Jump to content
Annons

Vilka monitors?


g0ze

Recommended Posts

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Alldeles riktigt. Men sen kostar de väl runt 150000:- också? Frågan är väl hur det ser ut

för monitorer i samma prisklass som Adam A7, med den banddiskant man får för de pengarna?

Verkar inte hitta något specfikt svar på det annat än generella uttalanden typ "banddiskanter

anses vara mindra hållbara vid högt tryck än vanliga koner". Det säger mig liksom ingenting.

Ser man till själva konstruktionsprinciperna tycker jag också det verkar vara lite svårt

att avgöra. Ett filter borde väl rimligtvis klippa innan banddiskanten stämplar in (i idealfallet)?

Aha! Inga limiters. Då är det upp till vars och ens sunda förnuft. Och vi vet ju

alla hur det går när vår utrustning hänger på just den sköra tråden 😆

Skämt åsido, det är ju väldigt konstigt om nu banddiskanten skulle vara extra känslig.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/pro.../technical-data

Rätta mig om jag har fel, med dessa kan enl. spec. spela 133dB (peak) och använder banddiskanter (och även för mellanregistret; 800 Hz uppåt).

OK då rättar jag dig eftersom ADAM själva påstår följande "this monitor reaches SPL peaks of 128 dB at a distance of 1 meter."

Link to comment
Dela på andra sajter

OK då rättar jag dig eftersom ADAM själva påstår följande "this monitor reaches SPL peaks of 128 dB at a distance of 1 meter."

De kanske rört ihop sina siffror eller så pratar ni inte om samma värde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
De kanske rört ihop sina siffror eller så pratar ni inte om samma värde?

Tror Gilbert antagligen angav ett värde som gällde 2 av dessa monitorer men det är ju irrelevant i sammanhanget. 128 dB peak tyder på ganska låg känslighet på dessa monitorers element eller så har de dämpat mellanregistret & diskanterna rätt mycket för att de ska tåla mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag läser bara vad som står på deras sida:

"Max. peak ≥133 dB "

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/pro.../technical-data

Tror de menar per par då eftersom de skriver "S7A Mk2

The S7A Mk2 is the ‘big brother’ of the S6X and ADAM’s most spectacular studio monitor to date. With a whopping combined 1500 W of onboard power (rms), this monitor reaches SPL peaks of 128 dB at a distance of 1 meter."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Gilbert antagligen angav ett värde som gällde 2 av dessa monitorer men det är ju irrelevant i sammanhanget. 128 dB peak tyder på ganska låg känslighet på dessa monitorers element eller så har de dämpat mellanregistret & diskanterna rätt mycket för att de ska tåla mer.

?

Då förstärkaren för diskanten är på 250W så får jag fram ca. 104 dB / 1W @ 1m vilket är ganska känsligt jämfört med de flesta "normala" diskanter (inte horn...) som brukar ligga mellan ca 89-96 dB / 1W @ 1m.

EDIT: Räknat på 128dB peak...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
?

Då förstärkaren för diskanten är på 250W så får jag fram ca. 104 dB / 1W @ 1m vilket är ganska känsligt jämfört med de flesta "normala" diskanter" (inte horn...) som brukar ligga mellan ca 89-96 dB / 1W @ 1m.

Du räknar lite tokigt eftersom man normalt inte använder peakvärden när man talar om känslighet , Känsligheten på ADAMS diskant är säkert under 100 dB per watt vid 1 meter och de är tvungna att ha 2 mellanregisterelement för att bara ett inte skulle hålla vid kraftiga peakar..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du räknar lite tokigt eftersom man normalt inte använder peakvärden när man talar om känslighet , Känsligheten på ADAMS diskant är säkert under 100 dB per watt och meter

Spelar ingen roll, även om du räknar RMS så blir känsligheten fortfarande högre än "normalt" (ca 101dB/1w).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Spelar ingen roll, även om du räknar RMS så blir känsligheten fortfarande högre än "normalt" (ca 101dB/1w).

Nej läser man specarna i bruksanvisningen så anger de peak spl 128dB upp till bara 3KHz vilket tyder på att övre mellan och diskantelementet spelar betydligt lägre på grund av kompression eller skyddskretsar. Där står också att 133dB peak gäller ett par. Asen väger förövrigt 261 kilo styck...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej läser man specarna i bruksanvisningen så anger de peak spl 128dB upp till bara 3KHz vilket tyder på att övre mellan och diskantelementet spelar betydligt lägre på grund av kompression eller skyddskretsar.

