Jump to content
Annons

Tips på hörlurar för inspelning


Ponderosa

Recommended Posts

Annons
  • 1 månad senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

T.BONE HD880

Ganska tysta. Skillnaden i huru mycket läckage jag har är stor i jämförelse med K241. Så hemskt sköna att lyssna med är dom ju inte, basiga och grumliga av fan. Men täta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 🙂 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 😊 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Tyvärr dyrare, men mitt stående förslag är Ultrasone Proline 750 (slutna) eller Proline 2500 (öppna). Båda har mjuka och sköna kuddar och trycker inte så hårt att det blir obekvämt med glasögon. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 😊 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Sennheiser HD650.

Inte bara de bästa lurar jag testat under 10 000 utan också de absolut skönaste. Sitter som dn dröm.

Riktpris nånstans kring 4000 - men de finns att köpa på nätet för 2445:- kr. Värt vartenda öre (även om man skulle betala riktpriset...)

Och ja, jag har glasögon... 😆

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880&s=sort_lager

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K271 Studio... 🙁

Håller inte med att basen är klen...

Det är i.o.f.s. ingen överdriven loudness-bas som i många andra lurar, men det vill jag inte ha heller... 😊

De går riktigt djupt tycker jag oxå. När man spelar ett riktigt djupt basljud som man knappt hör med t.ex. en synt, så kan det vara så djup bas att man nästan blir illamående... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 😏 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Sennheiser HD650.

Inte bara de bästa lurar jag testat under 10 000 utan också de absolut skönaste. Sitter som dn dröm.

Riktpris nånstans kring 4000 - men de finns att köpa på nätet för 2445:- kr. Värt vartenda öre (även om man skulle betala riktpriset...)

Och ja, jag har glasögon... 😆

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880&s=sort_lager

Passformen för hörlurar varierar såklart efter huvud/öronstorlek.

Alla tycker olika och de finns de som både gillar/ogillar passformen på sennheiser 650 eller Ultrasone 2500 mm.

Om man har hittat sina favoritlurar som är perfekta på alla sätt, men som sitter lite hårt runt huvudet, så kan man placera ett par väl valda böcker istället för sitt huvud mellan hörlurshögtalarna och på så sätt utvidga omfånget precis så som man vill ha det. Tänk dock på att om man utvidgar för mycket så kan man inte gå tillbaka. Låt det ske i etapper istället.

Jag är toknöjd med mina Sennheiser HD595, vilka många liksom jag tycker är de skönaste fullstora öppna hörlurar de testat. Jäkligt prisvärda då de bygger mycket på samma teknologi som HD600 serien och de har dessutom en mer "nära" karaktär i ljudet.

De har mjuka utbytbara/tvättbara velourpads och de har en passform som gör att de knappt känns på huvudet. Jag kan utan problem använda dom i fler timmar än jag orkar vara vaken. De kan omöjligen trötta ut användaren.

De levererar ett superdetaljerat och fulldjupt ljud även om man inte har en bra och dyr hörlursförstärkare, vilket de flesta av de riktigt dyrare hörlurarna kräver för att överhuvudtaget vara värda sitt pris. (Men såklart låter alla lurar bättre med bra förstärkning).

De är utmärkta allroundlurar som jag tycker passar både till kritiskt analyserande studioarbete och till skön musiknjutning av favoritskivorna i fåtöljen.

För mer input av användare, läs här: http://www.headphone.com/products/headphon...iser-hd-595.php

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=132255

För sitt pris på ca 1300-1800 kr så tycker jag att de är otroligt prisvärda jämfört med de ibland mer än dubbelt så dyra modellerna. Ta med dina favoritskivor till en musikaffär och testa dessa hörlurar och jämför, förbannat bra tycker jag!

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är toknöjd med mina Sennheiser HD595, vilka många liksom jag tycker är de skönaste mest komfortabla fullstora öppna hörlurar de någonsin testat. Helt otroligt prisvärda då de bygger mycket på samma teknologi som HD600 serien och de har dessutom en mer "nära" karaktär i ljudet.

För sitt pris på ca 1300-1800 kr så tycker jag att de är otroligt prisvärda jämfört med de ibland mer än dubbelt så dyra modellerna. Ta med dina favoritskivor till en musikaffär och testa dessa hörlurar och jämför, förbannat bra tycker jag!

