Jump to content
Annons

Betala för utgivning?


nattvaktaren

Recommended Posts

Den absolut majoriteten gör det för att det är roligt.

I så fall snackar den absolut majoriteten dynga. För den där utslitna skitfrasen är bara en försköning av den verkliga anledningen.

Sorry, Nattvaktaren, för sidospåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

I så fall snackar den absolut majoriteten dynga. För den där utslitna skitfrasen är bara en försköning av den verkliga anledningen.

Sorry, Nattvaktaren, för sidospåret.

Eller så är det du som blivit gammal, bitter och cynisk och totalt glömt bort vad musik handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall snackar den absolut majoriteten dynga. För den där utslitna skitfrasen är bara en försköning av den verkliga anledningen.

Nej!

Det är klart, att när man börjar spela med sitt första band och några år framåt så finns det väl alltid drömmar och förhoppningar om att blir stor stjärna så småningom - men de senaste 20 åren eller något, så har jag bara skapat musik för att det är ett väldigt roligt sätt att få utlopp för min kreativitet - och jag skiter faktiskt fullständigt i om jag någonsin kommer att tjäna någonting på min musik, utan jag ser mitt eget skapande helt och hållet som den roligaste hobby man kan ha.

Om jag mot förmodan ändå skulle lyckas få in några kronor för det, så är det förstås en välkommen bonus - men det är inget jag räknar med eller ens hoppas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej!

Det är klart, att när man börjar spela med sitt första band och några år framåt så finns det väl alltid drömmar och förhoppningar om att blir stor stjärna så småningom - men de senaste 20 åren eller något, så har jag bara skapat musik för att det är ett väldigt roligt sätt att få utlopp för min kreativitet - och jag skiter faktiskt fullständigt i om jag någonsin kommer att tjäna någonting på min musik, utan jag ser mitt eget skapande helt och hållet som den roligaste hobby man kan ha.

Om jag mot förmodan ändå skulle lyckas få in några kronor för det, så är det förstås en välkommen bonus - men det är inget jag räknar med eller ens hoppas på.

Jag tror ganska många tänker som du faktiskt.

Sorry Valle, det där med prestige och groupies säger nog mer om dig än the ämne at hand. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

de senaste 20 åren eller något, så har jag bara skapat musik för att det är ett väldigt roligt sätt att få utlopp för min kreativitet - och jag skiter faktiskt fullständigt i om jag någonsin kommer att tjäna någonting på min musik, utan jag ser mitt eget skapande helt och hållet som den roligaste hobby man kan ha.

Men vad gör du med alla dina låtar som du skapar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm. Måste en låt nödvändigtvis tjäna ett speciellt syfte förutom som självterapi?

Nej, inte nödvändigtvis. Men nu låter vi Claes svara för sig själv; leka "riddaren på vita hästen" får du göra någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm. Måste en låt nödvändigtvis tjäna ett speciellt syfte förutom som självterapi?

Precis. Man blir lite förfärad över att höra dessa kommentarer faktiskt.

Varför spelar vissa fotboll, varför målar andra, varför har vi intressen? Jag trodde det handlade om att fylla ut sitt liv, göra det en aningen mer meningsfullt, få utlopp för sin kreativitet, skapa något tillsammans med andra som en del av ett socialt behov, att lämna något efter sig. När jag säger att det inte har det minsta med pengar att göra så menar jag verkligen det. Pengar fanns aldrig med i bilden när jag började med musik. Aldrig för en sekund. Det var bara något jag var tvungen att syssla med, något varje atom i kroppen krävde.

Sen är det ju ingen som klagar över att tjäna pengar. Klart att man gärna gör det, ingen som förnekar det tror jag. Men det är fortfarande knappast något som motiverar en till att skapa musik hoppas jag. Det är om något, en eventuell biprodukt av musikskapandet som kanske blir en sorts extra bekräftelse på att det man skapar glädjer andra.

Nej, inte nödvändigtvis. Men nu låter vi Claes svara för sig själv; leka "riddaren på vita hästen" får du göra någon annanstans.

