Jump to content
Annons

Vilka monitors?


g0ze

Recommended Posts

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Problems with Ribbon Drivers

As with all types of acoustic transducers, ribbon drivers are not without their complications. The most common of these are listed below.

Susceptibility to physical damage

Due to the requirement for the ribbon material to be light and flexible, ribbons can be sensitive to shock or wind. This is especially true of treble ribbons, where the ribbon material is the lightest and thinnest of all ribbon drivers. This may be prevented to some degree through the use of special grill materials, but especially in dipole ribbons damage through wind is difficult to prevent.

Inability to produce high decibel output

As typical ribbon drivers are designed and built to provide high fidelity output, this goal is in contrast with the creation of high decibel sound output. Most ribbons cannot provide the level of output generated, for example, using horn tweeters or bass reflex cabinets with high powered cone drivers

Low impedance

Shorter ribbons typically have an overall impedance which may be as low as a fraction of an ohm. Lower frequency ribbon drivers also exhibit this characteristic, as the ribbon material typically becomes wider and thicker resulting in lower impedance.

Many ribbon manufacturers resort to an impedance-matching transformer to solve this problem, but this is only a partial solution as the transformer itself causes further problems including resonance and bandwidth restriction."

Clive Thomas

Inte ett ord om låg känslighet jämfört med vanliga diskanter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt man måste vara skeptisk till de flesta publicerade mätvärdena men speciellt till de som publiceras utan referens till hur de mätts. Gilbert var lustig och tyckte att JBLs 2405H inte verkade vara så imponerande eftersom dess mätvärden inte imponerande på honom men så har han inte hört dom heller..JBL är kända för att vara väldig ärliga med sina angivna värden. Något de kan kosta på sig eftersom de med (stor sannolikhet) är den mest anrika och innovativa professionella högtalartillverkaren genom tiderna.

Ok, så när företag anger mätvärden så bör de också ange hur de uppmätts för att man ska ta dem på allvar?

Låter fair tycker jag.

Men att påstå att JBL är kända för att vara ärliga, att de med stor sannolikhet är den mest anrika och innovativa högtalartillverkare

i världen är väl lite väl vågat utan minsta källa? Friskrivning med hjälp av "stor sannolikhet" fungerar inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen banddiskant..... som förövrigt ofta har lägre känslighet och effekttålighet än vanliga diskanter.

Dags att få ett svar på hur du kan säga att banddiskanter oftast har lägre känslighet än vanliga diskanter. Jag har gjort en lista över alla banddiskanter på denna sida:

http://www.europe-audio.com/Producten_c.as...ctgroep_A_ID=67

totalt 30st, och detta är resultatet:

Modell , dB (1W/1m)

ER4 , 88 , Eton ribbon tweeter 4 Ohm

FT7RP , 93 , Fostex ribbon tweeter 5cm2 86mm

JP2.0MB , 98 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon black alumunum faceplate

JP3.0MB , 95 , Fountek ribbon tweeter 5cm2 ribbon black alumunum faceplate

MHT12 , 91 , Visaton high-end tweeter-range magnetostat 150 Watt 8 Ohm (1080)

NeoCD1.0M SB , 90 , Fountek ribbon tweeter 3cm2 ribbon black square alumunum faceplate

NeoCD2.0M SB , 97 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon black alumunum faceplate

NeoCD2.0M SS , 97 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon silver alumunum faceplate

NeoCD3.0M RB , 93 , Fountek ribbon tweeter 4.8cm2 ribbon black alumunum faceplate

NeoCD3.0M RS , 93 , Fountek ribbon tweeter 4.8cm2 ribbon silver alumunum faceplate

NeoCD3.5H B , 95,5 , Fountek ribbon horn tweeter 4.8cm2 ribbon

NeoPro5i B , 100 , Fountek ribbon tweeter 22cm2 ribbon black alumunum faceplate

PT2C-8 , 94 , Dayton Planar Ribbon Tweeter

RB100 , 97 , Celeritas ribbon tweeter 10.6cm2 ribbon 74 x 140cm black alumunum faceplate