Ja, tänk så olika det kan vara. En av mina riktigt goda vänner köpte nyligen ett par likadana lurar som du gillar. Och OK, han har höga krav på ljud, men det här är hans ord:

"Hur kunde jag vara så dum att jag köpte den här skiten när jag kunde ha fått ett par HD650 som du har för bara några hundralappar till..."

Hans ord. Inte mina.

Beträffande DT880 pro - ja, det är också riktigt bra lurar, och sköna, jag har ett par sådana själv också. Men jag föredrar personligen HD650, både sett ur ljudsynpunkt och hur sköna de är att ha på sig. Även om DT880 inte ligger långt efter. Men det är som sagt HD650 jag alltid tar på mig...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner, ja smaken är minst sagt olika beroende på vilken karaktär man vill att hörlurarna ska ha och vilken typ av hörsel man har.

Bevisligen så har inte alla personer exakt samma hörselupplevelse.

Läs signaturen "Musik" s inlägg om hans extremt smala hörselgångar. Sånt måste påverka ljudet tycker man, vissa är mer känsliga för vissa frekvenser.

Detsamma kan sägas om personer som gillar/hatar Sennheiser HD650 Ultrasone 2500, Beyerdynamic DT880 mm.

Alla är toppenhörlurar men de har alla olika karaktär som inte passar alla.

Vart hittar man HD650 som bara kostar några hundra mer än HD595?? 😏

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 😱 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Tyvärr dyrare, men mitt stående förslag är Ultrasone Proline 750 (slutna) eller Proline 2500 (öppna). Båda har mjuka och sköna kuddar och trycker inte så hårt att det blir obekvämt med glasögon. 😆

Vad är den stora skillnaden mellan slutna och öppna? När ska jag hellre välja välja t.ex öppna?

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är toknöjd med mina Sennheiser HD595, vilka många liksom jag tycker är de skönaste mest komfortabla fullstora öppna hörlurar de någonsin testat. Helt otroligt prisvärda då de bygger mycket på samma teknologi som HD600 serien och de har dessutom en mer "nära" karaktär i ljudet.

För sitt pris på ca 1300-1800 kr så tycker jag att de är otroligt prisvärda jämfört med de ibland mer än dubbelt så dyra modellerna. Ta med dina favoritskivor till en musikaffär och testa dessa hörlurar och jämför, förbannat bra tycker jag!

Ja, tänk så olika det kan vara. En av mina riktigt goda vänner köpte nyligen ett par likadana lurar som du gillar. Och OK, han har höga krav på ljud, men det här är hans ord:

"Hur kunde jag vara så dum att jag köpte den här skiten när jag kunde ha fått ett par HD650 som du har för bara några hundralappar till..."

Hans ord. Inte mina.

Beträffande DT880 pro - ja, det är också riktigt bra lurar, och sköna, jag har ett par sådana själv också. Men jag föredrar personligen HD650, både sett ur ljudsynpunkt och hur sköna de är att ha på sig. Även om DT880 inte ligger långt efter. Men det är som sagt HD650 jag alltid tar på mig...

Har du testa HD600? Är det någon märkbar skillnad mot HD650?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med åren har jag tyvärr också blivit tvungen att använda glasögon allt mer. 😱 Just nu använder jag Pioneer HDJ-1000. Ljudet är bra men de sitter ganska hårt vilket gör det jobbigt i längden och jag får ta av mig glasögonen då och då. Vilka ska man titta på för att få skönt sittande hörlurar i prisklass runt 1000-2000 kr.?

Tyvärr dyrare, men mitt stående förslag är Ultrasone Proline 750 (slutna) eller Proline 2500 (öppna). Båda har mjuka och sköna kuddar och trycker inte så hårt att det blir obekvämt med glasögon. 😆

Vad är den stora skillnaden mellan slutna och öppna? När ska jag hellre välja välja t.ex öppna?

Om du skall mixa, producera eller vill att ljudet skall kännas mer naturligt(som om du lyssnade i högtalre) skall du använda öppna. Dock så läcker de ordentligt utåt också. Det är alltså mindre hörlurskaraktär i ljudet på en öppen lur.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är den stora skillnaden mellan slutna och öppna? När ska jag hellre välja välja t.ex öppna?

Slutna: När du vill ha medhörning för t ex en vokalist och inte vill ha läck från lurarna in i mikrofonen. Där t ex Sennheiser HD280pro perfekta med hela 32 dB dämpning.

