Jump to content
Annons

Vill belysa ett avtal för gransking av er alla


Recommended Posts

Jag hajjade inte riktigt det där med kvantiteten,

Nu när du är i tråden Tilly får du gärna förklara.

Jag förstod det som att det är ett fast avtal med 3 låtar per dag, 5 dagar i veckan. Men på dig verkar det som att ditt avtal är ganska mer slappt? eller har jag fått det helt om bakfoten?

Det låter på dig som att det går lika bra att skicka in 2 låtar en vecka om man bara känner för det? Och de säger ingenting?

Jag trodde det var kontraktsbrott från ens sida att inte leverera vad som står angivet?

MITT avtal såg ut på det viset, och kan vara värt att poängtera är att det var det sista utkastet dem gjorde innan påskrivningen skulle ske.

Skulle också vilja höra vilka villkor du fick Tilly?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

JJMusik: Riktigt så menade jag inte.

Vad jag menade var att när man tittar igenom deras tråd här på forumet så skriver dom själva:

"Vi söker nu fler producenter.

Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill.

Vissa jobbar heltid, andra jobbar mindre."

Och det tolkar jag som att de som inte kan jobba heltid, kanske kan jobba halvtid och bidra med några verk.

Hur dom kontrakten ser ut vet jag inte.

Jag jobbar heltid och har mina låtar som jag ska leverera varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Även om syftet med tråden inte var menat så, så har det blivit riktigt negativt vinklat mot Epidemic.

En orättvis start för ett nybildat företag med goda intentioner.

Tack Soundborn för ditt inlägg.

Jag är inte mycket för att skriva i såna här trådar eller forum överhuvudtaget om mitt liv eller mina val...

Men även jag har jobbat med Epidemic sedan starten.

Efter 10 år av grubblerier "kommer den här låten att sälja?" "tänk om sångaren inte gillar denna ändring" "vill bolaget ha detta?" "låten släpptes 6 månader sen, när ska de betala för guds skull?", så tycker jag det är underbart att kunna ta en paus från det huvudvärket för ett tag.

Istället för att promota mig dag in och ut som jag fick göra förr så känns det otroligt skönt att ha någon som Epidemic som tar hand om mina verk.

Bara skicka över, casha in, och gå vidare.

Inte heller jag har fått låtar avvisade. Bara några få småfix som gått att åtgärda utan större besvär.

Feedback-möjligheten är som nämnt grymt bra och nästan värd en del pengar i sig.

Jag gillar att prodda relativt fort och börja på nytt material ofta. Det är då jag lär mig saker och intresset hålls uppe för varje dag som går.

Att knåpa ihop en enda snutt i veckan är inte så givande för mig. Gillar man sådant då är inte detta jobb så passande.

Det är ju solklart att Epidemic som nystartade inte kan matcha bibliotek som Killer Tracks eller Extreme Music med summorna de betalar per låt.

Ge dem en chans att växa till sig först.

Dessutom, att få in foten hos sådana etablerade jättar och klämma ut en schysst årslön är minst sagt svårt, tro mig.

Och så länge man inte har otrolig kronisk idébrist så förstår jag inte varför det skulle vara så hemskt att sälja sina rättigheter?

Det är ju bara att göra nytt material. TV-musik handlar inte om att skriva morgondagens hitsingel.

När ett företag som Epidemic med det rådande musikklimatet erbjuder jobb öppet till alla oss så borde det välkomnas, inte klankas ner på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sign. Tilly respektive rankey; några frågor till er personligen:

1. Är du ansluten/medlem i STIM?

2. Vad är ditt tips till STIM-anslutna som vill testa samarbete med Epidemic Sound — säga upp avtalet med STIM och vänta uppsägningsperioden ut, eller gå på direkt oavsett?

3. Hur skulle du reagera om du en dag hörde ditt "totalt överlåtna" verk som en del i en riktig smash-hit som klistrat sig fast på top-listorna?

