Jump to content
Annons

Sluta skriv "dem"


hammagrella

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fan Hammagrella, jag som trodde du var en sjysst kille...

Tycker det är charmigt med forum där man har överseende med att alla inte behärskar

Jag ÄR överseende, nästan lite FÖR överseende, därför har jag kontaktlinser 🙂 - och det hjälper! Däremot vete fan vad jag ska göra åt min trångsynthet..., hörde nånstans att man kunde köpa sig ett ögonmått i järnaffären, men det verkar krångligt...vi får se hur jag gör... 🙂

Men åter till DEM och DOM. Jag tycker även att vi ska byta namn på DEMOINSPELNINGAR till DOMOINSPELNINGAR!

Link to comment
Dela på andra sajter

En eller ett apelsin? En eller ett tvål? en eller ett Muffins?

En muffins, flera muffinsar. Muffa, muffade, muffat.

Om det heter ett muffins så borde det logiskt sett bli det muffinet.

"Vill ni ge mig det muffinet är ni snäll" 😄

...eller DEN muffinsen, DOM muffinsarna. Oavsett T-genus eller N-genus blir det ju MUFFINSAR i pluralis, obestämd form. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett T-genus eller N-genus blir det ju MUFFINSAR i pluralis, obestämd form. 🙂

T-genus hit och dit...

Kaffe-genus då ??? 🙂

komma här och lägga Muffinéss på mitt kaffet 😄

🙂

Du är ett undantag Rockfjärt - eftersom du både har T-Ford och Tinnitus. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker även att vi ska byta namn på DEMOINSPELNINGAR till DOMOINSPELNINGAR!

Ja, eller Domino-inspelningar... eller Domus-inspelningar?

Domino-inspelningarna låter tick-rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr och Domus-inspelningarna låter ungefär "Domus kundradio, varuhuset stänger om 10 minuter."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja, man stör sig rejält på "dem" i fel sammanhang. Fan, har svenskundervisningen (svenskaundervisningen? Nu blev jag osäker...) säckat ihop fullständigt?

Jag ser inget större fel med att konsekvent använda dom. Ligger ju inte någon ovärderlig språkinformation i distinktionen de/dem direkt. Och det är väl inte troligt att man missförstår och tror att det pratas om ett domslut. Nä, fan, är det är helt ok med "dom" i min bok.

Annat som stör är ja istället för jag, de istället för det, va istället för vad... den typen av slappt skrivspråk.

SNIPPA är ju grymt. Jättebra ord. Kan bli hur stort som helst. OK, lite småfult, men hur snyggt är SNOPP egentligen?

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man stör sig rejält på "dem" i fel sammanhang. Fan, har svenskundervisningen (svenskaundervisningen? Nu blev jag osäker...) säckat ihop fullständigt?

Jag ser inget större fel med att konsekvent använda dom. Ligger ju inte någon ovärderlig språkinformation i distinktionen de/dem direkt. Och det är väl inte troligt att man missförstår och tro att det pratas om ett domslut. Nä, fan, är det är helt ok med "dom" i min bok.

Annat som stör är ja istället för jag, de istället för det, va istället för vad... den typen av slappt skrivspråk.

SNIPPA är ju grymt. Jättebra ord. Kan bli hur stort som helst. OK, lite småfult, men hur snyggt är SNOPP egentligen?

Jag håller med om allt du skrev där faktiskt! Jag ser gärna att folk skriver "dom". Själv vågar jag inte ta steget än.

Link to comment
Dela på andra sajter

En eller ett apelsin? En eller ett tvål? en eller ett Muffins?

Okej, det har gått rätt lång tid, men det här är något som måste redas ut!

En apelsin, av den enkla anledningen att det heter apelsiner i plural.

En tvål, av samma enkla anledning: det heter tvålar i plural.

Muffins är desto knepigare. Heter det ett muffins, flera muffins eller en muffins flera muffinsar? Men det såg jag att ni redan hade gått igenom. I vilket fall som helst: nyckeln till en/ett är hur ordet böjs i plural.

Link to comment
Dela på andra sajter

En apelsin, av den enkla anledningen att det heter apelsiner i plural.

En tvål, av samma enkla anledning: det heter tvålar i plural.

Likaså en potatis, flera potatisar

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på Universitetet gillar dom inte att man skriver "dom". Iofs beroende på olika lärare och kurser mm.

Fast å andra sidan.... Har man gått i skolan så länge att man har kommit in på universitetet, så borde man ju ändå ha lärt sig när man ska använda "de" respektive "dem". :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på Universitetet gillar dom inte att man skriver "dom". Iofs beroende på olika lärare och kurser mm.

Gör skillnad på de dem och dom. Just ordet dem används i tid och otid då det hellre borde stå de. Dom är en allt mer accepterad form och funkar väl bra överallt utom i universitetsvärlden, men så är de lite efter. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Muffins är desto knepigare. Heter det ett muffins, flera muffins eller en muffins flera muffinsar? Men det såg jag att ni redan hade gått igenom. I vilket fall som helst: nyckeln till en/ett är hur ordet böjs i plural.

Är det bara jag som säger en muffin, flera muffins, den muffinen, de muffinsarna? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När använder man dem istället för de? 😆

en spontan (men säkert inte helt korrekt) tanke är att dem vid dativobjekt medan de vid akusativobjekt.

Jag ger brevet till dem.

De heter Andersson.

Ja kanske.

Samma sak som med vi/oss eller han/honom.

Jag ger brevet till oss.

Vi heter Andersson.

Jag ger brevet till honom.

Han heter Andersson.

Alltså de = vi och han

dem = oss och honom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...