Jump to content
Annons

Vilka monitors?


g0ze

Recommended Posts

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Varför då?

"extended frequency response"...(7 kHz - 20 kHz +/-3dB)?

Det enda positiva jag kan se med denna diskant är känsligheten (som är högre än normalt, kanske gäller banddiskanter generellt?).

Det är ingen banddiskant..... som förövrigt ofta har lägre känslighet och effekttålighet än vanliga diskanter.och Gilbert du verkar mest vara intresserad av papperspecar inte av hur saker fungerar i verkligheten. JBL diskanten är mycket mycket bra men jag skulle inte kalla den för den bästa..

Link to comment
Dela på andra sajter

och ett jävla liv är förstås bra mycket mer skrämmande än att potentiellt felaktig info äter sig fast i din hjärna?

berätta, hur skulle ditt ideala forum se ut?

För ni som för ett jävla liv sitter ju hela tiden med korrekt information eller vad ? Kan man inte ge ett enda tips utan att besserwisser trollen ska hoppa ur sina hålor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen banddiskant..... som förövrigt ofta har lägre känslighet och effekttålighet än vanliga diskanter.och Gilbert du verkar mest vara intresserad av papperspecar inte av hur saker fungerar i verkligheten. JBL diskanten är mycket mycket bra men jag skulle inte kalla den för den bästa..

Jasså?

"44mm (1 3/4 in) aluminum ribbon"...

hm...

Kanske kollade för hastigt men innan du skjuter dig själv i foten så kan du ta reda på hur det ligger till…

Jag har kollat på samtliga banddiskanter (som är specade) på denna sida

http://www.europe-audio.com/Producten_c.as...ctgroep_A_ID=67

och de flesta ligger över 93 dB/1w (många vid 95-97dB) som måste anses vara över snittet för vanliga diskanter (ej kompressionselement för horn) som brukar snitta vid ca 90-91 dB/1w.

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A7 är riktigt bra högtalare. Vi har brakat på ORDENTLIGT i vår studio och än har de inte "pajjat".

Tydlig återgivning, och funkar skitbra till elektronisk musik (vilket är vårt "huvudområde") men även hårdrock dunkas högt ur min kollegas A7:or.

Rekomenderas starkt!

Men som sagt, finns väldigt många trådar om just ADAM A7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jasså?

"44mm (1 3/4 in) aluminum ribbon"...

hm...

Kanske kollade för hastigt men innan du skjuter dig själv i foten så kan du ta reda på hur det ligger till…

Jag vet hur det ligger till och den diskanten är ingen banddiskant tycker du att det här sett ut som ett band?

http://www.speakerrepair.com/mm5/merchant....;Category_Code=

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur det ligger till och den diskanten är ingen banddiskant tycker du att det här sett ut som ett band?

http://www.speakerrepair.com/mm5/merchant....;Category_Code=

Jag syftade på:

Kanske kollade för hastigt men innan du skjuter dig själv i foten så kan du ta reda på hur det ligger till…

Jag har kollat på samtliga banddiskanter (som är specade) på denna sida

http://www.europe-audio.com/Producten_c.as...ctgroep_A_ID=67

och de flesta ligger över 93 dB/1w (många vid 95-97dB) som måste anses vara över snittet för vanliga diskanter (ej kompressionselement för horn) som brukar snitta vid ca 90-91 dB/1w.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag syftade på:

Kan du inte bara erkänna att du hade fel igen? Vad gäller banddiskanterna du länkade till så är de flesta av dessa inte äkta banddiskanter och de flesta av dessa har olika varianter av hornladdningar för att få upp känsligheten. De flesta av dessa har dessutom inte så hög effekttålighet och behöver därför delas relativt högt med ett brant filter för att inte brinna upp...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du påstår att banddiskanter oftast har lägre känslighet än vanliga diskanter. Jag säger att detta är ett felaktigt påstående. De flesta av de banddiskanter (vadå ”inte äkta”?) jag länkade till har högre känslighet jämfört vanliga diskanter.

Om du tycker att jag har fel så får du visa varför (eller ska du börja med sedvanlig mobbing igen?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du påstår att banddiskanter oftast har lägre känslighet än vanliga diskanter. Jag säger att detta är ett felaktigt påstående. De flesta av de banddiskanter (vadå ”inte äkta”?) jag länkade till har högre känslighet jämfört vanliga diskanter.

