Jump to content
Annons

Vill belysa ett avtal för gransking av er alla


Recommended Posts

Varför inte.... Sen när dom lyckats fånga in tillräckligt många i avtalsfällan och omsätter flera miljarder så stiger aktierna i värde. 🙂

äh finns bara en fälla för dom som

1) inte läser kontraktet

2) inte fattar vad dom läser

och dom har det nog generellt rätt jobbigt i livet

det är sossarnas fel

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
äh finns bara en fälla för dom som

1) inte läser kontraktet

2) inte fattar vad dom läser

och dom har det nog generellt rätt jobbigt i livet

det är sossarnas fel

mmm... hemskt att girigheten inte har nåt tak som fäller de stackars människor som redan har det jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar skilj på sak o sak.

Klart att det som både Gunnar och demonproducenten säger är sant - det är upp till var och en att ta ställning till ett sådant här avtal.

Värt att känna till för den som inte fått många erbjudanden tidigare är att ersättningen är jämförelsevis låg och att det finns andra varianter att sälja reklammusik där köparen inte kräver att du går ur Stim.

Hantverkarjämförelsen skulle behöva ett inslag av design för att fungera tycker jag.

Tänk dig att Ikea hyr in en snickare för att formge och bygga ett skåp, Ikea behåller både själva skåpet och rätten att massproducera det. Snickaren får en timlön för besväret.

Det kan tyckas snålt, men är han snabb kanske han hinner ett par skåp per dag.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta?

och?

vad är det som inte håller?

trodde det var sluttjafsat om det - särskilt efter trombonistens utförliga klarläggande

det finns inget behov av sverker olofsson i det här sammanhanget vad jag kan se

Knip då om du vill sluta tjafsa, jag har inte bett om att lägga ned diskussionen.

Tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha, jag gissade rätt när jag trodde många känslor skulle bli sårade av mitt utlägg.

Men jag vet att många är tacksamma över att highlighta detta.

Visst, Epidemic gör absolut inga olagliheter, och dem har ett tydligt avtal. Men affärsidén i sig är korrupt tycker jag.

Jag kan också starta ett företag som legitimt säljer karameller för 20 000:- påsen, men det gör inte verksamheten rättvis för det.

Det tycker jag i varje fall.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

606 kr de e ju för fan va man kan dra in på en pubspelning inkl några pilsner,vad är det för snubbar bakom bolaget? några kändisar eller?? varför ska man då ingå ett kontrakt som är sämre än polackernas som plockar bär i norrländska skogarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de betalar alltså denna summa för varje låt som uppfyller kriterierna .. där inte "vara bra" ingår? Eller är det så att de väljer helt vilka låtar de vill betala för och kanske väljer bort de låtar som de inte tycker håller måttet även om de uppfyller "de tekniska" kriterierna?

Annars skulle man ju bara kunna slänga ihop halvdana grejer till dom och inte ge bort sina mer "seriösa" verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Blev lite besviken...

Såg att David Stenmarck (Martin Stenmarcks bror, hjärnan bakom ladies night osv) sitter i styrelsen.

Han inger ju en viss respekt, men vad gör han i ett bolag som detta?

Dom behöver väl inte vara registrerade arbetgivare om dom anlitar underleverantörer, dom anställer ju ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Såg att David Stenmarck (Martin Stenmarcks bror, hjärnan bakom ladies night osv) sitter i styrelsen.

Ja det är ju en sak man bara inte kan ignorera.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Men de betalar alltså denna summa för varje låt som uppfyller kriterierna .. där inte "vara bra" ingår? Eller är det så att de väljer helt vilka låtar de vill betala för och kanske väljer bort de låtar som de inte tycker håller måttet även om de uppfyller "de tekniska" kriterierna?

Annars skulle man ju bara kunna slänga ihop halvdana grejer till dom och inte ge bort sina mer "seriösa" verk.

Snackade precis med min bror om detta också, i princip kan man ju för helvete sitta och skriva 80 kuk och fitta låtar om dagen som bara betyder nada och helt plötsligt har David Stenmarck o C.O skjutit sig själv i ryggen med 56 .308winchesters, och du har uppfunnit en djup tallrik två gånger 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag gissade rätt när jag trodde många känslor skulle bli sårade av mitt utlägg.

