Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för inspelning


Ponderosa

Recommended Posts

Tycker HD280 och har bäst isolerande egenskaper av dem jag prövat på din lista. Upplever dock inga proglem med läckage från de andra lurarna heller.

HD280 Pro är outstanding när det gäller läckaget, med sina 32dB dämpning (bättre än vissa som marknadsförs som "extremt dämpande"...).

Ultrasone Pro-serien har en dämpning på 30dB, så de kommer inte långt efter, men är både behagligare att ha på och har mycket bättre ljud.

ATH-M50 har jag inte sett några siffror på, men de dämpar bra nog för att spela in sång i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Jag har ett par Beyerdynamic DT-770 Pro (250 ohm) och älskar dom. Tycker dom är både väldigt tydliga när det gäller detaljer i hela registret, väldigt sköna (även om man har dom på sig länge) och täta (jag har använt dom till såväl sång- och instrumentinspelning som till att mixa och öva i nattetid och de funkar utan anmärkning.

Även jag har ett par A7or som monitorer :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag har ett par Beyerdynamic DT-770 Pro (250 ohm) och älskar dom. Tycker dom är både väldigt tydliga när det gäller detaljer i hela registret, väldigt sköna (även om man har dom på sig länge) och täta (jag har använt dom till såväl sång- och instrumentinspelning som till att mixa och öva i nattetid och de funkar utan anmärkning.

Även jag har ett par A7or som monitorer :rolleyes:

Hur upplever du DT-770 som ett komplement till A7? Enda svaga punkten med A7 är enligt mig basåtergivningen så jag vill ju gärna hitta ett par lurar som väger upp det (utan att för den skull tappa i det övriga registret).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone spelar både djupt och mycket rent hela vägen, så de är ett mycket bra komplement till vilka monitorer som helst.

Jag kör ju själv också med ADAM (big surprise... :rolleyes: ), så jag är ganska kräsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Ultrasone spelar både djupt och mycket rent hela vägen, så de är ett mycket bra komplement till vilka monitorer som helst.

Jag kör ju själv också med ADAM (big surprise... :rolleyes: ), så jag är ganska kräsen...

Mitt mål får jag väl säga är just Ultrasone lurarna men i det fall jag inte kommer ända fram så måste jag ha något annat i prisklassen under.

Jag har förresten läst att Ultrasone lurarna är lite känsligare vad gäller placeringen över öronen. Gissar att det har att göra med S-Logic tekniken. Gäller detta bara om öronen hamnar långt fram eller bak i kåporna eller gäller det också om kåporna hamnar högt/lågt eller vrids (typ om huvudbygeln åker lite längre fram eller bak)?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ju själv också med ADAM (big surprise... :rolleyes: ), så jag är ganska kräsen...

Tycker du att Adam är ett märke för kräsna lyssnare? Även budgetmodellerna?

Personligen kan jag isf inte hålla med dig. Visst, Adam tillverkar modeller för riktigt krävnande lyssning. Men även budgetmodeller som A7 och A5.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns en variant på DT770 som heter M i stället för pro. Den har mer dämning än pro. Jag valde 250 ohm för att de kommer med spiralsladd medans 80 ohms kommer med rak sladd. (Det går att byta om man ångrar sig...) Jag tröttnade på HD280 som låter bra men är ordentligt obekväma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två par lurar HD280 pro och Beyer dynamics DT 150. HD280 pro använder jag mest, både live och vis sångpålägg, de är kanon tycker jag. Men när det gäller att mixa så lurar de mig lite grann, de överdriver det övre mellanregistret lite, så mixar jag efter dom blir det tvärtom i andra stereoapparater, det blir lite för lite sång och gitarr i mixen. Med Beyerlurarna är det lättare att få till det rätt.

Min personliga åsikt alltså. Men jag har för mig att frekvenskurvan på specen visar samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hur upplever du DT-770 som ett komplement till A7? Enda svaga punkten med A7 är enligt mig basåtergivningen så jag vill ju gärna hitta ett par lurar som väger upp det (utan att för den skull tappa i det övriga registret).

Jag tycker de kompletterar A7 väldigt bra. Basen är djup och otroligt tydlig utan att för den skull bli överdriven. Överlag är dom väldigt tydliga, från djupaste basregistret till ljusaste diskanten. Tycker jag alltså... 😊 Jag älskar dom som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det finns en variant på DT770 som heter M i stället för pro. Den har mer dämning än pro. Jag valde 250 ohm för att de kommer med spiralsladd medans 80 ohms kommer med rak sladd. (Det går att byta om man ångrar sig...) Jag tröttnade på HD280 som låter bra men är ordentligt obekväma.

Ah så det är olika sladdar till 80 och 250ohms versionerna. Bra att veta. Själv föredrar jag rak sladd. Spiralsladden kan bli så tung och otymplig. Fast å andra sidan är det väldigt lätt att köra över den raka sladden med kontorsstolen 😊

Jag har två par lurar HD280 pro och Beyer dynamics DT 150. HD280 pro använder jag mest, både live och vis sångpålägg, de är kanon tycker jag. Men när det gäller att mixa så lurar de mig lite grann, de överdriver det övre mellanregistret lite, så mixar jag efter dom blir det tvärtom i andra stereoapparater, det blir lite för lite sång och gitarr i mixen. Med Beyerlurarna är det lättare att få till det rätt.

