Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Annons

jag tror jag räkna fel, räkna nog bara av vägg kontriktion 1 gång på bredd måttet. bör räkna bort 169mm på båda sidor dvs ett inner mått på 4827mm.

men med den yta du vill bygga på så funkar nog "Room2"

post-19551-0-15315000-1311696691_thumb.png

50(luft)+119(iso/regel/dubbel gips)+5821mm(inner längd)+119+50+119= 6278mm

räknar altså med dubbel vägg närmast porten.

så det går ju in, finns även plats att öka luftspalten närmast porten.

hur stort rummet bir bror ju på hur du bygger rummet, men med tanke på att det är murat så behöver det nog inte va altför avancerade väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med bilderna. Du har verkligen en lokal med potential Mojje! Ser att du har lite vitmögel på vinden. Inget farligt i sig om man stoppar det i tid. Tre saker krävs för att mögel ska uppstå; fukt/värme/organsikt material. Tar du bort en av dessa komponenter kan det inte bildas mögel. Så här brukar det se ut på vindar med dålig ventilation samt fuktvandring nedifrån. Kondens bildas under taket och bör ventileras bort. Toppen om du kan ta några bilder vid takfoten uppe och nere. Jag misstänker att det inte finns någon luftspalt där. Om inte är det enkelt avhjälpt med några ventiler på vardera sida. Kolla även gummipackningen under farmarskruvarna som plåten är skruvad med. Ser ut att vara läckage där. Antagligen finns det heller ingen diffspärr i väggar tak. En grundregel är att köra med diffspärr om lokalen kommer att vara kontinuerligt uppvärmd över 10 grader.

Ser ut som det är 160 mm spirorör, så dessa bli ju använda och bygga vidare på. Dock bör ventilationsrören vara isolerade (kondens från varm vent. luft i rören möter kallt vindsutrumme). Har du funderat på hur du vill ha uppvärmningen?

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte min grundtanke Killer!!

Men om det krävs för att uppnå det gyllene måttet så ja, då kommer jag höjja innertaket.

Tror dock att det ska gå att hitta en lösning.

Hoppas jag!

Piiiz!

/Mojje

Ah, ja då kan det ju vara idé att göra det! Kanske blir för tajt om takhöjden inte räcker till.

Får hoppas att det räcker till. Synd att riva en perfekt vind för ventilationen och isoleringen!

Kan tänka mig att det blir dyrt att höja takhöjden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med bilderna. Du har verkligen en lokal med potential Mojje! Ser att du har lite vitmögel på vinden. Inget farligt i sig om man stoppar det i tid. Tre saker krävs för att mögel ska uppstå; fukt/värme/organsikt material. Tar du bort en av dessa komponenter kan det inte bildas mögel. Så här brukar det se ut på vindar med dålig ventilation samt fuktvandring nedifrån. Kondens bildas under taket och bör ventileras bort. Toppen om du kan ta några bilder vid takfoten uppe och nere. Jag misstänker att det inte finns någon luftspalt där. Om inte är det enkelt avhjälpt med några ventiler på vardera sida. Kolla även gummipackningen under farmarskruvarna som plåten är skruvad med. Ser ut att vara läckage där. Antagligen finns det heller ingen diffspärr i väggar tak. En grundregel är att köra med diffspärr om lokalen kommer att vara kontinuerligt uppvärmd över 10 grader.

Ser ut som det är 160 mm spirorör, så dessa bli ju använda och bygga vidare på. Dock bör ventilationsrören vara isolerade (kondens från varm vent. luft i rören möter kallt vindsutrumme). Har du funderat på hur du vill ha uppvärmningen?

Hälsningar / Björn

Då ska vi se Björn!

Takfot... hmmm!

Där taket ligger på bärande ytor?

Möglet tror jag så här om efter samrådan med tidigare ägare.

Innertaket hade en vattenskada just pga att vatten läckt in genom plåttaket.

Detta är tio år sedan!

Plåttaket byttes ut och all isolering du ser på bilderna, las in, nytt efter renoveringen.

Eftersom att det var ett arbetsutrymme så valde man att enbart torka ur lokalerna med värme.

Jag har kollat över lokalen under vintern då den stått utan värmning men har inte upptäckt frostbildning någonstans.

Inte i takisoleringen heller.