Men jag vet att många är tacksamma över att highlighta detta.

Visst, Epidemic gör absolut inga olagliheter, och dem har ett tydligt avtal. Men affärsidén i sig är korrupt tycker jag.

Jag kan också starta ett företag som legitimt säljer karameller för 20 000:- påsen, men det gör inte verksamheten rättvis för det.

Det tycker jag i varje fall.

Bra Sagt!

OT: Bor du i Hultsfred igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Björn:

De har rätt att välja vilka låtar de köper. Så om du har otur får du jobba stenhårt hela veckan, och kanske inte får en enda låt såld.

laxlaxlax:

Hohoj!

Nu bor jag med sambon i Kalmar. Far runt som en vante genom landet. Du själv håller hus?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

ja tänkte till det.... det verkar ganska märkligt..men hur skulle egentligen ett vettigt avtal se ut???

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tänkte till det.... det verkar ganska märkligt..men hur skulle egentligen ett vettigt avtal se ut???

Att de köper de ekonomiska rättigheterna för en rimlig peng.

Att de tar procent på intäkterna i utbyte mot deras distribution.

Ger någon form av eknomisk garanti för detta heltidsarbete.

Att de låter dig vara ansluten till upphovsrättsorganisationer såsom SAMI eller STIM.

You name it.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Att de köper de ekonomiska rättigheterna för en rimlig peng.

Att de tar procent på intäkterna i utbyte mot deras distribution.

Ger någon form av eknomisk garanti för detta heltidsarbete.

Att de låter dig vara ansluten till upphovsrättsorganisationer såsom SAMI eller STIM.

You name it.

haha ja...att dom inte låter dig vara med i stim är ju sjukt, de e som att jag skulle ha ett jobb men jag fick absolut inte vara med i facket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Björn:

De har rätt att välja vilka låtar de köper. Så om du har otur får du jobba stenhårt hela veckan, och kanske inte får en enda låt såld.

Dom kanske hela tiden hävdar att låten inte håller måttet för att slippa betala.... men inget hindrar dom från att använda låten eftersom dom har alla rättigheter på det du skickar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tänkte till det.... det verkar ganska märkligt..men hur skulle egentligen ett vettigt avtal se ut???

Vettigt och vettigt... Det är väl egentligen inte något "fel" i avtalet såsom det såg ut, men nedan är hur ett avtal skulle ha sett ut för att jag personligen skulle göra en övervägning:

§1 Företaget förbinder sig att oavkortat och utan dröjsmål betala 5 miljoner SEK för varje enskilt musikstycke som skickas in och som godkänns av företaget. Godkänns inte musikstycket för användning får det under inga omständigheter användas av företaget, varken i ursprunglig form eller i någon modifierad form.

§2 Inga hinder föreligger från företagets sida att låta musikskaparen vara med i någon förening (exempelvis STIM) som bevakar musikskaparens intressen.

§3 Företaget får inte använda något inskickat och godkänt musikstycke inom något användningsområde såvida inte musikskaparen har godkänt denna användning.

§4 Användningen av musikstycket gäller bara i varje enskilt vid ett enda tillfälle. Exempelvis om företaget köper ett musikstycke och nyttjar det som del av en films bakgrundsljud, så får inte samma musikstycke användas i något annat sammanhang, såsom t.ex. del av en reklamfilm, utan musikskaparens medgivande och utan att ett nytt avtal tecknats om just den nyuppkomna användningen. Används musikstycket som en del av en fonografisk produktion (cd, dvd et cetera), så får inte samma musikstycke användas på en ny upplaga en denna fonografiska produktion (cd, dvd et cetera) utan att ett nytt avtal tecknats och en ny ersättning utgått.

§5 Företaget förbinder sig att meddela musikskaparen i mycket god tid innan användning av musikstycket är tänkt att användas så musikskaparen får mer än rimligt god tid på sig att göra en för denne fördelaktig bedömning. Minimitiden i varje enskilt fall är två månader.

§6 Uppstår situationer utanför företagets kontroll då ett inskickat och godkänt musikstycke av någon anledning, alldeles oavsett vilken, inte kan komma att användas åligger det ändå företaget att utbetala den tidigare överenskomna utbetalningen.

