Jump to content
Annons

vilka trummpluggar låter bäst?


rockstone

Recommended Posts

vilka trumpluggar låter bäst,verkligast, har ez drummer och jag tycker inte det låter särskilt verkligt, mest trummaskin, nåt som har tips på nåt som låter bättre, det handlar om 70 tals rock, zeppelin, kiss status quo, beatles mm altså inte någon ny slags metall

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med BFD 2 och jag är riktigt nöjd med det. Ljuden där är omixade så det krävs att man kan mixa trummor för att man ska använda det men om man kan det så har man möjlighet att mixa trummorna till nästan vilken musik stil man vill. Jag har jobbat med bland annat Pop, Rock, Metal, Singer/Songwriter & Hip Hop och jag är nöjd med BFD 2.

Jag har inte testat Superior Drummer men jag har hört från olika producenter som använder det att det ska vara riktigt bra. Personligen tycker jag att EZDrummer och Addictve Drums har samma problem och det är att ljuden är "färdigmixade". Det innebär att det går fort att få till ett ok trumljud men det är nästan omöjligt att få ett trumljud som är anpassat efter den låt man jobbar med. Jag har även svårt för rumsljuden i EZ & AD.

Gå till en musikaffär som har de olika programmen och testa där. Eller ladda ner dom OCH KÖP sedan det som du gillar mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Jag har inte testat Superior Drummer men jag har hört från olika producenter som använder det att det ska vara riktigt bra. Personligen tycker jag att EZDrummer och Addictve Drums har samma problem och det är att ljuden är "färdigmixade". [...]

Men om du stänger av alla effekter och reverb i AD (eller ännu enklare - väljer ett preset ur "Clean"-kategorin) så får du ju det torra, omixade trumljudet - som det lät i mikrofonerna när det spelades in. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om S.2. Otroligt bra och med otroligt många möjligheter och bra medföljande kompressorer mm. Definitivt mest lättjobbat, prisvärdast och bäst ljud i mina ögon och öron.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Personligen tycker jag att EZDrummer och Addictve Drums har samma problem och det är att ljuden är "färdigmixade". Det innebär att det går fort att få till ett ok trumljud men det är nästan omöjligt att få ett trumljud som är anpassat efter den låt man jobbar med. Jag har även svårt för rumsljuden i EZ & AD.

Instämmer i det där. Gillade aldrig heller rumsljuden i AD. Sen finns det inget läck med i AD förutom lite från överhänget. AD och EZ är bra för de som vill snabbt komma igång och inte gillar pilla så mycket. Gillar man göra det så är det bättre skaffa SD eller BFD. Därför jag sålde min AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven Slate Drums tycker jag är det enda som är tillräckligt övertygande.

http://www.stevenslatedrums.com/

Jo slate är riktigt bra. Men det är oxå urkranat rejält. Och DET är oxå poängen med slate!

Nu var det ju så atr rock stone var ute efter 70-talssound. Och då är slate inget bra val.

Då borde rockstone titta på Superior 2.0 ist! Eller ännu hellre dfhs (den förra)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Ja, du. Både BFD och DFH är fjolligt och floppigt. Det finns bara bara två "trumpluggar", enligt MIN åsikt (bara så att Claes kan slappna av):

Addictive Drums och EZdrummer, och då brukar jag säga att AD är något sämre än EZ i att vara mindre givande. Fast det beror ju givetvis också på hur mindre givande trumplugg man inte anser sig behöva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Ja, du. Både BFD och DFH är fjolligt och floppigt. Det finns bara bara två "trumpluggar", enligt MIN åsikt (bara så att Claes kan slappna av):

😕

Addictive Drums och EZdrummer, och då brukar jag säga att AD är något sämre än EZ i att vara mindre givande. Fast det beror ju givetvis också på hur mindre givande trumplugg man inte anser sig behöva.

Enligt MIN mening, så är Scarbee Imperial Drums XL absolut bäst. Tyvärr har det utgått, men det är ändå fortfarande bäst. Inga färdiga loopar och kompfigurer, utan man måste göra allt jobb med spelandet alldeles själv, med ett superdetaljerat ljudbibliotek till hands. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka trumpluggar låter bäst,verkligast, har ez drummer och jag tycker inte det låter särskilt verkligt, mest trummaskin, nåt som har tips på nåt som låter bättre, det handlar om 70 tals rock, zeppelin, kiss status quo, beatles mm altså inte någon ny slags metall

Ez drummer funkar väl, tror att det i slutändan är lite svårt att få rätt svikt på ett pgm!

