Jump to content
Annons

Vilka monitors?


g0ze

Recommended Posts

Jag ska nu köpa ett par monitorer till min hemma-studio. Hade tänkt Adam A7, hört att dom ska vara bra.

Finns det några i ungefär samma prisklass som är bättre? Är det nåt annat man ska tänka på? Det är mest metal som ska spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Du har hur många trådar som helst om monitorer så föreslår att du plöjer igenom dem. Adam A7 finns det massor av trådar om också. Vilken musikstil man spelar har ingen betydelse av valet monitorer. Det är bara en smaksak vad man gillar bäst.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du har hur många trådar som helst om monitorer så föreslår att du plöjer igenom dem. Adam A7 finns det massor av trådar om också. Vilken musikstil man spelar har ingen betydelse av valet monitorer

Klart det spelar roll hårdare/tyngre musik ställer ju större krav på monitorerna än vad snäll/mjäkig musik gör. Jag skulle nog avråda från A7 av skäl som att diskanterna relativt lätt går sönder i dom och att de har för lite bas jämfört med många andra monitorer i samma prisklass.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det spelar roll hårdare/tyngre musik ställer ju större krav på monitorerna än vad snäll/mjäkig musik gör. Jag skulle nog avråda från A7 av skäl som att diskanterna relativt lätt går sönder i dom och att de har för lite bas jämfört med många andra monitorer i samma prisklass.

och som vanligt ber vi att du styrker dina påståenden med lite källor samt att du ger exempel på "många andra" monitorer du menar

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det spelar roll hårdare/tyngre musik ställer ju större krav på monitorerna än vad snäll/mjäkig musik gör. Jag skulle nog avråda från A7 av skäl som att diskanterna relativt lätt går sönder i dom och att de har för lite bas jämfört med många andra monitorer i samma prisklass.

Jag trodde banddiskanterna i Adam A7 höll alldeles utmärkt? Eller håller banddiskanter generellt sämre

än vanliga små cones? Please katten, utveckla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nu köpa ett par monitorer till min hemma-studio. Hade tänkt Adam A7, hört att dom ska vara bra.

Finns det några i ungefär samma prisklass som är bättre? Är det nåt annat man ska tänka på? Det är mest metal som ska spelas in.

Jag är precis på g att köpa ett par A7, har lyssnat och lyssnat på en hel massa andra monitorer och

kommit fram till att deras frekvensåtergivning låg bra i mina öron och att de var riktigt sköna i

diskanten. Jag skriver och spelar in och mixar mycket elektriskt intrumentalmusik, och de återger den

riktigt fint.

Dock är det i princip omöjligt för mig att säga att du kommer att gilla den om du inte själv har lyssnat på den.

Jag jämförde som sagt med ett helt gäng andra monitorer, KRK vxt8, Yamaha HS80, Genelec 8030, Mackie MR8 etc., och

det är enda sättet. Ut och lyssna! 😛 Men absolut, jag kan verkligen rekommendera dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Katten har delvis rätt faktiskt.

Jobbar man med rock så behöver inte monitorerna gå lika djupt som om man jobbar med soul/funk - RnB. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten har delvis rätt faktiskt.

Jobbar man med rock så behöver inte monitorerna gå lika djupt som om man jobbar med soul/funk - RnB. 😛

Fast då skulle jag vilja säga att det ställer andra krav på monitorerna, inte större krav. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då skulle jag vilja säga att det ställer andra krav på monitorerna, inte större krav. Eller?

Om du vill ha en högtalare som tar hand om de lägre frekvenserna så behöver du (flesta fall) ett större membran, vilket resulterar i större högtalare. Men självklart kan man köpa sub med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en högtalare som tar hand om de lägre frekvenserna så behöver du (flesta fall) ett större membran, vilket resulterar i större högtalare. Men självklart kan man köpa sub med.

Ja absolut. Men i kattens första uttalande,

"Klart det spelar roll hårdare/tyngre musik ställer ju större krav på monitorerna än vad snäll/mjäkig musik gör."

