Jump to content
Annons

Betala för utgivning?


nattvaktaren

Recommended Posts

Det är så världen fungerar. Vill du tjäna pengar måste du synas... sorry

Och ha något värt att visa. Det ena är väldigt lätt att skaffa, det andra inte. Talang säljer sig själv idag, särskilt när det gäller musik.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hägglund (oregistrerad)

Musik som spelas på restauranger, pubar, radio/filmmusik... alltså musik som vi hört i samband med händelser, relationer etc etc lägger sig djupt i våra minnen. Varje gång vi hör den musiken så väcks känslor som relaterar till stora händelser / upplevelser vi varit med om i samband med den musiken.

Därför tror jag att om vi vill nå ut till människor med vår musik så måste det ske utan att människor aktivt letar musiken. Vi kan inte nå ut genom marknadsföring utan den måste ut i media och i offentliga miljöer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik som spelas på restauranger, pubar, radio/filmmusik... alltså musik som vi hört i samband med händelser, relationer etc etc lägger sig djupt i våra minnen. Varje gång vi hör den musiken så väcks känslor som relaterar till stora händelser / upplevelser vi varit med om i samband med den musiken.

Därför tror jag att om vi vill nå ut till människor med vår musik så måste det ske utan att människor aktivt letar musiken. Vi kan inte nå ut genom marknadsföring utan den måste ut i media och i offentliga miljöer.

Bullshit. 90% (väldigt låg uppskattning) av all musik jag lyssnar på har jag aldrig hört spelas på H&M, hos frisören, på tv, i film, osv. Och aldrig har jag snappat upp en bra låt från musiken på JC och börjat lyssna på den artisten. Jo, en gång för tre år sen hörde jag en låt på radio som jag sen letade reda på. I princip all musik jag har i min Ipod ligger där för att jag läser tidningar och bloggar och får tips av folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelas ju bara skit på hm och sånt, typ tråkig ointressant musik, iaf min tanke för jag blir alltid irriterad när jag fokuserar på musiken som går i klädaffärer! 😕

Jag tror mer i sådana fall att visa upp den på fester och skicka till polarna på msn, kanske skicka reklam på sin facebook osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik som spelas på restauranger, pubar, radio/filmmusik... alltså musik som vi hört i samband med händelser, relationer etc etc lägger sig djupt i våra minnen. Varje gång vi hör den musiken så väcks känslor som relaterar till stora händelser / upplevelser vi varit med om i samband med den musiken.

Därför tror jag att om vi vill nå ut till människor med vår musik så måste det ske utan att människor aktivt letar musiken. Vi kan inte nå ut genom marknadsföring utan den måste ut i media och i offentliga miljöer.

Det händer naturligtvis att det slår till för någon genom ren tur, typ Roxette i USA. Men musiken som som spelas på restauranger, pubar, radio/filmmusik, har oftast inte hamnat där av en slump, utan därför att artisterna har haft någon som jobbat väldigt hårt för dem. Även i Roxettes fall fanns det människor som var på hugget, och agerade snabbt när de fick veta vad som hände på en radiokanal de kanske aldrig hade hört talas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bullshit. 90% (väldigt låg uppskattning) av all musik jag lyssnar på har jag aldrig hört spelas på H&M, hos frisören, på tv, i film, osv. Och aldrig har jag snappat upp en bra låt från musiken på JC och börjat lyssna på den artisten. Jo, en gång för tre år sen hörde jag en låt på radio som jag sen letade reda på. I princip all musik jag har i min Ipod ligger där för att jag läser tidningar och bloggar och får tips av folk.

Fast jag tror mer på Hägglund, i stort sett all ny musik jag köper har jag antingen sett live, eller på Youtube, eller hört på radio.

Nu har jag inte studerat villkoren för dessa företag, men kan det inte vara en sjyst väg att gå om man bara vill släppa en singel och inte vill trycka upp den i 10000 ex och försöka sälja utanför konsum? Man kan kanske dela ut "visitkort" med iTunes länk när man är ute och spelar, istället för att försöka kränga cd-skivor.