Min personliga åsikt alltså. Men jag har för mig att frekvenskurvan på specen visar samma sak.

Det är lite av min första upplevelse av HD280 Pro. Precis som du skriver, lite överdrivna i mellanregistret. Kändes inte helt naturligt när man lyssnade på gamla igenkända plattor genom dem.

Jag tycker de kompletterar A7 väldigt bra. Basen är djup och otroligt tydlig utan att för den skull bli överdriven. Överlag är dom väldigt tydliga, från djupaste basregistret till ljusaste diskanten. Tycker jag alltså... 😎 Jag älskar dom som sagt.

Kanon, tack för input! Rackarns vad jobbigt det är när man inte kan lyssna själv. Då hade jag ju fixat ihop en egen åsikt på en halvtimme 🙁

Fler som känner att ni har lust att bidra med er egen subjektiva kunskap?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler som känner att ni har lust att bidra med er egen subjektiva kunskap?

DT770 kan jag kommentera lite. Första gången jag lyssnade på dom på 4sound blev jag så imponerad att jag gick och köpte ett par DT880. DT770 är rejält rätt fram, och avslöjande i ljudet. Kanske lite loudness-karaktär med en aning förhöjd bas och diskant - dock inget som är överdrivet på något sätt. Det jag blev så imponerad över var närvaron i röster och instrument. Jag hade (då) aldrig hört något liknande. Diskanten är den lite typiska Beyerdynamic-diskanten, små-agressiv och "grynig" (?). Karaktären känns igen i DT880, fast 880:na (halvslutna) är en hel del bättre på alla plan. Dämpningen är helt okej, har inget direkt att jämföra med då jag knappt lyssnat i några slutna lurar. Jag kan tänka mig att det är riktigt lätt att höra brister i mixar med dom lurarna.

EDIT: Läste en kommentar där en sade att DT770 är lite tillbakalutade och mörka jämfört med DT880. Det kan kanske vara så att jag glömt lite hur de lät, och att de inte är riktigt så agressiva som jag minns dom.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
DT770 kan jag kommentera lite. Första gången jag lyssnade på dom på 4sound blev jag så imponerad att jag gick och köpte ett par DT880. DT770 är rejält rätt fram, och avslöjande i ljudet. Kanske lite loudness-karaktär med en aning förhöjd bas och diskant - dock inget som är överdrivet på något sätt. Det jag blev så imponerad över var närvaron i röster och instrument. Jag hade (då) aldrig hört något liknande. Diskanten är den lite typiska Beyerdynamic-diskanten, små-agressiv och "grynig" (?). Karaktären känns igen i DT880, fast 880:na (halvslutna) är en hel del bättre på alla plan. Dämpningen är helt okej, har inget direkt att jämföra med då jag knappt lyssnat i några slutna lurar. Jag kan tänka mig att det är riktigt lätt att höra brister i mixar med dom lurarna.

EDIT: Läste en kommentar där en sade att DT770 är lite tillbakalutade och mörka jämfört med DT880. Det kan kanske vara så att jag glömt lite hur de lät, och att de inte är riktigt så agressiva som jag minns dom.

Nu när du nämner det så har jag ett svagt minne av när jag provlyssnade en polares Beyer lurar. Jag kan nog närmast beskriva det som att diskanten kändes lite grynig. Detta var dock länge sen och det är ju möjligt att jag minns fel också 😏 Hur som helst. Tack för din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du nämner det så har jag ett svagt minne av när jag provlyssnade en polares Beyer lurar. Jag kan nog närmast beskriva det som att diskanten kändes lite grynig. Detta var dock länge sen och det är ju möjligt att jag minns fel också ☺️ Hur som helst. Tack för din åsikt.

Det dumma är att det är svårt att avgöra om det är lurarna, eller om det är en dålig DAC man lyssnar på, alternativt dåligt matchad lurstärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det dumma är att det är svårt att avgöra om det är lurarna, eller om det är en dålig DAC man lyssnar på, alternativt dåligt matchad lurstärk.

Ja och då är man inne på det där eländiga ämnet där man alltid har någon svag länk i sin kedja. Om jag bara hade obegränsat med pengar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och då är man inne på det där eländiga ämnet där man alltid har någon svag länk i sin kedja. Om jag bara hade obegränsat med pengar 😄

Hehe. Ja så är det ju. Men det är inte alltid pengar som löser det heller. Ofta är det så enkelt att man ska hitta en mörk lurstärk till skrikiga lurar och krikig lurstärk till mörka lurar. Aldrig skrik på skrik. Precis på samma sätt som vissa mickar absolut inte funkar ihop med vissa preamps. DAC:en är av sekundär betydelse egentligen, men visst här man betydande skillnader där också. Det blir så mycket mer lättlyssnat med en bra DAC

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Hehe. Ja så är det ju. Men det är inte alltid pengar som löser det heller. Ofta är det så enkelt att man ska hitta en mörk lurstärk till skrikiga lurar och krikig lurstärk till mörka lurar. Aldrig skrik på skrik. Precis på samma sätt som vissa mickar absolut inte funkar ihop med vissa preamps. DAC:en är av sekundär betydelse egentligen, men visst här man betydande skillnader där också. Det blir så mycket mer lättlyssnat med en bra DAC

Fast med pengar hade man i alla fall haft möjlighet att testa sig fram mycket enklare och snabbare!

