Jump to content
Annons

Öronvård


Strummindude

Recommended Posts

Jag tyckte att jag verkade ovanligt lomhörd. Nog för att jag drabbats av åldersförsämringar (snart 50 bast) och säkert lidit en del skada av såväl högljudda konserter som eget musicerande och rep i dåliga lokaler. Dessutom har jag en släng av tinnitus, värst på morgnarna. Men så illa som jag hört på sistone var ändå anmärkningsvärt, och dessutom störande eftersom jag anade att de mixar jag försökte mig på nog inte var särskilt ärliga.

Så jag bestämde mig för att skölja öronen. Ljummet vatten och gummituta. Spola, spola, spola. Det tog väl en tio minuter, men sen ramlade det ut en jordnötsstor klump med vax ur vänsterörat. Fortsatte med andra örat, och samma där. En russinstor klump med vax fick jag ut.

Det hade så här i efterhand varit intressant att ha mätt upp hur mycket diskant jag fick tillbaks genom denna operation. Uppskattningsvis runt 15-20 dB åtminstone, från 5 KHz och upp. Det blev en markant skillnad, och en helt annan ljudbalans än jag är van vid. Som att eq:a en riktigt djup hängmatta ungefär. Allt låter annorlunda. Till och med tangenterna jag knappar på nu klattrar mycket mer än tidigare, och kläderna låter när jag rör på mig... Det tar nog en stund att vänja sig vid mitt nya ljudlandskap.

Här är en bild på de äckliga klumparna - kika på egen risk! :-D

post-23207-085958000 1282322130_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör detta bara om man har problem. Vaxet har en funktion, det är att skit fastnar i det istället för att det kommer på trumhinnan. Men när klumparna blir för stora så är det värt att ta bort dem (speciellt om de är som en sluten propp, jag fick ett konstant tjut då). Gör detta hos vårdcentralen (har gjort det flera gånger gratis) eller själv med vatten. Men absolut inte med något annat så som tops, tandpetare eller skruvmejsel. Kan skada hörseln för livet, det är det inte värt.

Jag var hos en audionom jag känner utanför kontorstid och kollade hur mycket min hörsel påverkades av mina vaxklumpar.

Först mätte man med hörlurar (ingången där vaxet är), sen med vibration mot benet (ej ingång där vaxet är). Sen fick jag se min hörselkänslighet mot en frekvenskurva. Kurvorna var lika, oberoende väg, så jag låter mina klumpar ligga kvar då de inte påverkar min frekvenskurva. Tar bort dem när det blir problem eller att jag ska göra ett djupare dyk med tuber (vattentrycket kan trycka in vaxet och slå hål på trumhinnan, inte mysigt).

Låter som om trådskaparen hade nästan helt täckta, då är det tid att ta bort dem. Tills dess, låt dem vara.

Sist kan hålla med om skillnaden, hörseln anpassar sig, när man tar bort dem hör man bättre i någon, några dagar sen vänjer man sig. Men oj vad man njuter av alla ljud ett tag där.

Men jag gör inte sämre mixar med lite vax.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Strummindude: Vill du berätta lite mer om proceduren?

Jag provade men sådan där orange tuta från apoteket en gång men jag tyckte fan att vattenspolningen in i örat förde ett sådant jäkla väsen att jag vart rädd att pajja hörseln bara pga av det.

Alltså jag upplevde själva ljudet från spolningen som ett 130 db jetflyg inne i skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit ett sk "öronbarn" hela min uppväxt. Öroninflammationerna har avlöst varandra och när jag fyllde 21 fick jag nog. Ville hitta ett alternativ till att käka penicillin och sökte upp en homeopat.

