Jump to content
Annons

STIM, för vems intressen och behov?


HoboRec

Recommended Posts

Vem är det egentligen som har nytta av STIM och NCB? Är det bara de som tjänar massa pengar på att skriva låtar och inte är artister själva? Förlag och låtskrivare åt produktartister är väl också vinnare på licenser visserligen. Men finns det någon mening för mindre och medelstora band som spelar sina egna låtar att vara med? Om nu STIM ska vara en intresseorganisation för tonsättare så borde väl turnerande undergroundband och vara en del av den gruppen?

Av olika anledningar så är vissa medlemmar i mitt band anslutna till STIM. När vi släppte vår senaste skiva sa vi till bolaget att han hade full rätt att ge ut våra låtar men att vi behåller rättigheterna. Inga av låtarna var verkanmälda. Vi får vår ersättning i form av procent av skivpressen vilket är normalt inom vår genre och storlek av band. Efter att skivan var släppt fick bolaget en räkning på 800 euro från GEMA (Tyska STIM). Detta hade vi inte alls räknat med, och efter som det är nästan lika mycket som det kostar att pressa skivan så sa vi att vi tar på oss att betala detta. Vi får ju ändå tillbaka en del av det, även om STIM tar sin andel och sen 30% skatt på utbetalningen. Detta förutsätter att vi verkanmäler låtarna, annars vet jag inte vem som får våra pengar.

Vi hörde av oss till STIM och frågade om det gick att kringgå detta på något sätt eftersom det enda som egentligen händer är att vi förlorar en del pengar på detta system. Även om det heter att licensavgiften ska vara någon slags lägsta garantiersättning för artisterna, eller lägsta garantiutgift i vårt fall. STIM sa att bolaget måste budgetera med detta, men hur man än ser på det så måste ju de pengarna tas någonstans ifrån och det enda stället som ett bolag kan skära ner måste ju vara på bandets royalty. För ingen tjänar ju på om man skär ner på PR-budget och liknande.

Ett annat område som börjar bli rörig är livespelningar och turnerande. En del ekonomiskt småskaliga arrangörer och klubbar har börjat lägga ner sin verksamhet för att STIM tvingar dem att betala licensavgifter för arrangemangen, detta oavsett om banden som spelar är anslutna till STIM eller ej. Eftersom banden måste ha sina gage för att täcka upp för resa m.m. så blir licensavgiften ett tungt bakslag då de flesta arrangemang sker ideellt utan vinstsyfte. Och som band ser jag inget syfte med att våra arrangörer betalar till STIM. Det är ju bättre att vi får vårt gage som avtalat direkt så vi kan täcka upp för resekostnader och dyl, finns ju ingen mening med att STIM och skatteverket skalar av våra gage när vi ändå har utgifter så det räcker.

Min slutsats blir att de enda som tjänar på licensavgifter vid skivsläpp och konserter med independentband och -artister är STIM själva. Är det verkligen meningen? Jag förstår syftet med avgifterna när det spelas covers eller släpps skivor typ Absolute Summer Hits och såklart spelande i radio men när band med eget material släpper skivor på bolag och bokar spelningar hos arrangörer som jobbar på gräsrotsnivå så stjälper det mer än hjälper. I alla fall enligt min erfarenhet.

Funderar allvarligt på att gå ur, även om man får ett par tusenlappar om året så känns det väldigt lite med tanke på vad det kostar. Känns som att STIM tjänar mer på det. Det som känns som en blåsning är att de fortsätter tjäna pengar på det även om vi går ur då arrangörer tvingas betala avgifter i alla fall osv.

Några synpunkter?

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Vem är det egentligen som har nytta av STIM och NCB...

Från annan STIM-relaterad tråd:

Redde ut det vet jag inte om vi gjorde. Jag står fortfarande fast vid att för min del så är det skit med STIM. Men är ju uppenbart bra för andra. Det jag tycker dåligt är att de är så sjukt oflexibla. Hade vart grymt om man kunde vara med i STIM men inte NcB så kan man sköta sina kontrakt och ersättningsavtal för skivsläpp på egen hand utan att ta omvägen genom NcB och STIM. Och som jag sa i den andra tråden så fattar jag inte vad de ska in i gig och bråka för. Man har ju redan ett avtal med en arrangör om hur mycket gage man ska få. Jag tror inte jag fullföljde diskussionen i den andra tråden. Borde kanske göra det...

När jag diskuterat detta på telefon så har deras argument till slut alltid blivit att "förlagen måste ju få in sina pengar på nått sätt också" och då är min teori att det är förläggare som är drivande inom STIM och hur det ska funka.

