Jump to content
Annons

Tips på den bästa billiga rörstärkaren


johangustav

Recommended Posts

För att nå bättre gitarrinspelningar har jag funderat på att köpa en rör-stärkare endast i syfte för inspelning. Och då menar jag en stärkare för kanske 3000-4000. Har inga större krav på att det ska vara många watt, snarare tvärtom. Jag har hört att om man typ köper en fem wattare kan man ju dra på den för fullt vid inspelning och får därför en grym sweet-spot då rörstärkare är som bäst när man drar på.

Så, har ni några tips bra och billiga rörstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla på ebay efter en Gibson Kalamazoo Model 1 eller Model 2 (inbyggt tremolo). Grym 5W-rörförstärkare från 60-talet, en orenoverad brukar man kunna få för ett par tusen, en renoverad och trimmad ~4000.

Har själv en omoddad Model 2 som jag avvänder till munspel, riktigt skönt ljud.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Orange Tiny Terror. Kan inte nog rekommendera denna underbara lilla rörförstärkare. Kan köras på 7 eller 15 Watt. Helrör utan massa tjafs i signalvägen. Pre, Post (eller gain och volym om man så vill) och en tonkontroll. Jag brukar köra på 7 watt när jag spelar in. Den låter ganska högt ändå, så det kanske inte är optimalt om man bor i lägenhet. Som alla hederliga helrörstoppar tar den olika dist och overdrivepedaler mycket bra. Det finns numer en hard wired edition som tydligen ska vara ännu bättre, men jag har inte provat den och den är nog dyrare än 4 000.

Har du Spotify, lyssna på Love at first bite från skivan Ravenous med WOLF. Solot där gjorde jag med tiny terror och en overdrive.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade en tiny terror och fick aldrig nått bra ljud men sen sålde jag den och köpte en blackstar 5 w som jag är super nöjd med. kostar runt 4000:- (kombo)

blackheart verkar bra men jag har inte provat den själv:

kostar 1450:- på thomann Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna:

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=cub10

Låter helt enormt om du är ute efter ett bra grundljud? Jävligt retro och absolut inga krusiduller. Det finns bara tre "pottar" men om du vill ha mer så att. Bara att koppla in en 4 ggr 12 tex. Svintorrt 70-talsljud även på låg volym och med en distpedal eller VST-plugins så finns inget bättre. 10"-elementet ger en skön ton och klarar även sovrumsinspelningar!

/ Keep the flame!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna:

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=cub10

Låter helt enormt om du är ute efter ett bra grundljud? Jävligt retro och absolut inga krusiduller. Det finns bara tre "pottar" men om du vill ha mer så att. Bara att koppla in en 4 ggr 12 tex. Svintorrt 70-talsljud även på låg volym och med en distpedal eller VST-plugins så finns inget bättre. 10"-elementet ger en skön ton och klarar även sovrumsinspelningar!

/ Keep the flame!

Den har jag också använt en hel del, funkar kanon!

Men jag lägger nog ändå min röst på Blackstar HT-5 som är en oerhört mångsidig stärkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att om man typ köper en fem wattare kan man ju dra på den för fullt vid inspelning och får därför en grym sweet-spot då rörstärkare är som bäst när man drar på.

Om du bor i en lägenhet så ska du ha ganska snälla grannar för att kunna maxa en 5 watts rörförstärkare. När det är sagt så tycker jag att det finns många rörförstärkare som låter bra även på låg volym. Vill du har ett bra rent ljud och använda pedaler till eventuell dist, testa Blackheart. Jag älskar både Tiny Terror och Jet Citys JCA20, bägge är helt kanon "billiga" förstärkare. Min Engl Screamer har fått flytta in i gästrummet medans Jet Cityn har fått kungaplatsen i vardagsrummet 😠 .

och
finns ett litet smakprov på hur Jet City 20 kan låta.