Med lite pengar i bagaget så krävs det betydligt mycket mer research eftersom man då är ute efter prylar enligt "one shot one kill" principen 😄

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast med pengar hade man i alla fall haft möjlighet att testa sig fram mycket enklare och snabbare!

Med lite pengar i bagaget så krävs det betydligt mycket mer research eftersom man då är ute efter prylar enligt "one shot one kill" principen ☺️

Så sant, så sant. Har man tur kan man lyssna på grejer hos vänner eller i affärer. Men allt blir lättare med monedas. En fattig man utan fantasi eller hjärna kommer tyvärr inte så långt 😮

Nähe, det får bli att prodda fram lite hitar så man kan köpa det man vill. Hopp i form!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Alla lurar funkar från 400 och upp, bara man lär sig dom. Jag kör på AKG k141 från 80talet funkar kanon.:rolleyes:

Jag menar det var till inspelning av gitarr o sång och glo på film.

Men som ni säger det är mycket frågor om typ -kan jag ha de här,och vilket ljudkort ska jag köpa,vad är bäst mm, Så man undrar om inte några är lata dvs dom inte orkar leta själva lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej!

Någon som kan rekommendera ett par bra slutna lurar för inspelning av musik?

Har kommit så långt att jag vill gå till nästa "nivå" då jag verkligen kan höra så att mixningen utav de jag spelat in blir top notch!!

Är inne lite på Sennheiser HD600 ( http://www.4sound.se/itempg.as px?id=981118&artno=82920 ).

Spelar in mycket akustisk gitarr men även en del elektroniskt blandat med gitarr, sång, trummor.

Vad rekommenderar du? förklara gärna lite om just din rekommendation om varför den är bra. Är vissa lurar anpassade mer för vissa specifika musikstilar? osv

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får antagligen lika många olika svar som antalet personer som svarar, men ändå... 😉

Slutna lurar: Sennheiser HD280 Pro, som ligger bra till i pris och låter ganska ok och sitter rimligt bra. Betydligt bättre ljud och komfort hittar du i Audio-Technica ATH-M50. Mina egna favoriter är Ultrasone Pro750, som är mycket sköna att ha på sig och låter bättre, men också kostar mer...

Öppna lurar för mixning: HD600, som du nämner, eller HD650 är väl något av ett standardval, så de funkar säkert bra - men jag föredrar Ultrasone Pro2900, som har väldigt bra upplösning och lite grand "högtalarkänsla" tack vare att elementen inte är centrerade i kåporna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har tänkt att spela in trummor som jag läst att en del andra har tänkt här, dock har jag ingen aning hur många decibel som är tillräckligt mycket dämpning. Jag gillar att spela rätt hårt och använder hörselkåpor när jag spelar, har Sennheiser HD 201, men dom dämpar knappt någonting så kan inte lira förfullt med dom då jag är rädd om min hörsel.

Ni pratar om Sennheiser HD280 PRO som dämpar upp till 32 db och då undrar jag hur mycket dämpning det är? 🙂 räcker det? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag ska börja spela in lite musik, och behöver därför ett par hörlurar som jag kan lyssna i samtidigt som jag spelar in flera spår över varandra (det finns väl ett bra ord för det, men ni fattar säkert?). Det jag ska spela in är främst gitarr (el och akustisk) samt sång.

Självklart har jag kollat runt lite här i forumet/på andra forum och på andra sidor för att få någon klarhet i vad som bör passa mitt ändamål. Men jag har fastnat lite i det här med öppna/halvöppna/slutna lurar, och behöver därför lite tips och råd från er som kan det här bättre än jag.

Jag tänker mig ett par lurar som kostar runt 500-800 kr. Har ni några tips på modeller? Jag blev rekommenderad Shure SRH440, som jag tycker ser bra ut och kostar lagom mycket. Det är ett par slutna lurar, vilket jag hörde att man absolut ska ha när man lyssnar och spelar in samtidigt (ganska givet, förstår jag nu). Men så googlade jag runt lite och läste om en hel del folk som köper sig ett par billiga slutna lurar för inspelning, och i stället satsar på ett par öppna som kan användas i resten av inspelnings-sammanhangen.

Min fråga är alltså: hur bör jag göra? Jag är ju amatör - kan Shure SRH440 att fungera som allround-lurar för mig då? Det handlar inte om några superinspelningar, utan jag ska roa mig lite här hemma och spela in mina låtar och så, bara.

Som ni märker är jag ny på området, och ganska lost. smile1.gif Tipsa hejvilt om andra lurar jag bör kolla efter, men håll er helst till priset jag angav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...