Nåja, vi är alla olika och alla har olika ambitioner så vad som passar en själv, passar antagligen inte alla.

Intressant diskussion annars, jag har nog ingen egentlig ståndpunkt i frågan...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säljer då ofta de mest talangfulla musikerna ganska lite jämfört med medelbegåvade musiker?

Jag kan inte låta bli att besvara denna fråga.

Artisteri är inte bara musik. Det handlar om utstrålning, utseende, attityd, kläder, etc. För mig är det fantastiskt mycket roligare att gå och se Håkan Hellström på den lokala stadsfestivalen, trots att jag ogillar falsksjungande Göteborgspopare, än att se TOTO på någon arena. Då är jag ändå 40årig rocker uppfödd på Black Sabbath, DIO, Iron Maiden... inte riktigt bilden av ett göteborgspopfan...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Det finns en hel del musik jag upptäckt i långfilmer som jag fastnat för och i eftertexter och sökningar letat reda på. Hade det inte varit för att musiken fanns med i filmerna hade jag inte känt till artisterna bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar numera nästan uteslutande på subgenren Experimentellt brus.

Häromdagen undrade vad för någon sådan radiokanal som låg kvar i bakgrunden och klickade bort ett par fönster på skärmen,

tills jag märkte att det bara var volymen på hörlurarna som var uppdragen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan, varför måste det alltid handla om pengar?? Började ni spela gitarr och syssla med musik för att tjäna pengar? Det hoppas jag verkligen inte. Kan inte vara kul alls om man låter girighet styra ens skapande.

Jag tycker Record union och liknande tjänster är skitbra! Man får en chans att synas lite extra och sprida sin musik, dessutom är det effektivt och bekvämt att finnas på Spotify, vilket gör att polare och andra på någon sekund kan komma åt det. Suveränt! Bra mycket effektivare och seriösare än att promota sin hemsida, som ofta är fula som stryk och inger ett oseriöst intryck.

Är man ute efter pengar kan jag förstå att man blir besviken, det lär man bli i vilket fall som helst. Däremot, om man ser det som ännu en promotionkanal för ens musik så är det bara kul.

Det handlar för övrigt inte om att amatörmusiker på Record Union är så värdelösa så att skivbolagen inte vill ha dom, tvärtom finns det flera som håller minst lika hög klass som utgivet material. Problemet är bara att vanliga människor behöver bekräftelse av andra människor om vad som är bra. De behöver en kvalitetsstämpel i form av Mtv, Warner Music eller något TV-program. De vågar inte gå sin egna väg. Det är det som är så jäkla sorgligt. Ett exempel...

Jag drog en luring en gång för många år sedan utan ens den minsta tanke om att det verkligen skulle fungera. Spelade in ett par demos och skickade iväg den till en fansajt för ett stort amerikanskt band, detta under en tid då internet fortfarande var en relativt ny grej. Sajtägaren trodde det var tidigare oupptäckta låtar från detta band och la upp det på hemsidan. Kommentarerna haglade in. Det var minsann det bästa de någonsin hört och någon nämnde att han spelade det om och om igen i bilen. Men så kom det fram att låtarna var inspelade av en vanlig snubbe på sitt rum och då plötsligt dög de inte till någonting alls. Säger mycket om hur människor fungerar.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror mer på Hägglund, i stort sett all ny musik jag köper har jag antingen sett live, eller på Youtube, eller hört på radio.

Jag kan inte annat än konstatera att det är olika i olika kretsar isåfall. Jag känner ingen i min egen ålder (17-20) som lyssnar på radio i nån nämnvärd utsträckning. Alla jag vet upptäcker sin musik via tips från kompisar, bloggar, tidningar, osv. Så jag tror varken jag eller AF är ensam om att ha rätt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Främsta målet med sådana tjänster är ju att ge lyssnare möjlighet att hitta (och helst också köpa) musiken. Hur många letar upp din hemsida för att lyssna på din musik? Det är förstås betydligt större chans att lyssnare hittar musiken om den finns med på sajter där det finns mycket musik. Jag tror också att det ger ett mer seriöst intryck om musiken finns på itunes, spotify o likn, än om den bara finns på en privat hemsida.

