Jump to content
Annons

Vill belysa ett avtal för gransking av er alla


Recommended Posts

Det där är nog strikt talat fem olika verk, om man går på STIM:s definition av verk, som jag gissar är den juridiskt riktiga. Då borde man enligt avtalet ha rätt till 5x606 kr i ersättning per leverans. Även det ett ganska billigt pris för bolaget.

Redigerat av Olsberg
Raderat avtalstext /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det får mig att undra...

1) Egentligen kan de dessutom tacka nej till en massa låtar hela tiden? Om de inte kunde tacka nej, utan måste å sin sida tacka ja enligt avtalet, kunde det ju vara nåt...

2) Vad gör man om man inte har någon mixversion alls då? Om låten spelats in direkt i stereo?

😛

slem, massageboll, fet i håret och sojabullar//:debatt

Redigerat av Olsberg
Raderat avtalstext /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog strikt talat fem olika verk, om man går på STIM:s definition av verk, som jag gissar är den juridiskt riktiga. Då borde man enligt avtalet ha rätt till 5x606 kr i ersättning per leverans. Även det ett ganska billigt pris för bolaget.

Jag tror inte ett komp på några ackord kan nå verkshöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avtalet är förkastligt och jag skulle aldrig skriva på det.

Överlåtelseklausulen ("total övergång") är orimligt omfattande och verkar gapa efter mer än vad själva syftet avser. Dessutom, att garantera samtliga närstående rättigheter kan bli väldigt struligt om överlåtaren råkar ha andra medverkande/utövare på sina verk.

Men det villkor som verkligen stinker är: "Överlåtelsen innefattar även rätten för Epidemic Sound att vidareöverlåta Musikstyckena och de däri ingående Rättigheterna eller delar därav till tredje part samt rätten att modifiera Musikstyckena i obegränsad omfattning." Om inte denna villkorstext kompletteras med "Överlåtelsen innefattar även rätten för Epidemic Sound att i samråd med Musikern vidareöverlåta...", så är det en av de värsta villkorstexter jag någonsin tagit del av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har följt deras tråd här på forumet och nu är jag iof ansluten till STIM men hade i princip inte haft några problem med att sälja typ jinglar och reklammusik för en engångssumma som motsvarat min arbetstid och "lite" till. När jag läser detta häpnar jag dock. Menar du på fullt allvar att den totala ersättningen per verk endast är 606:- eller har jag fattat nåt fel?? Och dessutom skall de ha det levererat i separata stems !

För 606 kronor vet jag inte om jag är motiverad att slå på datorn ens. När reklamradion kom hade jag kontakt med ett företag som ville köpa upp 30-60 sek jinglar. För det var de villiga att betala 6000:- per jingle. Det blev aldrig av att jag leverera nåt till dem och jag vet heller inte hur seriöst det var. För de pengarna hade jag kunnat tänka mig att avsäga mina rättigheter men inte annars. Dessutom handlar det ju om jinglar och inte fullvärdiga poplåtar. En komplett pop-produktion skulle jag inte avsäga mig rättigheterna till över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är melodin i kompet som har verkshöjd och inte ackordföljden

du kan alltså ta ackorden och använda dem om du vill

Frågan är ändå inte riktigt lika lätt som du gör den, eller hur? 😕

När blir ett komp en melodi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Frågan är ändå inte riktigt lika lätt som du gör den, eller hur? 😊

När blir ett komp en melodi?

Nu var det inte det tråden handlade om eller hur? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ändå inte riktigt lika lätt som du gör den, eller hur? 😕

När blir ett komp en melodi?

om du spelar en ackordföljd så bildas det automatiskt en melodi

samma ackordföljd har även en mängd andra möjliga melodier

en melodi kan du sedan använda till annan valfri ackordföljd eller trumkomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde en föreläsning av Simon Åhdahl som berättade om sin bror Frank som gjorde svenska rösten till Lejonkungen.

För sin insats fick han en hyfsad klumpsumma på några tusenlappar men inga rättigheter för sin sånginsats.

"Lejonkungen" blev sen en av årets mest sålda och spelade skivor... Så det gäller tydligen att tänka efter - före.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får alltså 606kr plus moms för en hel låt!! Det låter ju som en otroligt dålig idé. Jag har jobbat med att ljudlägga reklam och har då plockat 900kr i timman. Även om jag inte hade gjort de jobben så skulle jag inte ens fundera på att signa mig till det kontraktet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Med tanke på all den där texten och formuleringar som man inte ens orkar försöka förstå sig på så tycker i alla fall jag att det verkar skumt. Jag får ett intryck av att det verkar vara skrivet på ett sådant sätt för att gömma bindande förhållanden som man inte så lätt ska kunna upptäcka som motpart. Jag skulle aldrig skriva på för det här företaget. Tre låtar om dagen för guds skull musik ska ju vara lustfyllt inte en snara om halsen, jag skulle hellre dela ut post eller städa toaletter än göra musik under dom villkoren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på all den där texten och formuleringar som man inte ens orkar försöka förstå sig på så tycker i alla fall jag att det verkar skumt. Jag får ett intryck av att det verkar vara skrivet på ett sådant sätt för att gömma bindande förhållanden som man inte så lätt ska kunna upptäcka som motpart. Jag skulle aldrig skriva på för det här företaget. Tre låtar om dagen för guds skull musik ska ju vara lustfyllt inte en snara om halsen, jag skulle hellre dela ut post eller städa toaletter än göra musik under dom villkoren.

Jag tycker iof att avtalet talar klarspråk i dessa punkter.

Men för att förstå avtalet så måste man vara medveten om upphovsrätten, och vad det innebär för upphovsmannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ett intryck av att det verkar vara skrivet på ett sådant sätt för att gömma bindande förhållanden som man inte så lätt ska kunna upptäcka som motpart.