Nyckeln till att förstå varför systemen ser ut som de gör är precis det, som var det allra första vi fick höra på musik-juridik-kursen och som vi sedan blev påminda om genom hela kursen: var noga med att inte blanda ihop olika yrken! Kompositörer, utövande konstnärer och framställare har varsina delar i URL (upphovsrättslagen), varsina intresseorganisationer, och olika sätt att kunna tjäna pengar på musik.

Jodå, jag är mycket medveten om att en person kan vara flera yrken samtidigt nuförtiden. Det var något vi ständigt återkom till inom både juridik-kursen och bransch-kunskap-kursen. Men det gäller ändå att skilja på yrkena, och de rättigheter och skyldigheter de har gentemot varandra.

Ett misstag som jag tycker du gör är att blanda ihop kompositörer och artister vid livespelningar. En artist som genomför en konsert får betalt genom gage, för att ha utfört sitt "jobb" - publiken njuter av framträdandet mot betalning. Men publiken njuter minst lika mycket av det som artisten framför, nämligen låten. Hur får då kompositören betalt? MÅSTE han vara samma person som artisten då, för att också få betalt via gage? Nej, och det skulle inte funka att ha det så. T.ex. skulle duktiga låtskrivare med scenskräck få det lite svårt då. 😉 Nej, kompositören får betalt av arrangören, eftersom publiken både njuter av framförande och det framförda.

Självklart ser jag problematiken med "underground-scenen" och den "ideella scenen", där kompositörerna själva är villiga att arbeta gratis och helt stryka sig ur alla ekvationer. Kompositörerna vill inte ha betalt av STIM, arrangören vill inte betala till STIM. Visst borde det gå att ordna något slags undantag, ett kontrakt av något slag där berörda parter skriver på för varje tillfälle där arrangören vill slippa betala STIM-avgift!

En annan knepig situation är scenariot att släppa skiva själv. Där uppstår som sagt den lite udda situationen att betala till sig själv. MEN! Du betalar som en yrkesman och tar emot som en annan yrkesman. Det är alltså två helt olika ekonomiska situationer. Alla framställare (framställare=ägare av inspelningarna, samt rättigheterna att tjäna pengar på inspelningarna) som vill offentliggöra en inspelning kan inte göra detta utan tillstånd från rättighetshavarna som är inblandade; kompositör samt utövande konstnär. Att sluta separata avtal för alla unika situationer skulle - precis som att köra ett eget race utan STIM och bevaka sina ekonomiska rättigheter på samma sätt men på egen hand - bli rätt så jobbigt. Därför finns ju SAMI och STIM/NCB för att underlätta skivutgivningen, och de båda säger "den som betalar får trycka upp och sälja". En framställare gör då en ekonomisk övervägning: "Finns det en vinstmarginal i att köpa de här rättigheterna från kompositören och artisten, och sedan betala för tillverkning?". Ofta finns det ju det. Detta är en fråga man får ställa sig själv, även när man ska trycka upp en egen skiva! Och då får man vara noga med att inte blanda ihop det med hur man är inblandad i projektet som kompositör och utövande konstnär. NCB-avgiften är inte en avgift man betalar "till sig själv", och inte något man ska förvänta sig ska komma tillbaka oberört. Det gäller som sagt olika ekonomiska aktörer, och då tas inte hänsyn till om de är samma person...

Du nämnde ingenting om "fribrev", alltså att man ansöker om befrielse från NCB-avgift då man innehar alla rättigheter själva samt trycker upp en upplaga på max 1000 ex. Testade ni det med erat eget skivsläpp du nämnde? Jo, jag läste att det fanns ett annat bolag inblandat, men visst borde det gått att ni släppte det själva men licensierade till det andra bolaget? Eller via ett eget avtal reglerade så att ni fick ersättning för tillverkningskostnaderna? Mitt elektroniska band släppte debutskivan själva och utnyttjade fribrevet, och jag kan med viss smärta säga att 1000 ex räcker en bit upp i karriären... 😉

Det här med att "de enda som tjänar[...]är STIM själva" har jag också svårt att förstå. Är inte STIM någon slags "offentlig verksamhet"? Har ingen aning om det finns ett ord för det jag syftar på... 🙂 "Icke vinstdrivande verksamhet" är de väl? Som jag förstått det går en fast procent av deras totala omsättning varje år till löner och liknande...du menar att det finns elaka pampar som får större bonusar beroende på hur mycket pengar som passerar genom STIM? För mig känns det inte troligt...

