Jump to content
Annons

Vilka monitors?


g0ze

Recommended Posts

Så du vidhåller bestämt att banddiskanter har lägre känslighet generellt jämfört vanliga diskanter?

Om du vill fortsätta tro på detta så får du väl göra det men jag skulle inte skriva detta som någon sanning i forum om jag var du. Bättre om du säger ”jag tror…”.

Alternativet är att du kommer med lite data som styrker dina teorier men känner jag dig rätt så väntar jag nog förgäves.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

och apropå SPL:

"Ribbons have traditionally been incapable of high output (large magnet gaps leading to poor magnetic coupling is the main reason). But higher power versions of ribbon tweeters are becoming common in large scale sound reinforcement line array systems which can serve audiences of thousands."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter#Ribbon_tweeter

Måste tillägga att jag inte försvarar banddiskanter då jag personligen inte är så förtjust i dessa men jag önskar däremot att fakta skiljs från fiktion så vi inte skapar nya onödiga myter.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Och åter igen gällande horn eller inte; ska vi då inte också särskilja vanliga diskanter med och utan horn? Gör vi det så kommer snittet att sjunka för vanliga diskanter...

Öh vanliga diskanter har inte horn...att du ens räknat in dom tyder återigen på ...... sen så är det intressant att du försöker mörka att just den bandiskanttyp som sitter i ADAM nämligen ETONs har låg känslighet...Verkar som om Eton även ligger bakom ADAMs basar eftersom de har patent på Hexacone som ADAM använder

http://www.eton-gmbh.de/ShowPage.php?NavRo...=8&NavId=31

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arbetat med piparna och deras släkting Guru QM10. Att de skulle spela ned till 30 Hz låter otroligt. Eller rättare sagt, med vilket spann?

Minns att jag, första gången jag arbetade med pip, reagerade på att dom gick så pass djupt. Men då pratar jag om kring 40 Hx, inte 30.

Dessutom är, som Glaskatten antyder, baksidan att de bottnar relativt tidigt. Ska man inte mixa pumpande house, techno eller R'n'B är de dock ett mycket bra alternativ för pengarna. Och gillar man soundet finns det subbar att lägga till. Precis som med de flesta närfältare.

Inte av monitorkaraktär? Hur menar du?

Nej, de är inte billiga. Men de är definitivt prisvärda. Om det är dessa egenskaper man är ute efter.

Har mixat stråkkvartett i pip. Mycket bekvämt. Kul också att kontran fick nästan full representation i en närfältare! ☺️

Nja, när jag var hos ingenjören så pratade vi nog om 30 Hz, möjligtvis 32 Hz. Men 40 Hz var det inte tror jag. Ska forska lite i saken och återkomma i vått eller torrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh vanliga diskanter har inte horn...att du ens räknat in dom tyder återigen på ...... sen så är det intressant att du försöker mörka att just den bandiskanttyp som sitter i ADAM nämligen ETONs har låg känslighet...Verkar som om Eton även ligger bakom ADAMs basar eftersom de har patent på Hexacone som ADAM använder

http://www.eton-gmbh.de/ShowPage.php?NavRo...=8&NavId=31

Vad exakt menar du att jag "mörkar" förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
och apropå SPL:

"Ribbons have traditionally been incapable of high output (large magnet gaps leading to poor magnetic coupling is the main reason). But higher power versions of ribbon tweeters are becoming common in large scale sound reinforcement line array systems which can serve audiences of thousands."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter#Ribbon_tweeter

Ja att det finns feta banddiskanthorn är ingen nyhet men de är väldigt dyra och används inte av så många tillverkare. Hade själv ett par SA monitorer förut med fet banddriver. SA heter nu Alcons.

Men vi pratade ju om banddiskanter till överkomliga priser..

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh vanliga diskanter har inte horn...att du ens räknat in dom tyder återigen på ......

Ja, vad tyder det på?

Jag räknar gladeligen bort alla diskanter med horn, värdena kommer gå längre från vad du påstår.

Har dessutom inte sagt att vanliga diskanter har horn... vissa har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad exakt menar du att jag "mörkar" förklara.

Tråden handllar ju främst om ADAM A7 och då är det ju relevant att prata om de banddiskanttyp som sitter just i dessa monitorer inte hornladdade från tillverkare som ofta överdriver känsligheten på dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja, vad tyder det på?

Jag räknar gladeligen bort alla diskanter med horn, värdena kommer gå längre från vad du påstår.

Har dessutom inte sagt att vanliga diskanter har horn... vissa har det.