Förresten, jag har inte testat Marshalls Class 5, men den har så vitt jag har förstått, precis som Blackhearten, inte volym för gainen och då blir man genast ganska låst. I alla fall när man ska ha den hemma och inte alltid kan maxa den.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Marshall stärkaren är väl lite vintage, vet inte om den passar den musikstilen jag är ute efter (pop-punk, alternativ rock)

Jag har kollat lite på alla de ni har listat, ursäkta om jag var dålig på att informera vilken typ av musik den ska användas till men det är som sagt pop-punk/alternativ. Men den får gärna vara mer all-round. Så utifrån detta, vilken är de bästa av de listade?

BTW, bor inte i lägenhet, bor i villa

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Orange Tiny Terror. Kan inte nog rekommendera denna underbara lilla rörförstärkare. Kan köras på 7 eller 15 Watt. Helrör utan massa tjafs i signalvägen. Pre, Post (eller gain och volym om man så vill) och en tonkontroll. Jag brukar köra på 7 watt när jag spelar in. Den låter ganska högt ändå, så det kanske inte är optimalt om man bor i lägenhet. Som alla hederliga helrörstoppar tar den olika dist och overdrivepedaler mycket bra. Det finns numer en hard wired edition som tydligen ska vara ännu bättre, men jag har inte provat den och den är nog dyrare än 4 000.

Har du Spotify, lyssna på Love at first bite från skivan Ravenous med WOLF. Solot där gjorde jag med tiny terror och en overdrive.

http://www.thomann.de/se/orange_tiny_terror_combo_10.htm

Är det den, för den kostar 4700 ca.

Den andra kostade upp emot 7000

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag köpte en blackstar ht 5 med 1x10 men jag har problem med voymkontrollen är så känslig på både clean och overdrive och tycker att ljudet inte alls är som man hört efter att ha nött videos på youtube.

Jag kan kommer knappt över 1:an på reglaget innan det den spränger rummet.

Är det nåt som är knas med stärkaren?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar spela in min blackstar genom line ut gången med förstärkarsimuleringen på och det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sixties, har du något kul ljudexempel på nåt du har spelat in med Blackstarens line utgång? Hur är läget förresten? 😛

Jag kan kommer knappt över 1:an på reglaget innan det den spränger rummet.

Vad menar du med "spränger rummet"? Menar du att volymen blir för hög när du har volymen på 1?

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor i en lägenhet så ska du ha ganska snälla grannar för att kunna maxa en 5 watts rörförstärkare. När det är sagt så tycker jag att det finns många rörförstärkare som låter bra även på låg volym. Vill du har ett bra rent ljud och använda pedaler till eventuell dist, testa Blackheart. Jag älskar både Tiny Terror och Jet Citys JCA20, bägge är helt kanon "billiga" förstärkare. Min Engl Screamer har fått flytta in i gästrummet medans Jet Cityn har fått kungaplatsen i vardagsrummet :rolleyes: .
och
finns ett litet smakprov på hur Jet City 20 kan låta.

Förresten, jag har inte testat Marshalls Class 5, men den har så vitt jag har förstått, precis som Blackhearten, inte volym för gainen och då blir man genast ganska låst. I alla fall när man ska ha den hemma och inte alltid kan maxa den.

Dude, den där Jet City'n verkar ju låta helt fantastiskt! Åtminstone att döma av YouTube-klipp och då brukar de ju låta ännu bättre i verkligheten. =) Bra också att de har gjort en 20W-topp. De flesta bra förstärkare finns ju bara i 100+W-versioner och låter ju kass i hemmavolymsnivåer.

Här är ett annat bra klipp. Paul från guitarworld är ju grym, men på något sätt känns alltid hans ljud processat. Det här låter renare:

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget snack om saken! Fender Blues JR 😑

Precis! Har spelat hela dan på min, som teatermusiker...

Kan man ju tjockdista också på rätt låg volym, till skillnad mot pro jr.

Men båda är mycket bra stärkare, helt klart.

Redigerat av perlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Har spelat hela dan på min, som teatermusiker...

Kan man ju tjockdista också på rätt låg volym, till skillnad mot pro jr.

Men båda är mycket bra stärkare, helt klart.

Om man byter ut deras trötta orginalhögtalare till något hetare så absolut! Sjukt mycket för dom pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...