Jump to content
Annons

107,1 kvadrat - En dröm ska bli verklighet....!


Recommended Posts

Annons

Hur går det Crunch? Får du ihop några ideer på rumsdimensioner och material?

Du kanske har fullt upp med att regla väggar på det redan färdig gjutna golvet? ;-)

Tror du att du kommer ha stora avstånd mellan väggarna i det yttre respektive inre rummet? Om inte tänker jag att din oro över reflektioner från ytterväggarna kanske är försumbar.. Men det är inget jag skulle ta gift på! Jag tänker lite som så att någon decimeter hit eller dit när det handlar om stora ljudvågor inte gör så mycket? Dvs om dina inre väggar inte är 100% solida menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det Crunch? Får du ihop några ideer på rumsdimensioner och material?

Du kanske har fullt upp med att regla väggar på det redan färdig gjutna golvet? ;-)

Tror du att du kommer ha stora avstånd mellan väggarna i det yttre respektive inre rummet? Om inte tänker jag att din oro över reflektioner från ytterväggarna kanske är försumbar.. Men det är inget jag skulle ta gift på! Jag tänker lite som så att någon decimeter hit eller dit när det handlar om stora ljudvågor inte gör så mycket? Dvs om dina inre väggar inte är 100% solida menar jag.

Tjenna Krille!

Jo då det går allt framåt.

I skrivande stund så lägger jag om taket och de sista lödningarna är på plats........!

...right!! Ha ha ha! 😛 :P 😛

Fortfarande ett stort sökande efter information.

Gilbert kör lite mätningar och letar optimala ration.

Jag skulle tro att nån gång i slutet av sommaren kommer det börja bli dags för att verkligen snickra.

Det ska bli korrekt denna gången vilket gör att allt måste planeras innan det byggs.

Det skiljer ju sig en del från mitt förra projekt så att säga!

Jag funderade en del på det du skrev om en decimeter hit eller dit...!?

Jag tror detgör ganska mycket om jag svara helt ärlig.

Jag tänker i banor likt de gällande en bredbandig porös absorbent och dess effket bara man flyttar ut den en kvarts våg från väggen..

På en 7 cm absorbent så lyfter man ju ut den 7 cm från väggen...

Bara 7 cm!

Jag tror att man noga bör av väga det där!?

Sen oxå så som du skriver..

Rummet kommer ju vara tätt.

Det ska inte kunna släppa ut nåt ljud!

hur ska då det yttre rummet kunna påverka?

Helt rätt och tål en funderare eller två!

Bra att du lyfter upp det igen Krille.

Piiiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag var ju inne på det där huruvida en vägg är solid eller inte. Inte att man inte ska vara noga med innermåttet. Utan om man som du syftade på har ett rum i rummet med låt oss säga två lager gips. Är detta solidt? Vad händer om man har betongväggar en halvmeter bakom varje innervägg? Över väggens egenresonans borde den ju läcka som ett såll, eller? En fördubbling av massan blir ju 6dB högre isolering under resonansfrekvensen.

Det är klurigt det där..

Link to comment
Dela på andra sajter

är maniquin aktivt?

edit: ser nu we started the new band Maniquin autumn 2011 🙂

Ja då det är fullt aktivitet i den här konstellationen.

Har nog krypit in en tryckfelsnisse bara!?

Vet att webbsajten är lite "under construction" men va fasen, bättre att ha något än ingenting alls right!?

In och lyssna! Vore kul med en kommentar. Kanske i ett mail eller liknande om tid finnes!

Ha det gött demonen!!

Vänligen.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag var ju inne på det där huruvida en vägg är solid eller inte. Inte att man inte ska vara noga med innermåttet. Utan om man som du syftade på har ett rum i rummet med låt oss säga två lager gips. Är detta solidt? Vad händer om man har betongväggar en halvmeter bakom varje innervägg? Över väggens egenresonans borde den ju läcka som ett såll, eller? En fördubbling av massan blir ju 6dB högre isolering under resonansfrekvensen.

Det är klurigt det där..

Ja precis!!!

Det är så jag tänker oxå....!?

Undrar om man är på rätt bana eller inte?

Klurar vidare här och letar info!