RB60 , 94,5 , Celeritas ribbon tweeter 6.3cm2 ribbon 11cm black alumunum faceplate

RB70 , 96 , Celeritas ribbon tweeter 7.4cm2 ribbon 74x120cm black alumunum faceplate

RBT-95 , 98 , Monacor Ribbon tweeters 60Wmax 30Wrms 8Ω

RBT-95SQ , 98 , Monacor Ribbon tweeters 60Wmax 30Wrms 8Ω

RT1.3 , 92 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT-1516SA , 95 , TB speakers high-end ribbon tweeters shielded 80Wmax

RT1C-A , 94 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT1II , 93 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2C-A , 93 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2E-A , 93 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT2H-A , 94 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2II , 93 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT2-PRO , 99 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT8II , 95 , HiVi research Isodynamic Tweeter

TPL150 , 99 , Beyma pleated diaphragm tweeter (utan horn, ändå 99dB...)

TPL150H , 102 , Beyma pleated diaphragm tweeter with horn (observera att hornet ger 3dB jämfört utan)

Snitt: 95,00 dB (1W/1m)

som jämfört med listan för vanliga diskanter som jag refererat till tidigare:

Brand Model , Sens

Audax TM101A39 , 87

Audax TM010A7 , 87

Hiquphon OW1 , 87

Swan TN28 , 88

Vifa P13WH-00-08 , 88

Tang Band 28-537S , 89

Swan Q1R , 89

Audes 10T20-8 , 89

Swan TC28 , 89

Hiquphon OW3 , 89

Vifa D19AD-05-06 , 89

Vifa D20TD-05-06 , 89

Thiel C212-4 , 89,5

Thiel D220-6 , 89,5

Vifa D19SD-05-08 , 89,5

Thiel C223-6 , 89,5

Thiel C212-6 , 89,5

Scan-Speak D2905/970000 , 89,5

Thiel C223-4 , 89,5

Audax TW025L0 , 90

Tang Band 28-847S , 90

Tang Band 20-546 , 90

Tang Band 25-674B , 90

Hiquphon OW2 , 90

Audax TW025A0 , 90

Tang Band 25-605B , 90

Vifa D25AG-35-06 , 90

Thiel D230-6 , 90

Vifa TC26TF05-06 , 90

Audax TW010E1 , 90

Audax TW010F1 , 90

Scan-Speak D2905/950000 , 90

Scan-Speak D2905/930000 , 90

Scan-Speak D2904/980000 , 90

Tang Band 25-381S , 90

Scan-Speak D2010/851300 , 90

Swan TN25 , 90

Scan-Speak D2008/851200 , 90

Vifa TC20TD05-06 , 90

Scan-Speak D2904/600000 , 90

Scan-Speak D2904/6000-01 , 90,5

Acousto Pro STF-04 , 91

Swan SD1.1-AÂ , 91

Tang Band 25-669SD , 91

Tang Band 25-669B , 91

Swan X1RÂ Â , 91

Swan SS1II , 91

Swan X1-A , 91

Vifa D26NC-55-06 , 91

Audes 15T25-8 , 91

Audax TM020G3 , 91

Audax TW010I1 , 91

Dynaudio D-21 AF , 91

Vifa TC26SF05-06 , 91

Audes 10T25-8 , 91

Vifa TC20SD05-06 , 91

Tang Band 25-302S , 91

Audax TM025F7 , 91

Audax TM025F9 , 91

Vifa D25AG-05-06 , 91

Vifa TC26SF05-06 , 91

Vifa PL27TG35-06 , 91

Vifa D27TG-35-06 , 91

Vifa D26TG-35-06 , 91

Scan-Speak D2905/990000 , 91

Vifa XT25TG30-04 , 91,5

Audax AW010E1 , 91,5

Audax TM025F1 , 92

Audax TM020G1 , 92

Vifa D26TG-05-06 , 92

Vifa TC26TG05-06 , 92

Vifa PL27TG05-06 , 92

Audax TM020J3 , 92

Vifa D27TG-05-06 , 92

Swan X1 , 92

Swan K1Â Â , 92

Swan BT1Â Â , 92

Dynaudio D-28 , 93

Audax TW025A2 , 93

Audax TW034X0 , 93

Swan RT2E-A , 93

Swan RT2C-A , 93

Swan RT1II , 93

Swan RT2II , 93

Vifa MG27SG29-04 , 93,5

Vifa DX25TG05-04 , 93,5

Vifa MG27TG29-04 , 93,5

Swan RT2H-A , 94

Audax DT101 , 94

Swan RT1C-A , 94

Audax DTI01 , 94

Swan RT1E-P , 94

