Jump to content
Annons

the610

Medlem
  • Antal inlägg

    115
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om the610

  • Födelsedag 1983-02-08

Om mig

  1. mja, fast så heter det ju att högtalaren gör en hel del för ljudet, antagligen därför man väljer att mika upp en gitarrstärkare framför att linea. vill man ha en signal från preamp/förstärkare/slutsteg finns det ju betydligt enklare/bättre/smidigare tillvägagångssätt än det jag försöker klura ut.
  2. mm.. antagligen var det just bara korkat, men jag tycker det missförstås lite ändå :/ jag pratar inte om att skicka en signal från slutsteget in i en mikpreamp, i så fall vore väl själva högtalaren onödig? ny formulering: Man plockar upp ljudet från högtalaren med sig själv (högtalaren i fråga) som membran.
  3. nja, nu kom vi ifrån utgångstänket, men som sagt, det kanske bara var dumt från början. såhär: Högtalare = membran och magnet - Mikrofon = membran och magnet Att högtalarens fysiska rörelse blir exakt densamma som mikrofonmembranets, dvs, man använder högtalarens pappkon som membran till mikrofonen? Högtalaren spelar alltså in det som spelas upp - samtidigt
  4. kan en mycket lätt kontaktmikrofon fäst på membranet vara nåt?
  5. jomenvisst, fast jag tänkte liksom att man har en slags omvandlare, ett mikutgångstrafo? så man slipper det med högtalarsignal in i preampen. Jag tänkte väl lite att man isf har möjlighet att spela in exakt vad som spelas upp
  6. the610

    Högtalare/mikrofon

    Hej! måhända idiotisk idé.. Att en högtalare och en dynamisk mikrofon funkar på i princip samma sätt är väl rätt känt. Jag undrar om man på något sätt kan få högtalaren i sig självt att fungera som mikrofon också, samtidigt?! Jag tänker mig att man tar upp högtalarens vibrationer med samma membran ljudet spelas upp med (högtalarkonen), vore i så fall rätt smidigt att spela in gitarrförstärkare.. eller? med reservation för att vara helt dum i kolan /Micke
  7. tackar och bockar! verkar vara rätt användbar pryl överlag, eller?
  8. the610

    Bandmikrofoner..

    Halloj! Jag är sjukt sugen på ett gäng bandmikrofoner, har provat dom asbilliga T.bone RB100 som jag tycker låter sinnessjukt bra för sitt pris. Saken är den att jag har en 8-kanals preamp med fast fantommatning på alla kanaler och skulle vilja använda bandmikarna tillsammans med andra mikrofoner. Min fråga är således om det finns någon slags enhet (eller trix för den delen) som "bryter" matningen eller om jag helt enkelt blir tvungen att skaffa mig fler preamps?
  9. Jag vet att dom har en jädrans massa dörrar på www.kompanjonen.se, då får du visserligen åka till stockholm men du sparar förmodligen en slant.
  10. jag hade sjukt svårt för håkan hellström i flera tusen år, tyckte på något sätt att han inte var "kompetent" nog att leva på det han gör, jag bortsåg alltså helt och hållet från det artistiska, konstnärliga, helt sjukt!! ett par år senare var jag på roskildefestivalen och vägrade gå och titta på tönt-håkan, men blev tvingad av min dåvarande flickvän. efter bara ett par låtar stod jag och snyftade och tyckte att det var det bästa jag sett/hört, trodde varken mina öron eller ögon. om ni lider av att ni har svårt för håkan är mitt tips att se honom live, efter det är det bara att stryka under ordet geni i tidiage inlägg.
  11. håkan hellström live - http://www.youtube.com/watch?v=g3_gPETpxCY EDIT:haha! fan vad mats paulson förstör!!! jeff buckley - halleluja tyvärr... haha! http://www.youtube.com/watch?v=vsa_xWLOghg...feature=related doris - did you give the world some love today, babe? beck - lost cause och såklart dundervocodersnyftaren hie and seek av imogen heap
  12. ...använder en sampling från ett sittande toabesök i en gammal 610toresco-låt. 'PALLJUUSSSSCKK' uuhh.. haha!
  13. hej! jag skulle vilja rekommendera sony cd architect, där kan du lägga upp spåren i rätt spelordning, fixa in och utfejdningar samt lägga kompressorer, eq och eventuella limiters på enskilda spår, tyvärr endast DX-pluggar, har för mig att VST inte funkar, sen bränner man skivan. jag brukar börja med en eq och en kompressor på varje spår och med dessa medel försöka jämna ut soundet genom hela skivan, vill jag ge mig in i loudness-kriget slänger jag också på en limiter på varje spår, men oftast skiter jag i det. sist men inte minst en liten puttig limiter på masterregeln som tar allt över -0,2 och trycker ihop det till.. ja -0,2 utan att behöva limitera mer än... 0,2, och en dither. detta arbetssätt fungerar alldeles utmärkt för mig, och jag vet att peter in de betou på tailor maid oftast jobbar så också, fast i ett motsvarande program till mac, om mixen i sig är ok dvs. kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter... jag jobbade förut med Izotope Ozone, men har på senare tid upptäckt att man oftast gör för mycket och utan egentlig anledning, för att det finns möjlighet helt enkelt, eq, multibandskompressor, multibandsexciter, reverb, stereobreddare och limiter... puh, overkill om mixen är bra. lycka till!
  14. haha! jag tycker att dom är sköna dom där, instant hängmatta. mixar man hårdrock så är pluggen oumbärlig på baskagge, synd att jag inte mixar hårdrock så ofta... pengar i sjön..
  15. the610

    Studiotricks!

    en sjukt cool grej är att skicka exempelvis sång till en aux med ett kort delay (alltså en förskjutning på ca 5ms, inte ett delay-ey-ey-ey-ey) och komprimera skiten ur den. tufft, men svårt att få det att passa in i någon form av låt. kom med mer tricks! distat fäderreverb någon?
×
×
  • Skapa ny...