Jump to content
Annons

Mina gamla LP-skivor!


Valle

Recommended Posts

En variant kunde vara att ha en IRL-träff till sommaren och köra tävling i kast med uråldrig vinylplatta - så kommer de till någon nytta i alla fall... 😉

Oj! Sade jag det där högt?

Nu får jag huka mig för Vallhagen och Dingbats...peepwall.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ramar in farsans gamla LP-skivor (omslaget, givetvis), både till mig och till honom. Blir apsnyggt på väggen. Finns ramar på IKEA med passepartout (lol) som passar perfekt.

Annars finns dedikerade 12"-ramar 🙂 Hemmahosmigdåra. Synnerligen sambouppskattat! Hänger du dina HDD på väggen Claes??:

SA400057.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker låta reparera min Dual skivspelare. Sedan köra järnet bland vinylerna igen.

Jag ska byta stereobänk/ar också, men har märkt att de flesta (alla?) man kan köpa är avsedda

för tv, stereo och cds, möjligen dvds. Men inga har mått för LP-skivor...

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått det där med att så fort en ny teknik kommer som är bättre på de flesta sätt så måste man bli helt anti det gamla, slänga bort alltihop och aldrig veta av det igen. Är det dödsstraff på att vara nostalgisk? Eller nyfiken på äldre grejer bara?

Jag är inte så gammal så jag minns tiden innan CD:n, men jag minns till exempel Windows 95. Inte fan skulle jag bli sarkastisk och säga att det där är bara gammal skit, det ska du inte befatta dig med, moderna datorer är bättre på alla sätt, om någon ville rusta upp en gammal dator med Windows 95 på. Det vore ju bara roligt. Dessutom kanske det dessutom finns något gammalt spel som bara går att köra på en sån om man har tur.

Okej att man är glad att man slipper handskas med gamla, tekniskt sämre grejer, men så onödigt att klanka ner på hela företeelsen.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick som sagt en skivspelare med USB för två jular sedan, just för att digitalisera skivorna. Jag har inte digitaliserat en enda!

Fick du skivspelaren av din fru?

I så fall kan du inte göra dig av med alla skivorna. Om inte, gör det!

Iofs en låda tar väl inte så stor plats, men gör i alla fall lådan mindre genom att slänga typ dansbandsprylarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått det där med att så fort en ny teknik kommer som är bättre på de flesta sätt så måste man bli helt anti det gamla, slänga bort alltihop och aldrig veta av det igen. Är det dödsstraff på att vara nostalgisk? Eller nyfiken på äldre grejer bara?

Självklart inte, men det är väl inte heller förbjudet att överge föråldrad teknik och koncentrera sig på det som fungerar bättre på alla sätt - och att vara glad för att det gamla försvinner? Felet som många gör är däremot att de tror att det gamla var något magiskt och att det nya är sämre bara för att det är nytt... Se bara så många som är grundlurade av all reklam om "varmt" och "vintage"-ljud hos budgetprylar - och tror att det låter som Beatles om man bara ser till att skaffa en rörmick, typ.

Det var skitbra på den tiden man kunde skaffa två kassettbandare och spela in växelvis på, istället för den gamla mono-rullbandaren med Sound On Sound. Det var skitbra när man bytte från det till en kassettporta - och nästa kassettporta var ännu bättre. Sedan blev det 8-spårs rullbandare och stereo rullbandare för mastern, vilket verkligen blev bättre ljudmässigt. Sedan blev det hårddiskinspelning på Atari Falcon och master på DAT - och OJ! vilket lyft i ljudkvalitet det blev då - och numera är det äntligen enbart DAW och inspelning på hårddisk, med så bra ljudkvalitet som all musik förtjänar. 🙂

Jag skulle aldrig vilja backa till något av de gamla stegen, just för att allting är bättre med den nya tekniken enligt min mening.

På samma väg är det med lyssningen, även om det inte har varit lika många steg där, utan det har varit rullband, vinyl, kassettband, CD och nu åker allt mer in på hårddisk, så att man kan slippa ta upp en massa hyllor för CD-skivorna, utan kan förpassa skivorna till förrådet istället. Jag lyssnar som sagt på min musik hellre än att titta på omslagen, så när nu möjligheten finns att ha allting enklare tillgängligt, utan att man ska behöva plocka fram skivan (som kan bli skadad om man har otur), som någon alltid har ställt in på fel ställe i hyllan, så att man får leta - och sedan stoppa den i spelaren innan man kan börja spela, så är det smartare, tycker jag.