Scan-Speak R2904/700000 , 94,5

Swan RT8II , 95

Acousto Pro HT-100 , 95

Vifa MG27TG39-04 , 95

Supravox TW 2-20 , 96

Focal TLR , 96

Vifa H26TG-35-06 , 96

Dynaudio D-54 , 96

Vifa H26TG-05-06 , 96

Swan RT2-Pro , 99

Acousto Pro 1202S , 106

Som ger ett snitt på 91,46 dB (1W/1m).

Du kan inte bara påstå saker utan att kunna visa att det stämmer. Banddiskanter har generellt inte lägre känslighet än vanliga diskanter och man skulle till och med våga sig på att påstå att det motsatta gäller.

Du kommer säkert inte att ”acceptera” dessa data eller komma med andra bortförklaringar. Det var samma visa när du denna tråd

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=986792

påstod att många monitorer delas lika lågt eller lägre än 1,6 kHz, ett påstående som du misslyckades med att styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert var lustig och tyckte att JBLs 2405H inte verkade vara så imponerande eftersom dess mätvärden inte imponerande på honom men så har han inte hört dom heller.

Varför är jag "lustig"?

Om jag tycker att en diskant vars användbara frekvensomfång börjar vid 7 kHz (istället för mer "normala 2-3 kHz) inte är "bra" så får jag väl tycka det. Jag är nog inte ensam att tycka att en diskant ska kunna delas vid 2,5 kHz eller lägre för att vara "användbar". Att jag inte hört den spelar ingen roll. Om jag bestämt mig för att köpa en bil till min familj på 5 personer så är det ingen idé att prova en sportbil med plats för 2...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att de ska vara bra. Kör du på dem själv?

Ja, det gör jag! I början trodde jag inte riktigt på att de kunde vara så mycket bättre än någon annan monitor i samma prisklass men efter bara några lyssningar märkte jag fort att dessa relativt små monitorer spelar så fantasifullt bra. De spelar långt ned i Hz och ger en mycket klar ljudbild, så jag är jättenöjd!

Jag köpte dem färdigmålade men som byggsats och byggde ihop dem själv med hjälp av en kompis. Priset landade på 6700:- och de jobbar så otroligt fint för pengarna.

Mitt bästa köp på länge 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För ni som för ett jävla liv sitter ju hela tiden med korrekt information eller vad ? Kan man inte ge ett enda tips utan att besserwisser trollen ska hoppa ur sina hålor?

du som inte bryr dig om det du läser är korrekt eller inte kan ju alltid välja att blockera bort valfria medlemmar

jag tycker att om man framför specisfika påståenden om ett märke eller modell så ska man kunna belägga detta på nåt sätt

det tycker forumreglerna också

du kan förstås nöja dig med dom åsikter som passar dig bäst om du vill å filtrera bort det som stör

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det gör jag! I början trodde jag inte riktigt på att de kunde vara så mycket bättre än någon annan monitor i samma prisklass men efter bara några lyssningar märkte jag fort att dessa relativt små monitorer spelar så fantasifullt bra. De spelar långt ned i Hz och ger en mycket klar ljudbild, så jag är jättenöjd!

Jag köpte dem färdigmålade men som byggsats och byggde ihop dem själv med hjälp av en kompis. Priset landade på 6700:- och de jobbar så otroligt fint för pengarna.