Shit, du fattar verkligen inte att allt inte måste handla om pengar alltid. Det är uppriktigt sagt tråkigt att höra, för din skull menar jag.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Valle, det där med prestige och groupies säger nog mer om dig än the ämne at hand. 😮

Visst! Angående groupies ger jag dig rätt i att det varierar från idiot till idiot — och i mitt fall handlade det i början väldigt mycket om brudar och backstage-partyn.

Men vad det gäller prestige backar jag inte en millimeter. ALLA på det här forumet har en släng av prestige vs musik — annars hade de inte varit här och gafflat en massa skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm. Måste en låt nödvändigtvis tjäna ett speciellt syfte förutom som självterapi?
Nej, inte nödvändigtvis. Men nu låter vi Claes svara för sig själv; leka "riddaren på vita hästen" får du göra någon annanstans.

Shit, du fattar verkligen inte att allt inte måste handla om pengar alltid. Det är uppriktigt sagt tråkigt att höra, för din skull menar jag.

Hur i helvete tänkte du nu...? Hur drog du den slutsatsen utifrån mitt svar just där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte nödvändigtvis. Men nu låter vi Claes svara för sig själv; leka "riddaren på vita hästen" får du göra någon annanstans.

Shit, du fattar verkligen inte att allt inte måste handla om pengar alltid. Det är uppriktigt sagt tråkigt att höra, för din skull menar jag.

Hur i helvete tänkte du nu...? Hur drog du den slutsatsen utifrån mitt svar just där?

Ta det lugnt. Om jag missförstod dig så ber jag naturligtvis om ursäkt. Förstår inte varför det måste diskuteras i så aggressiv ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara roligt om det fanns en svensk tjänst liknande Garageband.com eller åtminstone en uppdaterad och mer funktionell engelsk version som blev en överenskommen standard för alla amatörmusiker. Där upptäckte jag bland annat Jack Anthony, riktigt otroligt jävla bra osignad amerikansk pop-punk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte nödvändigtvis. Men nu låter vi Claes svara för sig själv; leka "riddaren på vita hästen" får du göra någon annanstans.

Riddaren i vita Golfen, är jag enligt min fru iaf 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör du med alla dina låtar som du skapar då?

Jag har alltid tyckt att skapandet och studiojobbet är de roligaste delarna av musicerandet (jodå - redan när våra band delade replokaler 😉 ), så mitt enda mål är att göra klart låtarna efter hand och få dem att bli så bra jag kan få dem. Måste man ha något annat mål när man ser det som världens roligaste hobby?

Visst är det otroligt kul att spela egen musik live inför publik också - men den biten har egentligen aldrig varit någon stor drivkraft för mig, utan det är just skapandet och mixandet som har gripit tag i mig.

Man vet aldrig - om några år kanske jag ändrar inställning och undersöker om något förlag är intresserat av låtar till någon av sina artister, men det är inget jag överväger just nu i alla fall, utan nu är det enbart för eget nöjes skull som jag gör musik, spelar in och mixar.

Under en tid nu så har jag också hjälpt en otroligt duktig 14-årig tjej med inspelningar (bara covers ännu så länge, men ändå) - och hon är väldigt sugen på att göra karriär i branchen, något som jag faktiskt tror att hon skulle kunna med tanke på hennes röst - men även om hon hoppas kunna försörja sig på sången i framtiden, så har hon ganska realistiska drömmar och räknar inte med att kunna bli stormrik precis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! Angående groupies ger jag dig rätt i att det varierar från idiot till idiot — och i mitt fall handlade det i början väldigt mycket om brudar och backstage-partyn.

Så har det nog varit för väldigt många i början - men senare får man upp ögonen för verkligheten... 😉

Men vad det gäller prestige backar jag inte en millimeter. ALLA på det här forumet har en släng av prestige vs musik — annars hade de inte varit här och gafflat en massa skit.

Vad menar du med prestige i det här fallet? Att man på något sätt får bättre status om man är musiker, eller...?

Så känner inte jag, men det är förstås olika från person till person.