4. Hur ser du på att åtminstone två av Epidemic Sounds styrelsemedlemmar är STIM-anslutna (eventuellt medlemmar)?

Bara sådär i all hast. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så länge man inte har otrolig kronisk idébrist så förstår jag inte varför det skulle vara så hemskt att sälja sina rättigheter?

För att du inte vet vad som händer med materialet när du sålt det. Vitsen med att få royalties är ju att den som hittade på låten också ska få betalt om den används till sådant man inte förutsett. Om din musik säljs vidare och hamnar på nästa Nelly Furtado-platta kan du glömma att ens stämma Timbaland, än mindre få några pengar.

När ett företag som Epidemic med det rådande musikklimatet erbjuder jobb öppet till alla oss så borde det välkomnas, inte klankas ner på.

Jag håller med om att tonen är en smula rå och att en hel del kommentarer verkar handla om något annat. Bättre vara saklig.

Däremot tycker jag fortfarande att det är viktigt att berätta att ersättningen är låg och villkoren jämförelsevis dåliga.

Jag kan inget alls om bilar. Om en bilexpert såg mig köpa en riktig rishög skulle jag uppskatta om han talade om för mig att den kanske kommer gå sönder innan jag hunnit runt hörnet. Valet att köpa är såklart ändå mitt, kanske håller den över sommaren åtminstone? 😛

Redigerat av Lindeberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Peer från Epidemic här.

Vi vill bara säga att det är jättebra att det diskuteras om oss.

Vi är intresserade av alla åsikter så att vi kan förbättra och utveckla oss.

Några saker skulle vi vilja addera och kanske klargöra.

Ja, ersättningen per låt är inte svindlade hög.

Men detta är som någon skrev, ett sätt att komma igång och jobba med musik.

Jobbar man på som några av våra producenter också skrev, så blir det en riktigt bra månadslön.

Lägg till detta ett vinstdelningssystem som vi har så kan det t.o.m. bli ännu bättre.

Självklart så skulle man tjäna ännu mer om man fick en stor hit!

Men vägen dit är också lång och svår, och i vissa fall omöjlig.

Alla vill inte ta den risken.

Vissa vill men kanske inte just nu.

Detta vänder sig till människor som inte haft möjligheten att leva på sin musik.

Eller ens hålla på så mycket som man vill.

Vi ställer inga krav på hur mycket du ska leverera.

Det är något som vi kommer överens om, sedan skriver vi avtalet efter det.

1 låt i veckan eller 3 per dag, är helt upp till producenten.

Om du sedan får ett break någon annanstans och vill gå vidare så är det bara att sluta.

Om jag inte missminner mig så är det 1 månads uppsägning.

Vi blir naturligtvis stolta och glada om någon fått en chans att göra en film eller skiva eller vad det kan vara!

Sedan är det ett sätt att utvecklas som producent och låtskrivare.

Vi lyssnar, från början till slut, på varje låt som kommer in.

Sedan kommer vi med feedback, om det behövs.

Att följa utvecklingen på vissa av våra killar har varit det kanske mest givande med det här jobbet.

Så som sagt, detta är inte för alla.

Men det är ett enkelt och rakt sätt att göra musik.

Du vet vad du får.

Det är kreativt väldigt fritt, du får feedback på all din musik, och du får pengar på banken.

Passar inte alla, men vi har ett gäng glada (och grymt bra) producenter som sitter och jobbar just nu.

Hoppas detta kan klargöra en del av frågorna.

Tack för allt engagemang!

Peer

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också starta ett företag som legitimt säljer karameller för 20 000:- påsen, men det gör inte verksamheten rättvis för det.

nej

det gör verksamheten antingen otroligt korkad eller mycket lönsam - helt beroende på hur blåsta dina kunder är

rättvisa 🙁😛

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Till sign. Tilly respektive rankey; några frågor till er personligen:

1. Är du ansluten/medlem i STIM?

