Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Annons

citerar john syrers under rubriken "Things to avoid are:"

Having to go through the studio to get to the control room!! (I hate this because you always get interuptions as people move in and out of the studio)

och ja, det håller jag fullständigt med om.

Hmmmm...

Då måste jag tänka om adrumdrum!!

Jag vill inte ha entrén annat än mellan mina monitorer.

Måste flytta ISO-boxen i sådana fall.

Beträffande fikarum....

Jag är av den karaktär att det både fikas och surfas för mycket i studios runt om i världen.

Man sitter mer i fikarummet än arbetar vid mixplats.

I alla fall jag finner en logik i det resonemanget.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är grövre!

Byggt i blåbetong. Kallas lättbetong va?

Fullt av massa härlig radon med all säkerhet! Ha ha ha!

Kan mäta dom från inspektionsluckan uppe vid ventilationssystemet.

Frågan är hur fasen jag ska klara värmen i det andra skeppet då?

En till?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur fasen jag ska klara värmen i det andra skeppet då?

En till?

ja eller byta mot en större? jag har ingen koll på sånnt där.

däremot kan jag räkna ut hur du kan flush montera en 40hz kakelugn i bakredelan av rummet, då slipper du en till luftvärmepump.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tänkte bara säga att jag tycker denna tråd är sjukt spännande men jag måste erkänna att jag hoppar över all text och bara kollar på bilderna...

Så många bilder tack! 😄

Gör jag också.

Efter ha sett videon, vilket stort projekt du har framför dig.

Lycka till.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Följer med spänning.

Spontant hade jag också föredragit kontrollrummet direkt till höger när man kommer in, sedan liverum/iso i den bortre delen så att säga.

Just pga hur folk rör sig, har man ett band som spelar in osv, så kanske vissa kommer och går, röker? inte vet jag, men då kan dom springa ut och in utan att passera eventuella pågående inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska spåna lite fritt vad det gäller layouten, utan att begränsa dig till ev. väggar och dörröppningar. Tänk på hur du vill använda studion, vilka funktioner du vill ha och hur det känns naturligt att röra sig / jobba i lokalerna. Jag tycker att det är bra med ett dedikerat utrymme för pentry och relax. Både skönt och fräscht att slippa joxa med mat i kontrollrum eller liverum. Skönt också att inte behöva ha alla bandmedlemmarna i kontrollrummet när man trackar sång tex. och att det då finns ett utrymme att vistas i för detta. I relaxhörnan kan gitarristen öva på sitt solo under tiden som basisten lägger om sin bas - typ. Bra också att smidigt kunna gå på toan oavsett om du är i relaxen, live eller kontrollrummet. Om du har glasdörrar till K-rummet har du uppsikt över entre´n över folk som kommer och går om du lägger in några smala höga glaspartier i mellanväggen som jag ritat in. Denna kommer också att bidra till att entrén inte känns så instängd.

 

Lite snabbt har jag gjort en skiss bara för att få igång lite nya tankebanor. Bara en snabb tanke som jag inte hunnit fundera igenom ordentligt, men ändå.. I detta upplägg behöver du bara regla upp golv för K-rum + isobox + förråd. Kapprum + utrymmet utanför WC lägger du klinkers direkt på golvet så det kan andas (behöver flytspacklas först). Det innebär att det kommer bli en liten nivåskillnad mellan de två olika planen. Kommer nog att kännas bra då det blir liksom tydligare definierat vilka ytor som är avsedda till vad. Golvventilationen leder du ut via en trumma intill pentryt. På så sätt kommer hela golvet att kunna andas. Skissen är inte skalenlig utan visar bara hur ett annat upplägg skulle kunna se ut.

 

Hälsningar / Björn

EDIT: Tänk på att den isobox som du tidigare ritat in kommer få ett väldigt litet nettomått när du räknat bort dubbelväggar och isolering. Det kanske räcker med att bara ha den till gitarrstärkare?

post-27276-0-78233500-1312100337_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg skiss där adrumdrum och det kanske är så här Mojje vill ha det i slutänden. I ett första stadie tycker jag det brukar vara bra med brainstorming där man testar helt olika scenarion och alternativ och vänder ut och in på alla möjligheter - kill your darligs liksom...

Passar på att förklara lite grand hur jag tänkt.

Nu när det finns så mycket utrymme till förfogande så går det ju verkligen att få till ett häftigt och väl fungerande studiokomplex - få förunnat. Den skiss jag postade är ju inte proportionerlig utan visar bara på en idé (av många möjliga) hur ett upplägg skulle kunna se ut i princip. Kontrollrummet går att få precis lika stort även i detta upplägg men det som får ta stryk är isoboxen till fördel för pentry & relax. Om större isobox önskas kan ju denna placeras i andra skeppet intill K-rummet. Det gemensamma utrymme som pentry / relax utgör blir som ett slags nav i byggnaden varifrån man har access till alla andra rum utan irriterande genompassager. Pentryt jackas enkelt in på WC:ns avlopp så man inte behöver bila upp sådant mm. Själv tycker jag att det är viktigt att göra en tydlig avskiljning mellan ute och inne så man slipper stämma om gitarrerna så fort någon öppnar ytterdörren..

