Jump to content
Annons

Betala för utgivning?


nattvaktaren

Recommended Posts

En grej som retar mig är företag av typen Record Union, Ubetoo, CD Baby, Tunecore och Rebeat.

Låt mig formulera grundproblemet:

Dessa företags affärsidé bygger på att folk vill lyssna på och betala för musik som inte är tillräckligt bra för att släppas av ett riktigt skivbolag. I själva verket är det väldigt få som skulle kunna tänka sig att lätta på lädret för att få förmånen att lyssna på hobbymusik av Johan Svensson från Mora.

Fråga er själva hur många amatörlåtar ni lyssnat på det senaste året. Fundera sedan över hur många amatörlåtar ni betalat för det senaste året.

Nä just det, inte jag heller. Och ungefär så funkar det för alla andra också.

Så varför finns dom här företagen?

För att vi köper så klart. Vi musiker är dumma nog att tro att just våra små alster ska upptäckas, att vi är den på miljonen som lyckas, att vi är nästa Basshunter. Det är vi inte, det finns bara en enda Basshunter och sannolikheten för att det fenomenet ska återupprepas är rätt liten.

Tanken på att betala pengar för att få existera på iTunes är befängd. Tänk efter nu - vi bidrar med innehållet som är basen för sådana sajters existens, men det är vi som får betala. För det är ytterst sällan vi går runt eller tjänar pengar på våra uppladdningar. Säga vad man vill om skivbolagen, men det var åtminstone dom som tog riskerna, det skulle Record Union aldrig drömma om. När du betalat din avgift har dom gått runt och skiter glatt i hur usel din låt är och hur lite den kommer sälja.

Betala till en ett företag som förser webshoppar med innehåll, som shopparna sedan säljer och själva behåller hälften av pengarna?

Kyss mig i arslet.

Skivbolagen betalar inga avgifter för att få finnas på iTunes.

Men hallå säger Ubetoo-Malin, vi tar ju inget betalt av musikerna?

Jo det gör ni. Ni får vår musik gratis. Det är den som säljer era annonser, det är den som betalar din lön. Ni tar vår tid. Ni driver ett företag, ni tjänar pengar - och vi får småsmulor eller inget alls tillbaka.

Klart jag vet att tiden då skivbolagen hade ekonomi att odla artister och sköta allt är förbi. Ingen önskar väl heller tillbaka eran då det handlade om mutor och storfinans för att få sprida musik. Grejen är att vi är lika fuckade som då, fast vi tror att makten ligger i våra händer. Det är nästan värre.

IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lika nattsvart som vanligt, inför helg och allt, hehe!

Jo, jag önskar tillbaka skivbolagensstatus och när man var klassens kung om man hade 220volts andra skiva för alla gick och köpte DIO! 🙂

Man längtade tills nästa skoldag för då skulle johnny ha lirat in Metallica"Kill em all"...ett supersnabbt band som man aldrig har hört nåt liknande innan.

Förstår dig...gillar inte heller alla dessa gratiskoncept.

Har sett detta ute på siten och det är fenomenet "radiojingleröst.

Jag har lagt en hel del sådant eftersom jag känner producenten. men har aldrig direkt fått betalt in cash.

Sedan trots mina pålägg som dom varit helnöjda med så hör jag deras egna jingle..."Vi söker ständigt nya röster, röster, rös..."!?

Och så får ungdomar komma in och göra ett försök att bli den nya rösten...men dom söker ständigt nya röster....GRATIS! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre göra på det gamla goda sättet och sprida musiken till vänner och till folk som man vet lyssnar på samma musik som en själv. Ge bort lite gratisbrända skivor. Skicka runt demos till polare och bekanta över msn. Lägga upp en myspace och musiken ska upp på youtube såklart (därför att alla sätter alltid på youtube när en låt ska upp på en fest) och då är det kul om ens låt är upp.

Hände förra veckan att en kompis kompis kompis började nynna på en av mina låtar. Han hade fått den av kompisens kompis över msn. Då vet man iaf att man gjort nåt rätt! 😕

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om din kritik. Tycker företag som CDbaby och Record Union är skitbra. Tänk vilka möjligheter vi som band/musiker har genom dessa företag. Att komma ut på den stora marknaden. Spotify, iTunes, CD-on.