Mitt bästa köp på länge 😄

Nice. En kompis kompis har dem också, får ta och kila dit och lyssna. Är ju på g att uppgradera till just

Adam A7, på vilket sätt tycker du dessa är bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

NX-6A har ett frekvensomfång på mellan 70Hz och 9kHz +-0dB... 🙂

http://www.fostexinternational.com/docs/do...ners_manual.pdf

?

nej

men 60-10k +/- typ 1-2dB cirkus vad jag kan se sid 6 å 8

synd att dom tappar så efter 10k å dessutom ojämnt för annars är det ganska fina värden

lite olycklig uppgång där vid 1700 också egentligen

att ange 38kHz är för mig sanslöst ointressant 😆

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
?

nej

men 60-10k +/- typ 1-2dB cirkus vad jag kan se sid 6 å 8

synd att dom tappar så efter 10k å dessutom ojämnt för annars är det ganska fina värden

lite olycklig uppgång där vid 1700 också egentligen

att ange 38kHz är för mig sanslöst ointressant 😆

Dom börjar tappa redan vid 70... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. En kompis kompis har dem också, får ta och kila dit och lyssna. Är ju på g att uppgradera till just

Adam A7, på vilket sätt tycker du dessa är bättre?

De spelar rakt och ärligt, spelar lägre än A7:orna också, vilket för vissa är viktigt. Dessa spelar ned till 30Hz med bra tryck! En polare gjorde en mätning, ska kolla om jag kan få tag på den så får du se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket inte nödvändigtvis är detsamma som att dom ger en så korrekt å rak återgivning som möjligt

men funkar dom som arbetsverktyg för dig så gör dom 🙂

Nä, nu när du säger det kanske det var en dålig beskrivning. Om jag säger fantasifullt rakt då? Som jag i mitt svar ovanför finns det mätningar någonstans, ska leta igen dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, nu när du säger det kanske det var en dålig beskrivning. Om jag säger fantasifullt rakt då? Som jag i mitt svar ovanför finns det mätningar någonstans, ska leta igen dem.

Om mätningarna inte är gjorda i ett ekofritt rum (finns inte så många i Sverige...) så säger de inte så mycket (åtminstone inte under ca 200-300 Hz).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ok, så när företag anger mätvärden så bör de också ange hur de uppmätts för att man ska ta dem på allvar?

Låter fair tycker jag.

Men att påstå att JBL är kända för att vara ärliga, att de med stor sannolikhet är den mest anrika och innovativa högtalartillverkare

i världen är väl lite väl vågat utan minsta källa? Friskrivning med hjälp av "stor sannolikhet" fungerar inte...

renah

Inte alls eftersom JBL troligen ligger bakom flest innovationer när det effekttåliga välljudande elementkonstruktioner och deras produkter och rena kopior av dessa sitter i fler prosystem än någon annan tillverkares och används i fler PA system och studios än någon annan tillverkares. http://www.jblpro.com/company/history/jblmilstones8.html

Observera också hur utförligt JBL specar sina element och färdiga högtalare. Av egen praktisk erfarenhet så har jag aldrig blivit besviken på en JBL Pro produkt...Enda nackdelen är att de kostar lite mer men de håller länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
De spelar rakt och ärligt, spelar lägre än A7:orna också, vilket för vissa är viktigt. Dessa spelar ned till 30Hz med bra tryck! En polare gjorde en mätning, ska kolla om jag kan få tag på den så får du se 🙂

Tyvärr bottnar piparna lite för lätt när man drar på lite mer fartig musik de är ju konstruerade för att gå imponerande lågt i frekvens men klarar inte pumpande lågbas lika bra...

Diskanten är inte heller av monitorkaraktär direkt. Sen så är de ju inte så billiga heller över 10 000 om man ska ha en hyfsad stärkare till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Inte ett ord om låg känslighet jämfört med vanliga diskanter...

Jo det skrivs ju i texten att de ofta inte kan matcha hög effektsbasar. Vilket en hel del vanliga diskanter kan eftersom dessa ofta har både högre känslighet högre effekttålighet och jämnare spridning i alla riktningar.....

