Jump to content
Annons

Mina gamla LP-skivor!


Valle

Recommended Posts

När man börjar lägga sig i folks musiksmak tycker jag man har gått för långt. Ska jag hålla på och tjafsa med lajvare som springer runt i medeltidskläder i skogen att vad håller ni på med, vi har ju mycket modernare teknik idag.

?

Musiksmak har jag inte skrivit ett ord om. Mitt inlägg handlade enbart om tekniken...

Det har tidigare alltid spelats in på bästa möjliga sätt för den tidens teknik. Det jag ställer mig frågande till, är om man inte borde göra likadant nu också, istället för att ständigt titta på gammal teknik och tro att magin sitter i den gamla tekniken snarare än i musiken och hanteringen av den aktuella tekniken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kvar den förstinköpta CD:n; den har tappats i golv, spilts sprit på och fan vet allt — inte ett "hack"! 😉

Och helt seriöst: Jag ser mig inte som någon direkt pedant, men mina skivor är jag petig med. Nada fingeravtryck och aldrig låta dem ligga framme. Spilla dryck på dem kommer inte på tal. Detta gäller CD som vinyl. Trots detta; jag har förvånansvärt många CD-skivor som är obrukbara. Vissa har jag omständigt rippat om i något tåligt datorprogram, när hifi-HK vägrat spela dem.

Min erfarenhet är alltså att CD-skivans livslängd är låg och dålig. Till skillnad från LP-skivor som åldras med behag och respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du vore det enklaste sättet för att få det att låta så här?

Hörde inget unikt med det där, ärligt talat. Soundet, alltså...

Dessutom fattar jag inte vad det är du vill jag ska lyssna efter — du har ju digitaliserat källan! Hur ska jag då kunna höra hur du egentligen vill att jag skulle höra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra på trissor... Att du ens frågade det där måste betyda att du missförstod min poäng. Ett sätt att fejka är ju alla dessa "Tape Saturation" pluggarna... Bland många andra "pluggar".

Ja - men det blir förmodligen inte SAMMA resultat. Min poäng var att det inte heller nödvändigtvis behöver bli samma, utan att man faktiskt överlever utan att ha gamla brusiga band och att det kommer att låta bra ändå, även om det inte låter precis som på Beatles tid, typ... 😉

För övrigt, om du har en törn i sidan från "folk" som påstår att saker och ting går att fejka — så håll utkik efter en av mina trådar imorgon. 😉

Absolut ingen törn i sidan där, utan det är ganska ointressant egentligen. Jag tycker, som jag hoppas att du har sett i andra trådar, att resultatet är det viktiga för lyssnaren - och inte vägen dit, så hur mycket eller lite man fejkar saker under arbetets gång, är mig egalt, så länge det låter bra i slutänden. 🙂

Ser fram emot ännu en kul fredagstråd. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Nada fingeravtryck och aldrig låta dem ligga framme. Spilla dryck på dem kommer inte på tal (...) Trots detta; jag har förvånansvärt många CD-skivor som är obrukbara.

Fast... Vad är det då du säger? Att dina obrukbara CD har blivit så "ur intet", av sig själva? Eller, har dina spelare "slitit" fysiskt på skivorna?

För om man i jämförelse då tog min "förstinköpta" och även tog i beaktande den behandling den har fått utstå, då skulle ju dess livslängd rimligen kunna sättas till två miljoner år. Give or take a few.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Musiksmak har jag inte skrivit ett ord om. Mitt inlägg handlade enbart om tekniken...

Vilket sound man gillar är väl också en del av ens musiksmak? Om jag inte får använda min rullbandare och kassettporta kommer jag få ett helvete att få till det sound som jag gillar, bandsoundet. Vilket är det du menar, att jag ska använda modernare teknik för att få till ett sound som låter som på band, eller att jag inte ska vilja låta som på band?

Det har tidigare alltid spelats in på bästa möjliga sätt för den tidens teknik. Det jag ställer mig frågande till, är om man inte borde göra likadant nu också, istället för att ständigt titta på gammal teknik och tro att magin sitter i den gamla tekniken snarare än i musiken och hanteringen av den aktuella tekniken...

Det finns ingen inneboende magisk egenskap i själva bandspelaren, men faktum är ju att det sound som man får genom att använda band, och som är oerhört svårt och krångligt att få till på digital väg, fortfarande kan vara åtråvärt. Jag tycker om bandkompressionen, jag tycker om bruset, jag tycker om svajet, jag tycker om frekvensgången.