När det gäller företag måste man alltid se till vem som gör vinst. Om "Johan Svensson från Mora" vill ha upp sin musik på iTunes tycker jag det är självklart att han ska betala för det. Eftersom han är en okänd artist kommer inte företaget som publicerar honom tjäna pengar på honom. Varför ska t.ex. CD-baby betala Johan för att de gör honom en tjänst?

Däremot om det är en liten mer etablerad artist kommer detta att generera inkomster för det publicerande företaget.. Då är det artistens varumärke som drar in pengar. Då tycker jag det är självklart att företaget betalar artisten för rättigheten att publicera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om din kritik. Tycker företag som CDbaby och Record Union är skitbra. Tänk vilka möjligheter vi som band/musiker har genom dessa företag. Att komma ut på den stora marknaden. Spotify, iTunes, CD-on.

Vari ligger möjligheterna? Nästan ingen bryr sig om musik som inte marknadsförs eller släpps av ett skivbolag. Det enda du gör är att stoppa pengar i fickan på Record Union.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vari ligger möjligheterna? Nästan ingen bryr sig om musik som inte marknadsförs eller släpps av ett skivbolag. Det enda du gör är att stoppa pengar i fickan på Record Union.

Vem har ansvar för att marknadsföra din musik som oberoenda artist? Jo DU!

Att satsa stenhårt själv på att marknadsföra sin musik i kombination med att komma ut på spotify och iTunes är ett bra koncept tror jag.

Alla branscher handlar om att sälja. Är du artist måste du sälja din produkt, alltså dig själv! Har du inte kommit tillräckligt långt i din egen marknadsföring måste du betala för att få spela med de stora fiskarna.. Jag ser det lite som billig reklam. Finns du på spotify är det sjukt enkelt att sprida musiken via forum, facebook lr varför inte genom din lokala tidning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har ansvar för att marknadsföra din musik som oberoenda artist? Jo DU!

Att satsa stenhårt själv på att marknadsföra sin musik i kombination med att komma ut på spotify och iTunes är ett bra koncept tror jag.

Men så funkar det inte. Det är exakt den illusionen företagen jag talar om lever på - du tror att din låt på iTunes är en möjlighet att bli upptäckt.

I själva verket är det precis tvärtom: Det faktum att du själv betalar pengar för att få finnas där innebär att ingen annan velat satsa på dig - vilket i sin tur betyder att du inte är tillräckligt bra och därför inte kommer att sälja.

Pengar i CDBabys ficka, varken mer eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som retar mig är företag av typen Record Union, Ubetoo, CD Baby, Tunecore och Rebeat.

Nattvaktaren! Med all respekt, du har fel 😕

Det är ju så att "it takes two to tango"…

I transaktionen "Johan från Mora vs Record Union" så fyller båda parter en funktion och båda blir vinnare.

Johan står för stålarna och Record Union står för drömmen. Det är lite som att folk betalar för att gå på bio och drömma sig bort. Köper de även en trisslott till popcornen så är liknelsen ännu mer lik (fan vad jag blev tydlig idag 🙂 ).

Skulle nog vilja säga att "Johan från Mora --> Record Union --> Spotify/iTunes) är en ganska vacker modell av bra fungerande marknadsekonomi. Johan kan välja Record Union eller någon annan och han även helt avstå från dyliga företag (i.e. det val du bör göra nattvaktaren). record Union förhindrar ju inte heller någon seriöst satsande musiker att "gå en mer traditionell väg".

"Johan från Mora --> Record Union --> Spotify/iTunes är enligt mig ett mycket bättre exempel på bra marknadsekonomi än tex: "Johan från Mora med förvirrad mamma med Alzheimers --> privat vårdföretag --> ålderdomshem" (i detta fallet är det svårt med insyn och det är svårt att göra bra val och övervaka förvaltningen…).

Cheers!

(och trevlig helg på er!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog vilja säga att "Johan från Mora --> Record Union --> Spotify/iTunes) är en ganska vacker modell av bra fungerande marknadsekonomi.

Jag har inget att invända mot det påståendet. Tycker man att marknadsekonomi är något vackert går man säkert igång på detta. Slime är ett annat bra exempel på en produkt ingen har nytta av eller behöver som ändå gjort sina skapare rika.