"Inability to produce high decibel output

As typical ribbon drivers are designed and built to provide high fidelity output, this goal is in contrast with the creation of high decibel sound output. Most ribbons cannot provide the level of output generated, for example, using horn tweeters or bass reflex cabinets with high powered cone drivers"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det skrivs ju i texten att de ofta inte kan matcha hög effektsbasar. Vilket en hel del vanliga diskanter kan eftersom dessa ofta har både högre känslighet högre effekttålighet och jämnare spridning i alla riktningar.....

Upp till bevis...

Dags att få ett svar på hur du kan säga att banddiskanter oftast har lägre känslighet än vanliga diskanter. Jag har gjort en lista över alla banddiskanter på denna sida:

http://www.europe-audio.com/Producten_c.as...ctgroep_A_ID=67

totalt 30st, och detta är resultatet:

Modell , dB (1W/1m)

ER4 , 88 , Eton ribbon tweeter 4 Ohm

FT7RP , 93 , Fostex ribbon tweeter 5cm2 86mm

JP2.0MB , 98 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon black alumunum faceplate

JP3.0MB , 95 , Fountek ribbon tweeter 5cm2 ribbon black alumunum faceplate

MHT12 , 91 , Visaton high-end tweeter-range magnetostat 150 Watt 8 Ohm (1080)

NeoCD1.0M SB , 90 , Fountek ribbon tweeter 3cm2 ribbon black square alumunum faceplate

NeoCD2.0M SB , 97 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon black alumunum faceplate

NeoCD2.0M SS , 97 , Fountek ribbon tweeter 9.6cm2 ribbon silver alumunum faceplate

NeoCD3.0M RB , 93 , Fountek ribbon tweeter 4.8cm2 ribbon black alumunum faceplate

NeoCD3.0M RS , 93 , Fountek ribbon tweeter 4.8cm2 ribbon silver alumunum faceplate

NeoCD3.5H B , 95,5 , Fountek ribbon horn tweeter 4.8cm2 ribbon

NeoPro5i B , 100 , Fountek ribbon tweeter 22cm2 ribbon black alumunum faceplate

PT2C-8 , 94 , Dayton Planar Ribbon Tweeter

RB100 , 97 , Celeritas ribbon tweeter 10.6cm2 ribbon 74 x 140cm black alumunum faceplate

RB60 , 94,5 , Celeritas ribbon tweeter 6.3cm2 ribbon 11cm black alumunum faceplate

RB70 , 96 , Celeritas ribbon tweeter 7.4cm2 ribbon 74x120cm black alumunum faceplate

RBT-95 , 98 , Monacor Ribbon tweeters 60Wmax 30Wrms 8Ω

RBT-95SQ , 98 , Monacor Ribbon tweeters 60Wmax 30Wrms 8Ω

RT1.3 , 92 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT-1516SA , 95 , TB speakers high-end ribbon tweeters shielded 80Wmax

RT1C-A , 94 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT1II , 93 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2C-A , 93 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2E-A , 93 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT2H-A , 94 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT2II , 93 , HiVi research Isodynamic Tweeter

RT2-PRO , 99 , HiVi research Isodynamic tweeter

RT8II , 95 , HiVi research Isodynamic Tweeter

TPL150 , 99 , Beyma pleated diaphragm tweeter (utan horn, ändå 99dB...)