Lite sånt där har man ju faktiskt koll på.

Jag tror dock som du säger, att det är för dåligt ventilerat och det kräver inga stora ingrepp.

Jag gör ett kik vid vindskivorna i morgon och ser hur det ser ut.

Ventialationsmässigt då.....

Jag tror att det systemet som finns ska klara behoven annars får jag sätta nån enklare fläkt på utsidan eller så.

Värme...

Jag har en luftvärmepump idag som har använts i lokalen.

Denna sitter i skepp ett där skrivbordet står.

Min tanke var att tillföra värme via golvet med detta system!?

Vet inte om det fungerar dock. Behöver info om sånt här.

Diffspärren då.....

Hmmm... Blir kluven om detta.

Det råder tydligen en massa visdomsord om allt sånt här.

Vissa säger..., ingen plast i en kåk byggd före 80-talet för dom kräver ventilation.

Andra säger tvärs om.

In med plast så att du tätar!!

Jag känner mig rådvill i detta kan jag säga.

På något sätt måste det tas om hand för rummen i rummen blir ju täta mot yttre väggar.

Där blir det ju kondens vare sig jag vill eller inte!!

Mycket knep och knåp här!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ja då kan det ju vara idé att göra det! Kanske blir för tajt om takhöjden inte räcker till.

Får hoppas att det räcker till. Synd att riva en perfekt vind för ventilationen och isoleringen!

Kan tänka mig att det blir dyrt att höja takhöjden.

Lite åt det hållet jag håller dialog med mig själv ja!

Höjja innertaket är väl kanske inte så dyrt dock men, om du tittar på bilden med skrivbordet i mitten.

Där ventilationsrören går ner.

Precis där sitter traversbalken som i sig håller uppe mitten på taket.

Att lyfta den!!! Det är dyrt!!! Ha ha ha!

Min tanke är väl då att snarare lyfta efter traversbalken upp mot nock!

Om det ger den fördel som behövs!

Jag ska göra en snabb skiss på hur jag tänkt planlösningen på kontrollrummet i natt.

Måste in i duschen en snabbis så ritar jag upp det snabbt!!!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att taket är fixat! Då härrör fuktskadorna säkerligen från tiden innan dess. Frostbildning bildas när lokalen är uppvärmd och det är tex. dålig isolering upp mot vinden eller oisolerade ventilationsrör. Lokalen har ju verkligen potential och det jag menade med att se till helheten innan man börjar räkna på rumsmåtten är att räkna "baklänges" så att man först får fram bruttomåtten efter isolering och luftspalter. Kolla hur väggkonstruktionen ser ut. Är plåten ordentligt ventilerad på utsidan? Om den inte är det bör du tex. inte sätta någon diffpärr på insidan av innerväggen utan bör istället vara sammanhängande på innerrummens insida.

Det här med regler när man ska använda diffusionspärr eller inte har varit omdiskuterat under många år och nu är väl ändå de flesta överens om att om byggnaden är permanent uppvärmd och eller har mekanisk ventilation ska man bygga med diffspärr. Gör man detta på rätt sätt blir det inga problem. En av anledningarna till att det dock kan vara fördelaktigt att skippa spärren i sporadiskt uppvärmde utrymmen är att vid snabba väderomslag, på våren tex. så kan utomhusluften vara varmare än inomhusluften och då bildas kondens i isoleringen. Har man ingen diffspärr så torkar isoleringen snabbare om den kan andas från båda sidor.

Jag rekommenderar absolut att du kör med diffspärr i detta bygge då jag antar att lokalerna kommer ha en permanent grunduppvärmning. Den varma inomhusluften + den fukt vi andas ut vill vi inte ska kondenseras i isoleringen. De nya reglerna sedan ett år tillbaka föreskriver dessutom även diffspärr mot golv vid nyproduktion. Här har det nu uppstått en ny diskussion... Mycket av detta har du säkert koll på men hur som helst är det viktigt att man bygger spärren sammanhängande och skarvar med överlapp över regel + tejp avsedd för detta.

Om du inte höjer taket har du ju perfekta förutsättningar att förlägga ventilation dit om inspektionsluckan sitter på ett lämpligt ställe. Du kan ju använda så mycket av den befintliga installationen som det går och modda så att det passar för ljudstudio och jacka på med ljudfällor, flexslangar mm.