Tolkar jag iaf ut ordet större som bättre. Det var det jag inte riktigt höll med om. Tror inte att det var själva

membranstorleken som åsyftades. Då hade det väl stått "ställer krav på större monitorer"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fast då skulle jag vilja säga att det ställer andra krav på monitorerna, inte större krav. Eller?

Nu behöver man ju inte märka ord bara för att klämma åt nån som uttryckt sig på ett visst sätt. 😛

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu behöver man ju inte märka ord bara för att klämma åt nån som uttryckt sig på ett visst sätt.

Det är verkligen inte mitt syfte heller. Men hur man skriver i det fallet betyder ju faktiskt två helt olika saker 😛

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Katten har delvis rätt faktiskt.

Jobbar man med rock så behöver inte monitorerna gå lika djupt som om man jobbar med soul/funk - RnB. 😛

Jag har länge undrat varför R'n'B människorna envisas med att mixa i NS10-monitorer, men nu vet jag: De behövde det låga registret! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har länge undrat varför R'n'B människorna envisas med att mixa i NS10-monitorer, men nu vet jag: De behövde det låga registret! 😛

När man referenslyssnar i NS10 så är det inte de låga frekvenserna man jobbar med.

Varje verktyg har sitt eget syfte. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten har delvis rätt faktiskt.

Jobbar man med rock så behöver inte monitorerna gå lika djupt som om man jobbar med soul/funk - RnB. 😱

konstig tolkning du gör av det han säger

de har för lite bas

dessutom får du gärna utveckla din tes om varför lågbummel inte stör i rock

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag trodde banddiskanterna i Adam A7 höll alldeles utmärkt? Eller håller banddiskanter generellt sämre

än vanliga små cones? Please katten, utveckla!

Nu är det ju inte riktigt vanliga banddiskanter som sitter i A7 men ja de håller generellt sämre och kan lättare bli skadade än vanliga diskanter som har mycket kraftigare membranuppbyggnad, men kör man inte så hårt med A7:orna så håller de säkert väldigt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte riktigt vanliga banddiskanter som sitter i A7 men ja de håller generellt sämre och kan lättare bli skadade än vanliga diskanter som har mycket kraftigare membranuppbyggnad, men kör man inte så hårt med A7:orna så håller de säkert väldigt länge.

källa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
källa?

Det är ju allmänt känt för de flesta....Har själv kört sönder diskanter i Heilhögtalare som är föregångare till ADAM

"Ribbon loudspeakers are often very fragile—some can be torn by a strong gust of air"

http://wapedia.mobi/en/Loudspeaker?t=8.

"My past expirence with ribbon tweeters had taught me that while ribbons sound great, they have a rather fragile build, and are prone to break down after being used for a few years. "

http://home.comcast.net/~b-thomas/audio/veritas/veritas.html

Nu är ju Adams diskanter lite tåligare än vanliga banddiskanter men de lider ändå av en del av de gamla bristerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju Adams diskanter lite tåligare än vanliga banddiskanter men de lider ändå av en del av de gamla bristerna.
Jag skulle nog avråda från A7 av skäl som att diskanterna relativt lätt går sönder i dom
men kör man inte så hårt med A7:orna så håller de säkert väldigt länge

dom är tåligare men går relativt lätt sönder men inte om man kör så hårt?

sen som du själv säger så kör dom ju sin egen konstruktion (Accelerating Ribbon Technology) som skiljer sig en del från vanliga banddiskanter

finns det nåt som styrker att adams a7 monitorer går sönder mer än andra?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
finns det nåt som styrker att adams a7 monitorer går sönder mer än andra?

Claes:"Det förekommer att folk som kör för högt under för lång tid, lyckas smälta bandet i diskanten på A7:orna "

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1039267

I den tråden har tydligen ADAM ägaren tydligen lyckats wrecka basen några gånger på sina ADAM monitorer vilket inte är så förtroendegivande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte riktigt vanliga banddiskanter som sitter i A7 men ja de håller generellt sämre och kan lättare bli skadade än vanliga diskanter som har mycket kraftigare membranuppbyggnad, men kör man inte så hårt med A7:orna så håller de säkert väldigt länge.