§7 Företaget har ingen rätt att varken nu eller i framtiden uppsätta några krav på produktionstakt på musikskaparen.

Var och en gör sin egen bedömning.

😱

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

§1 Företaget förbinder sig att oavkortat och utan dröjsmål betala 5 miljoner SEK för varje enskilt musikstycke som skickas in och som godkänns av företaget. Godkänns inte musikstycket för användning får det under inga omständigheter användas av företaget, varken i ursprunglig form eller i någon modifierad form.

§2 Inga hinder föreligger från företagets sida att låta musikskaparen vare med i någon förening (exempelvis STIM) som bevakar musikskaparens intressen.

§3 Företaget får inte använda något inskickat och godkänt musikstycke inom något användningsområde såvida inte musikskaparen har godkänt denna användning.

§4 Användningen av musikstycket gäller bara i varje enskilt vid ett enda tillfälle. Exempelvis om företaget köper ett musikstycke och nyttjar det som del av en films bakgrundsljud, så får inte samma musikstycke användas i något annat sammanhang, såsom t.ex. del av en reklamfilm, utan musikskaparens medgivande och utan att ett nytt avtal tecknats om just den nyuppkomna användningen. Används musikstycket som en del av en fonografisk produktion (cd, dvd et cetera), så får inte samma musikstycke användas på en ny upplaga en denna fonografiska produktion (cd, dvd et cetera) utan att ett nytt avtal tecknats och en ny ersättning uppgått.

§5 Företaget förbinder sig att meddela musikskaparen i mycket god tid innan användning av musikstycket är tänkt att användas så musikskaparen får mer än rimligt god tid på sig att göra en för denne fördelaktig bedömning. Minimitiden i varje enskilt fall är två månader.

§6 Uppstår situationer utanför företagets kontroll då ett inskickat och godkänt musikstycke av någon anledning, alldeles oavsett vilken, inte kan komma att användas åligger det ändå företaget att utbetala den tidigare överenskomna utbetalningen.

§7 Företaget har ingen rätt att varken nu eller i framtiden uppsätta några krav på produktionstakt på musikskaparen.

😱

Om detta fallet skulle vara aktuellt så har vi istället vänt på kakan tycker jag.

Där blir köparen drabbad ganska hårt, plus att upphovsmannen har kontroll över distributionen, vilket gör att företaget nästan inte har någon rörlighet att göra någon vinst på affären alls.

Antar också att 5 mille var ett exempel. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte man ska sitta och nedvärdera ett företag (om dom inte förtjänar det såklart).

Det är ett nystartat företag med bra och kända killar bakom sig som tror på sin modell.

Dom har klart och tydligt gått ut och sagt i sin tråd här på forumet att man kan välja att arbeta lite - eller mycket.

Istället för skriva musik och låta den ligga så varför inte sälja låten till dom istället och få betalt för den?

Visst, 606:- exkl moms är inte mycket pengar - men det är bättre än ingenting.

Jag säljer musik till bla Epidemic Sound och har gjort det sen dom började.

Detta är idag mitt leverbröd och jag tar ut en riktigt bra månadslön.

Detta gör att jag kan leva på det jag är intresserad av.

Det ger mig ett fritt arbete och jag kan välja när jag vill arbeta, dag, natt, kväll, helger, osv osv.

Jag personligen ser inga problem med att sälja rättigheterna till en låt.

Jag kan sälja den för 606:- och det gör mig ingenting om dom tjänar det trippla på den.

Jag kanske ser allt detta på ett annat sätt än ni andra, jag vet inte.

Men jag har tidigare sålt musik till andra företag (bla till reklam, spel, presentationer osv) och även då sålt rättigheterna till musiken.

Det känns som att rättigheter blir mer och mer vanligt och att licenser dör ut..

Jag gillar att man även får feedback på varje låt.

Och det är feedback från riktigt kunnigt folk som vet vad dom sysslar med.

Det har gjort att jag, sedan oktober blivit en mycket bättre producent än vad jag tidigare varit.

Man har ganska fria händer med det man producerar.

Jag producerar allt från World Music till tung Acid Jazz.