Bara lite tankespån ..

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Adrumdrum, om du orkar, prova att rita in pentry och relax i din skiss (i det andra skeppet) och kanske skippa entré utifrån till k-rum samt dörren mellan liverum / isobox. Glasrutan mellan K-rum / liverum blir ju alltid en kompromiss mellan reflektioner och bredden på synfältet ut till liverummet.

/ Björn

Edit: Med ett högt och smalt fönster vid pentryt kommer nog relaxrummet bli en härlig oas att koppla av i efter ett hårt pass i studion samtidigt som man får kontakt med omgivningen och inte behöver gå ut för att få en uppfattning om vilken tid det är på dygnet.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken bakom din skiss är mycket bra Björn.

Att även tänka på dragning av vatten och avlopp för pentry är viktigt.

Nu är jag ganska säker på att jag inte vill att studioslavarna ska få tillgång till att "sitta ner" och ta en kaffe var femte minut. Ha ha ha!!!

Jag är oxå rädd för att kontrollrummet blir för litet även om inga mått är tagna för din id+e Björn.

Jag fattar vad du vill uppnå dock och det är bra för tråden och för tankearbetet.

Kill your darlings-konceptet är oerhört viktigt och att man är så krass att man vågar ge upp en tankebild för att sedan nå en bättre lösning.

Att försöka flytspackla upp skepp två är en mardröm!

Jag har fall på över 20 cm på det golvet. Över 50 m2!! Det blir dyrare än jag vill för ett rum som används så lite.

Ja, jag gillar adrumdrums skiss.

Det är så här....

Ett par kriterier finns för mig att kunna genomföra detta mastodontbygge.

1. Kunna bygga det i etapper. Detta av ekonomiska skäl.

2. Enbart fokusera på skepp ett då jag avser att använda skepp två till fler arbetsområden.

3. Högsta prio är och kommer alltid för mig vara kontrollrummet. Både storlek, väljudande och estetisk ambience.

Det är i kontrollrummet man sitter dygn efter dygn.

Där ska krutet läggas!

Inspelningsrum är dessvärre bara död yta som används allt mindre och mindre idag.

Jag kan fasen inte ens minnas när jag spelade in sång i en isobox senast!?

Fantastiska ritningar....!

Jag är helt förstunnad!

Tack!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fallet ska du inte flytspackla. Lägg upp armering på distanser och ta dit en betongbil. Då kan du dessutom dela av gjutningen så att du får två fristående plattor (en som gjuts mot det primade golvet och en som gjuts på fjädrar / neoprenklossar. En annan variant är att regla upp allt som vi diskutera tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man gjuta betong åvanpå gammal betong!?

Antager att bägge får gjutas flytande med tanke på sättningar och sprickor i befintlig platta!?

Pratade med en gjutare i tidigt skede.

Han nämnde att det är lurigt.

What say you!?

/Mojje

Det brukar gå bra. Det som är viktigt är att man armerar och kör med lite grövre ballast i betongen. En betongbil sprutar ut det där på nolltid. Sedan är det bara att du slipar av det med en bräda när det börjar härda. För femton år sedan gjöt jag ett källargolv på just 50 m2 och på detta lades sedan klinkers. Senast jag såg det golvet för några år sedan var det inte en enda spricka i någon fog. I ditt fall kan de bli lite problem med att få primern (MD 16 eller liknande) att fästa överallt då det finns olja och jox på plattan men eftersom det blir så tjock sula du gjuter kommer detta inte spela någon roll - den ligger där den ligger. Är den armerad så håller den ju ihop. Min tanke med att lägga klinkers vid entré och utanför WC var att få ett oöm och billig lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojje, jag förstår om du känner dig frustrerad över olika varianter och framförallt över att det blir ett upplägg som du kan bygga i etapper. Oavsett vilken lösning du väljer så går det säkert att bygga etappvis om planeringen görs noggrant. Om du känner för att ha ett stort kontrollrum tycker jag du ska satsa på det. Till och med kanske avsätta ett helt skepp till detta och i steg 1 bara gjuta upp golvet i det andra skeppet och ha det som liverum precis som det är!? Du kan ju bygga några gobos tills vidare.. Tänk på placering av fönstret och hur den visuella kontakten blir mellan K-rum / liverum när du sitter vid sweetspot.

Jag ville bara lägga in lite input från en annan synvinkel och då med tanke att du kommer spela in andra än dig själv och de föreslagna utrymmena brukar uppskattas.