Ta gärna en bild på luftvärmepumpen och rita ut var den sitter. Ska bli spännande och se dina skisser på layouten!!

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att taket är fixat! Då härrör fuktskadorna säkerligen från tiden innan dess. Frostbildning bildas när lokalen är uppvärmd och det är dålig isolering upp mot vinden eller oisolerade ventilationsrör tex. Lokalen har ju verkligen potential och det jag menade med att se till helheten innan man börjar räkna på rumsmåtten är att räkna "baklänges" så att man först får fram bruttomåtten efter isolering och luftspalter. Kolla gärna väggkonstruktionen. Är plåten ventilerad? Om den inte är det bör du tex. inte sätta någon diffpärr på insidan av innerväggen utan där bör vara sammanhängande på innerrummens insida. Det här med regler när man ska använda diffusionspärr eller inte har varit omdiskuterat under många år och nu är väl ändå de flesta överens om att om byggnaden är permanent uppvärmd och eller har mekanisk ventilation ska man bygga med diffspärr. Gör man detta på rätt sätt blir det inga problem. En av anledningarna dock till att det kan vara fördelaktigt att skippa spärren i sporadiskt uppvärmde utrymmen är att vid snabba väderomslag, på våren tex. kan utomhusluften vara varmare än inomhusluften och då bildas kondens i isoleringen. Har man ingen diffspärr så torkar isoleringen snabbare om den kan andas från båda sidor. Jag rekommenderar absolut att du kör med diffspärr i detta bygge då jag antar att lokalerna kommer alltid att vara uppvärmda till minst 10 grader. Den varma inomhusluften + den fukt vi andas ut vill vi inte ska kondenseras i isoleringen. De nya reglerna sedan ett år tillbaka föreskriver dessutom även diffspärr mot golv vid nyproduktion. Här har det nu uppstått en ny diskussion... Mycket av detta har du säkert koll på men hur som helst är det viktigt att man bygger spärren sammanhängande och skarvar med överlapp över regel + tejp avsedd för detta.

Om du inte höjer taket har du ju perfekta förutsättningar att förlägga ventilation dit om inspektionsluckan sitter på ett lämpligt ställe. Du kan ju använda så mycket av den befintliga installationen som det går och modda så att det passar för ljudstudio och jacka på med ljudfällor, flexslangar mm.

Ta gärna en bild på luftvärmepumpen och rita ut var den sitter. Ska bli spännande och se dina skisser på layouten!!

Hälsningar / Björn

När det kommer till diffspäärar och byggnationsteknik så förlitar jag mig helt på dig Björn!

Har sett det du bygger. Klanderfritt, all expenses alloud!!!

Jag har verkligen ingen susning och kommer definitivt behöva rådfråga om allt sådant.

Samma som sist jag byggde!

Kan inte ett skit om det hela, men backar aldrig för att hugga tag.

Fråga cborg här på forumet!!! Ha ha ha!!

Jag tar lite bilder på luftvärmepumpen och lite specar på den i morgon.

Garanterat att ni kan läsa er till vad allt betyder och om det behöver ersättas med kraftigare grejjer!

Sätter mig och skissar!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kör vi vidare med bilder!

Tog lite nya efter önskemål.

Takfoten ser för mig, ventilerad ut!?

Verkar bra glest mellan sponten.

285038_10150391939627501_788772500_10496975_2201369_n.jpg

Åsså inifrån!

250227_10150391939522501_788772500_10496972_7486330_n.jpg

Fortsätter med varmluftspumpen.

Fujitsu DC Inverter R410A. Säger det er något?

262397_10150391939682501_788772500_10496977_4819947_n.jpg

Raskt vidare till skepp två, liverummet.

Vad som tros vara en avloppsventil samt den bärande traversbalken som håller uppe taket.

215128_10150391939212501_788772500_10496962_5084302_n.jpg

250351_10150391939437501_788772500_10496969_4342227_n.jpg

262945_10150391939302501_788772500_10496965_3333788_n.jpg

En skön doft av gammal olja från betongen. Ingen känsla av fukt.

Ouppvärmt så ges detta mätvärde.

Utanför så hade vi 24 grader i skuggan.

Jag tror det är ganska bra isolerat!?

