Jump to content
Annons

Lastpallsdiffusorer...


Recommended Posts

Annons

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det är rätt fånigt med dessa specialdiffusorer med millimetermåttsprecision!

Finns inte en mik eller ett öra i världen som kan säga vad ett rum är dämpat med specialmåttat eller en helt random kapad!

Och funkar det med träpallar så varför inte?

Och det vore ju nice om man fick tag på nya pallar, lite bets så är det ju bättre än ingenting?

KM-studio, som är en av sveriges finaste studios, satt upp svart pressad rockwool på väggarna. Och sen perforerad svartlackad plåt på det.

Och det blev hur bra som helst. Stort rum, ca 100 kvm och 5 meter i tak, mörkgrått linoleumgolv. Skum känsla att komma in i rummet. Dämpat men fortfarande klart ljud. Man blev lurat att tro det skulle eka som en chamber. Men inte!

Att köpa aurahittepådämp för 1000 euro per kvadratmillimetern är nog... well...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det är rätt fånigt med dessa specialdiffusorer med millimetermåttsprecision!

Så du påstår på fullaste allvar att lastpallar presterar i princip lika bra som riktiga diffusorer? 😳

Jag föreslår att du inhandlar denna:

http://www.amazon.com/gp/product/B001Y35IHW/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_1?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=0415471745&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=0ZKSB2ED40YH7WZVQB44

och återkommer när du plöjt igenom den.

EDIT:

Att man däremot kan skippa allt vad skumgummi heter när det gäller absorption (i alla fula färger och piggiga former) och bygga billigare och bättre själv är en annan historia.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Står det nånstans i mitt inlägg om det?

Mer eller mindre:

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det är rätt fånigt med dessa specialdiffusorer med millimetermåttsprecision!

Finns inte en mik eller ett öra i världen som kan säga vad ett rum är dämpat med specialmåttat eller en helt random kapad!

men jag kanske tolkar tid inlägg helt tokigt. Du menar alltså att riktiga diffusorer gör en klar skillnad? I så fall är vi överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer eller mindre:

men jag kanske tolkar tid inlägg helt tokigt. Du menar alltså att riktiga diffusorer gör en klar skillnad? I så fall är vi överens.

Ja, alltså...

En sk "äkta diffusor" som man kan köpa eller bygga själv efter ritning är ju självklart ljusår bättre än en träpall. Går inte ens att jämföra. Det lirar inte i samma liga så att säga.

Men att bygga en egen utan speciella mått, gör det lite på egen random mått som liknar en äkta tror jag inte gör så stor skillnad mot en äkta.

Och vad det gäller den snubben med pallarna. är ju redan ute å cyklar då det verkar vara en källare, nån bunker, fyrkantigt sjungande helvete. Så tror jag att (med tanke på vilken "nivå" den studion ligger på ) det är nog bättre att slänga upp en massa pall än att kanske tokdämpa det med tyger, filtar, äggkartonger osv. Det blir ju som att doppa huvet i en hink med lera.

Me pall så blir det nog typ "lagomt dämpat". Sen att det lever apa ändå är väl en annan femma....

En del replokarer/hittepå-studios är ju så dämpade att det krävs motörhead för att få lite klingade klang 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Men att bygga en egen utan speciella mått, gör det lite på egen random mått som liknar en äkta tror jag inte gör så stor skillnad mot en äkta.

Det kanske man kan tro men faktum är att det krävs en väldigt liten avvikelse från en fungerande form för att dramatiskt försämra prestandan. Detta upptäcktes tidigt i diffusorns historia (som jag berättat om tidigare):

https://www.studio.se/index.php?showtopic=75179&view=findpost&p=1061144

Och vad det gäller den snubben med pallarna. är ju redan ute å cyklar då det verkar vara en källare, nån bunker, fyrkantigt sjungande helvete. Så tror jag att (med tanke på vilken "nivå" den studion ligger på ) det är nog bättre att slänga upp en massa pall än att kanske tokdämpa det med tyger, filtar, äggkartonger osv. Det blir typ "lagomt dämpat"

En del replokarer/hittepå-studios är ju så dämpade att det krävs motörhead för att få lite klingade klang 😉

+1 !

