Jump to content
Annons

Panorera samma sångspar


johangustav

Recommended Posts

Har läst lite här på forumet och fått en uppfattning att genom att kopiera samma sångspår flera gånger och sedan panorera dessa jämnt till höger och vänster är en del av processen för att få ett "nära" ljud på sången i mixen. Stämmer detta? Vad exakt är det som förändras och blir bättre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spår som inte är panorerat?

Vad jag minns när jag testade detta för några månader sen så hörde jag ingen egentlig skillnad. Dock spelade jag in med en dålig mick, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

stereo är, precis som du säger, två mickar. Det vanligaste är väl överhänget på trumset som man brukar spela in i stereo. Höger på stereo går till höger högtalare och vänster till vänster. Dom är helt enkelt redan utpannorerade. Fördelen är väl att det uppfattas som "större".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst lite här på forumet och fått en uppfattning att genom att kopiera samma sångspår flera gånger och sedan panorera dessa jämnt till höger och vänster är en del av processen för att få ett "nära" ljud på sången i mixen. Stämmer detta? Vad exakt är det som förändras och blir bättre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spår som inte är panorerat?

Vad jag minns när jag testade detta för några månader sen så hörde jag ingen egentlig skillnad. Dock spelade jag in med en dålig mick, men ändå.

Det blir absolut ingen skillnad alls. De två kanalerna måste skilja sig åt på nåt sätt för att det ska upplevas som stereo. Det vanligaste är att man tidsförskjuter det ena några millisekunder, pitchar det ett par cent, eller helt enkelt att man bara sjunger in det flera gånger.

Men att ta samma spår och dubbla det och inget mer är helt meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laborerade lite med det där när jag å Elin spelade in senast och (kanske eller kanske inte) inbillar mig att ljudet blev bättre eller bredare rättare sagt genom att kopiera leadsångspåret 2 ggr. EQade och komprimerade annorlunda samt olika längd på reverbet. Det kanske även beror en del på läckage mellan sång och gitarrmick. Låtarna finns att lyssna på i närheten. Många här verkar gilla sångljudet iaf. Tajta dubbar kan ju också vara bra om ändamålet/tiden/orken kräver det.

Var inte rädd för att testa! Dina höron får avgöra/hörgöra skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan kopiera samma spår och sen t ex komprimera det ena jättehårt (eller dista) och sen mixa in svagare än det andra spåret. Det kallas ofta parallellkomprimering, och gjordes förr med att man skickade samma spår till 2 kanaler i mixern. Med moderna system är det ungefär lika lätt att bara kopiera spåret. Motown körde ofta det tricket. Detta funkar även fint på trummor!

Men om du vill få "större"/"bredare" så är det vanligaste att man spelar in fler dubbar, så det blir mer kör av det.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst lite här på forumet och fått en uppfattning att genom att kopiera samma sångspår flera gånger och sedan panorera dessa jämnt till höger och vänster är en del av processen för att få ett "nära" ljud på sången i mixen. Stämmer detta? Vad exakt är det som förändras och blir bättre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spår som inte är panorerat?

Det enda som sker är att volymen höjs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som sker är att volymen höjs.

Jo det var så jag också tänkte första gången jag läste om att bredda ljudet. Men hur ska man lägga effekterna på bästa sätt, ett spår ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinställning än det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta? Hur många spår ska man panorera för att få fram det mytomspunna "nära" ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var så jag också tänkte första gången jag läste om att bredda ljudet. Men hur ska man lägga effekterna på bästa sätt, ett spår ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinställning än det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta? Hur många spår ska man panorera för att få fram det mytomspunna "nära" ljudet?

