Jump to content
Annons

Vill belysa ett avtal för gransking av er alla


Recommended Posts

rankey (oregistrerad)
Det är klart att man väljer själv hur man vill jobba, det har jag sagt gång på gång. Jag har inga åsikter om hur du eller någon annan lever era liv.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att hoppa på ett underbetalt jobb, och om någon frågar mig om jag tycker den här dealen är bra så måste jag väl svara ärligt?

Jag håller absolut med dig att man inte ska ta ett underbetalt jobb.

Men gör inte konstnärer konst för att det är kul, oavsett om de får betalt eller inte?

Är ett underbetalt musikjobb verkligen samma sak som ett underbetalt truckförarjobb t.ex?

Jag tror inte många kommer hem från sina musikjobb o kör truck på kvällarna för att det är kul att köra truck.

Men däremot tvärtom-scenariot är ju hur vanligt som helst.

Jag antar att flera som jobbar med det här har suttit i åratal gjort saker gratis, för sig själv eller för vännerna bara, kanske laddat upp nåt på myspace eller studio forum här. Några kanske har haft framgångar, men inte så de täcker hyran.

Därför har jag svårt att jämföra en inkomstbringande hobby med vanliga jobb som man är tvungen att göra 'mot sin vilja' för att man måste betala hyra.

-EDIT-: Dessutom vad som är underbetalt avgörs väl av totala lönen, kvartals eller årslönen?

Om man med detta jobb kan dra in mer än medelsvensson samtidigt som man jobbar vanliga arbetsdagar, då är man ju inte underbetald??

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Men gör inte konstnärer konst för att det är kul, oavsett om de får betalt eller inte?

Så det du försöker säga är att så länge det är kul så är det ok att jobba utan lön. Du kanske skulle bli politiker.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Så det du försöker säga är att så länge det är kul så är det ok att jobba utan lön. Du kanske skulle bli politiker.

Jag jobbar inte utan lön. Jag måste betala hyra.

Men lönens värde är inte bara summan du ser på kontot, utan också om man har kul under tiden.

Hade jag 100 mille på banken - ja, utan tvekan, att jag skulle göra musik utan lön varje dag bara för min egen skull, exakt som vi alla gjorde när vi startade musikskapandet en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut med dig att man inte ska ta ett underbetalt jobb.

Men gör inte konstnärer konst för att det är kul, oavsett om de får betalt eller inte?

Är ett underbetalt musikjobb verkligen samma sak som ett underbetalt truckförarjobb t.ex?

Låt oss inte förstöra tråden med ännu ett sidospår, men jag vill ändå säga att ett jobb är ett jobb. Så mycket bättre om du gillar det.

Alla som gör musik gör det för att de tycker det är kul. Vissa tar betalt, då är det ett jobb.

-EDIT-: Dessutom vad som är underbetalt avgörs väl av totala lönen, kvartals eller årslönen?

Jag håller inte med. Jämfört med andra avtal är detta i underkant, det tycker jag räcker som definition.

Föreställ dig att du plockar lingon och jobbar för ett företag som bara betalar hälften så mycket per kilo som det företag din kompis jobbar för. Ni får ändå lika mycket i lönekuvertet eftersom du plockar dubbelt så mycket som han. Är du då underbetald? Jag tycker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Är ett underbetalt musikjobb verkligen samma sak som ett underbetalt truckförarjobb t.ex?

Ja om man brinner för att köra truck så ser jag ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brinner man för att köra truck så har man förmodligen ett sådant jobb för man trivs otroligt bra med det.

Och då betyder kanske inte lönen allt.

Att trivas med ett jobb är A och O

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som regel att påbörja minst 1 låt varje gång jag är i studion. Även om dom inte blir färdiga låtar, så är det en påbörjad grund.

Jag skriver max fem låtar per år.

De artister jag främst lyssnar på gör likadant och släpper sällan skivor.

Vissa av dessa skulle inte kunna fylla ens en EP med fyra låtar outgivet material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hinkar där det rinner in pengar och valmöjligheterna flödar, då är detta inte för dig ja.

Som sagt man kan ju sälja material till andra ställen samtidigt.

Kanske man säljer en låt för 10.000 till något annat ändamål i månaden.

Och tjänar resten av brödfödan genom 606:- låtar.

Kan du sälja låtar för 10.000 hela tiden, då kan jag bara gratulera.

Eller så kan det ju vara så att man inte tänker sälja en enda låt till någon oavsett om man tror eller inte tror att man kommer att tjäna något någonsin på sin musik, OM man inte får svinmycket betalt. Detsamma kan gälla konst, skulpturer, dikter, romaner, noveller... vadsomhelst i konstväg. JUST för att man värdesätter det egna skapandet så högt.

😆

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...