Jump to content
Annons

Favoritmix?


®offe

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Queens of the Stone Age - "Queens of the Stone Age"

Den är lite HOT, men fan vad bra det är...

The Coral - "The Coral"

Marilyn Manson - "Mechanical Animals"

The Prodigy - "Always Outnumbered Never Outgunned"

Också lite HOT...

Amon Tobin - "Supermodified"

Bäst Dubbeltolvan jag äger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va soft att se namnen på andra än rockplattor i en sån här tråd! 😄😄

Jag är van vid att när man diskuterar bäst proddade plattor är det bara rock som gäller, men inte här inte.....prima! 😄

Mutt Lang proddar som en gud....bland annat Shania Twains plattor har otroligt bra ljudbild. Har även proddat Bryan Adams, Celine Dion och AC/DC....

Garth Brooks ballader, såsom "the Dance", "If Tomorrow Never Comes" och "Unanswered Prayers" är finfina som referens innan balladmixning....

"Allt" Max Martin sätter tänderna i nu efter år 2000 typ, tycker jag är guldproduktioner.

Även Backyard Babies, "Stockholm Syndrome" är en ruskigt välproddad platta. Har dock aldrig reflekterat över vem som proddat den, men det måste jag kolla upp. 😄 Tycker ljudbilden där är precis så välpollerad och bred som en rockplatta ska vara i min värld! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Lite mer rock

Queensryche : Operation Mindcrime

Die Krupps : Odyssey Of The Mind

The King : Gravelands ( snubbe som låter som Elivs gör egna versioner av tex Nirvana, Jimi Hendrix & AC/DC ) suveränd producerad

Deep Purple : Machin Head

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Madonnas senaste plattor har haft ganska intressanta produktioner. Verkar som hon söker mer "anti"-producenter inför sina plattor.

Sen måste jag, än en gång, hylla Depeche Modes verk. De är inte bara bra musikaliskt, de är jävligt grymma rent produktionsmässigt också. Känns som de alltid har legat ett snäpp före i tiden. Jag menar, Stripped är från 1986, men det låter som produktionen är från 1998 ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller en enskild låt så har blivit imponerad av Bachelor Girl's "Buses and trains" just för den enorma dynamiken och luftigheten i mixningen ... är en fröjd för örat att lyssna på ...

testa även att lyssna på Dido's "Here with me" ... där har vi en välmixad låt ... hur många olika ljud som helst i den låten och som ändrar i dynamik väldigt mycket under låtens gång ....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
världens bästa :

Mew - Frengers

Marduk - Panzer Division Marduk

där har ni dem. båda två.

ååh...Mew e det absolut bästa bandet som finns...tycker dock nästan att deras första skiva "A Triumph For Man" från 1997 är bättre än "Frengers" nu för tillfället...fast det är förmodligen för att jag snart har spelat sönder "Frengers"-skivan. "A Triumph For Man" är inte lätt att få tag på heller, men alla som hört lite med Mew, men inte är så insatta, ni måste lyssna på den gamla plattan....

....och Muse är också jävulens bra. "Absolution" klart bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle vilja lägga fram Pink Floyds skiva "The Division Bell" har den bästa färgen någonsin. Gamla gubbars kunnande om hur man gjorde skönt ljud med begränsade resurser förr i tiden (inte begränsade av pengar, men..) annpassat på 90talets tekniska innovationer!

Det är underbart och även om många anser det vara en svag Floydskiva så är det min absoluta favorit, just för att det är så lätt att "flyta iväg" i låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips här, tack!

Vill hålla med om Daniel Lanois. Hur kan en skiva som egentligen är fylld med "halvtaskiga" ljud låta så gött? Jag håller med om "Acadie". Det han och Eno åstadkom när de lyfte U2 på "The Unforgettable Fire". Soundet är så gott och särpräglat på den plattan så att det blir ett nöje att lyssna även på de dåliga låtarna!

Mutt Lange är grym men glöm inte vad han gjorde soundmässigt på Def Leppards "Pyromania" och framförallt "Hysteria". Det handlar ta mig fan om stordåd och ändlöst slit för att nå så långt med ett så mediokert band.

Rupert Hines har gjort både fantastiska saker (Saga "Worlds Apart" och framförallt Heads Or Tails" och riktiga bottennapp (Rush "Presto) men inte för att han är oengagerad. Han utforskar ljudtekniken ständigt och går väl ibland lite over the top.