284108_10150391939022501_788772500_10496957_275469_n.jpg

Avslutar med något vackert från trädgården.

En blomma för all kommande och redan given hjälp!

Stort tack!!

185573_10150391939122501_788772500_10496961_5020549_n.jpg

...ahh sa jag det...?

Det kommer ett wächöttskt avsnitt DemontimE-avsnitt på youtube under morgondagen!!

Mohahahah!

Piiiz bangeeerz!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att bli mycket fräckt detta!!!

Roligt med videon och jag fastnade för dina andra alster på Youtube, Musikvideorna var mycket BRA!!!

Blir mycket spännande att följa denna tråd!

Jag bockar och bugar!!

Det kommer bli mycket nu i början under planeringsfasen.

Vet dock att tråden kommer stagnera kraftigt efter detta.

Jag hoppas kunna färdigställa på två år men vi får se.

Kostsamt bygge detta!!

Tack än en gång!

Piiiz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen med bilder och video! Du har verkligen en drömlokal att utgå ifrån Mojje - the sky is the limit! Du har ju redan en klar bild över vad du vill bygga in i lokalerna. Med tanke på dina ambitioner tycker jag att du ska spåna fritt vad det gäller ditt drömscenario och funktionalitet, utan begränsningar vad det gäller ev. avväxlingar av balkar, dörröppningar osv. (behöver inte alls bli speciellt dyrt).

Nu när du har möjlighet så tycker jag att du ska satsa på en ordentlig entré / kapprum som tydligt avgränsar ute och inne (snöiga skor etc.). Tänk på arbetsflöde, hur man kommer röra sig i lokalerna och vad som känns mest naturligt. Begränsa dig inte av hur innerväggar och öppningar är placerade i detta spånstadie.

BETONGPLATTAN

Jag tycker du ska börja med att tömma smörjgroparna samt gropen för kompressorn (denna var nog inte sidechainad av förre ägaren...) på olja och vatten och ha lite koll på vad som händer där. Ökar vattennivån vid nederbörd? Var ligger grundvattennivån? Här har du ju ett fantastiskt inspektionshål för att kolla dessa saker. När du har koll på detta så skulle jag nog fylla och packa dessa hålrum med singel / lecakulor och sedan gjuta igen den översta biten med 20 cm betong (borra in lite armering i sidan på plattan så att de binds ihop).

Behåller du mellanväggen där den är så delar du upp golvventilationen på två system (ett för vardera skepp). Du kanske vill flytspackla betonggolvet i liverummet och ha det så så tills vidare?

VÄRME & VENT:

Så snart jag hinner kan jag göra en skiss på hur du skulle kunna värma upp samt ventilera golvet med din värmepump. Har du provkört den? Vilken effekt har den? Hur mycket låter inomhus resp utomhusdel när den jobbar? Utomhusdelen kan du ju montera på ett separat fundament som står på marken så slipper du flankljud i husstommen.

YTTERTAK

Lite svårt att se på bilden hur detta är gjort men huvudsaken är att det finns en sammanlagd luftspalt på minst 50 mm på respektive sida av taket (högsta lägsta punkt). Detta är ju ingen panik med just nu och går ju enkelt att fixa senare. Dock så måste detta fixas permanent om / när du höjjer innertaket. Räkna in 300 isolering + minst 50 mm luftspalt).

Hälsningar/Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha bra förutsättningar att få till en riktigt bra studio i de lokalerna 🙂

Men som vanligt skulle jag be dig ialla fall konsultera en akustiker, det är relativt billigt. För att undvika de största fallgroparna 🙂

Är det någon annan som får Roy å roger känsla när cruncharn pratar kompressorer å skorstenar haha 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt sant!

Sky and limit!!

Vet inte om du såg hur mycket fall det är på golvet i liverummet Björn.

Flytspackel är inte en option!

20 cm fall!!

Fast jag kanske missförstod dig?

Golvbrunnar och oljegrop är nästa veckas projekt att inspektera.

Tar reda på effekten på värmepumpen.

Tanken är ju att detta ska bli min framtida inkomstbringare.

Det måste bli bra och du har helt rätt i vikten av en välkomnande entre!!

Det går ju bygga utåt oxå!!!

Stort tack för att du lägger sån tid på andras projekt Björn!

