Jump to content
Annons

hur lägger man basen snyggt på en låt?


Fredrikn

Recommended Posts

Hej!

Jag vänder mig främst till er som producerar dansmusik men även andra kunniga =)

Jag undrar hur ni tänker när ni lägger basen i låten..För mig känns det mycket enklare att börja med basen

och utgå från den när man bygger olika slingor..Dock om jag har börjat med att göra en slinga innan jag har lagt

en bas så tycker jag det är riktigt knepigt att få till en schysst bas..Någon som har lite tips o tricks i allmänhet

när det kommer till att lägga bas? 🙂

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova lägg trummor först(om du nu inte redan gjort det) och se om det blir lättare då 🙂 Det brukar ju vara nästan viktigare att basen jobbar bra med trummorna än med melodin, men sen gäller det ju självklart att hitta nånting som funkar bra till båda.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna lite på trummorna...eller bara kagge och virvel och hihat och "tänk dig basen"...det brukar funka...

Hitta nån slinga som funkar i huvet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen fungerar som ett klister mellan trumdelen och den musikaliska delen i en låt pga av att den ofta spelar efter bastrummans rytm eller med samma groove.

Grundregler för basen:

1. Ska följa ackordföljden och spelas i samma skala.

2. Enklast sättet är att basen följer följden i ackordens rotnot.

Sammanfattningsvis: a. håll dig inom skalan och b. följ ackordgången!

Göra basgången mera intressant:

1. Kan göras genom att följa kicken vilket förändrar groovet i låten.

2a) Addera variaton eller/och betoning (accenten) för att sätta ytterliggare piff på basslingan. Ett trick är att utgå från noten i basslingans första slag i varje takt och lägga till en not som ligger två halva tonsteg under första slagets not i slutet på takten.

2b) Lägga till ghost (16 delar) noter med lägre velocity efter. Ghost note = kort repetition av föregående not.

2c) Lägga till ett fill in för att accentuera slutet av exempelvis en fyra takter lång fras. Se då till att du arbetar med a) toner ur samma tonskala som ackorden och att du kanske går upp och sedan lite ned med alla toner ur samma skala.

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill slå ett slag för vikten av EQ när det kommer till bas! Ett luddigt basljud aom får armbåga sig fram för en plats i frekvensspektrat låter inte kul, oavsett hur väl det är inspelat och lagt från början. Kolla hur det ligger i mid- och högbasen, och kutta/smootha i frekvenserna som överlappar för mycket med leadfrekvenser du inte behöver.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips!

Ja förstår att basen såklart ska gå i samma skala som melodin

"1. Ska följa ackordföljden och spelas i samma skala."

Men nötknäckaren hur menar du med att följa ackordföljden också? 🤪

Menar du att basen ska gå i samma rytm som melodin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips!

Ja förstår att basen såklart ska gå i samma skala som melodin

"1. Ska följa ackordföljden och spelas i samma skala."

Men nötknäckaren hur menar du med att följa ackordföljden också? 🤪

Menar du att basen ska gå i samma rytm som melodin?

egentligen kan man väl lägga en bas hur som helst. det enklaste tänket när det gäller bas (i min hjärna iaf) är att även den är ett "percussioninstrument", som bidrar till rytmen. du får helt enkelt experimentera dig fram tills du har rutin på det. om du skapar ett monospår i ditt program till basen så har du basen i mono, enklare kan det inte bli 😉

om du har en slinga som du vill lägga bas på är det enklast att börja med att lägga samma ton på första slaget i varje takt som den ton som slingan har som första ton i varje takt. (lång mening för att säga en enkel sak, men jag får faktiskt skylla ifrån mig på en djävulsk bakfylla)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips!

Ja förstår att basen såklart ska gå i samma skala som melodin

"1. Ska följa ackordföljden och spelas i samma skala."

Men nötknäckaren hur menar du med att följa ackordföljden också? 🤪

Menar du att basen ska gå i samma rytm som melodin?

Inte specifikt direkt för melodin kan ju spelas av ett basinstrument. Sedan är det ju olika inom vilken gengre det handlar om. Men för att göra det enkelt och utgå från en slags grund att stå på om du har en ackordföljd i din musik så kan det vara lämpligt att låta basen följa denna på något sätt. Då är en bra början att plocka ut varje rotnot för resp. ackord i slingan och spela varje sådan not med sin bas när ackordet spelas. Ex.vis har du ett C-dur ackord så slå an ett C ur C-dur skalan på din bas. Då har man skelettet som man sedan kan bygga vidare på enligt den modell jag skrev ovan under "Göra basgången mera intressant". När du är klar kommer du att höra att basen på sätt och vis också blir att följa rytmen. Prova får du se i något musikskaparprogram. Det funkar faktiskt och ofta låter det bra också!