Bruce Swedien har gjort några grymma saker ihop med Quincy Jones och Michael Jackson. Stämmer ryktet som säger att han spelar in allt i stereo?

Trevor Horn uträttade stordåd. Frankie Goes To Hollywood fick ju hjärnan att sprängas av den grymma produktionen. På Yes "90125" lyfte han med sin produktion gamla trötta gubbar till helt fantastiska nivåer. Lyssna speciellt hur han på den skivan leker med "nära" och "långt borta" och det där med att låta diverse instrument dyka upp i ljudbilden för att spela en liten kort fras och sen försvinna ut för att aldrig komma igen. Dessa två saker leker han med även på Simple Minds skiva där de bl a framför "Belfast Child". Jag har glömt vad skivan hette men lyssna på första låten och den jag redan nämnt. Långt borta och nära samt att sequencerslingor och elgitarrer möter ståbasar, spillpipor, dragspel och diverse andra uråldriga instrument. Aldrig krystat utan fullständigt naturligt vilket kanske är mer än vad man kan säga om Simple Minds i sig själva.

Rebecka Thörnqvists plattor har ju låtit oerhört bra många gånger men jag är osäker på vem som har producerat. "Good Thing" är i alla fall proddad av henne själv, Pål Svenre och Alar Suurna.

Devin Townsends produktioner kan låta lite kliniska och kalla men samtidigt finns det något i det som lockar. Lyssna på hans egen Accelerated Evolution eller när han producerade svenska Soilwork på "Natural Born Chaos". Speciellt på låten "As We Speak" Hur får allt plats? Grymmetrummor spelade av en mästare, vägg av taggtrådsgitarrer, vrålsång och skönsång, stämmor och, inte minst, synthar, både atmosfärskapande och melodislingor. På hans egen skiva mixar han just enkla synthslingor på ett görfräckt sätt så att de knappt hörs. Ändå ändras karaktären på låtarna dramatiskt varje gång de plötsligt finns där.

Björk är också noga med sin produktion. Alltid fantasifulla arrangemang och mycket som rör sig i ljudbilden. Brukar lyfta ett par snäpp om man tar på sig lurarna och flyter iväg....

Rituals senaste skiva "Think Like A Mountain" är inspelad i Rommarö Studios. Vissa av låtarna låter så fruktansvärt bra. Producerat av Ritual och Hans Fredriksson. Jag tror att de har lite smakprov på sin hemsida www.ritual.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bl.a. Studio Fredman vet hur man rattar:

At the gates - Slaughter of the soul

The haunted - Revolver, One kill wonder

Pantera - Far beyond driven, detta gudomliga gitarrljud(R.I.P. Dimebag), trummor som jag vet inte vad.

Meshuggah - Nothing, visar vart kylskåpet ska stå helt enkelt. 😱

Tool - Lateralus, vad ska man säga? 😕

Astrix - Det senaste, bra säger vi clean ljudbild.

Infected Mushroom - Grymma producenter är de iallafall.

Damage - Vet hur basen ska rattas.

Det finns så mycket mer....

Link to comment
Dela på andra sajter

världens bästa :

Mew - Frengers

Marduk - Panzer Division Marduk

där har ni dem. båda två.

ååh...Mew e det absolut bästa bandet som finns...tycker dock nästan att deras första skiva "A Triumph For Man" från 1997 är bättre än "Frengers" nu för tillfället...fast det är förmodligen för att jag snart har spelat sönder "Frengers"-skivan. "A Triumph For Man" är inte lätt att få tag på heller, men alla som hört lite med Mew, men inte är så insatta, ni måste lyssna på den gamla plattan....

....och Muse är också jävulens bra. "Absolution" klart bäst...

rätta mig om jag har fel, men är inte a triumph for man typ samma skiva som Frengers fast med SÅ JÄVLA DÅLIGT LJUD. haha...

frengers går och går hemma hos mig. jag tröttnar inte. ibland glömmer jag bort den, men sen hittar jag den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Finns säkert tusentals, men min absoluta favorit-ljud-testare är Kamakiriad med Donald Fagen. Klick - swooch - dunk - smack! f93966mxvup.jpg

Donald Fagen!!!! YEAH!!!

Min favorit är oxå den, eller "The Nightfly". riktigt grym!!! 😄

Ja en till sällar sig till skaran. Fagen är grym. Steely Dan har ju låtit super sedan första skivan. Det är så genomtänkt och smooth. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...