Piiiz!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

man brukar isolera studios med demplimad dubbelgips på 95 reglar/95iso.

är det rätt byggt så är det inget att fundra vidare på om ljudet skulle läcka ut eller inte.

Jupp helt med på detta men räcker verkligen dubbelgips?

Blir det tungt nog att kunna hålla emot 50 Hz med bra tryck från monitorerna?

Bor i betonglägenhet nu. Betong åt alla håll och jag hör lik förbenat grannens fantastiska basanläggning!

Kanske inte är tätt nog?

What say you bangeeerz!?

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ju inte att du kan isolera in ett jetplan i lämpligt utrymme och sedan stå utanför och låtsas att det regnar.. Du får försöka komma över ett restlager bly!

Men hur mycket behöver du isolera? Och i vilket syfte?

För överhörning mellan insp.rum/mixrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyngden i väggen är väl framförallt viktig för att sänka resonansfrekvensen på väggen? Vid dubbelvägg så försämras ju faktiskt ljudisoleringen under resonansfrekvensen, jämfört med en "vanlig" vägg då.

Däri ligger väl också själva tanken med viskoelastiska väggar, att skikt tar upp energi mellan gipslagren, och på sådant sätt sänker resonansfrekvensen.

Kolla lite på:

http://www.stcratings.com/ratings.html

Där det finns lite info, likaså på greenglues hemsida. Även om den såklart är vinklad, så finns bra förklaringar om dubellöv, trippellöv och en hel del annat.

Sedan är din fråga om att ta med qrd'n i modeberäkningarna intressant tycker jag. Säg att du gör en halvmeter djup qrd. Då har man ju ändra en hel del som du säger, och skall man då beräkna från et medelvärde av djupen?

Om man resonerar att en qrd är osynlig akustiskt, kan man väl leka med tanken att vi snacka metongvägg, och qrdn är gjuten i betong direkt på vägg?

Kansk är enklast at helt enkelt lyssna på erfaret folk ala gilbert och lee, för teorier kan röra till det väl mycket om man inte förstår sammanhanget, och hur stor påverkan är.

Läsa och debattera, läsa och debattera... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ju inte att du kan isolera in ett jetplan i lämpligt utrymme och sedan stå utanför och låtsas att det regnar.. Du får försöka komma över ett restlager bly!

Men hur mycket behöver du isolera? Och i vilket syfte?

För överhörning mellan insp.rum/mixrum?

Nä det är ju helt klart att det inte går.

Men varför!?

Om jag förseglar ett rum med 50 cm betong i alla led.

Hur fasen kommer det sig att jag kan höra ett jetplan utanför då?

Det är ju för fasen tätt!?!?!

Syftet med isoleringen är just som du skriver Krille.

Överhörning utifrån.

Det ska vara helt tyst är tanken.

Ha en bra dag!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det är ju helt klart att det inte går.

Men varför!?

Om jag förseglar ett rum med 50 cm betong i alla led.

Hur fasen kommer det sig att jag kan höra ett jetplan utanför då?

Det är ju för fasen tätt!?!?!

Syftet med isoleringen är just som du skriver Krille.

Överhörning utifrån.

Det ska vara helt tyst är tanken.

Ha en bra dag!

/Mojje

Det som var så bra med din förra tråd är just sånna här funderingar och ditt sätt att gå till botten med dem. Det är nog väldigt nyttigt att ta debatt om varför man gör kontra inte gör och hur saker hänger ihop. Det blir bra referensmaterial om än mycket läsning. Tror du kommer ro i land detta projekt med sjukt mycket erfarenhet. Det finns ju väldigt mycket kunnande folk här.

Trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i betonglägenhet nu. Betong åt alla håll och jag hör lik förbenat grannens fantastiska basanläggning!

Kanske inte är tätt nog?

tätt - men inte avskiljt

ni delar ju betongen å särskilt basljud letar sig lätt genom tyngre medier

eller menar du en granne som bor i ett annat hus? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer in lite sent här som vanligt men stort grattis till allt.

Flyttar själv också i veckan.

Får dock inte tillträde till 107.1 kvadrat för eget bruk. Mer troligt 7.1.

Men vad fan ska du göra en studio av garaget när du har en trehjuling där.