Dessutom har jag aldrig påstått att allt blir bättre om alla använder band. Jag använder själv till största delen digital teknik, för att det är enklare, kraftfullare, billigare och bättre på många fler sätt, men när jag tycker att ackeguran låter för livlös har jag märkt att det enklaste sättet att få den att låta roligare ofta är att spela över på band. Samma sak med sång, särskilt bakgrundskörerna på en låt som blev gudomligt snygga när jag spelade över dem med för hög input på låg hastighet på rullbandaren.

Jag ser inget problem med att blanda ny teknik med gammal. Oftast är den nya tekniken bättre, men det finns vissa saker den inte klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och helt seriöst: Jag ser mig inte som någon direkt pedant, men mina skivor är jag petig med. Nada fingeravtryck och aldrig låta dem ligga framme. Spilla dryck på dem kommer inte på tal. Detta gäller CD som vinyl. Trots detta; jag har förvånansvärt många CD-skivor som är obrukbara. Vissa har jag omständigt rippat om i något tåligt datorprogram, när hifi-HK vägrat spela dem.

Min erfarenhet är alltså att CD-skivans livslängd är låg och dålig. Till skillnad från LP-skivor som åldras med behag och respekt!

Jag har några hundra köpta (alltså pressade) CD-skivor och har bara EN som är defekt, men det beror på att jag tappade den en gång så att det blev ett rejält hack på ett ställe, så att den låten som råkade ligga just där, ger en massa problem.

CDR-skivorna är det värre med. Där kan livslängden vara ganska kort, så att man bör kopiera om dem kanske vart 5:e till vart 10:e år eller något, beroende på vilken kvalitet det är på skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite olika det där med "har tid". Själv orkar jag resa mig från stolen och byta sida på vinylen. Eller sätta på den från början. Ohhhh va JOBBIGT liksom.

Varje vinyl har oxå sitt eget knaster. MITT vinylexemplar knastrar bara som MITT. Fantastiskt och unikt och jag känner mig då lite speciell, lite märkvärdig, jag-vill-inte-vara-som-alla-andra typ!

Visst är det så!

Sitter själv och låtsasrecenserar på min hemsida albumen och det är hur skönt som helst.

Du vet resonemanget om första låt på sida 2 etc. Vem fan bryr sig nu när artisten tror att dom har material för 14-17 spår och hela plattan blir så jävla oklassisk.

Ta till exempel Soundgarden "Superunknown" på vinyl med bara 9-10 spår, den hade varit en godbit, idag kommer jag ihåg två titlar på den "långa" CD:nnnnnnnnnnnnn! 🙁

Eller Marilyn Mansons "Mechanical animals", med bara 10 spår på vinyl. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sound man gillar är väl också en del av ens musiksmak? Om jag inte får använda min rullbandare och kassettporta kommer jag få ett helvete att få till det sound som jag gillar, bandsoundet. Vilket är det du menar, att jag ska använda modernare teknik för att få till ett sound som låter som på band, eller att jag inte ska vilja låta som på band?

Det finns ingen inneboende magisk egenskap i själva bandspelaren, men faktum är ju att det sound som man får genom att använda band, och som är oerhört svårt och krångligt att få till på digital väg, fortfarande kan vara åtråvärt. Jag tycker om bandkompressionen, jag tycker om bruset, jag tycker om svajet, jag tycker om frekvensgången.

Dessutom har jag aldrig påstått att allt blir bättre om alla använder band. Jag använder själv till största delen digital teknik, för att det är enklare, kraftfullare, billigare och bättre på många fler sätt, men när jag tycker att ackeguran låter för livlös har jag märkt att det enklaste sättet att få den att låta roligare ofta är att spela över på band. Samma sak med sång, särskilt bakgrundskörerna på en låt som blev gudomligt snygga när jag spelade över dem med för hög input på låg hastighet på rullbandaren.

Jag ser inget problem med att blanda ny teknik med gammal. Oftast är den nya tekniken bättre, men det finns vissa saker den inte klarar av.