Nyfiken på dina tankar om varmluftstillförsel.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Fallgropar är definitivt farliga crillemannen!!

Nåt man måste bejaka, beakta och tillföra i ett sånt här bygge..., är mångfald!

Oerhört viktig aspekt.

Man kan inte klura ut sånt här på egen hand!

Det dyker alltid upp infallsvinklar som man inte tänkt på.

Att anlita en akustiker är definitivt en del av mångfalden och precis som du säger, en spottstyver i det stora hela.

Dock är jag av denna karaktär...

Jag gillar när människor är delaktiga!

Detta är ett ypperligt sätt att få människor att engagera sig och arbeta gemensamt.

Lönen i många av dessa fall är ju enkom kunskap men, den är delad för livet!

Tillika är projektet av den långtida natur att det finns gott om plats även för oss hemmaakustiker.

När dessas funderingar sedan dementeras eller bekräftas av en fackman, så både lär och berömmer det lekmannen!

Vi har massa kunnigt folk här på forumet som redan visat sina framfötter.

Dessa vill jag ska få chansen att agera!

Jag till exempel, är oerhört nyfiken på orientering av rum och dess akustiska förhållande till varandra!?

Kan jag få ett bättre trumljud i min isobox om jag placerar 400 kg betong under mixplatsen!?

Sånt krävs en akustiker till!

...dessvärre så finns det även en hel del pellejönsar som arbetar som akustiker men inte har en aning om vad det gör...!

Beträffande roy/roger-aspekten så lovar jag att jag ska bre på ordentligt i ett parti i episod två!!

Hahaha!!

Ha det gött sörru!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag förstå absolut. Dock känner jag en bra proffesionell akustiker, som gjort jobb åt Studio Fredman, Jens bogren, svt med flera. Så skicka ett PM om du är intresserad.

Lyckat till!

Har lite jobb som hänger över mig i närmaste dagarna.

Hör av mig när det svalnat.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se, här kommer en enkel skiss över hur du skulle kunna lösa både ventilation av betongplattan samtidigt som du återanvänder varmluften från kontrollrummet. Du kommer att behöva ett stödelement i pentry/isoboxrummet. Tilluften till kontrollrummet kommer med detta upplägg vara förvärmd då den tas via ett ljuddämpat överluftsdon från pentry/isoboxrummet. Försöker hitta ett upplägg med låg uppvärmningskostnad utan att du behöver köpa värmeväxlare.

Hälsningar / Björn

post-27276-0-10282600-1311898077_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, ingen bra i ide att binda ihop rummen så där. däremot kan man göra det med rumm som inte har med insplning att göra.

så här ska det se ut:

post-19551-0-18806500-1311899392_thumb.png

samma på in luft fast uten fläkt

fläkten och rören/slangarna bör va minst 4 gånger så stora som du behöver(för att få in rätt mängd luft) och sedan kör du fläkten på 1/4 hastighet. systemet kan du lägga på vinden åvanför kontrollrummet, det är inga som hälst problem med att det kommer höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förstår hur du menar addrumdrum. Är det huvudinspelningsrummet det gäller så tycker jag som dig - så är det helt enkelt. Min tanke är dock att försöka åstadkomma ett upplägg med högsta möjliga verkningsgrad samt att få in förvärmd luft i kontrollrummet utan att behöva installera värmeväxlare. Med riktigt gjorda ljudfällor på båda sidor om överluftsdonet tror jag faktiskt inte att det kommer att vara några problem. Om man vill uppnå bästa möjliga prestanda vad det gäller den luftburna överhörningen kan man ju göra som du säger och helt enkelt ersätta överluftsdonet med en ljuddämpad tilluftskanal direkt utifrån (ej från vinden - den ska tas utifrån).

Uppsidan med värmepumpen är att den ger både kyla och värme och enkelt kan stängas av. Är det en modernare variant så brukar dom vara extremt tysta. Oavsett om tilluften tas från redan uppvärmt rum eller utifrån så kommer golven bli behagligt varma samtidigt som vi får en ventilerad betongplatta. Det kommer behövas tätas på ett speciellt sätt men det kan vi ju ta sen.

Såg på bilderna att det ligger en väg utanför och jag vet inte hur pass trafikerad den är? Ljuddämpare bör sättas dikt an mot fläkt respektive vägggenomföring.