Blev rekommenderad att testa Öronljus och sen dess har jag faktiskt aldrig haft problem. Köpte hem säkert 50 paket och körde en gång i veckan typ. Så OTROLIGT mycket skit som bara släppte. Har ni inte prövat detta, GÖR DET! Rensar hela huvudet, bihålor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit ett sk "öronbarn" hela min uppväxt. Öroninflammationerna har avlöst varandra

Är själv av samma kaliber. Öroninflammation efter öroniflammation när jag var yngre. Kommer ihåg att jag hade "rör" i öronen, va det nu va för nåt, minns inte riktigt eftersom jag var så liten. Numera korkas öronen igen ungefär vartannat år och jag måste uppsöka vårdcentral för att få det åtgärdat, de spolar rent och tar bort vaxproppen. Det var först på senare år när jag gjorde den här proceduren som jag fick höra att jag har trånga hörselgångar, vilket säkert bidrar till att det korkar igen. Men visst blir man som pånyttfödd när man får en vaxpropp borttagen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev rekommenderad att testa Öronljus och sen dess har jag faktiskt aldrig haft problem. Köpte hem säkert 50 paket och körde en gång i veckan typ. Så OTROLIGT mycket skit som bara släppte. Har ni inte prövat detta, GÖR DET! Rensar hela huvudet, bihålor osv.

Har själv vart iväg på en demonstration. Var skeptisk. Och nån vax blev jag inte av med.

Sökte lite och hittade:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

Link to comment
Dela på andra sajter

Strummindude: Vill du berätta lite mer om proceduren?

Jag provade men sådan där orange tuta från apoteket en gång men jag tyckte fan att vattenspolningen in i örat förde ett sådant jäkla väsen att jag vart rädd att pajja hörseln bara pga av det.

Alltså jag upplevde själva ljudet från spolningen som ett 130 db jetflyg inne i skallen.

Jo, jag körde med en sån tuta, och nog forsar och skvalar det en del i örat. Men ska man bli fin så får man lida pin. Jag fyllde tutan och körde rakt in i hörselgången med full kraft. Meningen var ju att det ska lossa, och då behövs nog en del kraft, resonerade jag.

När det börjar bli rent och proppen flyttar sig utåt så kan det uppstå lite obehag när vattnet träffar trumhinnan direkt. Men då är man nästan hemma och kan känna klumpen med fingret. Men fortsätt spola fast ta det lite lugnare då, tills proppen far ut med vattnet. Att oljudet vid spolningen skulle innebära någon fara för hörseln har jag rätt svårt att föreställa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vilka klumpar trådskaparen fick ut!

Själv använder jag revaxör med gott resultat nån gång per år.

Angående "öronljus" så är det inget annat än placebo, precis som dunderbluffen homeopati.

Läs om öronljus mm i denna tråd i forumlänken här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=57949&st=0&p=793740&hl=öronljus&fromsearch=1entry793740

Även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Öronljus

Saxat från tråden:

Effekten av öronljus är inget annat än placebo. Precis som vid vanlig vila så återhämtar sig som bekant hörseln och man tar det lugnt när öronljusen brinner. Det är inte öronvax utan ljusvax som syns. Öronljus har funnits i tusentals år och är nu ytterligare ett sätt att tjäna pengar på, precis som bluffen homeopati som tusentals kändisar och kungligheter använder.

Följande är taget från denna länk: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...s/candling.html

"More recently, two investigators tested candles to see whether the wax accumulated after burning came entirely from the candle or included wax that came from the ear. To do this they burned candles with the tip (a) inside the ear, ( outside the ear, so the wax dripped into a bowl of water, and ( inside the ear but with a tube in place that would permit ear wax to move into the tube but would block candle wax from moving downward. They demonstrated that all residue originated from the candle and that no ear wax was removed from the ear [2]."