TPL150H , 102 , Beyma pleated diaphragm tweeter with horn (observera att hornet ger 3dB jämfört utan)

Snitt: 95,00 dB (1W/1m)

som jämfört med listan för vanliga diskanter som jag refererat till tidigare:

Brand Model , Sens

Audax TM101A39 , 87

Audax TM010A7 , 87

Hiquphon OW1 , 87

Swan TN28 , 88

Vifa P13WH-00-08 , 88

Tang Band 28-537S , 89

Swan Q1R , 89

Audes 10T20-8 , 89

Swan TC28 , 89

Hiquphon OW3 , 89

Vifa D19AD-05-06 , 89

Vifa D20TD-05-06 , 89

Thiel C212-4 , 89,5

Thiel D220-6 , 89,5

Vifa D19SD-05-08 , 89,5

Thiel C223-6 , 89,5

Thiel C212-6 , 89,5

Scan-Speak D2905/970000 , 89,5

Thiel C223-4 , 89,5

Audax TW025L0 , 90

Tang Band 28-847S , 90

Tang Band 20-546 , 90

Tang Band 25-674B , 90

Hiquphon OW2 , 90

Audax TW025A0 , 90

Tang Band 25-605B , 90

Vifa D25AG-35-06 , 90

Thiel D230-6 , 90

Vifa TC26TF05-06 , 90

Audax TW010E1 , 90

Audax TW010F1 , 90

Scan-Speak D2905/950000 , 90

Scan-Speak D2905/930000 , 90

Scan-Speak D2904/980000 , 90

Tang Band 25-381S , 90

Scan-Speak D2010/851300 , 90

Swan TN25 , 90

Scan-Speak D2008/851200 , 90

Vifa TC20TD05-06 , 90

Scan-Speak D2904/600000 , 90

Scan-Speak D2904/6000-01 , 90,5

Acousto Pro STF-04 , 91

Swan SD1.1-AÂ , 91

Tang Band 25-669SD , 91

Tang Band 25-669B , 91

Swan X1RÂ Â , 91

Swan SS1II , 91

Swan X1-A , 91

Vifa D26NC-55-06 , 91

Audes 15T25-8 , 91

Audax TM020G3 , 91

Audax TW010I1 , 91

Dynaudio D-21 AF , 91

Vifa TC26SF05-06 , 91

Audes 10T25-8 , 91

Vifa TC20SD05-06 , 91

Tang Band 25-302S , 91

Audax TM025F7 , 91

Audax TM025F9 , 91

Vifa D25AG-05-06 , 91

Vifa TC26SF05-06 , 91

Vifa PL27TG35-06 , 91

Vifa D27TG-35-06 , 91

Vifa D26TG-35-06 , 91

Scan-Speak D2905/990000 , 91

Vifa XT25TG30-04 , 91,5

Audax AW010E1 , 91,5

Audax TM025F1 , 92

Audax TM020G1 , 92

Vifa D26TG-05-06 , 92

Vifa TC26TG05-06 , 92

Vifa PL27TG05-06 , 92

Audax TM020J3 , 92

Vifa D27TG-05-06 , 92

Swan X1 , 92

Swan K1Â Â , 92

Swan BT1Â Â , 92

Dynaudio D-28 , 93

Audax TW025A2 , 93

Audax TW034X0 , 93

Swan RT2E-A , 93

Swan RT2C-A , 93

Swan RT1II , 93

Swan RT2II , 93

Vifa MG27SG29-04 , 93,5

Vifa DX25TG05-04 , 93,5

Vifa MG27TG29-04 , 93,5

Swan RT2H-A , 94

Audax DT101 , 94

Swan RT1C-A , 94

Audax DTI01 , 94

Swan RT1E-P , 94

Scan-Speak R2904/700000 , 94,5

Swan RT8II , 95

Acousto Pro HT-100 , 95

Vifa MG27TG39-04 , 95

Supravox TW 2-20 , 96

Focal TLR , 96

Vifa H26TG-35-06 , 96

Dynaudio D-54 , 96

Vifa H26TG-05-06 , 96

Swan RT2-Pro , 99

Acousto Pro 1202S , 106

Som ger ett snitt på 91,46 dB (1W/1m).

Du kan inte bara påstå saker utan att kunna visa att det stämmer. Banddiskanter har generellt inte lägre känslighet än vanliga diskanter och man skulle till och med våga sig på att påstå att det motsatta gäller.