En annan sak som det dock reagerats mycket på är det faktum att alla presserier kräver NCB-intyg innan de trycker, vilket gör det väldigt svårt för de som vill köra sitt eget race utanför STIM/NCB/SAMI/IFPI att kunna ge ut fysiska skivor. Jag föreslog i någon tråd en liknande lösning som jag nyss nämnde för "underground-gigs": det borde finnas ett kontrakt mellan beställare och presseri, där beställaren garanterar att alla rättigheter är lösta och att inga intresseorganisationer är inblandade (med andra ord: tillstånden har kommit direkt från rättighetsinnehavarna själva).

Så, lite tankar från mig! Tro nu inte att jag älskar precis allt som STIM gör, jag tycker tvärtom att de varit alltför långsamma att anpassa lagar och system för den digitala tidsåldern. Men jag tycker samtidigt att man ska kunna försörja sig på musik om man är bra på det, och som lagen är utformad (vilket funkat helt ok fram tills för femton år sedan) så är STIM ett redskap som krävs för att de ekonomiska rättigheterna ska funka praktiskt i dagens samhälle.

Hoppas jag inte skrev för simpelt så du känner dig förolämpad, inte min mening i så fall, vet ju inte exakt hur mycket du vet...samtidigt blir det lättare för mig att resonera om jag får ta det från början i små steg... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det egentligen som har nytta av STIM och NCB? Är det bara de som tjänar massa pengar på att skriva låtar och inte är artister själva? Förlag och låtskrivare åt produktartister är väl också vinnare på licenser visserligen. Men finns det någon mening för mindre och medelstora band som spelar sina egna låtar att vara med? Om nu STIM ska vara en intresseorganisation för tonsättare så borde väl turnerande undergroundband och vara en del av den gruppen?

Några synpunkter?

/Ulf

Jag tycker att mindre/medelstora band som spelar sina egna låtar har all anledning att vara med i STIM.

Jag spelar i ett band som inte gör mer än 20-30 spelningar per år, släpper skivor på små (punk-)bolag och aldrig/extremt sällan spelas i någon större radiokanal men det blir alltid några tusenlappar per skalle om året och det är ju väldigt välkomna pengar för ett band som inte lever på musiken men ändå inte vill gå för mycket back.

Vi har även vart med om samma sak som er, med att GEMA fakturerar bolaget på 800 EURO som ingen räknat med.

Hyggligt av er att ta på er den kostnaden. Men ändå så lär ni ju tjäna på att vara med i STIM om ni säljer några plattor och turnérar lite?

Situationen för småklubbar som inte har råd att köra på grund av STIMs avgifter är verkligen skittråkig.

Vi har spelat på små undergroundklubbar i Tyskland där de inte kan göra någon PR alls för spelningarna annat än en liten besökarskara som sprider ryktet "på gatan" för att de inte har råd att betala GEMA för att ha spelningar.

Riktigt tråkig sits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu STIM ska vara en intresseorganisation för tonsättare

Av olika anledningar så är vissa medlemmar i mitt band anslutna till STIM. När vi släppte vår senaste skiva sa vi till bolaget att han hade full rätt att ge ut våra låtar men att vi behåller rättigheterna. Inga av låtarna var verkanmälda. Vi får vår ersättning i form av procent av skivpressen vilket är normalt inom vår genre och storlek av band. Efter att skivan var släppt fick bolaget en räkning på 800 euro från GEMA (Tyska STIM). Detta hade vi inte alls räknat med, och eftersom det är nästan lika mycket som det kostar att pressa skivan så sa vi att vi tar på oss att betala detta. Vi får ju ändå tillbaka en del av det, även om STIM tar sin andel och sen 30% skatt på utbetalningen. Detta förutsätter att vi verkanmäler låtarna, annars vet jag inte vem som får våra pengar.

Några synpunkter?

/Ulf

Hej Ulf! STIM verkar vid en första anblick vara en betongkoloss, så som du beskriver det. Det första du skriver är att STIM ska vara en intresseorganisation för tonsättare. Det hade de ju varit om de hade gjort som ni önskat kan man tycka, vilket innebär att de skulle ha backat om kravet på skivbolaget och varit lite flexibla. Men fick STIM den möjligheten? Jag tror inte att STIM i första hand är ute efter att tjäna en väldig massa pengar för enligt deras egen filosofi så ska STIM arbeta för att hålla nere sina egna löner står det. Verkar inte vara något höjdarställe att jobba på direkt...