"Since wax is sticky, the negative pressure needed to pull wax from the canal would have to be so powerful that it would rupture the eardrum in the process. However, candling produces no vacuum. Researchers who measured the pressure during candling of ear models found that no negative pressure was created. The same investigators candled eight ears and found that no ear wax was removed and candle wax was actually deposited in some of them! [3]"

Här är en intressant fyrasidig tråd från forumet på minhembio.com som tar upp detta med öronljus:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...nljus&st=60

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Mina öron öron är tvärtom. Var också öron-barn som liten. Iofs kan man ju bara vara öron-barn som liten annars vore man ju öron-vuxen. Jag hör alt alldeles för bra. Har en över-hörlighet :rolleyes: konstigt nog. Så för mig är det alltid en massa oljud. Är det tyst i rummet så hör jag mitt hjärta och min andning. Snarkar jag när jag somnat så väcker jag mig själv ibland. Men om jag får dina fynd så kanske jag slipper problemet....

Link to comment
Dela på andra sajter

precis som dunderbluffen homeopati.

Himla synd att du har den inställningen. själv är jag ett levande bevis på att det INTE är en bluff. Men som med allt annat handlar det om tro. Tror du inte på det så kommer det inte funka heller. Spelar ingen roll om det handlar om öronljus eller att mixa låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

All homeopati är inte alls bluff. Många preparat fungerar lika som sk modern medicin, och modern medicin är ofta kemiska kopior av örtmediciner. Men det finns naturligtvis massor av skojare i branschen. Rena gangsters tamefan som njuter av att göra stora pengar på andras olycka, som tex obotlig cancer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som med allt annat handlar det om tro. Tror du inte på det så kommer det inte funka heller.

Med all respekt — och detta är inget personligt. Men en produkt som fungerar endast om man tror på att den fungerar... ja, det låter ju tjurskit redan i öronen. Lite som att bara du tror lite extra på din lottorad så blir du miljonär.

Fungerar det, så fungerar det. Annars fungerar det inte alls, vare sig man vill det eller inte.

I all välmening!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt — och detta är inget personligt. Men en produkt som fungerar endast om man tror på att den fungerar... ja, det låter ju tjurskit redan i öronen. Lite som att bara du tror lite extra på din lottorad så blir du miljonär.

Fungerar det, så fungerar det. Annars fungerar det inte alls, vare sig man vill det eller inte.

I all välmening!

Helt med på att det kan verka luddigt att man måste "tro på det". Läste en bok som en indian medicinman skrivit, och där beskriver han just detta med att kroppen själv är den bästa medicinen. Och att så mycket mer av läkningen sitter i vilken inställning du har till den. I mitt fall fungerar homeopati utmärkt men det handlar lika mycket om energier som om medicinen i sig. Men ska vi börja prata om andlighet osv så är detta helt fel forum 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Placebo är långt ifrån sanningen med naturmediciner. Får man fel eller för mycket av vissa örter kan man bli fruktansvärt sjuk, och då spelar det som sagt ingen roll om man tror eller inte tror, det är som att säga att jag tror inte flugsvamp är giftigt eftersom det inte är nåt kemikaliepreparat den moderna vetenskapen hittat på.

I Tyskland jobbar "moderna" doktorer ihop med homeopater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var hos en audionom jag känner utanför kontorstid och kollade hur mycket min hörsel påverkades av mina vaxklumpar.

Först mätte man med hörlurar (ingången där vaxet är), sen med vibration mot benet (ej ingång där vaxet är). Sen fick jag se min hörselkänslighet mot en frekvenskurva. Kurvorna var lika, oberoende väg, så jag låter mina klumpar ligga kvar då de inte påverkar min frekvenskurva. Tar bort dem när det blir problem eller att jag ska göra ett djupare dyk med tuber (vattentrycket kan trycka in vaxet och slå hål på trumhinnan, inte mysigt).

Ok, vaxet påverkar inte din frekvenskurva men framgick det av testet hur pass mycket bättre hörsel, i db du fick utan vax?

Sist kan hålla med om skillnaden, hörseln anpassar sig, när man tar bort dem hör man bättre i någon, några dagar sen vänjer man sig. Men oj vad man njuter av alla ljud ett tag där.

Jag tror ju att man hör bättre tills nya proppar bildats i samma kaliber som dom gamla. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...