta stegen ut i det okända.

Vad annat än att föregå med ett gott exempel för min son, om jag inte skulle ge mig i kast även med detta äventyr!?

Svarar snabbt på två av dina frågor Vallhagen.

Det blev aldrig några mätningar gjorda med Helmholtzaren i min förra studio.

Det hela slutade abrupt när hyresvärden en dag sa upp mitt kontrakt.

Grannar hade fått för sig att det sprang en massa "typer" på nätterna vilket skapade oro.

Tilläggas ska att det inte var ljud som störde grannarna utan bara det att dom inte gillade när jag kom hem från jobb klockan fyra på morgonen och baxade in stuntmadrasser och pyrokistor ner i källaren.

Detta trots att jag förklarat mycket väl för hyresvärden vad mina avsikter med faciliteterna faktiskt var.

Jag tvingades lämna min gamla studio....

Många ansåg att det var ve och fan efter allt det slit som lagts ner.

Sant i och för sig men....

Allt det jag lärde mig och alla de kostnader som var inblandade, ser jag som ren utbildning och förberedelse inför detta nya galna projekt.

Utan tvekan säger jag. Jag hade aldrig kunnat utvecklas i min gamla studio.

Den saknade live-rum och möjligheten att kunna ta dit talanger var ytterst begränsad.

Med detta sagt och lätt sopat under mattan så kan jag villigt erkänna att det hade varit fantastiskt roligt att få kunnat avsluta den gamla tråden med en massa feta grafer som verkligen visade det jag hörde i kontrollrummet!

Det var ren magi när helmholtzaren ställdes in!!!

Betänk nu att detta var en best!

Jag minns inte de exakta värdena på verkningsgraden på den men den krävde tre man för att förflytta!

Så tillbaka till historien hör ju att tre fullskaliga produktioner gjordes i det gamla krypinet under den korta tid jag fick husera där.

En EP samt två videoprodukter.

Här kommer lite länkar:

Skapade på det sätt jag ville att studion skulle kunna leverera.

Ingen BS och snygga termer!

In med skiten, släpp på kreativitetskranen så var det klart! ...och alla log efter processen!

Det är dom där glimtarna i ögonen på folk som jag vill åt...!

...den lilla kopplingen mellan synapserna i hjärnan på talangen som plötsligt förstår att han/hon har gjort något magiskt. Något som kommer affektera andra människor och där det stämmer överens med det frö till tanke som en gång såddes i talangens huvud...

Det är det som driver mig...

...så till det andra svaret då Vallhagen!

Gällande dörrar och annat skräp.

Det är bara ett skal!

Vad jag har förstått av konstruktionen så är det självbärande tak utan behov av innerväggar alls.

Inte bekräftat ännu men jag tänkte besiktiga det i morgon gällande detta då det påverkar planeringen för layouten.

Det är fritt fram för vem som helst att rita och skissa på idéer!

Det enda jag inte vill göra är att ta bort de två garagedörrarna.

Att sätta för dom invändigt har jag inget emot men betänk att jag gärna rullar in en bil i greenscreenstudion framöver!

Så vidare till planeringen.

Nån som känner sig manad att påbörja dialogen om den gyllene ration - det musikaliska rummet!?

Vi bygger helt flytande konstruktioner åvanpå en solid betongplatta.

Vart börjar vi?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Cborg kastade in den här länken någon gång under 2009:

Architectural and Musical Scales in Sound Room Design by Wes Lachot

Detta är vad som definitivt ligger i mitt intresse och vad jag tror är det som faktiskt särskiljer en riktig studio från allt det vi håller på med hemmavid.

Menar verkligen inte med detta att alla de byggen som gjorts av oss glada amatörer inte fungerar utan snarare bara ett försök att hitta en brygga för att slippa använda en akustiker och deras magi.

Vhat say you!!?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

"Den gyllene ration".

Tja, Sepmeyer verkar ju varit något på spåret vad jag har förståt angående ratios på rum.

Men det vet ju du som studerat mh audio sidan in och ut.

Undrar om det finns någon annledning att välja att avika från dessa "regler"?

För mig som lekman har jag då inte kött nog på benen att ifrågasätta dessa teorier man läst om (ang rumsdimensioner).

Där hade iaf jag valt att börja, räkna på rumsstorlek. Bygg så stort du kan utifrån takhöjden.

Kan kanske tipsa om en bok som gör praktik av teorierna. Home recording studio, build it like the pros av Rod Gervais. Borde finnas här och var på nätet. Den är lite som en praktisk version av Master handbook of acoustics om du frågar mig.

God natt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grand inne på samma tankar där Krille!

Så stort det går med hänsyn till takhöjden.

Sepmeyers beräkningar leder oftast fram till tre olika.

A, B och C....

Vad skiljer dom åt?

Storlek?

Hittade en kul länk på gearslutz.com!

50 år av kontrollrumsdesign.

Intressant ur historieperspektiv vad Hidley,Putnam och pajkera' sysslade med i begynnelsen.

Man ler stort!

Piiiz bangeeerz!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ska bli spännande att följa. Garanterat att det kommer bli en väldigt lärorik tråd för många. Tackar för det! 🙂

Har jag förstått rätt att det är; I mitten på garaget, sitter det en dörr'(1) till "hallen", sedan en dörr'(2) vidare höger in i "höger" garage. I det högra garaget sitter den en tredje dörr'(3) in i det vänstra? Se Bild.

bild4y.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Först och främst, Grattis till hus och knodd!

107,1 kvm studio...låter ju snarare som en radiokanal. :rolleyes:

Det ska bli riktigt kul att följa detta. Jag var en av alla de som följde din gamla tråd utan att komma med någon vettig input. Kort sagt var jag intresserad av ditt bygge och glad för att någon orkar slutföra det på det sätt som du gjorde med bygge av helmholzare etc.

Mitt enda tips till dig nu är att ta massor med bilder. Du behöver inte nödvändigtvis posta alla här men många av dem. Är det något som föder idéer och tankar (från vår sida) så är det ju att se vad man har att jobba med och utgå från det. Så ut och plåta redan nu så vi får se bygget innan du rört det.

Om det är någon här på forumet som jag tror skulle orka slutföra ett sådant stort projekt så är det du. Lycka till nu, vi är många som är med dig här på vägen.

/ Jocke

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en Falköpingsmugg i din andra tråd och höll på att trilla av stolen! Är du också därifrån? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant om mått i rummet!

Jag gick en ljuddesign för en 11 årsen och hade en galen ljudprofessor i fysik. Och jag vill minnas att det finns ett "Gyllene snitt" för mått i akustiska miljöer!

Nu minns jag inte vad dom talen var. Men det var förhållande till varandra.

Ett rum i kubik:

Exempelvis om A är 1x

Så skulle B vara 1.6x

Och sist C vara 2.4x

Alltså. Om A skulle vara 5 meter så ska B vara 8 meter och C vara 12 meter!

Nu tog jag bara siffrorna i luften. Och jag har sökt på nätet men hittar det inte. Nån som vet mer om gyllene snittet för akustik? 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tog jag bara siffrorna i luften. Och jag har sökt på nätet men hittar det inte. Nån som vet mer om gyllene snittet för akustik? 🙂

Ingen aning. Men gyllene snittet i matematik (och design och natur) har jag koll på. Förenklat: faktor 1.618 (var det därifrån du fick din "taget ur luften 1.6X" ?)

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...