Fast det är det nog inte — sådant förfarande kan lätt strida mot bestämmelser i avtalslagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan naturligtvis inte uttala mig för andras räkning, vi gör alla våra egna val och så vidare.

Men jag skulle ALDRIG sälja låtar på dom premisserna. Sex hundra kronor per låt plus moms ger cirka 350 spänn i handen efter skatt, och eftersom du inte får vara med i Stim finns det inga andra sätt för dig att tjäna pengar på låten. Tre hundra femtio kronor alltså.

Hur långt tid tar det att göra en låt? En dag? En halv dag? En vecka? Bara att exportera, konvertera och ladda upp i de format de kräver tar en timme.

För egen del städar jag hellre utedass på raggarcamping än jobbar på premisser som dessa.

håller med.

gör som christian falk. han gjorde en bra deal med svt när han tog fram nya vinjetter för dom... stimpengar i 10 år framåt + rejält arvode.

men det är ju klart... de har gott om slantar att slänga ut på sånt här (budgeteten, men inte vinjettbudgeten 😄 , är 18,6 miljoner kr per dygn för SR, SVT och UR enligt wikipedia-artikel).

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Upplysningsvis vill jag be alla att läsa igenom sina avtal ordentligt innan påskrift, och gärna med hjälp av jurist eller annan kunnig.

och därmed är väl allt som är nödvändigt att säga om saken sagt

nog tjafsat om ett enskilt avtal - gillar man inte förutsättningarna slipper man ju skriva på

det är liksom inget tvång å jag kan inte hålla med om att det är vare sig lurt eller oklart

det hela är helt enkelt en variant på "bättre 606 fåglar i handen än 12 milj i skogen"

och som af sa finns ingen sekretess förrän du ingått avtalet själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar skilj på sak o sak.

1) Priset är en fråga. Antingen tycker du att det lönar sig eller också tycker du det inte. Lönar det sig inte för dig, låt bli. Det kan ju annars vara en del i en förhandling. Antag att priset du får betalt är 10.000 per låt. Eller kanske 1 miljon per låt. Ändrar det nåt?

Det finns en gammal historia om Churchill som blev lätt berusad på en middag. Han vänder sig till sin bordsdam, en fin dam från societeten, och frågar om hon skulle kunna tänka sig att ha sex med honom för en 1 miljon pund. (Mycket pengar idag, en förmögenhet då). Varvid hon efter mycket tvekan svarar ja.

Churchill: skulle du kunna ha sex med mig för ett pund?

Kvinnan, upprörd: vilken sorts kvinna tar du mig för att vara?

Churchill: vilket sorts kvinna du är har vi redan bestämt, nu är det bara priset vi talar om.

2) Avtalets villkor om att företaget tar över all äganderätt är absolut inget konstigt. Om jag hyr en hantverkare för att göra ett jobb så vill jag äga hela jobbet. Hantverkaren tar ingen risk, gör det jag säger åt honom och tillför sina kunskap och sina verktyg. Ersättningen till hantverkaren är att han får en rimlig betalning för sitt jobb. I det här avtalet är du som som kompositör en betald hantverkare. Du gör ditt jobb, levererar resultatet och därmed är det klart. Lagstiftningen är kristallklar på den här punkten och säger att precis så här får man göra. I avtalet framgår till och med att den "ideella rätten" inte övergår (helt enligt lagen).

Hela upplägget skiljer sig rätt rejält från hur det fungerar om du som fristående kompositör hittar på nåt på egen risk och sen försöker få ut det på marknaden. Det har både fördelar och nackdelar för dig som person och för företaget.

3) Nu är den viktiga frågan vem du tror att du är. Är du en kompositör som kommer göra stor framgång och förmögenhet med sina verk. Eller är du en hantverkare som varje dag i veckan i lugn takt kan leverera helt normala låtar som inte gör nån större skillnad för världen. Det är ditt val.

4) Om du tänker dig skriva på ett sånt här avtal. Ta hjälp av en jurist som är van vid upphovsrätt. Det är inte alldeles lätt att som vanlig människa förstå texten och vilka konsekvenser det kan få för dig. Vad händer till exempel om du eller företaget vill säga upp avtalet (hur mycket kostar det då)? Vad händer om du eller företaget bryter avtalet?

5) Skriv alltid avtal om sånt här. Bestäm att det bara är avtalets text som gäller, inga andra sidolöften eller liknande. Lovas det nåt, se till att det står i avtalet.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

3) Nu är den viktiga frågan vem du tror att du är. Är du en kompositör som kommer göra stor framgång och förmögenhet med sina verk. Eller är du en hantverkare som varje dag i veckan i lugn takt kan leverera helt normala låtar som inte gör nån större skillnad för världen. Det är ditt val.

// gunnar

Det håller inte!

Epidemic är inte dumma och betalar för material som de inte tror på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller inte!

Epidemic är inte dumma och betalar för material som de inte tror på.

ursäkta?

och?

vad är det som inte håller?

trodde det var sluttjafsat om det - särskilt efter trombonistens utförliga klarläggande

det finns inget behov av sverker olofsson i det här sammanhanget vad jag kan se

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ursäkta?

och?

vad är det som inte håller?

trodde det var sluttjafsat om det - särskilt efter trombonistens utförliga klarläggande

det finns inget behov av sverker olofsson i det här sammanhanget vad jag kan se

Har du aktier i företaget? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
nej

tycker du det är läge att köpa?

Varför inte.... Sen när dom lyckats fånga in tillräckligt många i avtalsfällan och omsätter flera miljarder så stiger aktierna i värde. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...