Vad menas med "skivbolaget hade full rätt att ge ut våra låtar men att vi behåller rättigheterna"? Menar du att de fick rätten att mekaniskt framställa cd-na, men att ni inom upphovsrätten fortsatt ägde den ideella och ekonomiska rättigheten till låtarna? Min fråga är då, VISSTE/ANADE ni att skivbolaget inte skulle betala in avgiften i samband med framställningen av cd-na? Fanns er överenskommelse bara muntligen eller skrev ni på ett papper som sa att ni gett dem tillstånd att ge ut skivan? När ni gav dem tillståndet var det glasklart att de tänkte skita i n©b? Flera av er grupps medlemmar är ju med i STIM. Varför STIM-anmälde ni inte alla låtar då? De bör man väl göra? Hur ska STIM annars kunna inkassera pröjs för låtarna när de spelas offentligt? Eller gjorde de som är medlemmar i STIM medvetet detta avsteg för att de visste att skivbolaget skulle skita i sin skyldighet att betala n©b-avgiften? Är det då inte STIM utan snarare skivbolaget som är en "pain in the ass"? Är inte det en alldeles för stor uppoffring att göra, bara för att få ut en skiva? Antagligen agerar alltfler skivbolag på detta snåla sätt numera.

Vi får anta att berörda parter är läskunniga för helvete, så även om ni inte är med i STIM så ska man enligt Upphovsrättslagen få sin ersättning som upphovsman om man lämnat sina kontaktuppgifter på skivan, om inte annat... STIM-medlemskap är aldrig något krav för att få sin upphovsrätt tillgodosedd.

STIM känns som en försäkring man tecknar utifall man skulle skriva en låt som spelas flitigt. Det är lite bökigt att ha den internationella kollen och inkassera stålarna själv. Men samtidigt skulle jag vilja ha ett seriöst svar (eller åtminstone en kvalificerad gissning) någonstans ifrån hur många procent av alla offentligt spelade timmar av musik på frisersalonger, köpcentra, livsmedelsbutiker, sportanläggningar, radiostationer, caféer, hotell, hos tandläkare etc. som verkligen tillfaller upphovsmännen till slut? Inte ens STIM "vill" svara. Jag tror fan inte på mer än 10%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att mindre/medelstora band som spelar sina egna låtar har all anledning att vara med i STIM.

Jag spelar i ett band som inte gör mer än 20-30 spelningar per år, släpper skivor på små (punk-)bolag och aldrig/extremt sällan spelas i någon större radiokanal men det blir alltid några tusenlappar per skalle om året och det är ju väldigt välkomna pengar för ett band som inte lever på musiken men ändå inte vill gå för mycket back.

Personligen har jag inte kommit till er situation med spelningar och flera skivsläpp, men till mig närstående har haft ett femtiotal spelningar på alltifrån mindre ställen/privatfester till mer kända festivaler/konsertsalar, släppt skivor på skivbolag och spelats på radio både inom landet och i andra länder men aldrig någonsin fått EN ENDA KRONA från STIM, trots att detta pågått under flera år.

Så jag frågar återigen: hur väl fungerar egentligen STIM och deras inkasseringsverksamhet?

Och om man spelat/spelats någonstans och inte fått ersättning, ska man tjalla på dem då till STIM? Hur populär gör man sig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

kompositören får betalt av arrangören, eftersom publiken både njuter av framförande och det framförda.

Ok. Så om jag har en spelning så får jag dels gage för att jag uppträder och dels ska arrangören betala till STIM

och då får jag ersättning igen och då som upphovsman. Är det rätt uppfattat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några synpunkter?

Ja en: Ditt skivbolag har lurat dig.

Alla som tillverkar skivor vet att mekanisering kostar. Det ingår i budgeten. Att den kostnaden skulle påföras bandet är löjligt. Det har nu gått 23 år sedan jag släppte min fösta skiva, jag jobbar heltid som musiker och skrev på ett tiotal masterdealar bara förra året och jag har aldrig någonsin hört talas om något liknande.

Tanken med avgiften är enkel: Den som gör skivor (skivbolaget alltså) med andras verk ska ersätta upphovsmännen. Det är rimligt, tycker du inte?

Visst kan du stå utanför Stim och kräva ersättning varje gång någon använder din musik, men det kan bli svårt :rolleyes: att få gehör för sådana krav utan en större organisation i ryggen.

Vitsen med att vara med i Stim, och att Stims avtal är (i princip) exklusivt är att ersättningen aldrig får bli förhandlingsfråga:

"Du får spela här om du skriver på pappret där du tackar nej till stimpengarna."

"Vi släpper skivan men bara om ni avstår från att anmäla låtarna."

Den typen av förhandlingsmöjligheter försvagar upphovsmännens redan taskiga position gentemot dem som ekonomiskt exploaterar (Jo, det är den korrekta termen, även om exploatören har truckerkeps och kallar dig vid förnamn.) deras verk.

