Jump to content
Annons

Varning för Seagate


Strummindude

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har en extern Seagate som jag köpte för drygt 1 månad sedan.

1TB.

Har väldigt mycket privata saker där som jag absolut inte får förlora!

Uhh nu börjar jag nojja upp mig.

Kör dom med samma disk i den externa tro?

På vilket sätt går dom sönder? Oftast så kan man väl få tillbaka det som finns på disken?

Om du är orolig så tycker jag du ska göra en backup. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tyvärr så gör jag nog inte det, så här skriver Sweclockers när de testat "din" låda

"Nackdelar:

Mindre designmissar och kvalitetsproblem

Aningen höga temperaturer"

Och då hade de inte fläktarna nedskruvade.

Men säkert proppen klockad. Jag överklockar inte. Mina temperaturer är svala, och det gäller såväl lådan som proppen. Dessa diskkrascher har inget alls med någon brist på ventilation att göra. Sluta svamla nu, jag kan det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säkert proppen klockad. Jag överklockar inte. Mina temperaturer är svala, och det gäller såväl lådan som proppen. Dessa diskkrascher har inget alls med någon brist på ventilation att göra. Sluta svamla nu, jag kan det här.

Nej de testade inte med överklockad processor. SC skriver också

"När belastningen ökar sticker även temperaturerna iväg. Här märks det tydligare att det på gott och ont är ett välisolerat chassi med relativt få fläktar i standardutförande. Trots att temperaturerna inte når några kritiska nivåer är det tydligt att komponenterna värmer upp luften ordentligt."

Alla 1TB diskar blir snabbt VÄLDIGT varma på grund av deras konstruktion och funktion och värme är det som dödar flest komponenter. En som kan datorer drar aldrig ner fläktarnas hastighet till minimun i en dator.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lägsta möjliga? Är du ute efter att provocera?

Nej inte alls... Jag visste inte att du hade svårt för att bli ifrågasatt.

Varför tar du upp problemet om det är känsligt att ifrågasätta dina egenhändiga bedömningar av vad som är tillräcklig kylning?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en extern Seagate som jag köpte för drygt 1 månad sedan.

1TB.

Har väldigt mycket privata saker där som jag absolut inte får förlora!

Uhh nu börjar jag nojja upp mig.

Kör dom med samma disk i den externa tro?

På vilket sätt går dom sönder? Oftast så kan man väl få tillbaka det som finns på disken?

Det fick inte jag iaf. Som tur är hade jag bränt en hel del på skivor. Men nu har jag minst två externa ifall en går åt helvete.

Utöver det som finns på interna givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fick inte jag iaf.

Det är väldigt sällsynt att man inte kan återskapa data från trasiga hårddiskar, ibland räcker det med speciella program men i värsta fall så kan man lämna in den trasiga disken till IBAS eller liknande tjänster som helt eller delvis kan överföra data även från totalkvaddade och brandskadade diskar. Kostar en vacker slant.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Ibas en gång 25-30 000:- och det var 5 år sen typ.

Priserna har gått ned ordentligt sedan dess nu har de en konsumentavdelning har jag för mig, förr riktade dom sig bara till företag som kunde rättfärdiga stora utlägg för att få tillbaka viktiga data. Fast det är klart ju svårare det är att få tillbaks data desto längre tid får de lägga ned vilket ger högre kostnad,

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens samtalsämne,,,helt klart. Det var en känslig fråga. Måste kila iväg o köpa ny hårddisk,,,göra backup så fort som möjligt nu.

Hej.

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de testade inte med överklockad processor. SC skriver också

"När belastningen ökar sticker även temperaturerna iväg. Här märks det tydligare att det på gott och ont är ett välisolerat chassi med relativt få fläktar i standardutförande. Trots att temperaturerna inte når några kritiska nivåer är det tydligt att komponenterna värmer upp luften ordentligt."

Alla 1TB diskar blir snabbt VÄLDIGT varma på grund av deras konstruktion och funktion och värme är det som dödar flest komponenter. En som kan datorer drar aldrig ner fläktarnas hastighet till minimun i en dator.

Det har inte behövts något högre varvtal än så på chassifläktarna, helt enkelt. Skillnaden är knappt mätbar. Jag har full koll på temperaturerna i min låda. Jag har dessutom inget grafikkort som blir varmt, och jag överklockar inte processorn. Dessa hårddiskar har suttit i en miljö som är vida bättre i temperaturhänseende än vad som är fallet i en genomsnittlig PC. Klarar de inte av denna miljö så är det helt uppenbart något fel på dem, och det har inget som helst att göra med det varvtal chassifläktarna gått på.