Där håller jag nog med dig. Det är sant att de i vissa fall pallar mindre mängd slitage. Frågan är om det egentligen

märks under vanligt "snällt" studiobruk? Någon som vet om monitorer med banddiskant har generellt kortare livstid

än burkar i samma prisklass med med dome tweeter, om de används under kontrollerade former och ej på

blåsa-bort-testiklarna-och-krulla-tapeterna-volym? (Annat än när man MÅSTE dra på så högt. Det måste man

faktiskt ibland...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:"Det förekommer att folk som kör för högt under för lång tid, lyckas smälta bandet i diskanten på A7:orna "

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1039267

I den tråden har tydligen ADAM ägaren tydligen lyckats wrecka basen några gånger på sina ADAM monitorer vilket inte är så förtroendegivande...

kör du för högt för lång tid kan du wrecka allt

Link to comment
Dela på andra sajter

du håller alltså med glaskatten om att man inte bör köpa adam a7 för att "diskanterna relativt lätt går sönder"?

Där vill iaf jag lägga in mitt veto. Det borde rimligtvis inte vara så, även om (OBS! OM!)

de rent komparativt har kortare livslängd än motsvarande dome tweeters under likartad användning.

Håller på och läser i ämnet just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/pro.../technical-data

Rätta mig om jag har fel, med dessa kan enl. spec. spela 133dB (peak) och använder banddiskanter (och även för mellanregistret; 800 Hz uppåt).

Alldeles riktigt. Men sen kostar de väl runt 150000:- också? Frågan är väl hur det ser ut

för monitorer i samma prisklass som Adam A7, med den banddiskant man får för de pengarna?

Verkar inte hitta något specfikt svar på det annat än generella uttalanden typ "banddiskanter

anses vara mindra hållbara vid högt tryck än vanliga koner". Det säger mig liksom ingenting.

Ser man till själva konstruktionsprinciperna tycker jag också det verkar vara lite svårt

att avgöra. Ett filter borde väl rimligtvis klippa innan banddiskanten stämplar in (i idealfallet)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
du håller alltså med glaskatten om att man inte bör köpa adam a7 för att "diskanterna relativt lätt går sönder"?

Det har stått mycket om det på Gearslutz så jag tror inte katten hittar på i det här fallet.

Dessutom ger inte banddiskanter en korrekt ljudbild men det är ju en annan femma. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har stått mycket om det på Gearslutz så jag tror inte katten hittar på i det här fallet.

Dessutom ger inte banddiskanter en korrekt ljudbild men det är ju en annan femma. 😱

då måste ju adam fått en mängd i retur då

jag vet att det vart nåt tjafs om volymkalibrering men inte speciellt att diskanterna gett sig

gjorde precis en sökning å lite blandad tillverkningskvalle kan man spåra - samt en del sbs 😆

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...7-problems.html

peka gärna om du orkar 😆

det där med korrekt ljudbild får du gärna utveckla

jag kan hålla med i spekulationen om att just a7 kanske har ett övertydligt hög-mellan - diskantområde som en del finner "mer naturligt/rättvist" andra överdrivet

har inte sett nån bra mätning på a7 än men det skulle va väldigt intressant (jag tror personligen dom är lite hypade 😆 )

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan hålla med i spekulationen om att just a7 kanske har ett övertydligt hög-mellan - diskantområde som en del finner "mer naturligt/rättvist" andra överdrivet

har inte sett nån bra mätning på a7 än men det skulle va väldigt intressant (jag tror personligen dom är lite hypade 😱 )

Håller med om att A7 låter lite "onaturligt pigga" och om det beror på den relativt höga harmoniska distorsionen eller om de bara är "brighta" är svårt att säga. Skulle vara kul om någon kunde gräva fram lite mätningar på A7.

EDIT: Kom just ihåg denna tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65820

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...