Stim är den enda organisation som står på upphovsmännens sida. Stim är långt ifrån perfekt, men att inte vara med är inget alternativ för den som vill få betalt för sin musik. På lång sikt är det dessutom allvarligt att Stim undermineras av skojare som Epidemic Sound. Vi behöver en stark organisation som kan föra vår talan mot dem (skivbolagen, bokarna osv) som historiskt sett aldrig tvekat att utnyttja låtskrivare och konstnärer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inte kommit till er situation med spelningar och flera skivsläpp, men till mig närstående har haft ett femtiotal spelningar på alltifrån mindre ställen/privatfester till mer kända festivaler/konsertsalar, släppt skivor på skivbolag och spelats på radio både inom landet och i andra länder men aldrig någonsin fått EN ENDA KRONA från STIM, trots att detta pågått under flera år.

Så jag frågar återigen: hur väl fungerar egentligen STIM och deras inkasseringsverksamhet?

Och om man spelat/spelats någonstans och inte fått ersättning, ska man tjalla på dem då till STIM? Hur populär gör man sig då?

om du spelar live så måste du själv skriva musikrapport och skicka till stim annars blir det inga pengar

med radio är det lite mer komplicerat då endast få radiokanaler rapporterar spellistor som stim baserar utbetalning på

om du är upphovsman på ett släppt album så borde du få pengar så då får du fråga skivbolag och stim varför det blivit fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så om jag har en spelning så får jag dels gage för att jag uppträder och dels ska arrangören betala till STIM

och då får jag ersättning igen och då som upphovsman. Är det rätt uppfattat?

Det är helt korrekt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om du spelar live så måste du själv skriva musikrapport och skicka till stim annars blir det inga pengar

med radio är det lite mer komplicerat då endast få radiokanaler rapporterar spellistor som stim baserar utbetalning på

om du är upphovsman på ett släppt album så borde du få pengar så då får du fråga skivbolag och stim varför det blivit fel

Skrivit musikrapporter är jag ganska säker på att de aldrig gjort, så då är det inte så konstigt. Jag ska framföra detta!

Eller också är det så att de redan vet om processen, men väljer att inte skriva rapport för att få möjlighet att spela på

samma festivaler och ställen framöver, även kommande år. Lite rädsla för att inte stöta sig med arrangörer? Obefogat kanske,

men...

Om det är radiokanaler som INTE rapporterar spellistor, så gör de väl inte det?! Sedan spelar det nog ingen roll att skivan

är släppt. Det har drabbat dem flera gånger kan jag säga. Och när man varit med i radioprogram på intervju i 45 minuter och

inte fått en spänn, trots att låtar från plattan varvats med frågor. Klart de kan fråga skivbolagen eftersom de ligger på

olika skivbolag, men hur ska skivbolagen kunna ha den absoluta kollen på exakt var deras låtar spelats?

Sedan undrar jag ju hur man som upphovsman får del av alla de inkasseringar som STIM får av radioapparater och tv står på i

hotell osv? Jag menar, de kan ju inte veta exakt VILKA låtar som spelats, skrivna av vem/vilka. Jag antar att man däremot

som hotellägare etc antecknar de genrer som man spelat. Redan känd upphovsman får mer? Det verkar väldigt trubbigt.

Slutligen, när kan man säga att en platta är släppt? Är det när man laddat upp låtarna på MySpace? Är det när man skickat ett

par ex till Grammofonarkivet? Är det när minst en av låtarna spelats på radio? Är det när man framfört minst en låt offentligt?

Är det när filer från den går att ladda ned? Är det när det finns en fysisk produkt till försäljning? Är det när n©b-avgifterna

för framställning betalats (Vad händer då om man fått fribrev)?

Link to comment
Dela på andra sajter

om du spelar live så måste du själv skriva musikrapport och skicka till stim annars blir det inga pengar

Så det är INTE arrangören som gör musikrapporteringen. Jag får alltså fixa det själv för att få betalt.

Det är helt korrekt! 🙂

Är det korrekt att arrangören fixar musikrapporteringen?

Eller menar du att jag får betalt av arrangören via STIM först sedan jag själv rapporterat?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej som det skrevs är det du som själv raporterar vad du har spelat. Arrangören behöver inte hålla reda på varenda låt som spelas på en konsert/festival även om jag tror att dom gjorde det förr ivärlden. Däremot så betalar arrangören dom pengar du och eventuella andra upphovsmän har rätt till för att få ha arrangemanget. För att du sedan ska få din ersättning från STIM förutsätter det att du har raporterat in vad du har spelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är INTE arrangören som gör musikrapporteringen. Jag får alltså fixa det själv för att få betalt.

Antingen du själv eller den som bokar dina gig. Arrangören betalar ditt gage, samt STIM-avgiften för att kunna bedriva sitt projekt. Din ersättning som kommer från STIM kunde han/hon knappast bry sig mindre om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivit musikrapporter är jag ganska säker på att de aldrig gjort, så då är det inte så konstigt. Jag ska framföra detta!