Du hade en gissning, och den var felaktig. Vi har sett att Seagate har uppenbara problem med den här serien hårddiskar. Varningen är alltså synnerligen befogad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte behövts något högre varvtal än så på chassifläktarna, helt enkelt. Skillnaden är knappt mätbar. Jag har full koll på temperaturerna i min låda. Jag har dessutom inget grafikkort som blir varmt, och jag överklockar inte processorn. Dessa hårddiskar har suttit i en miljö som är vida bättre i temperaturhänseende än vad som är fallet i en genomsnittlig PC.

Tyvärr så har du ordentligt fel denna lådas fördel är den låga ljudnivån inte kylningen.

"Results Analysis

Oh dear. After we’d been so impressed by the Define R2’s build quality and noise reduction features its thermal performance is nothing short of a huge disappointment, but it’s not unexpected. Idle performance is dreadful, with a record idle CPU and GPU delta T for our test kit of 14°C and 27°C. CPU load performance is equally rubbish in comparison to the competition, with a delta T of 29°C and GPU load performance is even worse, with our passive graphics card hitting a worrying 62°C above room temperature.

As the Define R2’s cooling performance was so obviously poor we decided to see if removing the bitumen plated grill covers would have any sort of impact on dropping the internal temperature by letting the hot air out. While CPU temperatures were improved by a couple of degrees across the board this still leaves the Define R2 a long way behind the competition and GPU load temperatures, mainly dependant on airflow into the case, were unchanged"

http://www.bit-tech.net/hardware/2010/01/1...2-case-review/4

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det har inte behövts något högre varvtal än så på chassifläktarna,

Vad har du som styrker detta påstående?

Vilken temperatur som är ok för ditt grafikkort och vilken temperatur som är ok för din hårddisk är 2 helt skilda saker. Du måste hålla isär äpplen och päron.

Om du överclockar eller inte har ingenting med hårddiskarnas avkylning att göra.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nä.

Känns det bättre om vi skyller på hårddisken istället för handhavandefel?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä.

Jo du har fel eftersom du påstod att diskarna i din låda hade bättre kylning än i andra lådor när i själva verket din låda får dålig kritik för sin usla ventilation, ditt problem med dålig överföringshastighet beror antagligen på att din disks automatiska överhettningsskydd har kickat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo du har fel eftersom du påstod att diskarna i din låda hade bättre kylning än i andra lådor när i själva verket din låda får dålig kritik för sin usla ventilation, ditt problem med dålig överföringshastighet beror antagligen på att din disks automatiska överhettningsskydd har kickat in.

Det spelar ingen roll hur många argument du lägger upp.... han har tjurat ihop nu...

Det finns vissa människor som aldrig gör fel... Om dom skulle råka göra fel så är dom medveten om det...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har fel eftersom du påstod att diskarna i din låda hade bättre kylning än i andra lådor när i själva verket din låda får dålig kritik för sin usla ventilation, ditt problem med dålig överföringshastighet beror antagligen på att din disks automatiska överhettningsskydd har kickat in.

Jajamänsan. En anonym fjant som "minsann vet hur det förhåller sig". Tjena! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll hur många argument du lägger upp.... han har tjurat ihop nu...

Verkar inte bättre, man vill ju inte strö salt i såren men så här står det i Seagates troubleshootingguide för hårddiskar "Poorly ventilated system cases can shorten the life of the hard drive"

"ATA, SATA, and SCSI drives can operate with or without a fan, providing the hard disk temperature does not exceed 131°F (55°C) as measured from the top cover of the drive. Reliability will be compromised when the drive is exposed to temperatures above 55°C or 131°F. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamänsan. En anonym fjant som "minsann vet hur det förhåller sig". Tjena! 😛

Fjanten i det här fallet är nog tyvärr du som dragit ned dina fläktar trots att din låda inte är så bra när det gäller ventilation. Skulle inte förvåna mig om du satt nätdelen upp och ned också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Verkar inte bättre, man vill ju inte strö salt i såren men så här står det i Seagates troubleshootingguide för hårddiskar "Poorly ventilated system cases can shorten the life of the hard drive"

"ATA, SATA, and SCSI drives can operate with or without a fan, providing the hard disk temperature does not exceed 131°F (55°C) as measured from the top cover of the drive. Reliability will be compromised when the drive is exposed to temperatures above 55°C or 131°F. "

Ja och fakta tar han tyvärr som påhopp. Han har fortfarande inte svarat på min fråga hur han gissade sig till hur nödvändig avkylning som krävs för hårddiskar som avger så pass mycket värme som 1TB Barracuda gör. Han har höftat till vad han tror räcker. Sen när hans gissningar orsakade att hårddisken överhettades så vill han nu ge Seagate dåligt rykte.

Det är viktigt att kunna skilja på personangrepp och relevanta ifrågasättanden när man tar upp den här typen av diskussioner. Det funkar inte att lägga locket på och sätta sig i sandlådan när det kommer en fråga om kompetensen räckte till för att avgöra hur grejer ska handhavas för bästa driftsäkerhet.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...