Visserligen är risken att man drunknar i mängden på sådana stora sajter - men man kan också bli upptäckt av lyssnare genom en slump, som att lyssnaren letar efter musik i en viss genre och snubblar över just dina låtar - eller om någon slumpar fram uppspelning och hittar musiken när han undrar vad det är för något han lyssnar på.

Ta betalt? Tja - om man får in några kronor så är det väl alltid kul. Den möjligheten finns med sådana tjänster, men inte om du bara har låtarna för gratis medladdning från din hemsida... 😉

Sedan måste man själv vara aktiv och göra reklam för sin musik på olika ställen och visa var den finns, så att man förhoppningsvis kan hitta fram till nya lyssnare som i bästa fall blir så intresserade att de bestämmer sig för att köpa låtarna.

...men de flesta av oss håller nog ändå på med sin musik för att det är så j-a kul att skapa musik - och inte med drömmar om inkomster i mångmiljonklass - eller...? Att då få några kronor då och då, som en liten uppmuntran, är trots allt inte fel - även om det finns andra som också tjänar pengar på det, men man får ju oftast den största biten av kakan själv så jag ser inget fel i att anlita sådana tjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan, varför måste det alltid handla om pengar?? Började ni spela gitarr och syssla med musik för att tjäna pengar? Det hoppas jag verkligen inte. Kan inte vara kul alls om man låter girighet styra ens skapande.

Den här tråden handlar om pengar. Om du vill prata om ditt hjärtas stora passion, din uttrycksfulla konstnärlighet och hur din röst är själens spegel får du starta en egen. Alternativt dra åt helvete.

Tunecore, CDBaby, Record Union och dom andra tjänar grova pengar på att sådana som du nöjer dig med att, å förlåt goe herrn jag vill bara finnas till, existera på Spotify.

Alla vi som retade oss på penningkåta mellanchefer på skivbolagen får nu se våra pengar hamna i andra fickor, och då är det plötsligt vi som betalar för att få ge bort material att fylla deras betalsajter med.

Förr betalade vi för musik, köpte skivor. Sen spottade vi efter skivbolagen, kopierade och fildelade. Nu betalar vi plötsligt igen, men nu för att få synas i deras sällskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte annat än konstatera att det är olika i olika kretsar isåfall. Jag känner ingen i min egen ålder (17-20) som lyssnar på radio i nån nämnvärd utsträckning. Alla jag vet upptäcker sin musik via tips från kompisar, bloggar, tidningar, osv. Så jag tror varken jag eller AF är ensam om att ha rätt här.

Ah, jag är ju liksom 40 och har varit i arbetslivet i 20 år. Då letar man snart upp en radiokanal man tycker om, och så lyssnar man på den 8 timmar varje dag. 😄

Det kan givetvis vara en generationsfråga, men jag tror att de flesta som är ute i arbetslivet mer eller mindre har en skvalradio i bakgrunden.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan, varför måste det alltid handla om pengar?? Började ni spela gitarr och syssla med musik för att tjäna pengar? Det hoppas jag verkligen inte. Kan inte vara kul alls om man låter girighet styra ens skapande.

Njae, de flesta manliga gitarrister började väl spela för att få tjejer? 😄

Personligen tar jag inga som helst ekonomiska aspekter med när jag gör musik, eller när jag 'promotar' den (d.v.s. lägger upp den på min hemsida 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag är ju liksom 40 och har varit i arbetslivet i 20 år. Då letar man snart upp en radiokanal man tycker om, och så lyssnar man på den 8 timmar varje dag. 😄

Det kan givetvis vara en generationsfråga, men jag tror att de flesta som är ute i arbetslivet mer eller mindre har en skvalradio i bakgrunden.

/Johan

Mjo, och då är det bara P3 som duger.. eller eventuellt p1 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden handlar om pengar. Om du vill prata om ditt hjärtas stora passion, din uttrycksfulla konstnärlighet och hur din röst är själens spegel får du starta en egen. Alternativt dra åt helvete.