När hårddiskstorlekarna växer till sig en bra bit till, så blir väl ett kommande projekt att köra in alla filmer på disk, från alla DVD (över 1000st vid det här laget...).

Jag är inte så gammal så jag minns tiden innan CD:n, men jag minns till exempel Windows 95. Inte fan skulle jag bli sarkastisk och säga att det där är bara gammal skit, det ska du inte befatta dig med, moderna datorer är bättre på alla sätt, om någon ville rusta upp en gammal dator med Windows 95 på. Det vore ju bara roligt. Dessutom kanske det dessutom finns något gammalt spel som bara går att köra på en sån om man har tur.

Jag började köra PC när Win95 var på väg ut till förmån för Win98 - och det var inga problem med dåtidens datorer och program att göra musik med den. Dagens program skulle jag däremot inte drömma om att köra på en sådan maskin - utom kanske mardrömmar då... 😉

Okej att man är glad att man slipper handskas med gamla, tekniskt sämre grejer, men så onödigt att klanka ner på hela företeelsen.

När allt är sämre med vinyl så finns det inte heller någon anledning att höja det till skyarna som om det var något fantastiskt - för det var det verkligen inte. Jag var alltid irriterad på skrapskivornas knaster och sprak - och på bandbruset, så det är verkligen befriande att sådant tillhör historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då har du ju aldrig uppskattat ett bands koncept/omslag och du har förmodligen aldrig varit intresserad av lyriken.

Du har missat en dimension Claes...You´re bad! :rolleyes:

Allt har blivit mer identitetslöst...och jag har blivit äldre.

Kan inte ens låtordning och titlar på grejor sedan CD:n kom och har fler "rostade" CD´s än vinyl, dom behandlas av mig som den lilla skitplastbit dom är därmed fler läsfel. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj oj...

Att hålla på att spela in med digital teknik är som att måla tennsoldater med sprayburk; det går fort som fan men ser förjävligt ut.

jag tror verkligen att all gammal "skräp" kommer bli svindyrt i framtiden, bara för att en generation med idioter slängde allt på tippen. T.ex. vinylen. Vill ni inte ha era skivor, ge dom till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte, men det är väl inte heller förbjudet att överge föråldrad teknik och koncentrera sig på det som fungerar bättre på alla sätt - och att vara glad för att det gamla försvinner? Felet som många gör är däremot att de tror att det gamla var något magiskt och att det nya är sämre bara för att det är nytt... Se bara så många som är grundlurade av all reklam om "varmt" och "vintage"-ljud hos budgetprylar - och tror att det låter som Beatles om man bara ser till att skaffa en rörmick, typ.

Visst, och då ska man ju såklart upplysa om att det inte funkar så. Men jag tycker att man ska uppmuntra folk till att vara nyfikna på hur det fungerade förr i världen, och för den skull till att vara nyfikna överhuvudtaget. Men man får skilja på de som tror att allt var mycket bättre förr och på de som vill använda den gamla tekniken av nostalgiska skäl eller bara för att man gillar tillvägagångssättet. För omväxlingsskull eller bara för att det är mysigt.

När allt är sämre med vinyl så finns det inte heller någon anledning att höja det till skyarna som om det var något fantastiskt - för det var det verkligen inte. Jag var alltid irriterad på skrapskivornas knaster och sprak - och på bandbruset, så det är verkligen befriande att sådant tillhör historien.

Kan du inte se det ur ett annat perspektiv än den rent tekniska? Ja, digitala format kan reproducera ljud betydligt exaktare än analoga, ja, det brusar och brummar mindre, ja, det är smidigare på de flesta sätt. Men för många av oss finns det andra värden: känslan av att sätta nålen mot skivan och kunna följa vibrationernas förflyttning genom sladdarna med blicken, känslan av att trä ett band på spolarna och om man vill kunna knyta ett halsband av ljudet. Om man var med på tiden när det var det enda alternativet är det klart att man i större grad förknippar det med ångest och onödigt krångel, men är man uppväxt med den digitala tekniken kan man se förbi det och ta den analoga tekniken för vad den är.

Det är egentligen det enda argument som behövs. Jag tänker inte ens försöka övertala dig om att jag faktiskt i många hänseenden föredrar vinyl- och bandljudet framför det digitala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha dom någonstans i studion nära skivspelaren.