Jag är på forumet främst för att jag har skaffat en massa erfarenhet genom åren - och känner att jag kanske kan bidra med lite hjälp till andra genom det jag har snappat upp. Jag har aldrig lagt upp några låtar för bedömning här eftersom jag, som sagt, i nuläget bara gör musik för mitt eget nöjes skull - så någon musikalisk "prestige" handlar det inte om. Kanske lite grand teknisk kunskaps-"prestige" om man nu vill använda det ordet - för jag kan lite grand på många områden och mycket på vissa områden, men det är inget jag funderar över när jag försöker hjälpa någon med frågor som dyker upp. Även om jag har lärt mig mycket tidigare, så lär jag mig ändå hela tiden saker genom folk i forumet, så diskussionerna och det allmänna musik- och teknik-intresset är skäl nog för mig att hänga här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lönt att tjafsa om 10 dollar i ett forum där det finns amatörer som lägger 5k extra på en preamp för att få en ljudförändring som ändå ingen kommer höra.

Och vilka vinstdrivande företag är det som är som så himla goda & generösa i jämförelse med CDbaby och Record Union?

Kan väl vara värt att skippa ett meal på McD för att kunna hänvisa till Spotify om nån kollega är nyfiken på vad det är för musik man gör?

Vad gäller att tjäna pengar på musiken så bryr jag mig inte ett dugg. Jag har så det räcker och blir över ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl vara värt att skippa ett meal på McD för att kunna hänvisa till Spotify om nån kollega är nyfiken på vad det är för musik man gör?

Yeah.... de två plattor jag gav ut via Record Union gav jag ut mycket av den anledningen - att grejerna ska finnas på Spotify. Sen tycker jag att det jäkligt schysst att mina plattor faktiskt finns tillgängliga digitalt från en hel hög med nedladdningstjänster, som komplement till de fysiska plattorna jag kränger på gigen.

Det där med att ta betalt för musik känns egentligen jävligt konstigt eftersom det så mycket är ett uttryckssätt, men jag gillar tanken på att man ska kunna jobba som musiker och artist i ett Sverige där fler och fler både jobb och hela yrken faktiskt försvinner. (För mig har en låt tjänat sitt syfte så fort jag gjort den klar men sen slås jag av nån slags idé och vilja att spela den för nån...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart, att när man börjar spela med sitt första band och några år framåt så finns det väl alltid drömmar och förhoppningar om att blir stor stjärna så småningom - men de senaste 20 åren eller något, så har jag bara skapat musik för att det är ett väldigt roligt sätt att få utlopp för min kreativitet - och jag skiter faktiskt fullständigt i om jag någonsin kommer att tjäna någonting på min musik, utan jag ser mitt eget skapande helt och hållet som den roligaste hobby man kan ha.

Om jag mot förmodan ändå skulle lyckas få in några kronor för det, så är det förstås en välkommen bonus - men det är inget jag räknar med eller ens hoppas på.

Tvärtom för mig. Jag har inte riktigt gjort egen musik i 20 år men nästan. Första reporna jag och kompisar hyrde/in oss i - var mest ett häng med likasinnade. För en del av oss ska tilläggas - en del blev proffs eller halvproffs.

Visserligen låter det svängigt när jag spelar bas på en kassett från 1993 - men vi gjorde inte ens något scenframträdande. När jag några år senare startade mitt första band för min egen musik och gjorde en serie spelningar blev jag visserligen sugen på att åka runt och spela mer - vilket kanske var tur att vi inte gjorde... Det har tagit mig ända tills nu (häromveckan faktiskt) att avgöra vad som höll av det vi gjorde. Det mesta tål inte en kritisk granskning...

Nu har jag hittat mina första fans (som efterfrågar skivor av mig) och har en regelbunden (pytteliten) inkomst från min musik för första gången. Klart att det är inspirerande. Det beror nog på vad för slags musik du gör. Ju mer originell musik desto mer tjänar du på internationaliserings-/upplysningstiden vi lever i. Och motsvarande - ett lokalt band som spelar Kent-covers kanske inte ens blir intressant lokalt längre.

