Jump to content
Annons

Xipe

Medlem
  • Antal inlägg

    27
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Klart jag förutsatte att det gällade spel med plektrum... att tappa och att "spela gitarr" är knappast synonymt. Två ord. Shawn Lane. ...men inte ens han kom i närheten av 46.6 anslag/sekund.
  2. Riffet är definitivt metal. Versen är det inte. Fram till 0:33 är låten skitbra, sen blir den konstig. 😆 Visst... metal, men ändå inte. Vet inte hur jag skall förklara känslan jag får från den... påminner mycket om något Marilyn Manson skulle göra om han fick ett sånt riff att arbeta med... inget ont i det dock. Kan nog bli en riktigt bra låt (så jag tycker inte du skall sluta jobba på den), skulle om inte annat kunna bli nåt i stil med Sum 41:s "Pain for Pleasure" (de spelade tydligen sån musik innan de bytte inriktning och gjorde ett album som sålde, men en låt med deras gamla stil fick komma med på plattan). PS - Mer definition på gitarrerna. Det är ett bra riff, det vill man höra! Glöm idén med att det skall låta muddy eller som nån sorts "wall of sound"; snabba, precisa riff kräver mellanregister och/eller diskant! Lägg på en fet bas i bakgrunden och feta till kicken så får du till tyngden OCH gitarrdefinitionen; det kommer rocka! IMHO. 🙂
  3. Vet du vad du hur man räknar ut anslag per sekund från bpm/notdelar? Peka gärna på en enda låt där någon av de ovan nämnda ens spelar 20 toner per sekund.... (alltså: 16-delar i 300 bpm, 32-delar i 150 bpm eller sextondelstrioler i 200 bpm) -- en låt där de spelar 29 toner/sekund??? Finns inte!! Vai är inte så snabb, men om man byter ut honom mot t.ex. Michael Angelo så har jag fortfarande inte hört någon låt där varken Yngwie eller Angelo spelar så snabbt... inte med alternate picking i.a.f. Jag misstror inte alls att du spelade 19 anslag/sekund dock; som jag sa så är det mycket folk (många japaner på nätet bl.a.) som är grymt snabba. Brukar inte vara så mycket string skipping, speciellt rent eller alls bra dock... Gör ett eget örontest vettja... spela in sextondelar i 240 bpm på elgitarr... spela sedan in sextondelar i 280 bpm. Lyssna på dem. Definitivt! Förmodligen därför jag lyssnar så lite på instrumentell gitarrmusik, för mycket wankers... PS - Kamera med 26 bilder per sekund == vanlig video-/filmkamera i NTSC-format; knappast tillräckligt för att följa ens min plektrumhand.
  4. Tja, snaren ligger definitivt för högt, och gitarrerna lät tämligen muddy... så han recenserade nog rätt låt. Lät mer som Marilyn Manson möter NU-metal än något svart/rött och elakt dock. 😉 No offense. Inte riktigt min musiktyp, men versen var rätt ok. Även riffet var helt ok, men fixa lite mer definition på gitarrerna så man kan höra det annat än genom "en kraftig filt."
  5. Kul att någon nämner Paus från norge. Han va till och med i Guinnes rekordbok som världens snabbaste gitarrist. Han lyckades med det otroliga 466 toner på en sekund!!! Det är ca 28000 toner på en minut!! Jag såg han på TV för några år sedan. Det gick så rackarns fort så det va inte klokt. Men det lät apa! Det var bara ett enda brus av toner som lät. Inte vackert alls. Men snabbt var det i alla fall. Jag berättade om honom för min gitarr lärare på GIT, han trodde inte en sekund på mig. "No way man! Have you bin on the weed again?" Cucumber är förövrigt bland dom sämsta banden i världen! 🙂 Lol människa, det där är ett skrivfel avrundat så var det 46.6noter/sekund inte 466. Nä, det måste ha varit 4,66.... 140 bpm x sextondelstrioler = 14 noter/sekund. Nu snackar vi iofs om sånt som Yngwie gör i sömnen, men det är riktigt jävla snabbt. Många sovrumsgitarrister som tycker speed är allt klarar av raka sextondelar uppemot 240-260 bpm - de som kan sweepa bra kan nog komma upp i en 350 bpm (om nu sweep picking räknas?). Jag håller mig dock skeptisk till att mycket högre hastigheter än 300-350 bpm är mätbara ö.h.t.; 466 noter/sekund är f.ö. kvalifierat skitsnack, detsamma för en tiondel av detta (46 noter/sekund) -- mycket snabbare än 14-16 anslag per sekund låter bara som en enda röra på gitarr; och jag tippar på att högre än en 20-25 anslag/sekund är fysiskt omöjligt. Som jag nämnde tidigare, lyssna på Shawn Lane... han visste hur ett plektrum skulle tas. - Buckethead, sextondelstrioler, 140 bpm (ca. 14 anslag/sekund) PS - För er som inte kan räkna bpm vettigt så är 46,6 anslag/sekund detsamma som sextondelar spelade i 700 bpm. Lycka till med den bedriften... 🙁 466 anslag per sekund är sextondelar spelade i 1864 bpm, eller trettioandradelar spelade i 932 bpm. Yeah right.... Jag föreslår att alla som har ett musikprogram tar och programmerar en hihat till sextondelar och börjar med att spela det i 300 bpm, så får ni höra hur löjligt det är att någon skulle klara mer än dubbla den hastigheten -- än mindre 20 gånger den hastigheten. PS - Marcus Paus är snabb som fan dock (hur man mäter hans oväsen vet jag inte), men förmodligen en av de mest ointressanta musikerna jag någonsin lyssnat på.
  6. Tvärtom, låga ljudvågor tar mer tid på sig att utvecklas... men har man ett dåligt rum, akustiskt sett, så finns det ju andra nackdelar med att micka för långt ifrån som gör att det kan uppfattas annorlunda. Vad du får vid närmickning är enbart lådans direkta basresonans, inte det fullt utvecklade basljudet som uppstår någon/några meter ifrån ljudkällan.
  7. Shawn Lane, Yngwie Malmsteen, Rusty Cooley, Paul Gilbert, Brian Carroll, Jason Becker... tusentals sängkammargitarrister... att vara snabb/teknisk är inte så svårt - kräver dock talang och/eller disciplin (all respekt!). Tycker själv Batio är rätt tråkig, No Boundries är dock tolererbar att lyssna till... Om man nu imponeras av teknik, specifikt plektrumteknik, så finns det en anledning till att jag nämnde Shawn Lane först, öven om jag lika gärna kunnat satt Jason Becker där... Jason och Shawn är ju dock "out of contention" numera... 😄 Vet ni inte vilka det är så skall ni inte kommentera det gitarrtekniska. 😳 Själv gillar jag möjligen Bucketheads rocksolon som han gjorde när han spelade med Axl på GNR:s tänkta comeback (som det tyvärr inte blev något av 🙁). Buckethead Night Train solo 1 (3,5 Mb, WMV) Buckethead Night Train solo 2 (3,1 Mb, Quicktime) Buckethead har iofs en del skönt i sin solorepetoar också... typ två låtar i.a.f.
  8. Xipe