2. Vad är ditt tips till STIM-anslutna som vill testa samarbete med Epidemic Sound — säga upp avtalet med STIM och vänta uppsägningsperioden ut, eller gå på direkt oavsett?

3. Hur skulle du reagera om du en dag hörde ditt "totalt överlåtna" verk som en del i en riktig smash-hit som klistrat sig fast på top-listorna?

4. Hur ser du på att åtminstone två av Epidemic Sounds styrelsemedlemmar är STIM-anslutna (eventuellt medlemmar)?

1. Nej, är inte ansluten i STIM. Har med flit undvikit det just pga möjligheten att sälja rubbet av rättigheterna.

Jag har inte haft chansen att släppa en hitsingel. Men skulle den chansen infinna sig under tiden jag jobbar med Epidemic, så kanske jag får hoppa av och ansluta mig.

Jobbet hos Epidemic hindrar mig inte från att sikta högre och längre i framtiden.

Mitt resonemang har varit att så länge jag inte släpper kommersiell musik till massorna, och min potentiella STIM-ersättning per år inte blir ett belopp av storleken tiotusentals kronor om året så vill jag inte ansluta mig.

Det kanske inte låter klokt för alla.

Men med tanke på vad man gör inom musiken och vilken musikstil man håller på med och på vilken skala, så kan man ändå göra en uppskattning om STIM kan tänkas ge ett betydligt tillskott eller inte.

Att få några tusenlappar eller ens 20-30k av STIM varje år ser jag inte som något värt att sukta efter.

2. Jag kan inte uppmuntra till kontraktbrott. Jag vet inte vad som händer om STIM får reda på att man försökt undvika dem eller vad det innebär för konsekvenser för Epidemic Sound.

Den frågan får du ställa till killarna på Epidemic som grävt i lagsystemet i över ett år och betalat nog skyhöga summor till jurister för att möjliggöra alla kontrakt, både kund och producent, idag.

3. Jag skulle bli förvånad eftersom Epidemic inte riktar sig mot sådan kanalisering av musiken.

Vore ju tråkigt helt klart om inte ens mitt namn, som sitter på verken enligt kontrakt, hamnade på skivfodralet.

Men... då kanske man ska börja lägga fokus på att skriva hits för fullt 😛

4. Att styrelsemedlemmarna är med i STIM har inte jag med att göra.

De grabbarna jobbar med stora saker inom musik och det vore konstigt om de inte vore med.

Att de har kunnat inkassera mängder av STIM-pengar och gjort det de har gjort under åren är nog en viktig del i att Epidemic ens kunnat bli till idag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nähä men vad fan vill du då?

rent konkret?

vad vill du uppnå?

vad ÄR problemet?

Men torka tårarna Demonen, jag försöker skapa en debatt här.

Epidemic Sound:

Jag tycker det är bra att Epidemic deltar i tråden.

Då kanske jag kan ställa frågan dig dig. Föbinder man sig till att förmedla låtar enbart till Epidemic Sound under avtalstiden?

Har inte sett något i avtalet om detta, men vore intressant att veta hur det ser ut.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt att massproducera musik för att kunna försörja sig på det?

Säg att man gör en 2-3 låtar per dag för att kunna överleva...

Det blir en 1000 låtar om året!!!!!

Var hämtar man inspiration, motivation, diciplin....

Allt måste fan låta likadant tillslut...

Sätt på ett trumspår, en basgång, några ackord, lite syntslinga... Wow en låt...

Gör små förändringar i syntslingan skicka in låt 2... osv...

Kan jämföras med en konstnär som målar tavlor,,,

Ska man måla 2-3 tavlor per dag lär det inte bli så bra...

Kludda lite, sprid ut färgen med en tvättsvamt... lite penseldrag,,, wow.. en tavla med färger ändra motivet med nya penseldrag..

Och är man upptagen med DET.... När ska man då få tid att utveckals.. experimentera..