Öppna: När du vill lyssna på en mix för att höra detaljer bättre t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är toknöjd med mina Sennheiser HD595, vilka många liksom jag tycker är de skönaste mest komfortabla fullstora öppna hörlurar de någonsin testat. Helt otroligt prisvärda då de bygger mycket på samma teknologi som HD600 serien och de har dessutom en mer "nära" karaktär i ljudet.

För sitt pris på ca 1300-1800 kr så tycker jag att de är otroligt prisvärda jämfört med de ibland mer än dubbelt så dyra modellerna. Ta med dina favoritskivor till en musikaffär och testa dessa hörlurar och jämför, förbannat bra tycker jag!

Ja, tänk så olika det kan vara. En av mina riktigt goda vänner köpte nyligen ett par likadana lurar som du gillar. Och OK, han har höga krav på ljud, men det här är hans ord:

"Hur kunde jag vara så dum att jag köpte den här skiten när jag kunde ha fått ett par HD650 som du har för bara några hundralappar till..."

Hans ord. Inte mina.

Beträffande DT880 pro - ja, det är också riktigt bra lurar, och sköna, jag har ett par sådana själv också. Men jag föredrar personligen HD650, både sett ur ljudsynpunkt och hur sköna de är att ha på sig. Även om DT880 inte ligger långt efter. Men det är som sagt HD650 jag alltid tar på mig...

Har du testa HD600? Är det någon märkbar skillnad mot HD650?

Jag tycker bättre om HD650. Skillnaden är inte enorm, men klart märkbar vid ett A/B-test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren! skall genast gå igenom alla modeller. Men jag har en grymt dum fråga, hur vet man om en lur är sluten/öppen? dom ser väldigt lika ut 🙁

Oftast står det i specarna. Syftet med slutna resp öppna är att slutna dämpar ljud som spelas upp i lurarna och på så sätt hindrar "läckage" till mikrofoner. Slutna dämpar även ljud utifrån och ljudet i lurarna blir därför detaljerat. Nackdelen med dessa är att man kan bli trött i öronen vid längre sessioner.

Öppna lurar är oftast behagliga att ha på i längre perioder. De ger ett "luftigare" ljud men stör å andra sidan mikrofoner.

Så om man är osäker så är det bara att hänga på sig lurarna och lyssna om omgivningsljudet dämpas eller inte.

k

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner, ja smaken är minst sagt olika beroende på vilken karaktär man vill att hörlurarna ska ha.

Vart hittar man HD650 som bara kostar några hundra mer än HD595?? 🙁

Klicka på den länken som jag gav i tidigare inlägg, där har du svaret.

Nu tittade jag bara snabbt där men 2480 kr var det billigaste jag hitade för HD650.

Det är nästan dubbla priset jämfört med HD595, vilka jag hittade begagnade (nästan helt nya) för 1000.

Naturligtvis är det ett step up i kvalitet med HD650 men jag tycker att HD595 är jäkligt prisvärda.

Dessutom är de perfekta om man ska använda dom i olika källor som t.ex. en bärbar spelare mm där man inte har tillgång till en separat hörlursförstärkare. Har man riktigt dyra lurar så måste man ha riktigt bra förstärkning, annars är det inte värt det.

Men för den som har pengar så finns det såklart bärbara förstärkare!

Mitt tips om HD595 är bra för den som är på en ganska tight budget som inte har råd att skaffa allt dyrt .

För den som vill fördjupa dig i hörlursprat så är det perfekta forumet här, vilket jag nämt tidigare: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren! skall genast gå igenom alla modeller. Men jag har en grymt dum fråga, hur vet man om en lur är sluten/öppen? dom ser väldigt lika ut 🙁

Oftast står det i specarna. Syftet med slutna resp öppna är att slutna dämpar ljud som spelas upp i lurarna och på så sätt hindrar "läckage" till mikrofoner. Slutna dämpar även ljud utifrån och ljudet i lurarna blir därför detaljerat. Nackdelen med dessa är att man kan bli trött i öronen vid längre sessioner.

Öppna lurar är oftast behagliga att ha på i längre perioder. De ger ett "luftigare" ljud men stör å andra sidan mikrofoner.

Så om man är osäker så är det bara att hänga på sig lurarna och lyssna om omgivningsljudet dämpas eller inte.

k

Njae... vet inte om jag håller med om att ljudet skulle bli mer detaljerat i slutna lurar(iaf i en tyst studiomiljö).. Snarare tvärtom enligt mina erfarenheter.. Kanske är subjektivt dock...

