Jump to content
Annons

Varning för Seagate


Strummindude

Recommended Posts

Om du står i begrepp att köpa hårddisk så vill jag höja ett varnande finger för Seagate Barracuda 1 TB. Jag köpte 2 st sådana från Dustin i november. Bägge två har nu pajat, och det som händer är att det börjar komma klickljud från disken och överföringshastigheten går ner till under 500 kB i sekunden.

Om jag förstått rätt av vad jag läst mig till så verkar det vara så att styrlogiken tappar orienteringen om diskens fysiska proportioner, och det som klickar är läsarmen som slår i kanten på höljet.

Tipsa gärna om alternativ i denna tråd. Själv tänker jag försöka mig på Samsung Spinpoint F3 härnäst - har hört en del bra saker om denna serie. Om jag nöjer mig med ramennudlar till lunch nästa månad så kanske jag har råd att investera i en SSD som systemdisk också. Najs prajs på en Intel 80 GB just nu på Dustin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Jag har 3st Barracuda discar i studiodatorn och ingen av dom har hittills tjorvat. Du måste haft en väldig otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste haft en väldig otur.

Inte bara jag. En till person i recensionerna på Dustin, och dessutom en arbetspolare som var med om samma sak för bara ett par veckor sedan med precis samma modell av hårddisk, fick jag reda på i morse. Varför ska man behöva lita till turen när man skall köpa hårddisk?

Dålig batch? Sure - alltså suger kvalitetskontrollen på Seagate. Och jag har alltid använt Seagate, utan några som helst problem. Jag har ett par 20 GB diskar från sekelskiftet som fortfarande är uppe och snurrar i en kärra hemma.

Men just nu verkar det alltså vara en rätt dålig idé att välja Seagate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Eller för varmt i chassiet kanske?

Det tror jag också. Seagate Barracuda blir ganska varm och behöver en seriös kylning. Jag har mina i Antec P-182.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min jävel dog efter ett år också. Dock garanti fram till 2011 om man kollar på mitt hårddisk nummer på seagates hemsida. Så jag kan få en ny skitdisk gratis tydligen. Får köra den som backup i sådana fall så den inte behöver gå så varm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte en extern hårddisk, Seagate usb 2.0, 320 GB som pajade. De fick helt enkelt bygga om och ta hårddisken från Seagate o lägga in den i en Spire istället. Vad jag förstår så hittade inte min dator Seagaten. Kommunikationen mellan min dator o den externa slutade att fungera.

Ville bara lägga in lite till extra reklam för Seagate.

Mvh Stickane

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej!

Jag köpte en extern hårddisk, Seagate usb 2.0, 320 GB som pajade. De fick helt enkelt bygga om och ta hårddisken från Seagate o lägga in den i en Spire istället. Vad jag förstår så hittade inte min dator Seagaten. Kommunikationen mellan min dator o den externa slutade att fungera.

Ville bara lägga in lite till extra reklam för Seagate.

Mvh Stickane

Det har ju inte med hårddisken att göra utan snarare gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda märket för mig är One Technologies från Tyskland. Deras AluDiscar är självkylande genom aluminiumchassit. Externa, smidiga. Dyra i Sverige, billiga från Tyskland.

Har tidigare erfarenhet av Seagate, Hitachi och Toshiba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du några extra fläktar installerade?

En framtill ja, utöver de två som kom med lådan. Just med tanke på hårddiskkylning. Det är såpass bra luftgenomströmning i lådan att jag kan köra processorkylningen utan tillkopplad fläkt om jag vill. Och då har jag ändå ställt ner chassifläktarna på lägsta varvtal med controllern FractalDesign skickar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då har jag ändå ställt ner chassifläktarna på lägsta varvtal med controllern FractalDesign skickar med.

Kanske därför disken brakade då? 1TB diskar blir ju rejält varma då de ofta har dubbelt antal skivor på samma utrymme jämfört med en 500GB disk som också blir varm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En framtill ja, utöver de två som kom med lådan. Just med tanke på hårddiskkylning. Det är såpass bra luftgenomströmning i lådan att jag kan köra processorkylningen utan tillkopplad fläkt om jag vill. Och då har jag ändå ställt ner chassifläktarna på lägsta varvtal med controllern FractalDesign skickar med.

Är det du själv som gjort den bedömningen att 1TB disken får tillräcklig kylning med lägsta möjliga varvtal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 seagate 1TB i min nuvarande musikburk och 2st Samsung 500GB. Har alltid tidigare enbart kört med Seagate utan problem, så jag har fått väldigt stort förtroende för dem genom åren - men denna gången ville jag testa med Samsung också, eftersom de hade fått goda omdömen, så det blev två sådana också...

Har även 3st Seagate 1TB i Raid5 i en NAS sedan snart 2 år tillbaks, 2st likadana i en LAN-disk i Raid1 - och 2st i varsin extern eSATA-låda.

Ingen av dessa har krånglat det allra minsta, så det måste handla om en dålig serie som du har råkat ut för.

Har nyligen skaffat 3st WD 1.5TB som ska in i en NAS, så vi får se om de funkar lika bra som alla mina Seagate har gjort i alla år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda märket för mig är One Technologies från Tyskland. Deras AluDiscar är självkylande genom aluminiumchassit. Externa, smidiga. Dyra i Sverige, billiga från Tyskland.

Har tidigare erfarenhet av Seagate, Hitachi och Toshiba.

One Technologies gör väl inga diskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lådan har utmärkt ventilation. Jag har inte åtta diskar, jag har två. Du bajar under fel träd.

Tyvärr så gör jag nog inte det, så här skriver Sweclockers när de testat "din" låda

"Nackdelar:

Mindre designmissar och kvalitetsproblem

Aningen höga temperaturer"

Och då hade de inte fläktarna nedskruvade.

Link to comment
Dela på andra sajter

One Technologies gör väl inga diskar?

Nej - i likhet med Lacie och många andra, så stoppar de in en disk (som de förhoppningsvis väljer väl) i sin egen externa låda - precis som man kan göra själv om man köper en bra extern låda och sätter in valfri disk i.

Så har jag gjort, men mitt val till de enskilda externa diskarna, har varit Revoltec (som jag har stoppat in Seagate-diskar i), som också är aluminiumlådor som ger bra kylning. 😲 De har en modell som heter Alubook Collectors Edition - och som har både Firewire, USB och eSATA, så den är helt lysande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första externa Seagate Extreme på 1TB dog efter fyra månader. Provade den på andra datorer och provade andra diskar för att utesluta

andra tänkbara fel, men en retur var enda alternativet. Hoppas den nuvarande håller längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lådan har utmärkt ventilation. Jag har inte åtta diskar, jag har två. Du bajar under fel träd.

Jag ställde en fråga till dig om det är du själv som gjort den bedömningen att disken klarar sig med lägsta möjliga kylning. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en extern Seagate som jag köpte för drygt 1 månad sedan.

1TB.

Har väldigt mycket privata saker där som jag absolut inte får förlora!

Uhh nu börjar jag nojja upp mig.

Kör dom med samma disk i den externa tro?

På vilket sätt går dom sönder? Oftast så kan man väl få tillbaka det som finns på disken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...