Finns inte risken att man tvärtom inte alls utvecklas... I alla fall inte åt rätt håll..

Blir bara en ytlig massproduktion helt utan personlighet,djup eller själ....

Och om man känner att man skrivit en bra låt.. Den vill man inte släppa i först taget...

Har man skrivit låtar man tycker är rätt dåliga.. Självklart sälj..

Men vem vill skriva dålig låtar hela dagarna.. ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt att massproducera musik för att kunna försörja sig på det?

Men vem vill skriva dålig låtar hela dagarna.. ????

du har två personer i tråden som du kan ställa frågorna direkt till

förutom mängden; vad är skillnaden att skriva dåliga låtar hela dagarna kontra en i månaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Backa ett par steg och läs vad jag har skrivit.

nej svara på frågorna istället

det du hittills framhållit är vare sig konstigt eller ojuste på nåt sätt

att du tycker det är för dåligt betalt är din personliga avvägning som du givetvis får ha

men det är inget att ha en debatt om eller nåt att varna andra för

gillar man inte dealen så är det inget eller ingen som tvingar en att bli en del av den

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
nej svara på frågorna istället

det du hittills framhållit är vare sig konstigt eller ojuste på nåt sätt

att du tycker det är för dåligt betalt är din personliga avvägning som du givetvis får ha

men det är inget att ha en debatt om eller nåt att varna andra för

gillar man inte dealen så är det inget eller ingen som tvingar en att bli en del av den

Jo det ska debatteras. Det skulle behövas nån sorts kollektivavtal som reglerar den minsta ersättning man har rätt till. Ett fackförbund som värnar om arbetsmiljön så det inte blir en snara runt halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
det här är lite som att varna för att man förmodligen inte får sju rätt på lotto om man spelar

eller att man säljer sin trisslott till nån å frånsäger sig ev vinst

Jaha du jämför det här med Svenska Spel snarare än ett arbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

gillar man inte dealen så är det inget eller ingen som tvingar en att bli en del av den

Det är i och för sig sant... Men visst fan kan man väl diskutera innehåll och omfattning i ett avtal; det är ju liksom inget konstigt med det.

Alla kan vi inte ha samma "koll"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle behövas nån sorts kollektivavtal som reglerar den minsta ersättning man har rätt till. Ett fackförbund som värnar om arbetsmiljön så det inte blir en snara runt halsen.

Usch, nej! Hemskt förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant om dom som jobbar åt E.S. berättade hur många låtar dom skickar till E.S. per månad?

Verkar som Tilly jobbar åt alla möjliga.. Och det kanske ger lite pengar.. Många bäckar små..

Men finns knappast nån här som jobbar "heltid" åt E.S och kan försörja sig på det.. tvivlar

Det är väl en sak att vid sidan om sitt riktiga jobb skicka in ett par låtar i veckan eller månaden som extraknäck och få

feedback.. Men låtsas inte som att man kan leva på det,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Epidemic Sound:

Jag tycker det är bra att Epidemic deltar i tråden.

Då kanske jag kan ställa frågan dig dig. Föbinder man sig till att förmedla låtar enbart till Epidemic Sound under avtalstiden?

Har inte sett något i avtalet om detta, men vore intressant att veta hur det ser ut.

Hej igen Addic!

Absolut inte.

Du är fri att göra vad du vill.

Och till PMM:

Jo vi har ganska många som gör detta som enda syselsättning.

Och lever gott på det.

Men visst är det en utmaning då att vara så kreativ hela tiden.

Men det finns många stilar att hämta inspiration från.

Många roliga instrument och pluggar som man får försöka inspireras av.

Om du gör svävande landskapsmusik ett tag så kan det kännas kul att få göra något orkestralt eller nåt med ett beat.

Vi försöker hjälpa till med den biten också om det behövs.

Men dom flesta har ett grymt flow!

Peer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i och för sig sant... Men visst fan kan man väl diskutera innehåll och omfattning i ett avtal; det är ju liksom inget konstigt med det.