En annan grej som spelar större roll idag är inlevelse. Ska musiken lyssnas på gång efter gång och granskas (på internet) så spelar handlaget en större roll än om det hörs live en gång. Det får inte längre låta stelt - och för att svära i kyrkan så skulle inte Yngwie Malmsteen varit möjlig utan den massiva mediapparaten som förut inte hade någon vettig konkurrens. Jag och mina kompisar gick och såg honom redan när vi var 16 och blev förvånade hur kasst det var. Senare har jag förstått vad det är han saknar - spelkänsla. Jag förstår ju att för de flesta spelar teknik ännu större roll än spelkänsla men för mig har det alltid varit tvärtom. Ska man bli stjärna idag behövs det som minst bländande teknik kombinerat med ok inlevelse. Och ok låtmaterial. Som tur är har jag just lyckats bli en avancerad gitarrist efter 20 års övning. Jag skriver fortfarande bra låtar och har fortfarande inlevelse. Och jag har precis börjat öva sång för första gången så det ska inte låta som en golande tupp i framtiden förhoppningsvis. Tidigare sjöng jag för att det är kul måste jag säga. Seenn är det dags att investera i riktiga instrument och inspelningsprylar. Jag är alltså inte snabb som du förstår.

På 90-talet gjorde jag oftast spelningarna utan betalning - det skulle jag inte göra om. Jag har efter en massa år och en jävla massa egna låtar lyckats ta mig över nivån där jag enbart spelar för mina kompisar för att det är trevligt. Från början när jag märkte att det fanns ett intresse för min musik från andra länder så fick jag idén att jag skulle kunna gigga för de av dem som jag lärt känna bäst - utan betalning - men nu börjar jag snarare dra dem över en kam allihopa som fans.

Tittar du på musiker i 20-30-årsåldern som har ett stort skivkontrakt och åker runt och spelar idag är de generellt duktiga på det de gör men många unga band har en förenklad spelstil som bara går hem hos ungdomar. Samtidigt ger de allt. Roligt sätt att försörja sig på men snabb utslitning/uttröttning är nog vanligt för dem som inte utvecklas till mer dynamiska/avancerade musiker. Och självklart finns det de som lyckas också och blir stjärnor men av dem går hälften bort pga missbruk. Som den här unga jätteduktiga världskända trummisen som dog "av naturliga orsaker" för någon månad sedan. I rockbranschen är överdos en naturlig dödsorsak. Mord och sjukdomar är också vanliga dödsorsaker bland de jag lyssnat på. Pelle Dead, Schuldiner, Darrell och Quorthon är alla borta alltför tidigt.

Sedan är det detta med överetableringen. Det finns runt 300 gånger fler som vill bli musiker - än som kan det. Och den viljan är inte branschen sen att utnyttja (i symbios faktiskt). Nuförtiden oftast i form av tävlingar. Igår var det inte mindre än 10-12 hårdrocksband som giggade i Stockholm. Inte ett enda lät samtidigt bra och originellt på deras hemsidor. Med undantag för en låt som var väldigt bra.

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lönt att tjafsa om 10 dollar i ett forum där det finns amatörer som lägger 5k extra på en preamp för att få en ljudförändring som ändå ingen kommer höra.

😄 Förvisso.

Men gör inte detta till en futtig sak, som att hoppa över en fika på stan. Inte bara för att vissa tjänster kostar ordentligt mycket mer än så - Rebeat till exempel som tar över tusen spänn bara för att släppa in dig i systemet - men också för att frågan är mycket större än kronor och ören.

Det handlar om varför vi som gör musiken inte får betalt, varför våra pengar hamnar hos mellanhänder och bissnisstyper, så som musikbranschen funkat sedan 60-talet. Det handlar om illusionen av att Record Union är dina kompisar, att dom gör dig en tjänst, att du har chans att tjäna pengar och bli berömd.

Vi borde istället fråga oss varför vi är så kåta på att få synas i skivbolagens skugga att vi till och med betalar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om varför vi som gör musiken inte får betalt, varför våra pengar hamnar hos mellanhänder och bissnisstyper, så som musikbranschen funkat sedan 60-talet.

Så är det ju i alla branscher att man måste komma över en viss nivå innan pengarna börjar rulla in, men menar du att framgångsrika musiker inte får bra betalt?

Max och Chris Martin klagar inte på dåligt betalt.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...