Tunecore, CDBaby, Record Union och dom andra tjänar grova pengar på att sådana som du nöjer dig med att, å förlåt goe herrn jag vill bara finnas till, existera på Spotify.

Alla vi som retade oss på penningkåta mellanchefer på skivbolagen får nu se våra pengar hamna i andra fickor, och då är det plötsligt vi som betalar för att få ge bort material att fylla deras betalsajter med.

Förr betalade vi för musik, köpte skivor. Sen spottade vi efter skivbolagen, kopierade och fildelade. Nu betalar vi plötsligt igen, men nu för att få synas i deras sällskap.

Det kan man inte klandra Union Rec och dom andra för. De har en affärsidé som gör det möjligt att tjäna pengar på digital musik. Det är pga av att musiken är digital som vi som låtskrivare, artister osv nu för tiden bedriver en hobbyverksamhet om man tänker som du. Du får gå längre bak i ledet för att skylla på nån. Den som uppfann datorn , kanske? 😄

Komprimeringen av filerna är i för bra format och tar ingen plats . Hade det varit omöjligt att göra en bra komprimering hade det nog sett annorlunda ut idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan, varför måste det alltid handla om pengar?

Varför inte? Vissa gör det för pengarna. Andra påstår sig göra det (endast) för att tillfredsställa sitt ego. Några gör det för att skvätta sitt politiska och/eller religiösa skit över andra.

Och alla gör vi det för prestige skull.

Så vad fan spelar det för roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säljer då ofta de mest talangfulla musikerna ganska lite jämfört med medelbegåvade musiker?

Därför att medelintelligenta lyssnare inte kan ta till sig avancerad musik. Lösningen är att man gör antingen som Mike Oldfield - skriver ett par pophitar som garanterar pensionen - eller också som Philip Glass - tar sig in i filmbranschen.

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att medelintelligenta lyssnare inte kan ta till sig avancerad musik. Lösningen är att man gör antingen som Mike Oldfield - skriver ett par pophitar som garanterar pensionen - eller också som Philip Glass - tar sig in i filmbranschen.

Även för att den talangfulle inte är socialt begåvad medans den medelintelligenta saknar begåvning men pratar bort den! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man inte klandra Union Rec och dom andra för. De har en affärsidé som gör det möjligt att tjäna pengar på digital musik.

Dom tjänar, inte du. Det är det som är problemet.

Lösningen borde vara att decentralisera, att göra Spotify och iTunes ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även för att den talangfulle inte är socialt begåvad medans den medelintelligenta saknar begåvning men pratar bort den! 😄

Ja - om du menar pratar bort begåvningsbristen.

Det där med att stå på scen och skrika "MÅR NI BRAA" varje kväll kan man inte vara alltför smart för att klara av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden handlar om pengar. Om du vill prata om ditt hjärtas stora passion, din uttrycksfulla konstnärlighet och hur din röst är själens spegel får du starta en egen. Alternativt dra åt helvete.

Wow, vad hård du är. 😄

Dom tjänar, inte du. Det är det som är problemet.

Lösningen borde vara att decentralisera, att göra Spotify och iTunes ointressanta.

Och? Är det så farligt att betala 10 dollar för att få synas på Spotify, CDON, Amazon, iTunes, LaLa, Napster, etc, etc? Om du sedan säljer musik för 1000 dollar och de tar 1-200 dollar, so what? Då har du ju via deras tjänst lyckats nå ut. Du kommer ingenstans med ditt gnäll. Hatar du musik så mycket så kan du väl börja snickra eller nåt istället och sluta ge oss andra musiker dåligt rykte. Du framstår som enormt bitter.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte? Vissa gör det för pengarna. Andra påstår sig göra det (endast) för att tillfredsställa sitt ego. Några gör det för att skvätta sitt politiska och/eller religiösa skit över andra.

Och alla gör vi det för prestige skull.

Så vad fan spelar det för roll...

Den absolut majoriteten gör det för att det är roligt. Sen finns det de som har en snedvriden inställning och det är väl de som gnäller mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...