Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för inspelning


Ponderosa

Recommended Posts

Annons

De här använder jag och är mycket nöjd:

Slutna lurar:

Sennheiser HD280 pro för medhörning vokalist. Mycket bra dämpning, 32 dB. Bra ljud

Beyerdynamics DT250 för medhörning och allmänt bruk. Slutna lurar, sköna att ha på, bra ljud.

I övrigt, öppna lurar:

Sennheiser HD650 kritisk lyssning mix. Öppna lurar med suveränt ljud.

Beyerdynamics DT880, kritisk lyssning vid mix, detaljerat, mycket bra, ljud. Öppna lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag använder är Ultrasone Proline 750 (slutna - för sånginspelning) och Ultrasone Proline 2500 (öppna - för kontrollrummet). Bästa lurarna jag någonsin har haft. 😑

Billigare alternativ som också är vettiga till sånginspelning kan vara Ultrasone HFI-650 eller Sennheiser HD280 Pro. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Sennheiser HD 202 (200kr) för inspelning. Inget läckage alls vid sånginspelning och funkar även till trummor men då blir det lite läck utifrån.

Nackdelen är att dom låter apa.. riktiga discolurar med hängmatta så man slår baken i marken. Men ett fungerande budgetalternativ.

Till referenslyssning har jag ett par AKG K-501. Dom låter bra men läcker som ett såll och kostar lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning: Direct Sound-Extreme Isolation(slutna som du säkert kan gissa).

Haft dem ett par år nu och är mycket nöjd men de är gjorda endast för lyssning i bullrig miljö och har alltså inget stort användningsområde. De dämpar 29dB vilket gör att de fungerar väldigt dåligt vid mixning, iaf som jag jobbar.

Mix: AKG-K300(öppna)

Haft dem i en massa år nu och de funkar väldigt bra vid mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

HD 201, blir inget eller minimalt med läck beroende på mickning och volym.

Det är väl nästan samma lur som HD 202, fast billigare till och med.

Hur är ljudet i HD201 tycker du?

Har ärligt talat riktigt kass koll på hörlurar, köpte dom där för ca ett år sen, för att jag ville ha något billigt slutet som låg snäppet över kategorin skräp (29kr i bistrovagnen på tåget, typ). I mina öron låter dom rätt bra, om än basiga. Men vadå det är ju gött med bas. 😕

Dessutom tycker jag att de är rätt sköna att ha på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning: Direct Sound-Extreme Isolation(slutna som du säkert kan gissa).

Haft dem ett par år nu och är mycket nöjd men de är gjorda endast för lyssning i bullrig miljö och har alltså inget stort användningsområde. De dämpar 29dB vilket gör att de fungerar väldigt dåligt vid mixning, iaf som jag jobbar.

Det är lite märkligt med sådana namn på lurar (det finns fler exempel, så dessa är inte ensamma... 🤪 ) som inte ger "extrem" dämpning.

Sennheiser HD280 Pro dämpar 32dB, Ultrasone HFI (förutom 2200, som är öppen) dämpar 28dB och Ultrasone Proline (förutom den öppna 2500) dämpar 30dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar och spelar in sång med ett par AKG K271 Studio

Dom är riktigt detaljerade, har fin briljans och är fina för nivåmixning. Vid sånginspelning läcker de inte in i mikrofonen. Dessvärre är basen så fruktansvärt klen, det låter helt och hållet som basen saknas.

Plus:

MYCKET sköna att ha på sig, återger ljudet mycket bra och kabeln till hörlurarna kan bytas ut vid slitage genom att köpa en ny kabel och plugga in den i hörlurarna.

Minus: Jääävligt klen bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

För inspelning eller alternativ till frasen "Håll käften, jag måste kolla om jag har filterringning från denna pluggen" har jag DT100.. Bra, på tok för tunga för långa sessions, precis som de flesta slutna lurar, omöjliga att mixa i, hyffsat frekvensraka (känns det som i alla fall), inget låter riktigt bra i dem, och har lite svag botten.. Ärligt talat skulle jag köpt 100 stycken om jag behövt det och hade pengarna, för de har allt jag önskar av ett par inspelningslurar.. finns t.o.m med en kåpa för sångare som får panik av att inte höra sin röst som de är vana.. Dessutom finns varenda liten skruv som reservdel. Jag säger inte att dom är bäst, men det är dom 😳 ..äsch.. jag har faktiskt funderat på ett par öppna Sennheiser med, HD650 ska ju vara nice?

För referenslyssning har jag ett par Grado Labs, mest för att de är mysiga och ger mig lite självförtroende när saker går dåligt 🤪

Dom är precis motsatta DT100 skulle man kunna säga. Sköna, snygga, mycket botten, lätta, och allt låter bra i dem.. tyvärr..

