Jump to content
Annons

Celemony Melodyne DNA


Claes Holmerup

Recommended Posts

Nu kan registrerade användare hämta betareleasen av DNA, i Celemony's user login.

Har man iLok så kan man få betan aktiverad för iLok.

Några videofilmer om DNA, hittar du HÄR.

EDIT: Ändrade länk till filmerna, eftersom det inte funkade att länka till dem separat...

---------------------------------------------------

EDIT IGEN (091019): Nu är andra omgången Beta-tester igång - och nu med plugin-versionen av Melodyne editor. 😉

http://www.celemony.com/cms/

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hört några nyheter om Hellström-o-dine, Claes? 😉

Har några produktioner som blev lite väl cleana som jag skulle vilja rädda med lite hederlig falsksång..

😮

Det är klart, att om man har den läggningen, så skulle man kanske efterlysa någon sorts random-förändring av pitchen, inom värden som man ställer in själv. I mest extrema läget blir det en Hellströmisering av den rena sången... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat betan en del och måste säga att det är klart imponerande.

Att ändra ackord och hitta på hyss med ett enkelt gitarrkomp, är rena barnleken, men när jag laddade in en gammal låt där det var lite risigt med intonationen av sången här och där, så kunde jag åtminstone delvis få det rent och snyggt. Detta med en hel färdig mix alltså. Det är inte så det är tänkt att fungera, men det ger j-t mycket möjligheter att rota runt med allt, så jag tycker att det verkligen är ett jättekliv framåt. Antagligen kan det bli ännu mer förbättrat tills den slutliga releasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat betan en del och måste säga att det är klart imponerande.

Att ändra ackord och hitta på hyss med ett enkelt gitarrkomp, är rena barnleken, men när jag laddade in en gammal låt där det var lite risigt med intonationen av sången här och där, så kunde jag åtminstone delvis få det rent och snyggt. Detta med en hel färdig mix alltså. Det är inte så det är tänkt att fungera, men det ger j-t mycket möjligheter att rota runt med allt, så jag tycker att det verkligen är ett jättekliv framåt. Antagligen kan det bli ännu mer förbättrat tills den slutliga releasen.

Nästan helt overkligt att tekniken nåt sådana här steg

man kan ju verkligen förstöra en sologitarrist självförtroende

i studion med denna plugg , men de är gott åt dom 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Melodyne Editor lite snabbt i fredags. Men jag har nog inte riktigt förstått medgivandet man gör för att ladda hem betan. Blir lite förvånad att det diskuteras öppet på Celemonys eget forum.

Vad innebär egentligen:

4. BETA-TESTER agrees to maintain complete confidentiality regarding any entrusted information concerning CELEMONY, its products and development plans, especially regarding the Software and the beta test evaluation itself. The obligation to confidentiality shall apply during and also after the end of the evalution process. The obligation shall cease to apply for that information which as proven

a. was already general knowledge before the date of receipt or

b. becomes general knowledge without the fault of BETA-TESTER or

c. was already in the possession of BETA-TESTER at the time of transmission or

d. has been made accessible to BETA-TESTER through a third party entitled to do so without obligation for secrecy, or

e. could be forwarded to third parties with the prior written consent of CELEMONY.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Melodyne Editor lite snabbt i fredags. Men jag har nog inte riktigt förstått medgivandet man gör för att ladda hem betan. Blir lite förvånad att det diskuteras öppet på Celemonys eget forum.

Ja - det är onekligen lite märkligt att det inte är ett slutat forum som det diskuteras i - för det där avtalet tillåter ju inte att man berättar offentligt, men hur offentligt är det inte på deras forum...? Rena dumheterna med avtalet egentligen, med tanke på det.

Jag kan förstå att man var tvungen att hålla tyst innan den officiella betareleasen kom - men jag fick bara hämta betan ett par dagar innan den fanns officiellt, så det var inte någon tid att snacka om, som det var lite mer hemligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är onekligen lite märkligt att det inte är ett slutat forum som det diskuteras i - för det där avtalet tillåter ju inte att man berättar offentligt, men hur offentligt är det inte på deras forum...? Rena dumheterna med avtalet egentligen, med tanke på det.

Så med lite sans och bonnvett kan vi sluta oss till att allt som diskuteras på Celemonys eget publika forum kan också diskuteras elsewhere.

The obligation shall cease to apply for that information which as proven

b. becomes general knowledge without the fault of BETA-TESTER

För i så fall lyfter jag bladet från munnen och säger att tekniken verkligen fungerar, men inte på allt material jag testat. Och bara för att det går att lyfta enstaka toner på ett gitarrplock innebär det inte att det låter naturligt. Melodyne Editor spelar inte gitarr, den justerar bara tonhöjden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellströmiseringsfunktionen finns redan. 😉 Det finns tydligen en funktion för "random deviation", som kan läggas till både för pitch och timing... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bara för att det går att lyfta enstaka toner på ett gitarrplock innebär det inte att det låter naturligt.

Ändrade du bara pitch? Eller petade du med övertoner/formanter också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrade du bara pitch? Eller petade du med övertoner/formanter också?

Duttade med både pitch och formant. Det fungerar över förväntan och går säkert att få till riktigt bra om man lägger lite tid på det.

Det jag egentligen menade med min kommentar ovan är att det finns en hel del spel som egetligen är omöjliga på gitarr som Melodyne Editor gör möjliga. Är man van vid att höra spelad gitarr kan Melodynes tonjusteringar låta ganska overkliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har en del problem med DNA. Det blir hörbara knasigheter när jag ändrar skalan och det verkar bero på att DNA hittar för många toner.

piano rent

piano dorian

piano blues

Coolt, det blir som att köra autotune fast på ackord gjorda på ett piano... 😆 fasen vad ball detta blir i praktiken... man kan ju att göra en massa crazy grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en del problem med DNA. Det blir hörbara knasigheter när jag ändrar skalan och det verkar bero på att DNA hittar för många toner.

piano rent

piano dorian

piano blues

Kan inte lyssna nu, men om det hittar för många toner, så kan du ju testa att justera det i läget där du ser alla övertoner som det kanske har tolkat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte lyssna nu, men om det hittar för många toner, så kan du ju testa att justera det i läget där du ser alla övertoner som det kanske har tolkat fel.

Mhm? Något jag missat. Var hittar jag detta läge?

Jag vet att programmet hittat för många toner för jag räknar blobbarna och antalet överstiger antalet spelade toner med sådär 50%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag svar angående varför det låter så skumt. Övertonerna är ett problem men den största boven verkar vara en annan:

sometimes there is a portamento effect between two notes. This comes from note transitions (see page 93 of the manual). While this would probably be wanted between two legato notes on a cello this is a rather unnatural thing on the piano. The manual will explain how to easily remove unwanted pitch transitions.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

...och i dag börjar Beta-testningen av pluginversionen av Melodyne Editor.

Ska bli spännande att hugga in på och kolla hur det funkar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i dag börjar Beta-testningen av pluginversionen av Melodyne Editor.

Ska bli spännande att hugga in på och kolla hur det funkar. 🙂

Jag hann ju inte ens testa den första! 🙂 jaja, ska försöka hinna testa plug in versionen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vem som helst testa betan eller måste man ha köpt en tidigare version?

Man måste ha köpt den tidigare, så att man har en fungerande installation på datorn redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...