Gilbert du litar för mycket på "fina" specar som inte stämmer i verkligheten och för dom pengarna som de flesta av dessa "banddiskanter" kostar så hittar man lätt vanliga diskanter med högre känslighet och bättre spridning som spelar högre än banden på grund av att de tål mer effekt och dessutom kan delas lägre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert du litar för mycket på "fina" specar som inte stämmer i verkligheten och för dom pengarna som de flesta av dessa "banddiskanter" kostar så hittar man lätt vanliga diskanter med högre känslighet och bättre spridning som spelar högre än banden på grund av att de tål mer effekt och dessutom kan delas lägre...

Men nu får vi väl ändå hålla isär äpplen och päron. Vi måste väl lite på siffrorna vi förses med

om vi över huvud taget ska kunna diskutera detta? Det är svårt att säga att något inte stämmer

överens med verkligheten, när du inte själv vet vad "verkligheten" i det här fallet är. Det kanske rent

av är siffrorna som står på hemsidan? Eller har du i själva verket tillgång till de "verkliga"

siffrorna?

Och har vi verkligen kommit fram till att banddiskanter tål mindre effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Litar du inte på ADAM själva? De specar i bruksanvisningen som sagt 128 dB max spl vid 1 watt mellan 100Hz och 3 kHz. De flesta högtalares frekvenskurva rullar ju oftast av både i lågbasen och i övre mellan/diskantregistret vid extrema ljudnivåer finns dock andra monitorer i denna pris och storleksklass som spelar betydligt högre men de använder sig då av horn och/eller av effekttåligare och känsligare element.128 dB i ett normalstort rum räcker dock och blir över för de flesta...

Jo, absolut. Men det var en mycket intressant tanke du och GIlbert tog upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert du litar för mycket på "fina" specar som inte stämmer i verkligheten och för dom pengarna som de flesta av dessa "banddiskanter" kostar så hittar man lätt vanliga diskanter med högre känslighet och bättre spridning som spelar högre än banden på grund av att de tål mer effekt och dessutom kan delas lägre...

Det är klart att det går att hitta vanliga diskanter med lika eller högre känslighet, men du påstår att banddiskanter generellt har lägre känslighet än vanliga diskanter. Det är detta jag reagerar på (förutom din otrevliga ton...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men nu får vi väl ändå hålla isär äpplen och päron. Vi måste väl lite på siffrorna vi förses med

om vi över huvud taget ska kunna diskutera detta?

Finns väldigt många sätt att ange värden på högtalare, problemet med Gilbert och andra naiva speccare är att han/de verkar lita blint på generella mätvärden som tillverkarna slänger ur sig. Medan en mer insatt person gärna vill ha lite mer kött på benen ie alltså hur värdena mätts upp...

Många tillverkare vill ståta med så fina spec som möjligt för det säljer prylarna även om prylarna inte lever upp till dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
... och om man går igenom alla "banddiskanter" på sidan jag länkade till innan så har nästan all ett högra värde än detta.

Beroende på att de flesta av dessa har en hornladdning vilket ger en högre känslighet men ofta sämre spridning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väldigt många sätt att ange värden på högtalare, problemet med Gilbert och andra naiva speccare är att han/de verkar lita blint på generella mätvärden som tillverkarna slänger ur sig. Medan en mer insatt person gärna vill ha lite mer kött på benen ie alltså hur värdena mätts upp...

Många tillverkare vill ståta med så fina spec som möjligt för det säljer prylarna även om prylarna inte lever upp till dom...

Nu får du ge upp...

Om man inte kan lita på värdena hos banddiskanter så kan man heller inte lita på värdena för andra element. Du har målat in dig i ett hörn.

…och kan du aldrig vara trevlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på att de flesta av dessa har en hornladdning vilket ger en högre känslighet men ofta sämre spridning...

Vad spelar det för roll om det nu är så att de flesta banddiskanter har en hornladdning som ökar känsligheten? Om man inte kan använda elementet utan horn (d v s att det inte går att ta av) så spelar det liksom ingen roll, elementet har den känslighet det har, punkt. Ingen idé att ange ett värde som man ändå aldrig kommer att kunna använda.

Dessutom så har de flesta banddiskanter på sidan vi talar om ingen eller väldigt liten ”hornladdning”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väldigt många sätt att ange värden på högtalare, problemet med Gilbert och andra naiva speccare är att han/de verkar lita blint på generella mätvärden som tillverkarna slänger ur sig. Medan en mer insatt person gärna vill ha lite mer kött på benen ie alltså hur värdena mätts upp...

Många tillverkare vill ståta med så fina spec som möjligt för det säljer prylarna även om prylarna inte lever upp till dom...