Hejja! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förstår hur du menar addrumdrum. Är det huvudinspelningsrummet det gäller så tycker jag som dig - så är det helt enkelt. Min tanke är dock att försöka åstadkomma ett upplägg med högsta möjliga verkningsgrad samt att få in förvärmd luft i kontrollrummet utan att behöva installera värmeväxlare. Med riktigt gjorda ljudfällor på båda sidor om överluftsdonet tror jag faktiskt inte att det kommer att vara några problem. Om man vill uppnå bästa möjliga prestanda vad det gäller den luftburna överhörningen kan man ju göra som du säger och helt enkelt ersätta överluftsdonet med en ljuddämpad tilluftskanal direkt utifrån (ej från vinden - den ska tas utifrån).

Uppsidan med värmepumpen är att den ger både kyla och värme och enkelt kan stängas av. Är det en modernare variant så brukar dom vara extremt tysta. Oavsett om tilluften tas från redan uppvärmt rum eller utifrån så kommer golven bli behagligt varma samtidigt som vi får en ventilerad betongplatta. Det kommer behövas tätas på ett speciellt sätt men det kan vi ju ta sen.

Såg på bilderna att det ligger en väg utanför och jag vet inte hur pass trafikerad den är? Ljuddämpare bör sättas dikt an mot fläkt respektive vägggenomföring.

Hejja! / Björn

Ni är galna!!!

Båda två!!!

Fasen va ni kan grejjer!

Jag bara ler!

Jag gillar idén med att ventilera golvet och köra värmen underifrån på det sättet som beskrivs.

Adrumdrums lösningar med överdimensionering är ett faktum idag och kommer tillika användas.

Vägen utanför portarna är starkt trafikerad av tung trafik.

Kinnarps kontorsmöblers huvudkontor ligger 500 meter längre bort.

Men som jag förstår det hela nu då.....

Mitt värmepumpsaggregat som finns idag..

Monteras detta utanför rummen och värmer luften runt rummen för att sedan ledas in med ett fläktsystem!?!?!

Anser att denna dialog är den viktigaste i hela bygget!

Ventilation!!!!

Ni är för härliga och det märks ju att ni gillade min solros!

Piiz bangeeerz!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är galna!!!

Båda två!!!

Ha ha, vi är nog galna allihop här på forumet.😄 Solrosen var fin!

Det här projektet är ju hur kul som helst och jag kan redan se en bild framför mig när du sitter där vid mixplats, allt är färdigt och du har världens coolaste studio🙂.

Eftersom du ännu är i projekteringsstadiet så finns det ju tid att kolla vetilationsupplägget av golvet med Moliers-kurva (man kollar daggpunkt bl.a i utrymmet där varmluften ska passera). Jag kan vid tillfälle (efter semestern) kolla detta med en polare som är en riktigt duktig ventilationsingenjör och har program för detta. Känns också bra att få en second-opinion från ett riktigt ventilationsproffs.

Vad det gäller dimensionering av ventilationskanaler så finns det en brytpunkt där den sammanlagda överhörningen faktiskt kan öka i proportion med ökad area på kanalen. En bra grejj är att kunna styra samtliga fläktar från kontrollrummet.

Jag tänkte på det här med pentry / isobox - rummet. Om du ska driva studion kommersiellt framöver så tror jag det är bra att det finns ett dedikerat fikarum / pentry som helst står i förbindelse med kontrollrummet utan att man behöver gå genom ett inspelningsrum. Att man inte blir "inmålad i ett hörn" när man trackar liksom. Att det finns en relaxhörna som alltid är tillgänglig. Bara en tanke.

Hejja! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på det här med pentry / isobox - rummet. Om du ska driva studion kommersiellt framöver så tror jag det är bra att det finns ett dedikerat fikarum / pentry som helst står i förbindelse med kontrollrummet utan att man behöver gå genom ett inspelningsrum. Att man inte blir "inmålad i ett hörn" när man trackar liksom. Att det finns en relaxhörna som alltid är tillgänglig. Bara en tanke.

citerar john syrers under rubriken "Things to avoid are:"

Having to go through the studio to get to the control room!! (I hate this because you always get interuptions as people move in and out of the studio)

och ja, det håller jag fullständigt med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...