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte specifikt direkt för melodin kan ju spelas av ett basinstrument. Sedan är det ju olika inom vilken gengre det handlar om. Men för att göra det enkelt och utgå från en slags grund att stå på om du har en ackordföljd i din musik så kan det vara lämpligt att låta basen följa denna på något sätt. Då är en bra början att plocka ut varje rotnot för resp. ackord i slingan och spela varje sådan not med sin bas när ackordet spelas. Ex.vis har du ett C# ackord så slå an ett C ur C#-skalan på din bas. Då har man skelettet som man sedan kan bygga vidare på enligt den modell jag skrev ovan under "Göra basgången mera intressant". När du är klar kommer du att höra att basen på sätt och vis också blir att följa rytmen. Prova får du se i något musikskaparprogram. Det funkar faktiskt och ofta låter det bra också!

Är du 100% säker på att roten i ett C#-ackord är C?

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! nu börjar jag haja hur du mena

Alltså om vi ser dessa här nedanför som två lager nu och melodin spelas så börjar man varje bas som i början av en ny ton ungefär?

Att arbeta med detta som grund?

melodi:

e e e e c c c c d d d

Bas

e.........c..........d

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! nu börjar jag haja hur du mena

Alltså om vi ser dessa här nedanför som två lager nu och melodin spelas så börjar man varje bas som i början av en ny ton ungefär?

Att arbeta med detta som grund?

melodi:

e e e e c c c c d d d

Bas

e.........c..........d

Ja ungefär så och i två lager ja men...om vi skiter i melodin och håller oss till ackord ur exvis C-dur skalan som har tonerna:

C,D,E,F,G,A,B och tar de 3 grundackorden i den skalan som är C-dur,F-dur och G-dur.

C-dur innehåller tonerna C,E,G tillsammans (rotnoten är C)

F-dur innehåller tonerna F,A,C tillsammans (rotnoten är F)

G-dur innehåller tonerna G,B,D tillsammans (rotnoten är G)

Ackord (3 takter med 4 slag i varje takt) :

| C C C C | F F F F | G G G G |

Bas:

| C.......... | F......... | G.......... |

Med detta som grund. Kan också tillägga att basen lägger du i samma oktav som ackorden.

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst att du orkar ta dig tid o svara nötknäckaren, måste basen dock vara i samma oktav? Kan man inte sänka den om man vill ha ett mörkare sound? 😕

En basgitarr är väl en oktav lägre än en "normalstämd" gitarr? Så då blir det ju automatiskt en oktav lägre. Men spelar man piano så kan man ju välja om basen ska ligga inom samma oktav eller lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En annan fråga, har hört att basen alltid ska vara i mono..Hur kan man enkelt ställa in det?

Jo, det stämmer. Alla låga frekvenser bör vara i mono. Det gör ljudbilden betydligt tajtare och gör att man får mer tryck i ex.vis baskagge och bas. Det går att justera med vilken stereobreddar-plugg som helst (de kan faktiskt även göra det rakt motsatta, även om man kanske inte alltid tänker på det). Vilken frekvens man ska använda som brytpunkt för var man ska smalna av stereobilden får man pröva sig fram till, det är olika från låt till låt vad man tycker låter bra. (Nu talar jag om i masteringssammanhang, men principen är densamma vid mix. Du kan använda en stereobreddar-plugg för att smalna av bara basen.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag göra syntetisk dansmusik skulle jag nog börja med basljuden, sen resten. När allt börjar låta bra skulle jag börja om från början med basen och lägga stort krut på den. Troligtvis finns det minst ett helt nytt sätt att spela den på som är ännu bättre än grundidén. Det hör man först när allt annat är på plats.

Inom discomusiken har jag nu kommit så långt att jag börjat lyssna lite på Bee Gees tidigaste låtar. De är grymma dansgolvsvältare, kanske kan ge inspiration till modernare dunk. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar inte bas men att spela inversioner av toner i den vanliga melodin/kompet kan vara en ide´kanske. Citerar ur`Grundteori för gitarr`(en av mina biblar !!)

-Vanligast är att man lägger tersen eller kvinten ur ett ackord som baston-

Då har du litet mer toner att arbeta med när du följer ackorden.

:rolleyes:

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar ur`Grundteori för gitarr`(en av mina biblar !!)

-Vanligast är att man lägger tersen eller kvinten ur ett ackord som baston-

där ser man

skulle ju trott att det vanligaste var att man la grundtonen - men vad vet jag?

för övrigt måste inte basen vara i mono - däremot gärna centrerad (mest av ohejdad vana)

Link to comment
Dela på andra sajter

jo-du har helt rätt om grundtonen, Demon- men om man nu skall spela inversioner så är det tersen eller kvinten

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...