Rätt intressant är att XLN Audio skickade ut ett mail om sin nya AdPak Reel Machine. Det är 3 akustiska och 5 elektroniska trumset som spelats in på RULLBAND - för den analoga känslan. Fungerar den fristående?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt intressant är att XLN Audio skickade ut ett mail om sin nya AdPak Reel Machine. Det är 3 akustiska och 5 elektroniska trumset som spelats in på RULLBAND - för den analoga känslan. Fungerar den fristående?

Jag har i och för sig svårt att tro att lösryckta samplingar låter särskilt likt hur det skulle låta om man spelade in hela trumkompet på band.

Sen är det säkert tvåtumsband också. Själv gillar jag min hemmarullbandare med kvartstumsband och 19 cm/s som snabbaste hastighet, blir lite mer karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några hundra köpta (alltså pressade) CD-skivor och har bara EN som är defekt, men det beror på att jag tappade den en gång så att det blev ett rejält hack på ett ställe, så att den låten som råkade ligga just där, ger en massa problem.

CDR-skivorna är det värre med. Där kan livslängden vara ganska kort, så att man bör kopiera om dem kanske vart 5:e till vart 10:e år eller något, beroende på vilken kvalitet det är på skivorna.

Det beror på att du förvarar dem i ditt dammfria musiklyssningsrum och hanterar dem med vantar av ett material som bara säljs i botre Nepal och som garanterat inte dammar någonting.

Valle:

Säljs skiten till lerduvskytteföreningen i Vällinge för en slant, de är så kass att de inte kan träffa normala lerduvor och behöver ett substitut.

Ingenting i det här meddelandet är särskilt allvarligt menat men det behövs som en balans till våra vanliga gnällspikar som på ett mycket mer ohumoristiskt sätt brukar försöka provocera i trådarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Har en svag aning om att jag har läst att vinylen kan ha bredare/djupare basregister, har inte alls nån koll på det så det får du gärna grotta ner dig i, skiter i vilket, eftersom vinylen är bättre oavsett, hohoho!

Och här får du ett:

!

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en svag aning om att jag har läst att vinylen kan ha bredare/djupare basregister, har inte alls nån koll på det så det får du gärna grotta ner dig i, skiter i vilket, eftersom vinylen är bättre oavsett, hohoho!

jaha det var det här du menade i den andra tråden 😎

nej det är tvärtom - vinylen bär lågbas mycket sämre än digitalt å är extremt känslig för mycket lågbas som inte är centrerat

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_record#Equalization

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_record#Shortcomings

http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

och dynamiken ligger på runt 80dB

det enda vinylen är bättre på är det fysiska formatet - storleken är coolare

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha det var det här du menade i den andra tråden 😎

nej det är tvärtom - vinylen bär lågbas mycket sämre än digitalt å är extremt känslig för mycket lågbas som inte är centrerat

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_record#Equalization

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_record#Shortcomings

http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

och dynamiken ligger på runt 80dB

det enda vinylen är bättre på är det fysiska formatet - storleken är coolare

Ok, tackar...ska kika lite på länkarna sedan, jobbar nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inga problem, men har fått intrycket att många hävdar motsatsen.

Många hävdar även att Elvis lever, att det finns spöken och att aliens promenerar omkring på jorden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många hävdar även att Elvis lever, att det finns spöken och att aliens promenerar omkring på jorden...

Vad Elvis och spöken beträffar lämnar jag till dem som tycker att det finns utrymme för sant/faskt-diskussioner. Däremot "aliens" finns det ju hur jävla många som helst på vår planet. Finns hur många bevis som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fört över cirka 250 av mina lp-skivor till CD. Varje skiva har tagit cirka 6-10 timmar i anspråk. Mitt mål var att återskapa den eventuella dynamik på djupet överfört till digitalt. Detta krävde en nogrann genomgång av låtmaterialet. För det första upptäckte man vid genomlyssningen i lurar alla desa små knaster och annat som digitalt låter mycket vassare än analogt, d.v.s. tydligheten blev mer framträdande. Eftersom jag ville ha en ren produkt efter överföringen, krävde det mitt fulla engagemang vid redigeringen. Ett program jag använde mig av då var funktionerna i det gamla Cool Edit Pro. (Ja, dom var först med mycket 🙂)Där hade jag full kontroll av vad jag ville ha kvar. Jag skall inte skriva om vissa låtar som tyvärr hade en repa över sig och den minituösa bortredigeringen av varje enskilt minihack på dom låtarna. Känslan när man var klar och fick lyssna på resultatet var som att dra bort en gardin!

