Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för inspelning


Ponderosa

Recommended Posts

De flesta skulle nog säga att för det priset får du inget som är riktigt bra att mixa i ditt Shureförslag funkar nog bra att spela in med.

Öppna lurar med bra ljud att mixa i är de här

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm

enligt många reviews. Jag har nyss köpt dem och gillar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men så googlade jag runt lite och läste om en hel del folk som köper sig ett par billiga slutna lurar för inspelning, och i stället satsar på ett par öppna som kan användas i resten av inspelnings-sammanhangen.

Vet inte riktigt vad som avses med "resten av inspelnings-sammanhangen", men vid inspelning är slutna lurar att föredra, speciellt vid tex sångpålägg.

När man sedan är klar med alla inspelningar och skall ge sig på att färdigställa låten, mixa, då är öppna att föredra.

Nu vet jag inte hur bra de dämpar, men jag tror nog Shure-lurarna kan funka för inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad lång denna tråd börjar bli nu... Passar på att redovisa lite egna erfarenheter då. Först och främst måste man skilja på att "spela in" och "att mixa". För att spela in behöver man lurar som inte läcker ut monitorljud som sen tas upp av micken. Ljudkvaliten är i detta fall mindre kritiskt. Jag rekomenderar här 2 olika lösningar angånde "lurar" Sennheiser HD280 pro är suveräna som tidigare sagts, inget att orda om! Men som alternativ rekomenderar jag ett par InEar pluggar också. Dom jag gillar är d-jays svensktillverkade http://www.jays.se/p...nes/d-jays.html Köpte mina för 695:- på Dustin. Inget ljudläckage och dom låter bra och är bekväma.

För mixning/matering så hamnar man i ett annat läge. Då spelar inte ljudläckage någon roll utan man vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt och möjlighet att sitta länge utan att bli lyssningstrött.. Helt klart ska det vara öppna lurar då. Mina favoriter är då Ultrasone PRO 2500 (numera PRO 2900). Det som främst skiljer Ultrasones lurar från andra öppna lurar är deras teknik S-Logic. Det handlar om att ljudet inte går rakt in i öronkanalen utan kommer framifrån så att örats alla snirklingar får jobba så att det upplevs som om ljudet kommer från ett par högtalare man har framför sig. Inget hokuspokus utan det fungerar.

En sak som är viktig att tänka på vid mixning är att om man använder hörlurar så får man ju inget läckage V+H som man får när man mixar med högtalare vilket innebär att man kanske inte alltid hör fasutsläckningar/summeringar på samma sätt. Jag har en speciell hörlursförstärkare som simulerar detta så att mitt hörlurssound är väldigt nära mitt högtalarsound. Ingen billig lösning men denna rekomenderar jag varmt SPL Phonitor http://spl.info/hard...tor/videos.html

mina 2 cents! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Grejen är den att jag ska nog inte precis mixa så mycket (eftersom jag inte har lärt mig det). Det blir väl mest att när jag har spelat in alla ljud/instrument jag vill ha så kommer jag att sitta och lyssna igenom låten i fråga och kanske lägga till lite ljudeffekts-grejer och höja/sänka volymer och så där. Ni märker ju att jag inte är något proffs. Har precis börjat lära mig Logic (övergav Audacity - det allra enklaste), och vill bara spela in lite bättre versioner av mina låtar.

Det är även av den anledningen jag inte vill lägga en massa pengar på hörlurar, utan 800 kronor känns saftigt för mig som amatör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej alla musiker!

Har tänkt köpa ett par hörlurar för mixning/inspelning (främst för inspelning då jag tänker fuska med EZmix 2, hehe). Budgeten får helst inte överstiga 1 500 kr. Jag har precis börjat med inspelning hemma och tänker därför inte köpa några värsting-lurar nu i början. Spelar främst metal, men även lite akustiskt. Jag har spanat lite på Sennheiser HD 380 Pro och även AKG K271 mkII.

Som sagt, jag är nybörjare och ställer inte allt för höga krav, men ändå hyfsade lurar. Sennheiser har fått bra betyg och med en prislapp på under tusenlappen så lockar de!

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Och frågor om hörlurar för mixning kan man hänvisa till tråden Tips på hörlurar för mixning .

Jag håller med, det var därför jag skrev att de främst är för inspelning. Mixningen får EZmix 2 sköta. 😉 Därför undrade jag om det var någon som hade koll på de två lurarna jag funderade över. Duger nån eller båda av dom för inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, det var därför jag skrev att de främst är för inspelning. Mixningen får EZmix 2 sköta. 😉 Därför undrade jag om det var någon som hade koll på de två lurarna jag funderade över. Duger nån eller båda av dom för inspelning?

Är hd 380 liknande hd 280 är de väldigt bra. Hd 280 dämpar yttre ljud bäst av alla tror jag, är sköna att ha på och väldigt hållbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej folket igen!

Jag är den där lata typen som inte orkar läsa igenom alla sidor där jag egentligen säkert kan hitta mitt svar. Jag är på jakt efter ett par slutna hörlurar med bra återgivning, dom får gärna gå ner i lägre frekvenser under 40 hz då mina monitorer slutar där för att då även kunna referenslyssna dom frekvenserna. Dämpar olika hörlurar olika bra? jag vill inte använda någon förstärkare då jag antagligen kommer ta med dom när jag ska till bali i sommar. Jag hade tänkt lägga kring 1500:-, kan gå upp till 2500 men helst ska dom ligga runt 1500!

Jag spelar in ganska mycket olika med mycket rock/ambient och akustiskt och då både gitarr piano och sång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Om man vill ha ett par riktigt prisvärda lurar kan jag rekommendera AKG K142HD. Köpte dom för ett par veckor sen för runt 90 USD.

Otroligt detaljerad och ärlig ljudbild. Mycket bättre än mina gamla Sennheiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du går in i en välsorterad musikaffär, tar med dig den musik du gillar, och lyssna, lyssna, lyssna.

När du väl är nöjd med den lyssning du hör, se till att du lär dig det ljudet för det ändamål du tänker använda dom för, t.ex. mixining.

Det är viktigt att du själv gillar ljudet, och ingen kommer att kunna berätta för just dig vad du bör köpa för lurar. Efter längre lyssning så har du lärt dig ljudet, och hur du ska mixa etc...

Nyckeln är lyssna, lyssna och lyssna, och lita på vad du själv tycker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...