En cykel med bockastyre på det så har du ju allt man kan önska av ett garage.

Nä men det ska bli skitkul att läsa.

...Slutarp verkar vara ett ställe man inte flyttar ifrån i första taget.

EDIT: Du har ju för fan ett renhorn hängandes på väggen också. Du sitter ju på ett världsklass garage ju

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade på några låtar - bra material 🙂

men det var demo än så länge?

såg videon också - mycket coolt utan pukor å gammaldags vänsterfattning 😉

Jag bockar och bugar!!

Petter Lantz bakom spakarna på det här projektet.

Produktionsstatus på detta projektet men jag tycker nog att det låter ganska bra!

Klassiska fattningen däremot är enbart för det visuella.

Det ser ballt ut helt enkelt!!

Thanx for the input Demonen!

Piiiz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som var så bra med din förra tråd är just sånna här funderingar och ditt sätt att gå till botten med dem. Det är nog väldigt nyttigt att ta debatt om varför man gör kontra inte gör och hur saker hänger ihop. Det blir bra referensmaterial om än mycket läsning. Tror du kommer ro i land detta projekt med sjukt mycket erfarenhet. Det finns ju väldigt mycket kunnande folk här.

Trevlig helg!

Uppmuntrande ord Krille!!

Helt klart rätt förstått med andemeningen bakom mina avsikter.

Roligt att det märks!

Alla börjar någonstans och även om jag inte sällar mig till absolut nybörjare längre, så ser jag all repetition som en boost i självförtroendet.

Jag bockar och bugar och ler stort här!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp helt med på detta men räcker verkligen dubbelgips?

Blir det tungt nog att kunna hålla emot 50 Hz med bra tryck från monitorerna?

Bor i betonglägenhet nu. Betong åt alla håll och jag hör lik förbenat grannens fantastiska basanläggning!

Kanske inte är tätt nog?

What say you bangeeerz!?

/Mojje

Kolla lite på länkarna jag skrev, verkar inte som fler lager gips ger så mycket. Viskoelastiskt lim verkar bra?

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla lite på länkarna jag skrev, verkar inte som fler lager gips ger så mycket. Viskoelastiskt lim verkar bra?

jag såg nån video(tror det var youtube) där det visades nån skiva som var 2 lager med dempning mellan som tydligen motsvarade 7 lager vanlig gips(olimmad).

i det fallet gällde ljudisoleringen i hem/hus/lägenheter och den skvan var ca 17mm(om jag minns rätt).

vill man ha riktigt bra ljudisolering så kör man 3 lager demplimmad gips.(Sika At-84 demplim)

sedan finns det resiliet channels som tydlig förbättrar ljudisoleringn ytterligare.

http://www.auralex.com/sound_isolation_rc8/sound_isolation_rc8.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Här var ett tag sedan jag skrev!

Orsak..... Jag köpte ett hus!!! Ha ha ha!!

Hela helvetes havet vad mycket det är att göra i trädgård och med flytt ha ha ha!

Nå väl...!

Bak i skallen så ligger studiobygget och lurar.

Nu är det så dags i alla fall att påbörja kostnadskalkylerna för dom här tokerierna.

Min tanke är att de facto planera varenda skruv i det här bygget vilket kommer gör att allt kräver en 3D ritning.

Tillbaka till sketchup med andra ord!

Så slog det mig...

...sist jag gjorde det här så byggde jag efter vad jag hade att tillgå!

Nu ska jag ju bygga rum i rummet och på riktigt!

Det här kan jag ingenting om!!!

Mitt garaget består av yttre och inre väggar... doh!

Dessa är murade väggar med plåtfasad och inuti är det gips.

Med lite koll på senaste länken i studiobyggarlänksamlingen om väggars konstruktion så står jag nu handfallen.

Hur ska jag bygga för att nå STC 60!?

Det är mitt kontrollrum vi pratar om så det kanske inte ens behövs så hög isolering!?

Jag tänker mig 3 x 2"4" varav mittersta är luftspalt.

Insida av kontrollrummet klätt med tre lager gips där mittersta lagret är limmat och om lott.

Fäster jag första regeln i befintlig vägg eller ställer jag fritt på golvet?