Att ha ett program som automatiskt sköter allt åt en anser jag inte funkar. Varje lpskiva har sin frekvenskaraktär. Till exempel så passade en volymfrekvensmall för en platta eller låt med vanliga rockinstrument inte en platta som hade blås. I lurarna hörde man att vissa frekvenser, framförallt på altsaxar och så, blev "trasigt". På så sätt lärde man sig mycket om detta fenomen och byggde upp ett litet bibliotek med grundmallar/presets som passade olika situationer och bara behövde justeras på lite. Så, med detta operativa sätt fick jag till slut en produkt som faktiskt låter lp utan knaster men med bättre grundvolym. Mer "framme" i högtalarna. På sången gick jag efter att mickljudet skulle kännas som om sångaren stod i rummet och att ljudet kom från djupt nere i halsregistret, d.v.s. total närvaro i rummet.

Ett plus vid överföringen kan nämnas plattor som kan låta lite luddigt i sången, att sången inte kom fram tillräckligt så att texten kunde uppfattas korrekt. Digitalt var där en ren scenförändring på den punkten. Man upptäckte också en del mindre dolda ljud/effekter som man inte lagt märke till tidigare.

Jag har även skannat in alla mina original fodral med en hp-scanner som unikt nog skannade uppifrån genom det öppna glaset, så man såg positionen på fodralet direkt, och sen via ett program fått ett mini-fodral för CD. Skulle det nu vara överföring, så gällde det allt. Vissa lp-album som man kan öppna har ju bilden utvikbar på utsidan. Vissa cd-utgåvor har bara tagit med framsidan. Så jag tänkte att original är original. Nu öppnar man sitt CD-fodral och kan se samma upplägg 🙂. Ett exempel är Steppenwolfs "Monster".

Problemet med CD-boken är att texten är så jäkla liten. Jag tog då helt enkelt och förde över (läs: skrev) all relevant information från lp-fodralet och kunde på så sätt göra en mer storleksmässigt läsbar text.

För mig är det härligt att kunna lyssna dels på musiken och dels kunna läsa om plattan medan jag lyssnar. Ibland fick jag tag på extrainformation på nätet om vissa skivor som jag kunde lägga till i min CD-utgåva 🙂 Ett exempel är att gitarristen Marc Bolan (1947-1977) spelar på ett par låtar på ELO:s tredje album "On The Third Day" (1973) ("Ma-Ma-Ma Belle", "Dreaming of 4000"). Han nämndes inte på det då, på grund av bolagsrättigheter. Så han spelade som hemlig gäst. Ett mycket bra bonusspår på CD-utgåvan finns också med Bolan inblandad, "Everyone´s Born To Die".

32-bits kvalité skall motsvara Hi-Fi. Spelade man in på det formatet och sedan gick ner till 16-bit efter alla redigeringar var gjorda, så erhölls en kvalitet motsvarande 24-bit. Allt enligt Cools egna kommentarer i hjälpen där. Där var faktiskt en hörbar dynamikkänsla i och med detta tillvägagånssätt, vid egen jämförelsetest.

Vissa plattor var kanon redan på vinyl, och lät även kanon digitalt. Då främst jazzrock/fusion runt mitt 1970-tal, då ljudbilden var så avvägd och tekniskt modern. Djuplyssningen av mina lpskivor via lurarna vid överföringen, gjorde att jag upptäckte skillnader i hur inspelningarna var gjorda, vilka som var slarvigare utförda och vilka som det hade lagts seriositet på.

Så mitt råd är: ta och för över dina lp:s, men noga. Och lyssna annars på lp:na i lurar! Och håll i fodralet samtidigt. Det kan bli en ny dimension att upptäcka! 😄

Edit: Ändrade "Tommy Bolin(1951-1976)" till "Marc Bolan (1947-1977)". Var för snabb på tangenterna 🙂

Edit: Lade till: Ett mycket bra bonusspår på CD-utgåvan finns också med Bolan inblandad, "Everyone´s Born To Die".

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

32-bits kvalité skall motsvara Hi-Fi. Spelade man in på det formatet och sedan gick ner till 16-bit efter alla redigeringar var gjorda, så erhölls en kvalitet motsvarande 24-bit. Allt enligt Cools egna kommentarer i hjälpen där. Där var faktiskt en hörbar dynamikkänsla i och med detta tillvägagånssätt, vid egen jämförelsetest.

wow

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...