Jump to content
Annons

Sluta skriv "dem"


hammagrella

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En intressant parentes är dock att forskare har upptäckt vi fortfarande ganska lätt kan tyda ord där bokstäverna är omkastade, så länge första och sista bokstaven sitter där den ska.

Gsanka itnesrsnat, elelr hur!  😮

vekrlgien 😳!!

En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer.

Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet.

Ursprungligen på engelska enligt nedan:

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Inresstant!

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant parentes är dock att forskare har upptäckt vi fortfarande ganska lätt kan tyda ord där bokstäverna är omkastade, så

Ogilmjöt, rtaenv spautrrntt! Oekj om flok saavtr sviglart, men kaatsr man rnut bäverskonta helulr om blelur och blåleher frötsa och stisa fårstamr det ju som rjlaaaappk!

😮

Omöjligt, rent av struntprat! Okej om folk stavar slarvigt, men kastar man runt bokstäverna huller om buller och behåller första och sista framstår det ju som rappakalja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tiga längre, utan vill vädja till alla (nåja, åtminstone tre-fyra forumnördar 😉 ) som konsekvent använder ordet "DEM" när (tror jag) ni i själva verket menar "DOM", eller "DE".

V

🙂 Nej, lägg av ! "Dom" får man INTE skriva. Det är inte svenska. 😄

Man skall skriva de eller dem men självfallet skall de användas rätt; och inte så här: "...men självfallet skall dem användas rätt." 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, snippa fick det bli...i alla fall enligt RFSU  😄

Haha fy fasen så fult. =)

hahha ja jag håller med.

Jag trodde att det hette snipp (som motsats till snopp, alltså). Jag tycker inte att det är fult. Finare än snopp i alla fall. Tyvärr är det så att alla ord för kcinna och kvinnans könsorgan snabbt uppfattas som fula ord. Det beror på att kvinnan konsekvent förtrycks av mannen, vilket tydligt avtecknar sig i språket.

"Din dj***a fitta!" kan man få höra. Vet inte folk att fitta är ett hedrande ord? Det är gammalsvenska och betyder fuktig äng. Är inte en fuktig äng ett härligt ställa att vara på? Alla dofter, allt liv, all lycka! Percvis som invektivet "Kärring!" som ju såklart egentligen heter (Hon är min) kär-ing. QED!

Fast i dagens monkulturella jordbrukslandskap finns ju knappt några ängar kvar så få vet hur härliga de är; det är mest dammiga jordlotter kvar som ser likadana ut överallt i Sverige. Inte blir det bättre av att alla tjejer rakar av sig ängen nu för tiden -- de är ju knappt kvinnor längre, mer som bebisar. Är inte det perverst? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Nej, lägg av ! "Dom" får man INTE skriva. Det är inte svenska. 😄

Man skall skriva de eller dem men självfallet skall de användas rätt; och inte så här: "...men självfallet skall dem användas rätt." 😉😆

Sidan 73 SAOL:

"Deras, dess el.vard dom, (uttalas dåmm)"

Ge vika du onde Fredrikmo, ord som står i den heliga SAOL kan I icken förneken, ety I skola blifva hemsöken av en vred Fredrik Lindström i den svarta natt ock svårligen få bita hårt i kudden!

Det dom lärde skrivit i ordboken skola ofrälse icke häda!

Ja jo jag vet, har själv funderat ibland på att skaffa mig ett liv faktiskt, men....jaa, det har liksom bara inte blivit av....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du läxar upp folk här. Dem är ju helt kassa på gramatik. Dem borde skärpa sig.

Ha ha ha, nu måste jag tyvärr gå ut och göra mig själv illa 🙂

edit: fruktanslösa stavfel i affekt

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

😠 Nej, lägg av ! "Dom" får man INTE skriva. Det är inte svenska. 😠

Man skall skriva de eller dem men självfallet skall de användas rätt; och inte så här: "...men självfallet skall dem användas rätt." 😱  😠

Sidan 73 SAOL:

"Deras, dess el.vard dom, (uttalas dåmm)"

Ge vika du onde Fredrikmo, ord som står i den heliga SAOL kan I icken förneken, ety I skola blifva hemsöken av en vred Fredrik Lindström i den svarta natt ock svårligen få bita hårt i kudden!

Det dom lärde skrivit i ordboken skola ofrälse icke häda!

Ja jo jag vet, har själv funderat ibland på att skaffa mig ett liv faktiskt, men....jaa, det har liksom bara inte blivit av....

Jag vet...jag vet...SAOL accepterar DOM men det måste ses som ett "tjänstefel". Tänk på att SAOL även accepterar JOS (juice). Men snälla, svenska akademien...när skall ni godkänna "respeeeekkt, tyyp". 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Grammatik stavas med två m.

Skämt å sido så räcker det väl med att skriva så att man förstår vad som avses.

Skriftspråket är ju ett sätt att försöka återge talspråket med bokstäver. Det är inte mer än max. hundra år se'n man skrev på dialekt. Min släktforskande kusin har en hel bunte brev skrivna på smålänska och svenska med fler och fler engelska inslag ju länger tid dom hade bott i Amerikat.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så skiter man i alltihop och skriver som man vill så länge folk förstår vad man menar som ovanst så klokt skrev. 🙂

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
Eller så skiter man i alltihop och skriver som man vill så länge folk förstår vad man menar som ovanst så klokt skrev. 

Ja

för

flyt

i

texten

är

ju

oväsentligt...

Ärligt talat, om jag läser "dem" när det är "de" som menas så får jag läsa om meningen för att försäkra mig om att jag inte missuppfattat ett syftningsfel eller dylikt. Jag förstår mycket väl vad som menas men flytet försvinner. Sålunda är texten dåligt skriven.

Det kan väl inte vara så svårt att lära sig skillnad mellan "dem" och "de". (Om man har gått ut mellanstadiet)

Men det är kanske min läsförmåga det är fel på... 😕

/Besserwisser 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, om jag läser "dem" när det är "de" som menas så får jag läsa om meningen för att försäkra mig om att jag inte missuppfattat ett syftningsfel eller dylikt. Jag förstår mycket väl vad som menas men flytet försvinner. Sålunda är texten dåligt skriven.

Det kan väl inte vara så svårt att lära sig skillnad mellan "dem" och "de". (Om man har gått ut mellanstadiet)

Ungefär som när man bara använder enkel radmatning för nytt stycke, det påverkar också flytet negativt.

Dubbel radmatning eller ingen alls.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
Ungefär som när man bara använder enkel radmatning för nytt stycke, det påverkar också flytet negativt.

Jag hade ingen maskinskrivning på mellanstadiet 😎

Men tack för tipset, du har helt rätt i det! 😆 Eller så får jag flytta in texten ett par tecken i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Hammagrella, jag som trodde du var en sjysst kille...

Tycker det är charmigt med forum där man har överseende med att alla inte behärskar

grammatiken fullt ut eller till och med stavar dåligt... Alla har inte svenska som modersmål.

Är glad bara jag slipper läsa lunar-svenskan.

Seså släng pekpinnarna nu..

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom - (dom´) -en -ar domslut,domstolsbeslut.

Dom - (då´m) -en -er en kyrka.

Zando/

Och hur uttalar man namnet Domus...?

De flesta säger dååmus, men andra säger domus... vad är rätt?

Vet ej,säger Domus heter det inte Konsum eller CoopForum idag 😲 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...