Du kommer säkert inte att ”acceptera” dessa data eller komma med andra bortförklaringar. Det var samma visa när du denna tråd

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=986792

påstod att många monitorer delas lika lågt eller lägre än 1,6 kHz, ett påstående som du misslyckades med att styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

De spelar rakt och ärligt, spelar lägre än A7:orna också, vilket för vissa är viktigt. Dessa spelar ned till 30Hz med bra tryck! En polare gjorde en mätning, ska kolla om jag kan få tag på den så får du se 😏

Jag har arbetat med piparna och deras släkting Guru QM10. Att de skulle spela ned till 30 Hz låter otroligt. Eller rättare sagt, med vilket spann?

Minns att jag, första gången jag arbetade med pip, reagerade på att dom gick så pass djupt. Men då pratar jag om kring 40 Hx, inte 30.

Dessutom är, som Glaskatten antyder, baksidan att de bottnar relativt tidigt. Ska man inte mixa pumpande house, techno eller R'n'B är de dock ett mycket bra alternativ för pengarna. Och gillar man soundet finns det subbar att lägga till. Precis som med de flesta närfältare.

Tyvärr bottnar piparna lite för lätt när man drar på lite mer fartig musik de är ju konstruerade för att gå imponerande lågt i frekvens men klarar inte pumpande lågbas lika bra...

Diskanten är inte heller av monitorkaraktär direkt. Sen så är de ju inte så billiga heller över 10 000 om man ska ha en hyfsad stärkare till.

Inte av monitorkaraktär? Hur menar du?

Nej, de är inte billiga. Men de är definitivt prisvärda. Om det är dessa egenskaper man är ute efter.

Har mixat stråkkvartett i pip. Mycket bekvämt. Kul också att kontran fick nästan full representation i en närfältare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Upp till bevis...

Att det finns många monitorer som delar runt 1,6 kHz är ingen hemlighet direkt kolla många av Dynaudios modeller t.ex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Upp till bevis...

Vad gäller banddiskanters känslighet så ska man vara rätt skeptisk till angiven känslighet från en del av de tillverkare du radat upp, gå in på founteks hemsida t.ex. och kolla deras kurvor så ser du att de ofta mäter närmare toppnivån än medelvärdet, dessutom så är det fortfarande så att de flesta "banddiskanter" du refererar till har hornladdningar vilket höjer känsligheten men påverkar spridningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller banddiskanters känslighet så ska man vara rätt skeptisk till angiven känslighet från en del av de tillverkare du radat upp, gå in på founteks hemsida t.ex. och kolla deras kurvor så ser du att de ofta mäter närmare toppnivån än medelvärdet, dessutom så är det fortfarande så att de flesta "banddiskanter" du refererar till har hornladdningar vilket höjer känsligheten men påverkar spridningen...

Om vi inte kan lita på värdena tillverkarna ger så kan jag använda samma argument mot ditt resonemang...

Även om några (inte många då en liten glipa inte ska ses som ett horn) har hornladdningar så har jag ju redan sagt att detta inte förändrar någonting. Om hornet är en del av konstruktionen (d v s inte kan väljas bort) så är det en egenskap hos elementet och därmed inget som försvarar ditt påstående om att banddiskanter generellt har lägre känslighet.

Även OM vi på skoj skull skulle välja att subtrahera effekten av hornladdningen så skulle detta fortfarande inte dra ned snittet för banddiskanterna i listan jag sammanställde under snittet för vanliga diskanter (se t ex Beyma TPL150 vs TPL150H).

Ditt resonemang faller hur jag än ser på saken men men…du har ju aldrig fel (eller rättare sagt; erkänner aldrig när du har fel...) 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om vi inte kan lita på värdena tillverkarna ger så kan jag använda samma argument mot ditt resonemang...

Även om några (inte många då en liten glipa inte ska ses som ett horn) har hornladdningar så har jag ju redan sagt att detta inte förändrar någonting. Om hornet är en del av konstruktionen (d v s inte kan väljas bort)

Fast hornladdningarna sitter ju mest där bara för att höja känsligheten.....och som sagt vissa tillverkare har lite väl höga glädjesiffror i sina värden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...