Alla kan vi inte ha samma "koll"...

klart som fan det kan diskuteras innehåll 😮

men utgångspunkten i tråden är att detta måste "granskas och avslöjas"

vilket bara framstår som råtöntigt i mina ögon av det som framkommit hittills

det är därför jag frågar addic här vad problemet med avtalet egentligen är

var ligger den döda hunden begraven å vilken ras är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant om dom som jobbar åt E.S. berättade hur många låtar dom skickar till E.S. per månad?

Verkar som Tilly jobbar åt alla möjliga.. Och det kanske ger lite pengar.. Många bäckar små..

Men finns knappast nån här som jobbar "heltid" åt E.S och kan försörja sig på det.. tvivlar

Det är väl en sak att vid sidan om sitt riktiga jobb skicka in ett par låtar i veckan eller månaden som extraknäck och få

feedback.. Men låtsas inte som att man kan leva på det,,

om dom nu ska berätta kanske du kan bemöda dig läsa?

Jag jobbar heltid och har mina låtar som jag ska leverera varje månad.
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag jämför med svenska spel är idén om att en låt man sålt för 606kr skulle råka dyka upp som nelly furtados nästa hit

Osannolikt eller ej, visst händer sådant. Fråga Janne Sunni.

Tar man ditt resonemang ytterligare ett steg blir hela upphovsrätten värdelös eftersom så få låtar blir hits. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är på plats att definiera vad en "låt" är i samanhanget. Tror inte det handlar om traditionella 4 min intro-vers-ref-vers-osvosv, utan mer kanske 1-2 minuter "ljud" som är tänkt som bakgrund i en reklam tillsammans med en berättarröst. Eller vad vet jag, men jag skulle gärna vilja veta vad som krävs av epidemic för att det ska definieras som en låt.

edit: stavfel

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt att massproducera musik för att kunna försörja sig på det?

Säg att man gör en 2-3 låtar per dag för att kunna överleva...

Det blir en 1000 låtar om året!!!!!

Var hämtar man inspiration, motivation, diciplin....

Allt måste fan låta likadant tillslut...

Sätt på ett trumspår, en basgång, några ackord, lite syntslinga... Wow en låt...

Gör små förändringar i syntslingan skicka in låt 2... osv...

Kan jämföras med en konstnär som målar tavlor,,,

Ska man måla 2-3 tavlor per dag lär det inte bli så bra...

Kludda lite, sprid ut färgen med en tvättsvamt... lite penseldrag,,, wow.. en tavla med färger ändra motivet med nya penseldrag..

Och är man upptagen med DET.... När ska man då få tid att utveckals.. experimentera..

Finns inte risken att man tvärtom inte alls utvecklas... I alla fall inte åt rätt håll..

Blir bara en ytlig massproduktion helt utan personlighet,djup eller själ....

Och om man känner att man skrivit en bra låt.. Den vill man inte släppa i först taget...

Har man skrivit låtar man tycker är rätt dåliga.. Självklart sälj..

Men vem vill skriva dålig låtar hela dagarna.. ????

Jag har som regel att påbörja minst 1 låt varje gång jag är i studion. Även om dom inte blir färdiga låtar, så är det en påbörjad grund. Detta handlar mer om vana än inspiration. Men det är klart ibland står det still i huvudet, men det är bara att jobba vidare. Lyssna på något som du också vill skriva/producera. Gör något liknande, med inslag från något annat. Vips så har du något nytt. Eller titta på en film, bli påverkad. Att få in disciplinen att skriva produktionsmusik tror jag, för den som skrivit/producerat musik regelbundet i 7-8 år inte har några större problem med.

Vem vill skriva och sälja dåligt material? Skriv bra och sälj, skriv nytt och sälj, skaffa referenser, träffa folk, gör cowrites och lev på det du älskar att göra. Älskar du det inte tillräckligt mycket eller saknar drivet så lyckas du inte.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...