Jag tycker det där låter som en nödlösning - nåt man tar till när man efter inspelningen kommer på att man vill ha bredare ljud på en monoinspelning där det bara finns en tagning. Om du ser till att spela/sjunga in några extra tagningar (se till att de blir tajta mot varandra!) så kan du köra samma inställningar på båda kanaler. Hade jag varit du hade jag nog börjat i den änden istället 😆

Nära ljud handlar nog mer om akustiken i inspelningsrummet än hur många spår du använder...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det där låter som en nödlösning - nåt man tar till när man efter inspelningen kommer på att man vill ha bredare ljud på en monoinspelning där det bara finns en tagning. Om du ser till att spela/sjunga in några extra tagningar (se till att de blir tajta mot varandra!) så kan du köra samma inställningar på båda kanaler. Hade jag varit du hade jag nog börjat i den änden istället 😄

Nära ljud handlar nog mer om akustiken i inspelningsrummet än hur många spår du använder...

Precis , bättre att fixa vid inspelningen istället för att försöka efterbehandla något som inte var bra från första början.

Men ett nära sångljud har lika mycket med arrangemanget runtomkring i låten som sången i sig.

Men hur ska man lägga effekterna på bästa sätt, ett spår ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinställning än det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta?

Eq , kompressor på kanalerna. reverb och delay på bussarna , kanske en buss med en dist på osv osv osv

Finns massor av tekniker och tricks och vissa funkar i vissa låtar , vissa funkar inte.

Det svåraste för att få ett nära ljud är nog kompressor inställningen och den lär man sig med erfarenhet.

Och man får inte glömma , din lyssning och akustiken i rummet spelar en stor roll i vilka beslut du tar i mixningen så är inte

dom bra blir det svårare att få nivåerna och reverb och liknande rätt i mixen.

Hur många spår ska man panorera för att få fram det mytomspunna "nära" ljudet?

Beror på låten.

En rivig rock eller pop låt kanske tre i verserna och massor mer i refrängen.

En akustisk låt , då kanske ett spår räcker och man skapar bredden med instrumenten istället.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nått annat man kan göra för att få ett "närmare" ljud är att helt enkelt stå nära mikrofonen så att man hör andetag m.m. sen att lägga på en svag reverb. Vet inte om det är närmare på det viset som du menar.. har aldrig provat att göra det själv, men har hållt på och redigerat en låt i skolan som var inspelad på det viset.. det lät ungefär som att sångerskan sjöng en direkt i örat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått annat man kan göra för att få ett "närmare" ljud är att helt enkelt stå nära mikrofonen så att man hör andetag m.m. sen att lägga på en svag reverb. Vet inte om det är närmare på det viset som du menar.. har aldrig provat att göra det själv, men har hållt på och redigerat en låt i skolan som var inspelad på det viset.. det lät ungefär som att sångerskan sjöng en direkt i örat 😏

reverbet skapar snarare avstånd

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb = Rumsklang

ett litet reverb ger ett litet rum och då blir känslan intimare, jag skulle iaf göra så som jag beskrev tidigare om jag vill få sången att låta nära 😄

😄

tack för att du agerar ordbok - jag hade verkligen ingen aning 😑

förklara nu för mig hur en helt torr röst utan rumsklang blir "intimare" å "närmare" när man slänger på ett rum - oavsett hur litet rum

lägger du på ett rum på en helt torr röst förflyttar du rösten från att ligga precis i ditt öra till att befinna sig i ett läge där också rummet hörs - en illusion av ett större avstånd än om läpparna nuddar dina örsnibbar

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

tack för att du agerar ordbok - jag hade verkligen ingen aning 😛

förklara nu för mig hur en helt torr röst utan rumsklang blir "intimare" å "närmare" när man slänger på ett rum - oavsett hur litet rum

lägger du på ett rum på en helt torr röst förflyttar du rösten från att ligga precis i ditt öra till att befinna sig i ett läge där också rummet hörs - en illusion av ett större avstånd än om läpparna nuddar dina örsnibbar

oj.. jag formulerade mig fel i första inlägget jag gjorde... menade inte att man ska lägga på reverbet för att få det att låta närmare utan helt enkelt för att jag tycker att det låter bättre med reverb.

Förstår du hur jag menar nu? jag tycker att det låter för torrt att ha helt utan reverb så för att få bort torrheten så tycker jag att man ska lägga på ett svagt reverb.

Redigerat av JohanElfstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...