Gör det! Ersättningen är nämligen retroaktiv tre år bakåt. Ett år efter att ett rockband jag hade i gymnasiet lade ner, satte jag mig och fyllde i en musikrapport och skickade till STIM. Jag håvade in 1500 på det, sångaren 500. Rätt värt! 🙂

Lite rädsla för att inte stöta sig med arrangörer? Obefogat kanske

Ja, det tycker jag också låter obefogat...

Om det är radiokanaler som INTE rapporterar spellistor, så gör de väl inte det?! [...]

Sedan undrar jag ju hur man som upphovsman får del av alla de inkasseringar som STIM får av radioapparater och tv står på i

hotell osv? Jag menar, de kan ju inte veta exakt VILKA låtar som spelats, skrivna av vem/vilka.

Är inte helt hundra, men nästan; det finns en "fördelningsnyckel" för alla de pengar som kommer in som inte har en direkt adresslapp på sig. Om jag minns rätt baseras nyckeln till största delen på radio och liknande. Men jag har faktiskt också fått del av sådana pengar, på utbetalningen för mitt nyss nämnda rockband fanns två poster: livemusik med rapport och livemusik utan rapport. Fördelningen var 2/3 - 1/3 har jag för mig. Så antagligen får man lite bonuspengar om man visar att man har rapporterade, legitima inkomster (från STIM då), och gissningsvis: ju fler och "mer creddiga" inkomster desto mer av de icke öronmärkta pengarna.

Slutligen, när kan man säga att en platta är släppt?

Bra fråga! Enkla svaret är väl att den är släppt när ägaren till inspelningarna säger att den är det... Sedan kan man ju göra det i olika grad av offentlighet, är det ett stort projekt som förväntas dra in mycket pengar vill man ju att själva släppet ska vara en så markerad, tydlig och uppmärksammad händelse som möjligt. Det här med att skicka in till arkivet har jag inte så stor koll på, där får gärna någon mer kunnig fylla i. Vad är skillnaden på att vara registrerad där och att inte vara det?

Är det korrekt att arrangören fixar musikrapporteringen?

Eller menar du att jag får betalt av arrangören via STIM först sedan jag själv rapporterat?

Som DivineCo och Valle skrev så var det förr så att arrangören skötte rapporteringen. Jag tror inte det finns reglerat någonstans vem som ska sköta det, men jag antar att det någonstans längs vägen inte var särskilt svårt för någon tuff arrangör att säga "Det är ju ni som tjänar på det här, jag skiter väl i det, jag bara betalar STIM-avgiften. Vill ni ha pengarna får väl ni fylla i rapporten, jag tänker inte jobba åt er." 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetack för svaren! Tre år retroaktivt... det vore välkomna pengar till dem det kan jag lova.

Det har ju diskuterats om skivbolag som skippar att betala in n©b-avgiften före framställning av skivor.

Men lika gärna kan det väl finnas de arrangörer som struntar i att betala in STIM-avgiften i samband med

att de ska låta band spela? Det är nog det som bandet känner oro inför att stöta sig med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Från annan STIM-relaterad tråd:

Nyckeln till att förstå varför systemen ser ut som de gör är precis det, som var det allra första vi fick höra på musik-juridik-kursen och som vi sedan blev påminda om genom hela kursen: var noga med att inte blanda ihop olika yrken! Kompositörer, utövande konstnärer och framställare har varsina delar i URL (upphovsrättslagen), varsina intresseorganisationer, och olika sätt att kunna tjäna pengar på musik.

Jodå, jag är mycket medveten om att en person kan vara flera yrken samtidigt nuförtiden. Det var något vi ständigt återkom till inom både juridik-kursen och bransch-kunskap-kursen. Men det gäller ändå att skilja på yrkena, och de rättigheter och skyldigheter de har gentemot varandra.

Ett misstag som jag tycker du gör är att blanda ihop kompositörer och artister vid livespelningar. En artist som genomför en konsert får betalt genom gage, för att ha utfört sitt "jobb" - publiken njuter av framträdandet mot betalning. Men publiken njuter minst lika mycket av det som artisten framför, nämligen låten. Hur får då kompositören betalt? MÅSTE han vara samma person som artisten då, för att också få betalt via gage? Nej, och det skulle inte funka att ha det så. T.ex. skulle duktiga låtskrivare med scenskräck få det lite svårt då. 😉 Nej, kompositören får betalt av arrangören, eftersom publiken både njuter av framförande och det framförda.