Link to comment
Dela på andra sajter

allvarligt, hur mycket diffusion kan det där ge egentligen? 😆

känns mer som att dom kommer ge en lite annan karaktär av reflektionerna och egentligen inte lösa några problem? (nu beror det ju på hur man väljer att definiera diffusion men det där känns inte tillräckligt för mig 😆)

vissa skulle dock säga att det ser charmigt ut 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Man får ju ändå säga att det är ganska fyndigt och tillför kanske till och med lite gött till soundet och det borde ju duga och bli över till cymbaler i alla fall iom att allt annat från trummorna verkar ju vara triggat via ett Alesis IO så det blir samplade ljud som hamnar på plattan.

Vad är det för fel att vara lite kreativ och söka billiga funktionella lösningar? Är det helt vansinnigt att försöka få in lite äkta liv och rum i ljudet eller måste man köra på den kemiskt sterila ljudbilden? Jag tror att en sån här lösning med lite tur kan tillföra nåt ganska unikt istället för att bara vara en grej man gör för att man inte har råd!

Men vad vet jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel att vara lite kreativ och söka billiga funktionella lösningar?

Absolut inget fel med att vara "kreativ" så länge man inte intalar sig själv att det är "lika bra" som riktiga diffusorer.

Är det helt vansinnigt att försöka få in lite äkta liv och rum i ljudet eller måste man köra på den kemiskt sterila ljudbilden? Jag tror att en sån här lösning med lite tur kan tillföra nåt ganska unikt istället för att bara vara en grej man gör för att man inte har råd!

Men vad vet jag.

Det man försöker uppnå med diffusorer är just att behålla klangen men på ett fördelaktigt vis, d v s massor med reflektioner (som om rätt byggt anländer till mickarna efter en viss tid och inte alltför starka relativt direktljudet) och en lagom och framförallt jämn decay-tid i hela registret. Detta uppnås garanterat inte med ett gäng lastpallar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inget fel med att vara "kreativ" så länge man inte intalar sig själv att det är "lika bra" som riktiga diffusorer.

Det hade varit smartare att se till att få pallarna på diverse olika avstånd från väggen - för annars blir det ju diffusion i ett väldigt smalt frekvensområde på grund av den nära nog obefintliga variationen i mönstret - typ som när man använder äggkartonger och lyckas med konststycket att få det där typiska replokalssoundet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag får ju i första hand ett intryck av att dom tar det dom har och försöker att göra det bästa av det. Samt att det just kanske kan vara det att det inte blir 100% enligt fysikens lagar som gör att det kan bli ett unikt sound i slutänden. Men som sagt det enda dom verkar behålla just i den här produktionen är cymbaler och så vitt jag förstår lite overhead. Det kanske var rent generellt som tråden avser och det kan jag nog oxå tänka att det skulle kunna bli ett häftigt annorlunda sound med hela orkestern inspelad under samma villkor.

Jag har genom åren hört så mycket amatör och semi pro musik som förmodligen är inspelad under det mest regelvidriga former som ändå förmedlar något väldigt häftigt och unikt och som gott och väl kickar rumpa på den mest välinspelade proffs produktion man kan tänka sig.

Jag förstår dock tanken men man kan nog även tänka lite utanför lådan när det gäller det här. Själva musiken är ju viktig men det finns nog ytterligare viktig information i en låt än den som då på något odefinierbart diffust sätt bidrar med positiva saker.

Bara det att vara "tvungen" för att det ska vara värt något att skapa i en så steril miljö och ofta till svindyr timpenning som en "riktig" studio kan innebära kan nog vara rätt frustrerande för ett fattigt geni. Det är väl därför som alternativ scenen kom till kan jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)

Jag tror inte ett dugg på den här lösningen och det finns det många anledningar varför, varav många av dem redan nämnts i tråden. Diffusorer bygger ju först och främst på att jämna ut tidiga reflektioner genom oregelbunden diffusion så att de delvis släcker ut varandra och delvis tar längre tid att reflekteras. De frekvenser som är mest påtagliga i dessa sammanhang är de allra högsta och lastpallarnas storlek svarar inte mot de frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går utmärkt att bygga egna diffusorer.