Som tur är så är det ju inte så bråttom, du har ju tid på dig att fundera och klura.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Mojje, jag förstår om du känner dig frustrerad över olika varianter och framförallt över att det blir ett upplägg som du kan bygga i etapper. Oavsett vilken lösning du väljer så går det säkert att bygga etappvis om planeringen görs noggrant. Om du känner för att ha ett stort kontrollrum tycker jag du ska satsa på det. Till och med kanske avsätta ett helt skepp till detta och i steg 1 bara gjuta upp golvet i det andra skeppet och ha det som liverum precis som det är!? Du kan ju bygga några gobos tills vidare.. Tänk på placering av fönstret och hur den visuella kontakten blir mellan K-rum / liverum när du sitter vid sweetspot.

Jag ville bara lägga in lite input från en annan synvinkel och då med tanke att du kommer spela in andra än dig själv och de föreslagna utrymmena brukar uppskattas.

Som tur är så är det ju inte så bråttom, du har ju tid på dig att fundera och klura.

Hälsningar / Björn

Jajamensan Björn!

Helt rätt och jag är oerhört tacksam för all input.

Som sagt, det går inte skapa detta efter enbart en hjärna.

Min ambition med kontrollrummet är att få det till att bli mixningskvalité på den.

Alltså..., producenter och tekniker ska vilja åka dit för att det är så fruktansvärt lättarbetat att kostnaden per timma betalar sig i slutändan.

Därför lägger jag störst krut där.

Liverummet är och förblir en karaktär!

Man kan bygga lika noga som ett kontrollrum och få det att låta perfekt.

Jag är mer inne på ta hand om det jävligaste och tillika tillåta karaktär i rummet.

ISO-boxen kommer jag vara mer noga med. I alla fall när det kommer till ljudisolering.

Det ska gå att lira trummor där inne klockan fyra på morgonen utan att grannar kommer nästa dag och jag konstant måste handla tysk fulöl till dom med mössan i näven!

Så priolistan ser ut som följande:

1. Kontrollrum. (Ska färdigställas före allt annat om inte krävs annat av rent byggnadstekniska behov. läs väggar el. likn.

2. Toalett

3. ISO-box

4. Liverum (skepp två)

5. Pentry, entré och sidoytor.

Vad gäller fönster etc. så kommer inget sådant finnas av två skäl.

Ett, det förenklar byggandet en massa.

Två, man slutar arbeta efter en klocka och kör tills man är klar.

Kommunikation mellan rummen kommer att köras med video.

Betänk detta. Studion ska även användas i videosammanhang.

Klart som skam att man sköter kommunikation via skärm!? Värsta Star Trek ju!!

Men som sagt av både dig, mig adrumdrum och snart även cborg och slejnard...

Mycket kaffe, mycket tänka....., då blir det bra skit!!!

Piiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar gå bra. Det som är viktigt är att man armerar och kör med lite grövre ballast i betongen. En betongbil sprutar ut det där på nolltid. Sedan är det bara att du slipar av det med en bräda när det börjar härda. För femton år sedan gjöt jag ett källargolv på just 50 m2 och på detta lades sedan klinkers. Senast jag såg det golvet för några år sedan var det inte en enda spricka i någon fog. I ditt fall kan de bli lite problem med att få primern (MD 16 eller liknande) att fästa överallt då det finns olja och jox på plattan men eftersom det blir så tjock sula du gjuter kommer detta inte spela någon roll - den ligger där den ligger. Är den armerad så håller den ju ihop. Min tanke med att lägga klinkers vid entré och utanför WC var att få ett oöm och billig lösning.

Japp!

Detta är något jag verkligen vill göra men som sagt, orolig för just att få det att fästa.

Har även tanke på att faktisk höja golvet en aning för att få till isolering under. Fast så kanske man inte kan göra!?

Klurar....

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, mr Crunchman!

Gött o se det stora projektet igång.

Goa inlägg o synpunkter oxå, folk kan så himla mycket! Följer det med spänning.

(hade inget vettigt att komma med annars, bara kööör! 😄 )

Ha ha ha!

Din kunskaper kommer väl till användning ska du se cborg!

Det är många hål som ska borras denna gången!

Köööööööör bara! Ha ha ha!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet det Björn!!!

Ha ha ha!!

Men vi pratar etapper nu!

Måste kunna göra ett provisoriskt golv för inspelning!!!

Ha ha ha!!!!

Jag vill vinna en miljon!!!!!!!!!

/Mojje

Ha ha, borra hål i reglarna och kör med M 20 gängstång med bricka och mutter på undersidan 😄 Pretec har i nylon.

Edit: bild

post-27276-0-95653000-1312401042_thumb.png

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, borra hål i reglarna och kör med M 20 gängstång med bricka och mutter på undersidan 😄 Pretec har i nylon.

Edit: bild

post-27276-0-95653000-1312401042_thumb.png

Jupp!

Något liknande detta!

Dock har jag sett något sånt här i nylon med sexkantigt innanmäte för att kunna justeras.

Alltså...

Gubbarna på bygget borrade ett hål tvärs igenom golvregeln.

Sen skruvades dessa nylonstavar rakt ner i hålet. Metervara!

När dom fått regeln i nivå så satte dom en morakniv utmed regeln och slog av nylonstången.

Klart!

Är det ett gammalt system eller finns det kvar?

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...