Grejen är ju att vi musiker köper digitalslajmet under falska förespeglingar. Det finns i princip ingen chans att tjäna pengar eller bli upptäckt eller ens lyssnad på med hjälp av dom här företagen, trots allt vad dom säger i marknadsföringen. Det är det som stör mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så funkar det inte. Det är exakt den illusionen företagen jag talar om lever på - du tror att din låt på iTunes är en möjlighet att bli upptäckt.

I själva verket är det precis tvärtom: Det faktum att du själv betalar pengar för att få finnas där innebär att ingen annan velat satsa på dig - vilket i sin tur betyder att du inte är tillräckligt bra och därför inte kommer att sälja.

Pengar i CDBabys ficka, varken mer eller mindre.

Jag ser det såhär:

Du betalar en grundsumma för att kunna tjäna pengar. När Record union/CD baby har fått upp din musik på nätaffärerna är resten av jobbet ditt. Du måste marknadsföra din musik. Lyckas du bra kan tjäna en liten hacka och framförallt så har fler hört om din musik.

Tänk om du får alla dina facebookvänner att köpa var sitt ex av din singel på itunes. 9 kr x 500 = 4500 kr. Av detta kanske apple tar 20 % vilket ger record union 3600. RU tar i sin tur 15 % vilket ger dig 3000 kr i slutändan.

Redigerat av Thulesius
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det såhär:

Du betalar en grundsumma för att kunna tjäna pengar. När Record union/CD baby har fått upp din musik på nätaffärerna är resten av jobbet ditt. Du måste marknadsföra din musik. Lyckas du bra kan tjäna en liten hacka och framförallt så har fler hört om din musik.

Tänk om du får alla dina facebookvänner att köpa var sitt ex av din singel på itunes. 9 kr x 500 = 4500 kr. Av detta kanske apple tar 20 % vilket ger record union 3600. RU tar i sin tur 15 % vilket ger dig 3000 kr i slutändan.

Med den sortens räkneexempel blir ju alla affärer lysande. Det enda som krävs är att alla dina vänner köper.

Men det gör dom ju inte? Det är ju därför du själv betalar för att få lägga ut din musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget att invända mot det påståendet. Tycker man att marknadsekonomi är något vackert går man säkert igång på detta. Slime är ett annat bra exempel på en produkt ingen har nytta av eller behöver som ändå gjort sina skapare rika.

Grejen är ju att vi musiker köper digitalslajmet under falska förespeglingar. Det finns i princip ingen chans att tjäna pengar eller bli upptäckt eller ens lyssnad på med hjälp av dom här företagen, trots allt vad dom säger i marknadsföringen. Det är det som stör mig.

Det ”vackra” är att du har ett val och att du har bra överblick över vad ditt val får för konsekvenser. I.e. du köper drömmar och även, möjligen, en mikroskopisk chans till något annat.

Det är möjligt att barn drömmer och fantiserar runt sin Slime, men, det vet jag inget om.

Jag tror att folk generellt mår bra av drömmar och att det är extra bra med drömmar/projekt som genomförs (i.e. skriva låtar, spela in, mixa, mastra, få ut på tex Spotify).

Jag arbetade ett tag som konstruktör och läste då att folk som arbetar som konstruktörer mår generellt sämre psykiskt än många andra yrkesgrupper då de ständigt ställs inför nya definierade problem vilka ska lösas men väldigt sällan personligen får njuta av lösningen (utan de ställs istället inför ett nytt av andra definierat problem).

Kanske lite uber-fredagsfilosofiskt nu, men, Record Union mfl kanske sparar in en viss konsumtion av ”lyckopiller” genom att ”johan från Mora” mår bra då han genomfört sitt lilla projekt och fått drömma sin lilla dröm? Record Union är ju dessutom en väldigt billig del av drömmen (jämför Record Union "kostnaden" versus instrument, dator, DAW, pluggar mm mm).