Skall det bli riktigt bra så man får en hög verkningsgrad så måste man bygga enligt

Uträknad ritning.

Schröder och andra forskare la ner mkt arbete på att ta fram en matematisk formel

för hur en skyline diffusor på bästa sätt kan diffusera ljud.

I denna BBC rapporten finns instruktioner på hur man bygger en egen Skyline diffusor:

med rätt Mått:

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995-01.pdf

Alla ojämna ytor diffuserar och absoberar ljud.

Förklaras bra i den här videon:

Lyssnings test med akustisk gitarr 9:46

Enklaste formen av diffusor är en halv cylinder även kallad absyl.

Grunden för en Qrd diffusor är att inga avstånd på

ojämnheterna får vara lika.

Med matematisk formel för primtal uppnår man maximal verkningsgrad.

Hemmabyggd diffusor byggd enligt slump fungerar men

verkningsgraden blir lägre vilket gör att man behöver större väggyta

för att uppnå samma effekt som med en som är byggd riktigt.

Lastpallar funkar dåligt som diffusor om man inte moddar dom

så att avstånden på ojämheterna blir väldigt olika.

Finns dock andra typer av engångslastpallar. Har funderat på om

dom i specialpressad spånplatta eller samma typ i plast kan

diffusera någorlunda.

Se bild:

http://www.terab.se/upload/4bbb37a7752ab.jpg

Det fina är att man kan använda båda sidor av pallen

och på så sätt skapa ett mer orgelbundet mönster.

Sågar man i sär pallen i ribbsektioner och monterar dom

på väggarna med distanser i olika mått så kan man nog få i hop

något som fungerar hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ojämna ytor diffuserar...

Jäpp! Det är därför lastpalls-"diffusorerna" inte är någon hit. Det blir ju ett väldigt likformigt mönster, så det blir inte särskilt ojämnt, utan ungefär i stil med äggkartonger, som bara diffuserar i ett väldigt smalt frekvensband på grund av att mönstret inte varieras alls.

Det fina är att man kan använda båda sidor av pallen

och på så sätt skapa ett mer orgelbundet mönster.

Sågar man i sär pallen i ribbsektioner och monterar dom

på väggarna med distanser i olika mått så kan man nog få i hop

något som fungerar hyfsat.

Om man ändå ska variera mönstret genom att såga sönder pallarna och sätta dem på olika avstånd från väggarna med hjälp av distanser etc, så kan man lika gärna lägga jobbet på att pilla ihop en skyline-diffusor lite slumpmässigt, så blir det betydligt bättre (och mycket snyggare), även om det inte blir helt optimalt förrän man ser till att följa de formler som finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Fånigt att det gnälls på att lastpallar används i detta fallet eftersom studioägaren skriver:

"I studied acoustics for a while. Carpet is unbalanced, fiberglass good but I dont need absorption in a room 17x25 which has fabric on the ceilings, I need reverb so I choose diffusion to stop comb filtering. Pallets are free and work perfectly."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fånigt att det gnälls på att lastpallar används i detta fallet eftersom studioägaren skriver:

"I studied acoustics for a while. Carpet is unbalanced, fiberglass good but I dont need absorption in a room 17x25 which has fabric on the ceilings, I need reverb so I choose diffusion to stop comb filtering. Pallets are free and work perfectly."

Det är väl just därför man måste klaga då det inte är sant. Lastpallar diffuserar långt (LÅNGT) ifrån perfekt om alls. Det enda som kan motivera detta är just om man får dem gratis (och att någon annan sätter upp dem kanske) då det kanske är en smula (en liten liten smula) bättre än ingenting alls.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Det är väl just därför man måste klaga då det inte är sant.

Varför skulle det inte vara sant att dessa lastpallar gör sin diffuseringsuppgift som tänkt i det relativt lilla rummet? Lyssnade du överhuvudtaget vad studioägaren kommenterade? Eller skrev?