    Phonic P8A

    Phonic PxA har, om jag inte har fel, en bi-amp lösning; så jag antar att det inte är felaktigt att kalla dem för Aktiva (enligt definitionerna som angavs ovan).
  9. Är det namnet på effekten/stärkaren/tillverkaren? W0t?
  10. Xipe

    3 hårddiskar?!

    Raid 1 (total spegling) kan väl vara idé ifall du jobbar med produktioner som är riktigt, riktigt viktiga (du mixar låtar åt Max Martin)... om inte så räcker det gott och väl med ett vettigt backup-schema. Sällan hårddiskarna går åt skogen f.ö., så det är i mitt tycke pengar man inte skall lägga ut om det inte är ett absolut måste. Cubase + effekter kommer inte annat än laddas snabbare om du lägger det på en 10000-varvare, du kommer inte få någon egentlig prestandaökning; det du ska lägga på 10000-varvaren är scratchdisk/swap samt spara projekten på. Du kan ev. få en viss vinst genom att ha swappen på en HD och projekten på en annan.. För rejäl speed så Raid 5:ar du två 10000-varvare och använder den enheten som arbetsdisk. Se även till att ha tillräckligt med minne...
  11. Xipe

    Musikbörsen

    😛 Poängen var väl dock att de höll mig informerad under hela förloppet och dessutom sänkte priset med över 20% (gissar iofs att leverantören fick stå för en del av det)... och gitarrer i den där prisrangen ligger ju inte på lager ens hos Jackson så. Hade det gällt en Les Paul Studio eller någon annan mellanmodell så hade jag dock förmodligen avbeställt efter fyra veckor och sökt mig någon annanstans.
  12. Xipe