Och alltid när det kommer in ett sånt där metalband som vill ha mixen hög som fan så får någon i bandet sätta sig i en stol med lurar och först lyssna på en dålig mp3 version av metallicas senaste och direkt efter det lyssna på något 70-tals mysigt på vinyl.

Blir en annan ton i volymdiskussionen efter detta.

Annars sitter man ju aldrig och bara lyssnar på musik nu för tiden. Den tiden är förbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte konstigare än att det ger 73 000 Google-träffar. Men vem bryr sig.

Du, mer eller mindre, annars hade du aldrig bemödat dig med att bevisa något för mig genom Google-"siffror".

Att Google gedde 73000 träffar sägde inte så mycket, egenkligen.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte se det ur ett annat perspektiv än den rent tekniska? Ja, digitala format kan reproducera ljud betydligt exaktare än analoga, ja, det brusar och brummar mindre, ja, det är smidigare på de flesta sätt. Men för många av oss finns det andra värden: känslan av att sätta nålen mot skivan och kunna följa vibrationernas förflyttning genom sladdarna med blicken, känslan av att trä ett band på spolarna och om man vill kunna knyta ett halsband av ljudet. Om man var med på tiden när det var det enda alternativet är det klart att man i större grad förknippar det med ångest och onödigt krångel, men är man uppväxt med den digitala tekniken kan man se förbi det och ta den analoga tekniken för vad den är.

Då kommer vi in på en lite filosofisk diskussion: Hur kan man känna nostalgi över något man inte har varit med om...? 😉

Det är ungefär som om jag skulle känna nostalgi över fonografen med sina vaxrullar eller annat uråldrigt som försvann för att det var tekniskt underlägset, men som var ett nödvändigt steg på vägen till bättre prylar.

Den gamla uttjänta tekniken är numera onödigt krånglig, innebär mer underhåll, dyra reservdelar om det går sönder - och till råga på allt elände, så låter det dessutom sämre, men du får naturligtvis gräva i historien om du tycker att det känns bra att göra det och upptäcka "hands on" hur saker fungerade förr, istället för att nöja dig med att läsa om det. 🙂 Det kan kanske vara intressant, så den biten kan jag delvis förstå - men för egen del så tycker jag inte att jag har så mycket tid att slösa på gammalt skrot, utan jag vill bara köra med den bästa och smidigaste lösningen. Det är också därför vinylskivor och grammofoner har förpassats till förrådet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha dom någonstans i studion nära skivspelaren.

Och alltid när det kommer in ett sånt där metalband som vill ha mixen hög som fan så får någon i bandet sätta sig i en stol med lurar och först lyssna på en dålig mp3 version av metallicas senaste och direkt efter det lyssna på något 70-tals mysigt på vinyl.

Blir en annan ton i volymdiskussionen efter detta.

hehe nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer vi in på en lite filosofisk diskussion: Hur kan man känna nostalgi över något man inte har varit med om...? 😉

Jag säger inte att jag känner nostalgi till vinyler och rullband. Jag gav också en massa andra bra anledningar till att hålla på med den, som du såg.

Annars är det väl ett ganska stort fenomen att känna nostalgi till något man inte har varit med om. Hela

hypen är uppbyggd av tjugofemåringar med kassetter och bandekon. Folk tittar på Brideshead Revisited, tycker det är mysigt och börjar klä sig så. Man lyssnar på Belle & Sebastian och önskar man var femton 1993. Det är väl ganska naturligt att vilja drömma sig bort.
och till råga på allt elände, så låter det dessutom sämre

Fast det måste du ju inse är en smaksak? Ur en rent teknisk synvinkel, ja, det stämmer. Men jag gillar den bullriga basen på mina vinylskivor som jag omöjligt kan få när jag lyssnar från datorn. Jag vet inte om The Microphones finns på Spotify, men om det gör det, lyssna på en låt och kom sen och säg att det hade låtit likadant om det var inspelat digitalt. Det är klart att det vore möjligt, i teorin, men det absolut enklaste sättet att få till det soundet, som jag och många andra faktiskt tycker om (!), är att spela in på band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det vore möjligt, i teorin, men det absolut enklaste sättet att få till det soundet, som jag och många andra faktiskt tycker om (!), är att spela in på band.