Självklart ser jag problematiken med "underground-scenen" och den "ideella scenen", där kompositörerna själva är villiga att arbeta gratis och helt stryka sig ur alla ekvationer. Kompositörerna vill inte ha betalt av STIM, arrangören vill inte betala till STIM. Visst borde det gå att ordna något slags undantag, ett kontrakt av något slag där berörda parter skriver på för varje tillfälle där arrangören vill slippa betala STIM-avgift!

En annan knepig situation är scenariot att släppa skiva själv. Där uppstår som sagt den lite udda situationen att betala till sig själv. MEN! Du betalar som en yrkesman och tar emot som en annan yrkesman. Det är alltså två helt olika ekonomiska situationer. Alla framställare (framställare=ägare av inspelningarna, samt rättigheterna att tjäna pengar på inspelningarna) som vill offentliggöra en inspelning kan inte göra detta utan tillstånd från rättighetshavarna som är inblandade; kompositör samt utövande konstnär. Att sluta separata avtal för alla unika situationer skulle - precis som att köra ett eget race utan STIM och bevaka sina ekonomiska rättigheter på samma sätt men på egen hand - bli rätt så jobbigt. Därför finns ju SAMI och STIM/NCB för att underlätta skivutgivningen, och de båda säger "den som betalar får trycka upp och sälja". En framställare gör då en ekonomisk övervägning: "Finns det en vinstmarginal i att köpa de här rättigheterna från kompositören och artisten, och sedan betala för tillverkning?". Ofta finns det ju det. Detta är en fråga man får ställa sig själv, även när man ska trycka upp en egen skiva! Och då får man vara noga med att inte blanda ihop det med hur man är inblandad i projektet som kompositör och utövande konstnär. NCB-avgiften är inte en avgift man betalar "till sig själv", och inte något man ska förvänta sig ska komma tillbaka oberört. Det gäller som sagt olika ekonomiska aktörer, och då tas inte hänsyn till om de är samma person...

Du nämnde ingenting om "fribrev", alltså att man ansöker om befrielse från NCB-avgift då man innehar alla rättigheter själva samt trycker upp en upplaga på max 1000 ex. Testade ni det med erat eget skivsläpp du nämnde? Jo, jag läste att det fanns ett annat bolag inblandat, men visst borde det gått att ni släppte det själva men licensierade till det andra bolaget? Eller via ett eget avtal reglerade så att ni fick ersättning för tillverkningskostnaderna? Mitt elektroniska band släppte debutskivan själva och utnyttjade fribrevet, och jag kan med viss smärta säga att 1000 ex räcker en bit upp i karriären... 😉

Det här med att "de enda som tjänar[...]är STIM själva" har jag också svårt att förstå. Är inte STIM någon slags "offentlig verksamhet"? Har ingen aning om det finns ett ord för det jag syftar på... 🙂 "Icke vinstdrivande verksamhet" är de väl? Som jag förstått det går en fast procent av deras totala omsättning varje år till löner och liknande...du menar att det finns elaka pampar som får större bonusar beroende på hur mycket pengar som passerar genom STIM? För mig känns det inte troligt...

En annan sak som det dock reagerats mycket på är det faktum att alla presserier kräver NCB-intyg innan de trycker, vilket gör det väldigt svårt för de som vill köra sitt eget race utanför STIM/NCB/SAMI/IFPI att kunna ge ut fysiska skivor. Jag föreslog i någon tråd en liknande lösning som jag nyss nämnde för "underground-gigs": det borde finnas ett kontrakt mellan beställare och presseri, där beställaren garanterar att alla rättigheter är lösta och att inga intresseorganisationer är inblandade (med andra ord: tillstånden har kommit direkt från rättighetsinnehavarna själva).

Så, lite tankar från mig! Tro nu inte att jag älskar precis allt som STIM gör, jag tycker tvärtom att de varit alltför långsamma att anpassa lagar och system för den digitala tidsåldern. Men jag tycker samtidigt att man ska kunna försörja sig på musik om man är bra på det, och som lagen är utformad (vilket funkat helt ok fram tills för femton år sedan) så är STIM ett redskap som krävs för att de ekonomiska rättigheterna ska funka praktiskt i dagens samhälle.

Hoppas jag inte skrev för simpelt så du känner dig förolämpad, inte min mening i så fall, vet ju inte exakt hur mycket du vet...samtidigt blir det lättare för mig att resonera om jag får ta det från början i små steg... 😉

Hejsan,

Jag har ett specialkontrakt med STIM då jag är medlem i STIM men inte NCB, för att i mitt fall förlorar jag både pengar och det blir en fördröjning vad gäller utbetalningar genom att vara medlem i NCB också, vilket man annars blir automatiskt när man signar med STIM. Det är lite "fult" av dom på det sättet.