    Musikbörsen

    Köpte min Jackson Kelly från MB i Linköping, den skulle kosta 28.000; transparent svart med Kahler-stall. De tog beställningen och fick tydligen klartecken från både Jackson USA och generalimportören i Sverige (kommer inte ihåg vad de heter) att gitarren skulle kunna levereras om ca. 3 månader. Kahler gick dock i konken några månader tidigare, och sen upptäckte väl Jackson att de inte hade nog med Kahler-stall för att bygga min gitarr; detta fick MB veta efter två månader. Jag hade under tiden ändrat mig i stallfrågan; och nåt Floyd Rose ville jag hur some helst inte ha. Så jag bad dem ta hem en med ett tunamatic, string through body, stall istället. Skulle ta ytterligare 3 månader enligt Jackson. 6 månader senare (8 månader totalt) så kom gitarren till generalimportören en fredag. Jag hade inte tid att gå på banken, och man kan inte ta ut hur mycket stålar från bankomaten som helst per vecka... så jag ringde ner till MB (jag bodde i Uppsala 8 månader senare 😛) och efter ett kort samtal så kunde jag hämta gitarren hos leverantören och betala i början på den efterföljande veckan. Priset hade under tiden dessutom sjunkit noterbart, istället för 28.000 så behövde jag bara betala 22.000 som plåster för att det hela tagit så lång tid. Jag vet inte, försöker nog säga att mina erfarenheter inte överensstämmer med de negativa erfarenheterna som tagits upp tidigare här i tråden. Till saken hör även att jag inte var någon stor kund hos MB innan den här beställningen heller. Men det beror nog på butik... har ingenting annat än gott att säga om Linköpingsbutiken i.a.f. Jag fattar inte ens att de har de dyrarer gitarrerna ute. För egen del så kan jag säga att jag aldrig skulle köpa en som hängt ute så där... har haft min Kelly i fem år nu, finns inte en enda repa på den; detsamma går garanterat inte att säga om gitarrerna i de flesta musikaffärerna (och jag är inte anal kring detta, men jag är försiktig med min 20K+ gitarr; det räcker i stort sett med att dra ner t-shirten över bältesspännet och se till att man vet vart man har alla väggar och bord omkring sig -- så jäkla svårt är det inte). Var f.ö. på 4sound i Visby nu i veckan... och visst fan satt där fyra fjortonåringar i långt hår och med vintermössor och fingrade på alla dyra gitarrer de kom åt. Jag var där i nån timme, och de hade fortfarande inte gått när jag lämnade butiken. 4sound i Visby är i övrigt riktigt bra dock, men jag skulle inte köpa något annat än en gitarr de tvingades beställa från leverantör ifrån... vill inte ha bältes-, dragkedje- och knapprepor på mina gitarrer; oavsett om gitarren kostar 50 eller 5 tusen (ska köpa en Epiphone Les Paul Studio Gothic snart hade jag tänkt; som tur är så har de inte den modellen hemma 🙂).
  13. Har ju inte haft mina så länge, men jag har redan upptäckt det härliga med att kunna spela rätt så högt även sent på nätterna utan att störa grannarna (åtminstone inte till den grad att de kommer och ringer på). Har suttit här hela veckan och lyssnat på rätt hög volym även nattetid... men går jag ut i köket så låter det på sin höjd som om jag hade en mindre radio skvalandes. Perfekt! 😛
  14. Förstår att du avskräcktes av priset. 😆 Är det enbart en top eller combon du är ute efter? Toppen kan du nog hitta begagnat för under 5000 spänn i.a.f. -- om du nu redan har ett kabinett. Här har du lite reviews, på den f.ö. Som alternativ så vette fan... jag tyckte den (combon) var alldeles för "ljus" och "brusig" i disten, däremot så var den rena kanalen bland det bästa jag spelat genom... så med det sagt så är det väl en Fender Twin som gäller ifall du vill ha en ren kanal att spela genom (halvdyra, men inte i samma prisklass som F-50:n) -- Fendern har även en rätt fet dist som du borde provspela åtminstone. Om det var disten du gillade så vet jag inte riktigt vad man kan tänka sig... 😆 Du får väl ge dig ut på turné igen och kolla om du hittar någon dist som du blir nöjd med; jag har hört mycket gott om Mesas Lonestar, vilken du borde få tag på för typ halva priset av en F-50. Lonestaren skall vara rejält divers i det ljud man kan få ut ur den, samt ha en riktigt bra ren kanal. Även Mesas Mark-serie är rätt versatil... kolla hur du gillar III C+ och IV. Kan tyvärr inte så mycket om andra märken, så här tar det stopp; och det är hursomhelst svårt att föreslå något... vad man gillar är så personligt och små, små skillnader i frekvensen på disten, hur mycket buzz den avger och i vilket frekvensfång, eller mängden diskant/bas som avges kan få två personer att ge extremt olika omdömen av en förstärkare; själv gillar jag Dual Rectifiern bäst -- i.a.f. just idag. 😛 Som osiris säger så gör även Line6 riktigt bra och prisvärda grejor - du borde definitvt kolla in deras urval. Mitt förslag är alltså att du ger dig ut och testspelar ännu fler riggar -- och se även till att hålla koll på begagnatmarknaden. Kolla även runt på nätet efter reviews, snacka med andra gitarrister. Det är lätt att snöa in på nåt annars som kanske inte alls är bra i längden. EDIT: PS - Jag har ingen superkoll på priserna på vad jag föreslagit som substitut... så vad jag skriver kanske inte stämmer; men man får ju ofta vad man betalar för... så... som farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet; i.a.f. inte efter att du bestämt dig för vad det innebär för dig personligen... det hela är rätt subjektivt i slutändan.
  15. Xipe

    ROCK MUSIK PÅ REASON

    😆 De digitala alternativen tilltalar mer och mer varje dag tycker jag. Hur jag än letar så hittar jag bara 1) idioter, 2) inkompetenta musiker, 3) musiker som inte delar min musiksmak/vision när jag skall försöka sätta ihop ett band. Det är helt hopplöst 😆, inte ens ett coverband går att sätta ihop utan att alla i bandet skall tvingas kompromissa på musikval. Det blir inget bra då... Nä, gör demos på datorn, spela det man kan... får man ihop nåt vettigt som man tror på så går det ju alltid att hyra in sessionsmusiker att lägga trummorna/de instrument man inte själv spelar senare (gjorde inte Pain nåt liknande förresten?).
×
×
  • Skapa ny...