Så dessa högtalare är inte linjära menar du... (inom rimliga gränser)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så dessa högtalare är inte linjära menar du... (inom rimliga gränser)?

Finns egentligen inga högtalare som är linjära vid de flesta nivåer. Dessa är säkert rätt linjära vid normal till ganska höga nivåer men vid peak nej inte en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns egentligen inga högtalare som är linjära vid de flesta nivåer. Dessa är säkert rätt linjära vid normal till ganska höga nivåer men vid peak nej inte en chans.

Så du menar att över en viss (okänd nivå) så spelar inte diskanten starkare om man höjer volymen men alla andra element beter sig som de ska? Låter en smula osannolikt och om så är fallet så skulle jag gärna vilja veta denna kritiska nivå om jag skulle använda dessa högtalare.

Claes kanske kan ta reda på detta då han har direktkran till ADAM...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så du menar att över en viss (okänd nivå) så spelar inte diskanten starkare om man höjer volymen men alla andra element beter sig som de ska? Låter en smula osannolikt och om så är fallet så skulle jag gärna vilja veta denna kritiska nivå om jag skulle använda dessa högtalare.

Claes kanske kan ta reda på detta då han har direktkran till ADAM...

Enkel fysik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel fysik..

Om du har rätt i detta, d v s att diskanten börjar komprimera för mycket eller att skyddskretsar sätter stopp för nivån) så tycker jag det är extremt oseriöst att speca dessa högtalare på detta vis:

Frequency response: 20 Hz - 50 kHz

Long term output: ≥128 dB

Max. peak: ≥133 dB

Tror du verkligen ADAM är så oseriösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om du har rätt i detta, d v s att diskanten börjar komprimera för mycket eller att skyddskretsar sätter stopp för nivån) så tycker jag det är extremt oseriöst att speca dessa högtalare på detta vis:

Frequency response: 20 Hz - 50 kHz

Long term output: ≥128 dB

Max. peak: ≥133 dB

Tror du verkligen ADAM är så oseriösa?

ADAM är säkert rätt seriösa de har ju bara specat att högtalarna klarar 20-50000 Hz inte att de gör det vid 128dB..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är lite som att säga att en bilmodell kan komma upp i 400 km/h utan att nämna att växellådan bara pallar 250 km/h.

Välkommen till verkligheten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu Adam håller bra kvalitet så tycker jag det är så märkligt att det finns hur många trådar som helst om bristerna... 😏

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...am-quality.html

http://www.gearslutz.com/board/high-end/37...s-question.html

Det är väl å andra sidan ingen garanti för att något är dåligt, likväl som motsatsen inte är någon

garanti för att något är bra? Forumvärlden är ju kanske tidernas mest snöbollsvänliga plats. Jag menar,

folk som aldrig ens ägt en viss pryl ger ju sig in med liv och lust i diskussioner om just den. Borde man inte

kunna leta fram en mängd kritiska trådar om fler monitorer? Och nej, jag tänker inte sätta mig och göra det ☺️

EDIT: Precis som jag gör nu. Jag har ju inte köpt några A7 än 🙁

Däremot är jag väldigt intresserad av de här med peakvärdena. Synd att Claes är på semester.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Däremot är jag väldigt intresserad av de här med peakvärdena. Synd att Claes är på semester.

Litar du inte på ADAM själva? De specar i bruksanvisningen som sagt 128 dB max spl vid 1 watt mellan 100Hz och 3 kHz. De flesta högtalares frekvenskurva rullar ju oftast av både i lågbasen och i övre mellan/diskantregistret vid extrema ljudnivåer finns dock andra monitorer i denna pris och storleksklass som spelar betydligt högre men de använder sig då av horn och/eller av effekttåligare och känsligare element.128 dB i ett normalstort rum räcker dock och blir över för de flesta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att det verkligen inte går att starta en enda tråd eller skriva ett inlägg utan att det ska bli ett jävla liv om allting på detta forumet.

och ett jävla liv är förstås bra mycket mer skrämmande än att potentiellt felaktig info äter sig fast i din hjärna?

berätta, hur skulle ditt ideala forum se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
så...

har vi kommit fram till att diskanterna relativt lätt går sönder i a7 eller att det var en förhastad slutsats?

Nej det var ingen förhastad slutsats (bekräftad av Claes i ett inlägg) och gällde alltså vid hårdare bruk. Men det som mest kommit fram i användares felrapporter om ADAM A7 är att basarna i dom verkar ha en förmåga att gå sönder rätt lätt och att ett flertal A7:or har haft ett underligt fel som yttrar sig i att ena högtalaren tappar typ 5dB i nivå efter ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...