Jag kan inte se någon annan anledning till att "spela in på band" än att man vill vara lite speciell, lite märkvärdig, jag-vill-inte-vara-som-alla-andra typ.

Jag gillade egentligen inte vinyl-"ljudet" ens när jag endast hade vinyl att lyssna på (jämte kassettbanden, förstås). Det värsta jag visste var knastret — en jävla plåga! Det fanns inte knasterfria skivor! Inte ens de nya skivorna var knasterfria! Och blev det dessutom "hack" i eländet kunde jag bli så vansinnig att jag smashade skiten i väggen (såvida "hacket" inte förekom i en av de sämre låtarna). Vinylen — materialet — var verkligen pissigt, vilket ju påverkade soundet och lyssningen. Då — jag vet inte hur det förhåller sig idag; och bryr mig inte heller. Det är för sent, liksom.

Och då ska vi ju inte snacka om vilken jävla mess kassett/rullband kunde ställa till med... Fuck that!

Jag köpte förresten min första CD 1987 — och var i fullständig extas! Rent och snyggt, precis som det ska vara med musik. Och som jag nämnde ovan, 1987 var sista gången jag la surt förvärvade pengar på en vinylskiva (i annat syfte än att "rippa" — vilket jag också har nämnt ovan). Jag har kvar den förstinköpta CD:n; den har tappats i golv, spilts sprit på och fan vet allt — inte ett "hack"! 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man gillar soundet är inte en tänkbar anledning alltså?

Eftersom du på digital väg kan få samma ljud/sound som på ett band så kan jag inte se förfarandet att "spela in på band" än att man vill vara lite speciell, lite märkvärdig, jag-vill-inte-vara-som-alla-andra typ — nej.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du på digital väg kan få samma ljud/sound som på ett band...

Finns det några tillgängliga jämförelser, så att man kan bilda en egen uppfattning om det?

Jag är inte så säker på att det går att få till precis samma ljud, men frågan är förstås också om det är meningsfullt att lägga en massa tid och energi på att försöka återskapa det soundet - eller om det kanske är smartare att omfamna den nya tekniken och skapa sitt sound utifrån dagens möjligheter (som är mycket större än på den "gamla goda tiden", när de gjorde det bästa möjliga av den tidens teknik...), istället för att ständigt snegla i backspegeln och stanna upp på grund av det...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du på digital väg kan få samma ljud/sound som på ett band så kan jag inte se förfarandet att "spela in på band" än att man vill vara lite speciell, lite märkvärdig, jag-vill-inte-vara-som-alla-andra typ — nej.

För att det är sjuuuukt mycket enklare att få till det ljudet genom att faktiskt spela in på band än att försöka emulera det med pluggar och allt vad man har.

Vad tror du vore det enklaste sättet för att få det att låta så här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på att det går att få till precis samma ljud, men frågan är förstås också om det är meningsfullt att lägga en massa tid och energi på att försöka återskapa det soundet - eller om det kanske är smartare att omfamna den nya tekniken och skapa sitt sound utifrån dagens möjligheter (som är mycket större än på den "gamla goda tiden", när de gjorde det bästa möjliga av den tidens teknik...), istället för att ständigt snegla i backspegeln och stanna upp på grund av det...

När man börjar lägga sig i folks musiksmak tycker jag man har gått för långt. Ska jag hålla på och tjafsa med lajvare som springer runt i medeltidskläder i skogen att vad håller ni på med, vi har ju mycket modernare teknik idag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite olika det där med "har tid". Själv orkar jag resa mig från stolen och byta sida på vinylen. Eller sätta på den från början. Ohhhh va JOBBIGT liksom.

Varje vinyl har oxå sitt eget knaster. MITT vinylexemplar knastrar bara som MITT. Fantastiskt och unikt och jag känner mig då lite speciell, lite märkvärdig, jag-vill-inte-vara-som-alla-andra typ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på att det går att få till precis samma ljud, men frågan är förstås också om det är meningsfullt att lägga en massa tid och energi på att försöka återskapa det soundet

Dra på trissor... Att du ens frågade det där måste betyda att du missförstod min poäng. Ett sätt att fejka är ju alla dessa "Tape Saturation" pluggarna... Bland många andra "pluggar".

Eller så missförstod jag någon annan.

För övrigt, om du har en törn i sidan från "folk" som påstår att saker och ting går att fejka — så håll utkik efter en av mina trådar imorgon. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...