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner, ja smaken är minst sagt olika beroende på vilken karaktär man vill att hörlurarna ska ha.

Vart hittar man HD650 som bara kostar några hundra mer än HD595?? 🙁

Klicka på den länken som jag gav i tidigare inlägg, där har du svaret.

Nu tittade jag bara snabbt där men 2480 kr var det billigaste jag hitade för HD650.

Det är nästan dubbla priset jämfört med HD595, vilka jag hittade begagnade (nästan helt nya) för 1000.

Naturligtvis är det ett step up i kvalitet med HD650 men jag tycker att HD595 är jäkligt prisvärda.

Dessutom är de perfekta om man ska använda dom i olika källor som t.ex. en bärbar spelare mm där man inte har tillgång till en separat hörlursförstärkare. Har man riktigt dyra lurar så måste man ha riktigt bra förstärkning, annars är det inte värt det.

Men för den som har pengar så finns det såklart bärbara förstärkare!

Mitt tips om HD595 är bra för den som är på en ganska tight budget som inte har råd att skaffa allt dyrt .

För den som vill fördjupa dig i hörlursprat så är det perfekta forumet här, vilket jag nämt tidigare: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Inte för att det spelar någon roll egentligen, men bara för skojs skull... 😉

Det finns många sätt att se på det här:

1. Du kan inte jämföra begagnatpriser med nypriser, det är inte relevant över huvud taget.

2. Min bekant hade betalat nånstans uppemot 1800 för lurarna, vilket väl är någonstans kring det s k "riktpriset" skulle jag tro. Men alldeles åt skogen för mycket.

3. Jag skulle aldrig betala mer än halva priset för en begagnad hörlur.

4. Du ha betalat alldeles för mycket. HD595 finns att köpa sprillans ny på nätet för 775:- kr, Se: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18598

5. Enligt mitt sätt att se det skulle jag alltså ha betalat max 400 för de lurar du köpte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner, ja smaken är minst sagt olika beroende på vilken karaktär man vill att hörlurarna ska ha.

Vart hittar man HD650 som bara kostar några hundra mer än HD595?? 🙁

Klicka på den länken som jag gav i tidigare inlägg, där har du svaret.

Nu tittade jag bara snabbt där men 2480 kr var det billigaste jag hitade för HD650.

Det är nästan dubbla priset jämfört med HD595, vilka jag hittade begagnade (nästan helt nya) för 1000.

Naturligtvis är det ett step up i kvalitet med HD650 men jag tycker att HD595 är jäkligt prisvärda.

Dessutom är de perfekta om man ska använda dom i olika källor som t.ex. en bärbar spelare mm där man inte har tillgång till en separat hörlursförstärkare. Har man riktigt dyra lurar så måste man ha riktigt bra förstärkning, annars är det inte värt det.

Men för den som har pengar så finns det såklart bärbara förstärkare!

Mitt tips om HD595 är bra för den som är på en ganska tight budget som inte har råd att skaffa allt dyrt .

För den som vill fördjupa dig i hörlursprat så är det perfekta forumet här, vilket jag nämt tidigare: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Inte för att det spelar någon roll egentligen, men bara för skojs skull... 😉

Det finns många sätt att se på det här:

1. Du kan inte jämföra begagnatpriser med nypriser, det är inte relevant över huvud taget.

2. Min bekant hade betalat nånstans uppemot 1800 för lurarna, vilket väl är någonstans kring det s k "riktpriset" skulle jag tro. Men alldeles åt skogen för mycket.

3. Jag skulle aldrig betala mer än halva priset för en begagnad hörlur.

4. Du ha betalat alldeles för mycket. HD595 finns att köpa sprillans ny på nätet för 775:- kr, Se: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18598

5. Enligt mitt sätt att se det skulle jag alltså ha betalat max 400 för de lurar du köpte...

Skulle aldrig köpa hörlurar begagnat.. Skulle bli paranoid och tro att nåt var fel med dem osv... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig köpa hörlurar begagnat.. Skulle bli paranoid och tro att nåt var fel med dem osv... =)

Inte jag heller, men det är en annan sak. Jag skulle inte vilja ha dem på huvet efter det att nån vem vet vem... skulle ha suttit och svettats med dem.

Men det är ju jag det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...