Men det var inte helt bekymmersfritt att skriva specialkontrakt. De var inte alls vana vid det och sa först att det inte ens gick. Gäller dock att stå på sig.

Mvh,

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK! I samband med personalfest ska man betala... och det görs? hahaha.

Det lär iaf bli rätt många tusen till bandet jag försöker pusha att göra musikrapportering.

De har haft rätt många spelningar.

Och nu tror jag jag vet varför grannens kusin inte kunde fortsätta med vandrarhemmet och varför

det var så stora summor enligt honom. De har väl fyllt i fel? Avgift för inspelad bakgrundsmusik

har de säkert angett. Inte minst ned tanke på att han sa till mig att de lagt i cd-skivor och spelat

på cd-radion. Han var så upprörd att han skakade när han förklarade att det var skivor som de själva

hade köpt! 189 kr per dag kostar det enligt tariffen, vilket blir 5670 spänn i månaden = 68040 kr

på ett år. Sedan om man väntar det första året helt och hållet med att betala för man tror det

är ett skämt, så är katastrofen snart där. De hade ju rättigheter i serveringsmiljö, så

"Musik i bakgrunden" hade de säkert bockat för och rutan max 500 besökare per dag.

Att det oftast var 10 besökare hör inte dit då. Eller hade de bockat för rätt?

Det var ju inte så att de fick för 68040 kr fler bokade nätter för att de hade på den där musiken

i bakgrunden. Förmodligen gjorde den varken från eller till.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu tror jag jag vet varför grannens kusin inte kunde fortsätta med vandrarhemmet och varför det var så stora summor enligt honom. De har väl fyllt i fel?

Nej jag tror inte någon har fyllt i fel. För pensionat, vandrarhem etc gäller helt andra tabeller med helt andra tariffer. (Den du fick av mig ovan gäller endast "konsert, festival, event, klubb, diskotek, musik i serveringsmiljö med mera".)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag har ett specialkontrakt med STIM då jag är medlem i STIM men inte NCB, för att i mitt fall förlorar jag både pengar och det blir en fördröjning vad gäller utbetalningar genom att vara medlem i NCB också, vilket man annars blir automatiskt när man signar med STIM. Det är lite "fult" av dom på det sättet.

Men det var inte helt bekymmersfritt att skriva specialkontrakt. De var inte alls vana vid det och sa först att det inte ens gick. Gäller dock att stå på sig.

Mvh,

Jonas

Det är ju exakt vad jag velat ha, men det har varit helt omöjligt när jag pratat med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror inte någon har fyllt i fel. För pensionat, vandrarhem etc gäller helt andra tabeller med helt andra tariffer. (Den du fick av mig ovan gäller endast "konsert, festival, event, klubb, diskotek, musik i serveringsmiljö med mera".)

Jag ska gå till botten med detta. Hur det annars kom att bli de belopp de hävdar fattar jag inte.

"Musik i serveringsmiljö" var ju precis vad de kom att ha sedan de byggde ut.

Att det inte motsvarade någon vidare ökad tillströmning är en annan sak...

Kolumnen anger UPP TILL 500 personer. Det är lurigt. Borde funnits ett 0-20 personer som

de hade kunnat fylla i. Men jag återkommer när jag fått veta vad fan de fyllt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag har ett specialkontrakt med STIM då jag är medlem i STIM men inte NCB, för att i mitt fall förlorar jag både pengar och det blir en fördröjning vad gäller utbetalningar genom att vara medlem i NCB också, vilket man annars blir automatiskt när man signar med STIM. Det är lite "fult" av dom på det sättet.

Men det var inte helt bekymmersfritt att skriva specialkontrakt. De var inte alls vana vid det och sa först att det inte ens gick. Gäller dock att stå på sig.

Mvh,

Jonas

Intressant! Så du behåller alltså rättigheterna till "mekaniseringen" själv, men upplåter på STIM att bevaka de övriga ekonomiska rättigheterna. Men hur går det då när skivor ska tryckas upp? Tänkte på det här att alla presserier vill ha en godkänd NCB-blankett innan de sätter igång. Eller du kanske inte är inblandad i fysiska skivor alls? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Så du behåller alltså rättigheterna till "mekaniseringen" själv, men upplåter på STIM att bevaka de övriga ekonomiska rättigheterna. Men hur går det då när skivor ska tryckas upp? Tänkte på det här att alla presserier vill ha en godkänd NCB-blankett innan de sätter igång. Eller du kanske inte är inblandad i fysiska skivor alls? 🙂

När jag gjorde en kassett fick jag helt enkelt skriva i en blankett själv först innan framställningen.

Jag antar att JAProd gör det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...