F-n, kan inte denna dagen ta slut snart så man får ut och springa och sen spela in lite (har en så jävla bra låt i huvudet!)?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det här sättet att distribuera sin musik är konstigare än att ge ut sin musik själv på eget skivbolag. Hur många artister har inte gjort det? Och lyckats bra nog. Är allt som skivbolag gett ut automatiskt bättre än det som skivbolag inte gett ut? Ännu lever många i någon slags kollektiv vanföreställning om att osignat inte är "på riktigt" och nödvändigtvis lite sämre... Själv gillar jag att lyssna på musik som artister själva producerat och gett ut, om det är bra gjort förstås. (Vilket är fallet många gånger tack vare att tekniken för att göra det är så billig och lättillgänglig idag. När jag började spela in grejer med en kassettporta -93 hade jag inte en suck att låta lika bra som det skivbolagen, med bättre ekonomiska resurser, kunde.)

En liten tanke som möjligen är ett argument. När jag har suttit och glott på musiktalangprogram som Fame Factory (på sin tid) eller Idol har jag ofta sett artister komma in med något speciellt, men komma ut som blåkopior av en massa skit som redan finns. Jag hoppas att egen utgivning och DIY får högre status i framtiden och kanske blir det resultatet av den omvälvning av branschen som är i rullning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den sortens räkneexempel blir ju alla affärer lysande. Det enda som krävs är att alla dina vänner köper.

Men det gör dom ju inte? Det är ju därför du själv betalar för att få lägga ut din musik.

Jag ser det såhär.. Det finns olika anledningar att de inte köper.

1. Musiken är inte tillräckligt bra.

Lösning: Gör bättre musik 😕

2. Din förmåga att marknadsföra/övertala är kass

Lösning: Få någon annan som är bättre att göra det

3. Kanalen du försöker sälja genom fungerar dåligt

Lösning: Byt kanal

Alla kommer inte bli musiker/artister. Det är sjukt svårt. Men de som kan sälja och inte ger sig kommer lyckas oerhört mycket bättre än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det såhär.. Det finns olika anledningar att de inte köper.

1. Musiken är inte tillräckligt bra.

Lösning: Gör bättre musik 🙂

2. Din förmåga att marknadsföra/övertala är kass

Lösning: Få någon annan som är bättre att göra det

3. Kanalen du försöker sälja genom fungerar dåligt

Lösning: Byt kanal

Alla kommer inte bli musiker/artister. Det är sjukt svårt. Men de som kan sälja och inte ger sig kommer lyckas oerhört mycket bättre än andra.

Du är lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl knappast att jämföra Record Union mfl med skivbolag? Man betalar för en distributionstjänst. Att musiken ligger uppe där betyder inte att folk kommer upptäcka den, men den blir lite lättare att få tag på. Marknadsföringen får man väl sköta på nåt annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen önskar väl heller tillbaka eran då det handlade om mutor och storfinans för att få sprida musik.

Jo, jag =) I övrigt så håller jag med dig.

Redigerat av yaleed
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl knappast att jämföra Record Union mfl med skivbolag? Man betalar för en distributionstjänst. Att musiken ligger uppe där betyder inte att folk kommer upptäcka den, men den blir lite lättare att få tag på. Marknadsföringen får man väl sköta på nåt annat sätt.

Ja, men jämför det med att starta eget skivbolag. Då behöver man ju också anlita en distributionstjänst... Skillnaden är att utgivningen är digital. Record Union kostar dessutom inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men jämför det med att starta eget skivbolag. Då behöver man ju också anlita en distributionstjänst... Skillnaden är att utgivningen är digital. Record Union kostar dessutom inget.

Dom kostar självklart, det är därför dom finns.

Skillnaden är förresten mycket större än så. Vilken distributör för skivbolag tar in alla som vill vara med? "Problemet" i den digitala världen är att inget kostar något, ingen behöver satsa och ingen behöver sorteras bort. Resultatet är ett öronbedövande brus från en flod av skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, alltså... jag har funderat några gånger över det här men har aldrig riktigt kommit överens med mig själv.

Å ena sidan:

Visst, det känns kanske lite olustigt att Ubetoo och dess likar (nedan kallade "bolagen") bedriver en verksamhet som till avgörande del byggs upp av andras (krossade) drömmar samt trånande efter att "få bli något" någon gång. Lite som sådana här "fotomodell"-sidor där barn skickar in "käcka" bilder på sig själva — i hopp om att en dag bli uppringda av någon agent på Vogue.