Finns undantag, men de med horn kallas nästan alltid horndiskanter..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, när jag var hos ingenjören så pratade vi nog om 30 Hz, möjligtvis 32 Hz. Men 40 Hz var det inte tror jag. Ska forska lite i saken och återkomma i vått eller torrt!

Det var en kort forskning men de spelar till 36 Hz, sedan faller de sakta. Så det var en liten missbedömning av mig, men fortfarande ganska imponerande för dessa relativt små monitorer! Jag ber om ursäkt för den skada jag kan ha orsakat nära & kära. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handllar ju främst om ADAM A7 och då är det ju relevant att prata om de banddiskanttyp som sitter just i dessa monitorer inte hornladdade från tillverkare som ofta överdriver känsligheten på dom...

Vi diskuterade vi tillfället ditt påstående ang. banddiskanter och att dessa generellt har lägre känslighet än vanliga diskanter.

Jag mörkar inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag utesluter alla diskanter (band och dome) som har horn ur listorna och fortfarande kommer fram till ett lägre snitt för banddiskanter, ger du dig då eller kommer du att klaga på något annat?

EDIT:

Om jag utesluter alla diskanter (band och dome) som har horn ur listorna och fortfarande kommer fram till ett högre snitt för banddiskanter, ger du dig då eller kommer du att klaga på något annat?

...ibland går det för fort...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en kort forskning men de spelar till 36 Hz, sedan faller de sakta. Så det var en liten missbedömning av mig, men fortfarande ganska imponerande för dessa relativt små monitorer! Jag ber om ursäkt för den skada jag kan ha orsakat nära & kära. ☺️

Ingen fara. Men visst är det lite så att varje hertz räknas när man befinner sig där nere. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om jag utesluter alla diskanter (band och dome) som har horn ur listorna och fortfarande kommer fram till ett lägre snitt för banddiskanter, ger du dig då eller kommer du att klaga på något annat?

Då ska väl du ge dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nå Katten; vad sägs?

Att äkta banddiskanter och varianter av dessa i princip alltid har lägre känslighet (häller oftast även spridning) än vanliga diskanter är ett faktum. Använder man en hornladdning så får man alltid upp känsligheten på alla högtalare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att äkta banddiskanter och varianter av dessa i princip alltid har lägre känslighet (häller oftast även spridning) än vanliga diskanter är ett faktum. Använder man en hornladdning så får man alltid upp känsligheten på alla högtalare...

Så alla data jag hittills samlat ihop är felaktiga då?

Kan inte du visa på data som styrker vad du säger?

Vad kännetecknar "äkta" och varför har du först nu börjat begränsa dig till dessa sk. "äkta" banddiskanter (vad det nu innebär)?

Gällande horn så har jag redan get min syn på saken och väntar fortfarande på svar på om du ger upp om vi utesluter alla element (vanliga dome och band) som är hornladdade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så alla data jag hittills samlat ihop är felaktiga då?

Inte alla... men du måste ju förstå att det inte är så seriöst att plocka bandiskantdata från en nätbutik som säljer modeller från ett mindre antal tillverkare medan du tog vanliga diskantdata från en sida som visade en betydligt större bredd och fler tillverkare... sådant brukar i forskarvärlden kallas fusk...iofs så finns det färre tillverkare av banddiskanter men betydligt fler än vad den siten visade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla... men du måste ju förstå att det inte är så seriöst att plocka bandiskantdata från en nätbutik som säljer modeller från ett mindre antal tillverkare medan du tog vanliga diskantdata från en sida som visade en betydligt större bredd och fler tillverkare... sådant brukar i forskarvärlden kallas fusk...iofs så finns det färre tillverkare av banddiskanter men betydligt fler än vad den siten visade.

Jag tar tacksamt emot länkar med större samling element men du har hittills inte orkat ta fram ett dugg så att du har mage att klaga på mig finner jag väldigt oförskämt. Jag har dessutom inte handplockat några element utan helt enkelt tagit alla banddiskanter som denna elementbutik säljer (och det är ett ganska stort utbud). Jag har dessutom tagit mig tid med att söka upp siffrorna för de element som inte var specade på denna sida. Om du ska klaga så får du faktiskt jobba lite själv också. Det är föga seriöst att efter all data jag presenterat bara vifta bort men ursäkter och hävda att jag skulle "fuskat" på något vis. Har du ens kollat igenom listorna överhuvud taget. Om inte så kanske det är dags nu...

Lite högre nivå tack.

EDIT:

Jag kan givetvis sammanställa data från alla diskanter från denna sida men det är ett ganska omfattande jobb. Då jag visste att det fanns en databas med element så var det helt enkelt enklare att ta denna och ju större urval desto närmare sanningen. Om du har en lista med banddiskanter så får du väldigt gärna länka till den.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...