Ja, det klart att det kan vara putsade siffror ibland. Men det är likväl vad vi måste utgå ifrån.

Alternativet är att alla skaffar tillgång till samtliga monitorer vi diskuterar, mäter upp samtliga

intressanta värden, redovisar EXAKT hur det gått till, och sdan lägger upp det här. Bra idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Struntprat vad det handllar om är att man bör vara skeptiskt mot vissa tillverkares mätvärden. Känslighet ska ju ärligt anges som ett medelvärde över en viss frekvenskurva, men vissa tillverkare verkar alltför ofta ange toppvärde...

Här har du en variant av just en sådan diskant som ADAM använder http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2435 observera känsligheten..

Antingen är vi skeptiska mot samtliga tillverkare, (och då kan vi lika gärna sluta diskutera

utrustning över huvud taget), eller också accepterar vi vad som står på samtliga tillverkares hemsidor,

och har det som utgångspunkt i våra diskussioner. Eller ska vi godtyckligt välja vilka vi litar

på och inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

"Problems with Ribbon Drivers

As with all types of acoustic transducers, ribbon drivers are not without their complications. The most common of these are listed below.

Susceptibility to physical damage

Due to the requirement for the ribbon material to be light and flexible, ribbons can be sensitive to shock or wind. This is especially true of treble ribbons, where the ribbon material is the lightest and thinnest of all ribbon drivers. This may be prevented to some degree through the use of special grill materials, but especially in dipole ribbons damage through wind is difficult to prevent.

Inability to produce high decibel output

As typical ribbon drivers are designed and built to provide high fidelity output, this goal is in contrast with the creation of high decibel sound output. Most ribbons cannot provide the level of output generated, for example, using horn tweeters or bass reflex cabinets with high powered cone drivers

Low impedance

Shorter ribbons typically have an overall impedance which may be as low as a fraction of an ohm. Lower frequency ribbon drivers also exhibit this characteristic, as the ribbon material typically becomes wider and thicker resulting in lower impedance.

Many ribbon manufacturers resort to an impedance-matching transformer to solve this problem, but this is only a partial solution as the transformer itself causes further problems including resonance and bandwidth restriction."

Clive Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast problemet är ju att sådana som Gilbert saknat/r så mycket grundläggande kunskap om högtalares mätvärden både i praktiken och teorin att han trott att högtalares peak ljudtryck mätts över högtalarnas hela frekvensomfång..Fast nu kanske han åtminstone har lärt sig hur det ligger till...

Det var faktiskt inte Gilberts förmåga att tolka skriftlig information jag syftade på, tro det eller ej,

utan mera inställningen till tillverkares siffror som att de bör antas vara falska. Och det kan vi rimligtvis inte

ha som utgångspunkt. Det måste du väl ändå hålla med om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var faktiskt inte Gilberts förmåga att tolka skriftlig information jag syftade på, tro det eller ej,

utan mera inställningen till tillverkares siffror som att de bör antas vara falska. Och det kan vi rimligtvis inte

ha som utgångspunkt. Det måste du väl ändå hålla med om?

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det var faktiskt inte Gilberts förmåga att tolka skriftlig information jag syftade på, tro det eller ej,

utan mera inställningen till tillverkares siffror som att de bör antas vara falska. Och det kan vi rimligtvis inte

ha som utgångspunkt. Det måste du väl ändå hålla med om?

Som sagt man måste vara skeptisk till de flesta publicerade mätvärdena men speciellt till de som publiceras utan referens till hur de mätts. Gilbert var lustig och tyckte att JBLs 2405H inte verkade vara så imponerande eftersom dess mätvärden inte imponerande på honom men så har han inte hört dom heller..JBL är kända för att vara väldig ärliga med sina angivna värden. Något de kan kosta på sig eftersom de med (stor sannolikhet) är den mest anrika och innovativa professionella högtalartillverkaren genom tiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

"Re: ADAM A7s?

I have a pair myself and I think I'm about to get rid of them. The bass response is not at all tight partially because of a horrible vent design and cheap parts used on the inside. I don't know what all this hype is about...the tweeters are ribbon tweeters and they are so small and poorly made that there is no way they can properly handle loud music and I'm afraid they are going to break. Yes the upper and middle ranges sound great but walk to the side of the speakers and you lose all the treble. Well you can say that you need to have them at proper mixing distances but $1000 speakers simply shouldn't do that. Well anyways I think I'm trading them in for some Paradigm Mini MKIII speakers because after comparing the two, they make up for where the Adam's are lacking and you can give them a lot more juice..."

Från Prosoundweb

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...