Av alla mina produktioner så är det 1 låt (sen oktober) som inte blivit godkänd - Så det där med att dom inte skulle godkända ens material förstår jag inte riktigt.

Ibland får man tillbaka mail som tex: Om du sänker basen, eller höjer diskanten (eller vad som) så blir låten godkänd.

Och alla vet att produktionsmusik (till tex tv) kan vara allt från tung techno till vad som helst. All musik passas i rätt sammanhang.

Jag har bara positivt att säga om Epidemic Sound.

Jag har bra kontakt med dom och de är väldigt måna om sina producenter. Man fick tex en julklapp av dom där man för en viss summa (och det var ingen liten summa) fick välja vad man

ville på http://www.luthman.se/

Toppen killar! Verkligen.

Är ni intresserade eller har fått förfrågan så tycker jag absolut ni ska ta den 😱

//Tilly (föredetta soundborn)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sounborn:

Jag har delat ut ärlig information och mitt personliga tycke, vilket jag inte tycker är nedvärderande, utan snarare ett sätt att skapa en etisk dialog mellan oss upphovsmän.

Jag skrev tidigare, att de som jobbar för ES och trivs ska ha all respekt, och det menar jag fortfarande.

Men att inte kunna inkassera ärlig ersättning från STIM gör också att den som vill skapa en karriär med sitt band kommer gå helt tom i fickorna, och med detta bundet under 5 års tid (som mitt avtal såg ut).

Och med detta sagt så borde jag utan statistik kunna säga att majoriteten av oss önskar kunna göra. Så se det hellre som en upplysning tillsammans med min subjektiva syn på affärsidén.

Trevligt att höra din reflektion!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Addic59: Förstår vad du menar. Och det var inte på dig jag syftade på =)

Jag tror att det idag annars är ganska svårt att tjäna pengar på sin musik.

Och det oavsett om man är med i STIM.

Nu har vi alla olika åsikter och tankar kring detta och så ska det naturligtvis vara.

Men det går att tjäna bra med pengar genom Epidemic Sound.

Och så får man ju arbeta med det man gillar.

Men jag förstår hur du tänker Addic59!

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic59: Förstår vad du menar. Och det var inte på dig jag syftade på =)

Jag tror att det idag annars är ganska svårt att tjäna pengar på sin musik.

Och det oavsett om man är med i STIM.

Nu har vi alla olika åsikter och tankar kring detta och så ska det naturligtvis vara.

Men det går att tjäna bra med pengar genom Epidemic Sound.

Och så får man ju arbeta med det man gillar.

Men jag förstår hur du tänker Addic59!

En lite känslig fråga, så du behöver inte svara om du inte vill.

Är du ansluten via ett företag som många andra?

Hur mycket plockar du ut i personlig lön av de 606:- plus moms efter skatter och avgifter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur du menar om jag är ansluten till ett företag?

Jag har mitt egna företag (enskild firma) som jag skickar fakturor genom.

I snitt plockar jag ut en månadslön på ca 17000.

Då är skatt, egenavgifter och sparande borträknat.

Edit: Jag kan plocka ut mer om jag vill. Jag kan även plocka ut mindre.

Men jag väljer att spara och bygga upp ett kapital istället.

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag förstår inte hur du menar om jag är ansluten till ett företag?

Jag har mitt egna företag (enskild firma) som jag skickar fakturor genom.

I snitt plockar jag ut en månadslön på ca 17000.

Då är skatt, egenavgifter och sparande borträknat.

Jag formulerade mig dåligt.

Ja, om du jobbar åt dem via ett eget företag menade jag, men du hajade. 😛

Vore intressant att få en siffra per såld låt. Hur många låtar i månaden faller då ES i handen?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hajjade inte riktigt det där med kvantiteten,

Nu när du är i tråden Tilly får du gärna förklara.

Jag förstod det som att det är ett fast avtal med 3 låtar per dag, 5 dagar i veckan. Men på dig verkar det som att ditt avtal är ganska mer slappt? eller har jag fått det helt om bakfoten?

Det låter på dig som att det går lika bra att skicka in 2 låtar en vecka om man bara känner för det? Och de säger ingenting?

Jag trodde det var kontraktsbrott från ens sida att inte leverera vad som står angivet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...