Edit: Lade till lite 😎

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter Hörlurar som är "täta" nog att använda i studion utan att det läcker in i micken när man sjunger + att dom ska ha ett riktigt bra ljud.

Vad är erkänt bra? Vad kör ni med för hörlurar? Märke och Modell?

Här är en bra sajt som testar de flesta stora märkena och visar frekvenskurvor till lurarna mm. 🤪

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par av konstigt märke modell hörselskydd med hörlurar i, för truminspelning. Läcker i princip noll, både ut och - framför allt - in. Till mix har jag nyligen (tack Claes 😕) fått tillökning med ett par Ultrasone Proline2500 öppna lurar. Lätta, luftiga och helt enkelet superbt bra ljud. Helt klart de bästa jag provat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning: Direct Sound-Extreme Isolation(slutna som du säkert kan gissa).

Haft dem ett par år nu och är mycket nöjd men de är gjorda endast för lyssning i bullrig miljö och har alltså inget stort användningsområde. De dämpar 29dB vilket gör att de fungerar väldigt dåligt vid mixning, iaf som jag jobbar.

Det är lite märkligt med sådana namn på lurar (det finns fler exempel, så dessa är inte ensamma... 😕 ) som inte ger "extrem" dämpning.

Sennheiser HD280 Pro dämpar 32dB, Ultrasone HFI (förutom 2200, som är öppen) dämpar 28dB och Ultrasone Proline (förutom den öppna 2500) dämpar 30dB.

Håller med om att namnet är lite löjligt, men vilken dämpning som är "extrem" är väl högst subjektivt.

Enligt produktbladet till Direct Sound-Extreme Isolation dämpar dem 29dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder främst AKG K240 studio. Lågohmsvarianten. Vidare jobbar jag mycket i BeyerDynamics DT150 samt DT250. Föredrar den sistnämda av de två.

Har också jobbat mycker i Yamaha R-50 tror jag dom heter, sjukt basiga och obekväma, men ändå skönt sound på ngt sätt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter studiolurar, har suktat efter AKG K271 S, men är lite orolig när alla säger basen är så tunn, 😕 hur kan AKG sätta frekvens område på 16-28Khz, mycket dåligt.

Sennheiser HD 250har bättre frekvenser på pappret 10-25khz och är bättre i basen.

men dom 300ohm jag vet inte vad de betyder i praktiken? någon som kan föklara?

sen tror jag dom är dyrare tyvärr.

Har AKG K44 nu, så skulle ändå sitta skönt med ett par AKG till, men synd på basregistrer, ska åka ner på stan och lyssna på bägge, innan jag bestämmer.

😄AKG kanske det här kan vara nått?

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K271 Studio köpte jag för ett tag sen. Mycket fint ljud. trevlig bas och överlag väldigt sköna att ha på sig. Vet att folk gnäller över klen bas på dessa lurar. Jag håller inte riktigt med om det. Den är sparsam med vissa basfrekvenser men det känns inte som om att det är ett tunt basljud man får. Känns lite stora men samtidigt väldigt robusta. Väger ingenting dock med tanken på storleken.

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter studiolurar, har suktat efter AKG K271 S, men är lite orolig när alla säger basen är så tunn,  😉  hur kan AKG sätta frekvens område på 16-28Khz, mycket dåligt.

Satsa i stället på ett par Ultrasone-lurar som har fullt register och låter mycket välbalanserat, så behöver du inte undra hur bra det hade kunnat bli... :rolleyes: Florian, som vi all avet brukar ha mycket bestämda åsikter, kör med Proline 2500, liksom jag själv och numera även Torwald (och många andra). Jag har haft en kund som inte var nöjd med Proline 2500 - men det berodde inte på ljudet (som han också tyckte var rena drömmen), utan på att övriga familjen tyckte att de läckte för mycket, så han tog i stället ett par Proline 750, som är precis samma lur, men sluten i stället för öppen... 😕

Missa förresten inte chansen som alla har att skaffa sådana nu... Sorry för smygreklamen... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt AKG K141 i studion ganska länge men har inte varit helt nöjd med dom. Hämtade idag ut våra nya Sony MDR-7509 som jag verkligen tror och hoppas på. Har bara hunnit provlyssna dom lite här hemma i stereon än men det verkar verkligen vara kanonlurar. Otrolig närhet, och jag hörde massor med detaljer i musik som jag inte tänkt på innan. Tänkte även beställa ett par Extreme Isolation Lurar i dagarna. Sen är det dags för ny hörlursförstärkare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...