Jump to content
Annons

Hur skickar ni filer för att jobba ihop ett projekt? Tips?


hawkan

Recommended Posts

Annons

Jag personligen tycker att isolerade ljudfiler i 16 bitars wav-format är bäst. Det går att skicka-sprenda- filer upp till 2 gig gratis hos `skickafilen.se`till varandra.

.:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Dropbox, filerna beror på vad den andre jobbar med.

Jag har kastat in både Reason/Record- och Logic-sessioner när jag arbetat folk som använt detta, annars bouncar jag ut wav-stems utifrån samma startpunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent praktiskt alltså? Skickar ni bara en wav, mp3 eller annat till någon intresserad som lägger på ett nytt spår och skickar tillbaka? Hej /H

I vanligaste fall fungerar, som nämnt ovan, DropBox alldeles utmärkt. Men det gäller för alla som "delar" på en mapp att förstå innebörden att radera en fil (man kan få intrycket att filerna endast raderas från den egna datorn). Dessutom finns där enligt min mening en "bugg" som gör att en synkning inte återupptas, så att säga, om/när datorn stängs av.

För den som är projektansvarig ("sammanställande" producent) rekommenderar jag att man kombinerar DropBox med någon form av FTP-hantering.

Vilket format man väljer att skicka filerna som är en fråga om utrymme, tid och kvalitet samt även syftet med filen som man skickar upp. I vårt lilla gubbprojekt "Hellvalla Burn" (se min signatur) skickar vi idéer och tips i MP3-format, medan färdiga inspelningar/tagningar konsekvent skickas i 24/44. Minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör Dropbox där vi har 20-30 reasonprojekt. Funkar alldeles utmärkt om man kommer ihåg att self-containa filerna. Enda problemet som har uppstått är när vi var utan internet och båda sparade i samma fil. Men det löste dropbox ändå och ena sparningen hamnade i originalfilen, medan den andra sparningen hamnade i en ny fil med samma filnamn och tillägget conflicted copy och datum. Skulle dock gissa att det kan bli lite bökigt om man håller på med massa t.ex aiff-filer och sånt. Reasonprojekt är ju inte särskilt stora vanligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar bara med USA och där är Send Your File populärast.

Annars kan man lägga filerna på ett usb-minne och skicka i ett vanligt kuvert (12 kr porto). Låter man mottagaren betala frakt blir det billigare sen när man får den tillbaks, för nästan alla länder har lägre portosatser än Sverige.

Tackar. Bra tips. Vet ni om det finns något forum där man kan lägga ut sin låt och be någon vem som helst lägga på nåt instrument?

/H

Jag vet inte hur bra det här forumet funkar på det? Det undrar jag också annars, för jag kommer också behöva pålägg vad det lider.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...