Känner att jag måste börja någonstans nu för det kliar i fingrarna!!!

Var rädda om er där ute bangeeerz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du är igång igen med ett nytt spännande projekt! 🙂

Mina reflektioner lite snabbt bara:

KOLLA BETONGPLATTAN

Inget kul att riva upp ett studiobygge efter några år om man inte gör rätt från böjan så därför är det klokt att kolla fuktkvoten i plattan. Är Garaget byggt före -90 så är plattan med största sanorlighet oisolerad och avsaknad av kapillärbrytande spärr mellan mark och platta. Kolla fukten! Både under en torr period men även direkt efter att det regnat mycket. Då får du en indikation på hur väl dränerad plattan är och hur mycket fukt den suger. Låna/hyr ett instrument och borra hål för givaren i plattan eller så kan du kolla detta med en bit transparent plast som du tejpar mot golvet (primer innan så tejpen fäster) eller guckar fast med någon fogmassa. Vänta några dygn och se om vatten kondenseras på insidan. Samtidigt kan du även lägga dit en bit papper och se hur mycket fukt den suger. Kör detta mot alla 4 väggar och i mitten. Ökar fukten dramatiskt efter ett regn har du en dränering som inte funkar som den ska. Om plattan suger mycket fukt bör denna evakueras på något sätt. Antingen via självdrag (m. ljudfällor) eller mekaniskt ventilation med undertryck (m. fällor). Du kan se i min tråd hur jag löste detta.

Om du inte har allvarliga fuktproblem med golvet finns en enkel variant med markskivor som du lägger på platonmatta. Då måste dock betonggolvet flytspacklas först. En gång så byggde jag ett flytande rum på begagnade bildäck - blev väldigt billigt i alla fall 🙂

GOLVBRUNN

Finns det golvbrunn så rekommenderar jag att frikopplar och / eller gjuter igen den. I vissa fall kan brunnen vara dragen direkt till dagvatten dräneringen och blir det stopp i denna kan du få översvämning i garaget. Samma risk finns även om brunnen är dragen till avloppet. Bort med brunnen!

STC

Bra att komma ihåg är att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Kedjan i det här fallet är väggar/golv/tak/ventilation

FLYTANDE RUM

Finns egentligen ingen anledning att flytspackla betonggolvet om du ska göra rummet flytande. Ojämnheterna shimsar du enkelt till rätt nivå. En grejj som du skulle kunna göra istället för att gjuta platta, är att regla upp ett golvbjälklag på gummituttar på följande sätt:

Betongplatta / Gummituttar / Golvbjälklag med isolering / Golvspån / Stepisolmatta 50 mm / Trädgårdsplattor / golvspån. På denna golvstommer reglar du sedan upp väggar och tak. Fördelen (har kollat upp detta noggrant med ingenjörer) med stenplattorna är att du får en torr metod samtidigt som det är en fördel vad det gäller flanktransmissoner med flera brutna bryggor mellan plattorna.

Bara några snabba reflektioner från mig. 🙂 Måste själv ut och fortsätta bygga garaget nu!

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på din fråga om väggen så fäster du denna i ytterväggarna. Den nya väggen + ytterväggarna blir skalet som du sedan bygger rummen i. Om du inte är att störa någon eller bli störd av någon behöver du inte bygga STC 60. För varje nivå du går upp blir det dyrare eftersom hela kedjan måste uppgraderas likvärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra svar wellness!

Helt klart att du har koll på detta.

Jag är helt bombsäker på att min betongplatta är lagd dikt an mot underlag.

Det är konstant en rå och kall känsla inne i verkstaden och betongplattan "ser" fuktig ut.

Är det enda sättet att dränera runt byggnaden?

Tillhörande ska sägas att jag har kraftig vattentillförsel underjordiskt till hel tomten.

Jag tömmer cirka en kubik med vatten i befintlig grävd brunn inne i bostadshuset.

Förra ägaren förklarade att brunnen aldrig har sinat så mig troligen, det går stora kanaler med vatten under hela tomten.

I praxis...

Att dränera känns rätt meningslöst!

Finns det sätt att bygga åvanpå fuktig betong!?

Jättetacksam för all hjälp.

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...