Förstår du inte vilken musik de gör i den studion och vilket sound de eftersträvar?

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste formen av diffusor är en halv cylinder även kallad absyl.

Grunden för en Qrd diffusor är att inga avstånd på

ojämnheterna får vara lika.

?

Har du sett en QRD?

Några saker som bör redas ut ang. diffusorer;

En halvcirkelformad panel är tyvärr ingen diffuser i dess rätta bemärkelse då den inte diffuserar i tidsdomän (som en riktig diffuser gör). Ett annat stort problem med halvcirklar är att även om de ger ypperlig spridning i en period så försämras prestandan drastiskt om flera perioder (som Claes redan varit inne på) vilket givetvis är nödvändigt för att kunna täcka en rimlig yta. Halvcirklar är m a o inga effektiva former för optimal diffusion (och detta är inget jag hittar på då detta är väl dokumenterat). Givetvis så är de bättre än en plan vägg (och troligtvis mycket bättre än lastpallar ! 😉) men det är inget vidare substitut för riktiga, högpresterande diffusorer.

Varför skulle det inte vara sant att dessa lastpallar gör sin diffuseringsuppgift som tänkt i det relativt lilla rummet? Lyssnade du överhuvudtaget vad studioägaren kommenterade? Eller skrev?

Förstår du inte vilken musik de gör i den studion och vilket sound de eftersträvar?

Försök inte svamla bort det faktum att de faktiskt verkar tro att dessa lastpallar fungerar som diffusorer vilket de garanterat inte gör. Som ”scattering surface” på sin höjd men inte som diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Försök inte svamla bort det faktum att de faktiskt verkar tro att dessa lastpallar fungerar som diffusorer vilket de garanterat inte gör. Som ”scattering surface” på sin höjd men inte som diffusorer.

Det verkar vara du som svamlar här. Dessa lastpallar fungerar som diffusorer i detta fall. De är inga textbokexempel av diffusorer men för studioägarens behov så fungerar de som sagt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Jäpp! Det är därför lastpalls-"diffusorerna" inte är någon hit. Det blir ju ett väldigt likformigt mönster, så det blir inte särskilt ojämnt, utan ungefär i stil med äggkartonger, som bara diffuserar i ett väldigt smalt frekvensband på grund av att mönstret inte varieras alls.

Verkar som om du blandar ihop absorptionsförmåga med diffusionsförmåga och hur ofta ser man två exakt likadana lastpallar? Tittade du ens på videon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara du som svamlar här. Dessa lastpallar fungerar som diffusorer i detta fall. De är inga textbokexempel av diffusorer men för studioägarens behov så fungerar de som sagt bra.

Om man inte vet vad som kännetecknar en diffuser och vad som skiljer dessa från paneler som enbart splittrar ljut åt lite olika håll mer eller mindre kontrollerat och mer eller mindre jämt så bör man hålla sig ifrån diskussionen helt och hållet.

Om man av någon anledning envist vill sätta etiketten ”diffuser” på en lastpall så kan vi då åtminstone dra slutsatsen att prestandan för denna ”diffuser” är totalt värdelös.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar spela gitarr på en gammal åra, för mig funkar det jätte bra.

någon sa att den saknar strängar men det har jag inte märkt nått av.

så gammal åra är helt klart ett alternativ till riktig elgitarr.

😄😄😄😆😆😆

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om du blandar ihop absorptionsförmåga med diffusionsförmåga och hur ofta ser man två exakt likadana lastpallar? Tittade du ens på videon?

Det är du som tar upp absorption men visst; alla diffusorer (och även andra ytor som t ex äggkartonger och lastpallar ...) absorberar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar spela gitarr på en gammal åra, för mig funkar det jätte bra.

någon sa att den saknar strängar men det har jag inte märkt nått av.

så gammal åra är helt klart ett alternativ till riktig elgitarr.

😄😄😄😆😆😆

😆

Men säger du att det är en el-gitarr så är det ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...