Särskilt tveksamt känns det när dessa framgångslängtande artister (och i "modell"-frågan, barn) ska betala för att få bli publicerade, i all synnerhet de som inte förstått innebörden i och av de villkor som gäller för sådan publicering. För det finns säkert några som inte "ser" villkoren (men det är ju inte riktigt bolagens "fel"...)

Fast å andra sidan:

Man kan ju också se det som så att man är med och betalar för det arbete bolagen lägger ner på att marknadsföra sina produkter, som i och för sig kanske inte har så mycket att göra med de artister som figurerar i deras databaser, men som ändå sprider artisternas prestationer. Att låta någon annan — direkt eller indirekt — sköta spridning och marknadsföring av ens prestationer är ju värdefullt det med. Och det rör sig ändå inte om några fantasisummor som man som "registrerad" måste betala.

Men som sagt: Så länge man är införstådd med vad det är man låter publicera och vad som händer framöver, och vilka konsekvenser bolagens villkor medför... Go a head! Knock yourselves out!

Who gives a fuck, anyway?

Förutom, Nattvaktaren då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Att låta någon annan — direkt eller indirekt — sköta spridning och marknadsföring av ens prestationer är ju värdefullt det med. Och det rör sig ändå inte om några fantasisummor som man som "registrerad" måste betala.

Fast nu glömmer du en viktig sak. När man ingår kontrakt med dessa bolag så får dom alla rättigheterna till dina verk och kan i princip göra hur dom vill med dom så att du inte längre känner igen dina alster.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är lurad.

Det är så världen fungerar. Vill du tjäna pengar måste du synas... sorry

Fast nu glömmer du en viktig sak. När man ingår kontrakt med dessa bolag så får dom alla rättigheterna till dina verk och kan i princip göra hur dom vill med dom så att du inte längre känner igen dina alster.

Njaa.. Med tjänster som CD baby och Record Union behåller du rättigheterna till din musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är förresten mycket större än så. Vilken distributör för skivbolag tar in alla som vill vara med? "Problemet" i den digitala världen är att inget kostar något, ingen behöver satsa och ingen behöver sorteras bort. Resultatet är ett öronbedövande brus från en flod av skit.

Det resonemanget är jag med på. Delvis. Däremot tror jag möjligen att de traditionella skivbolagen håller på att förlora sin ställning som sållare. Äh, fan. Jag är också kluven. Jag är själv lite "mellan skivbolag" just nu och gav ut ett par plattor via Record Union så länge, men planerar ändå att jobba med ett skivbolag inför nästa platta för att de gör så mycket som är så jäkla meckigt att göra själv, som marknadsföring m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu glömmer du en viktig sak. När man ingår kontrakt med dessa bolag så får dom alla rättigheterna till dina verk och kan i princip göra hur dom vill med dom så att du inte längre känner igen dina alster.

Nej, det är du som inte läser mina inlägg. Om Nisse förstår innebörden av villkoren, varför skulle det vara ett problem för dig att han ingår avtalet?

Men OK... om det handlar om total överlåtelse (för all framtid) så kan man kanske ha en och annan synpunkt.

Handlar det om vanlig upplåtelse — då är det ju i princip som vilket jävla Artist vs Bolag-kontrakt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missförstår. Att tjäna pengar på det sätt du beskriver är fantasier. Dom enda som tjänar är CDBaby och dom andra.

Mitt exempel rörde sig om 500 singlar. Tror man sig inte kunna sälja dem bör man överväga om man vill ge sig in i musikbranschen

Av 4500 kr fick du i mitt exempel hela 68 %. Det tycker jag är rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mitt exempel rörde sig om 500 singlar. Tror man sig inte kunna sälja dem bör man överväga om man vill ge sig in i musikbranschen

Av 4500 kr fick du i mitt exempel hela 68 %. Det tycker jag är rätt mycket.

Om man tror att det är lätt att sälja 500 singlar ska man definitivt inte ge sig in i musikbranschen. Du har fel helt enkelt.

Och exempel... om jag ger dig ett exempel på hur du får 99% av det jag säljer åt dig låter det väl bra? Men om jag bara säljer för tjugo spänn? Låter det fortfarande bra?

Dina exempel betyder ingenting eftersom nästan ingen osignad artist säljer för dom summor du nämner.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...