Själv lirar jag trummor...jättelite nu, har liksom halkat ur all proffsig produktion...lite självvalt men kör för fullt här hemma.

Vad det gäller intensitet, nerv för spelet inför refräng osv. så går det inte att ersätta en levande trummis med ett pgm. (vem ska då sätta på gitarristens fru!?....DUKTIGT!)

Sedan, steg 2: folk pratar om 70-tal o.s.v. !? Vet dom /ni vad trummisarna gjorde/kunde på den tiden.

Influensen från jazzen på upkommande rocktrummisar, ljudboxar vid inspelning...mina (Ludwig)VISTALITE som har "muffling"!?

Min förebild: Peter Criss, Gene Krupa, Egil Johanssen (norrman) ANIMAL (en mupp)

Min inspiration: Joseph "Zigaboo" Modeliste The Meters, Mick Tucker, Peter Criss, Ola Brunkert, John Bonham, sedan har vi ju svenska KAPTENEN.

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Ez drummer funkar väl, tror att det i slutändan är lite svårt att få rätt svikt på ett pgm!

Själv lirar jag trummor...jättelite nu, har liksom halkat ur all proffsig produktion...lite självvalt men kör för fullt här hemma.

Vad det gäller intensitet, nerv för spelet inför refräng osv. så går det inte att ersätta en levande trummis med ett pgm. (vem ska då sätta på gitarristens fru!?....DUKTIGT!)

Sedan, steg 2: folk pratar om 70-tal o.s.v. !? Vet dom /ni vad trummisarna gjorde/kunde på den tiden.

Influensen från jazzen på upkommande rocktrummisar, ljudboxar vid inspelning...mina (Ludwig)VISTALITE som har "muffling"!?

Min förebild: Peter Criss, Gene Krupa, Egil Johanssen (norrman) ANIMAL (en mupp)

Min inspiration: Joseph "Zigaboo" Modeliste The Meters, Mick Tucker, Peter Criss, Ola Brunkert, John Bonham, sedan har vi ju svenska KAPTENEN.

/aROCKER

Kan inte påstå att jag förstår vad ditt inlägg har med saken att göra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven Slate Drums har ju faktiskt ett Led Zeppelin-trumset som låter i princip som the real thing. 😐 Fast i övrigt är det ju modernare sound på trumljuden. Planerar att köpa den nedbantade versionen snart!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan inte påstå att jag förstår vad ditt inlägg har med saken att göra...?

Äh han hade nog intagit lite för mycket alkohol när han gjorde inlägget. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Lutar nog åt det... 🙂

So what?

Ingen annan än jag som gillar Stylus?

Iom uppdateringen, med time, tillsammans med rexbibioteken går det att variera oerhört mycket.

Men jag gillar ljuden & gränsnittet i alla spectrasonics pluggar 🙂

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

EZ är ren dynga, inte hört en enda produktion som jag gillat EZ-ljudet på. Förstår inte att folk rekommenderar EZ fortfarande.

Om man är ute efter ett snabbt arbetsflöde (till skillnad från TS), så kan man klart rekommendera EZ. Perfekt t ex för mig som vill göra demos som jag kan spela upp för mina bandmedlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka trumpluggar låter bäst,verkligast, har ez drummer och jag tycker inte det låter särskilt verkligt, mest trummaskin, nåt som har tips på nåt som låter bättre, det handlar om 70 tals rock, zeppelin, kiss status quo, beatles mm altså inte någon ny slags metall

Jag tycker EZDrummer är riktigt bra, och nog kan man få till både trovärdiga och svängiga grejer med det.

Vintage Kit har ett riktigt trevligt komprimerat retrosound och Nashville är riktigt välljudande med mycket dynamik och sen finns det några till extraset som är riktigt bra också med både funk och soul.

Även om jag tycker att defaultsetet känns som ett bra allroundset så kan jag förstå att man blir lite less på det emellanåt om man använder det konstant.

Jag kan hålla med om att är man intresserad av att ratta mycket i ljuden finns det andra program som är lämpligare, och det kan komma tillfällen när man ibland önskar att man haft lite mer inställningsmöjligheter i EZDrummer, men det är sällan och det överlever jag.

För mina behov räcker EZDrummer hela vägen...jag har slutat leta och det säger en del om hur nöjd jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar Reason Drumkits 2 (RDK2).

Låter kanon och är snabbjobbat.

Äger även DFH, bra det med men jag förerdrar RDK2.

Gjorde en preset som låter lite gammeltrumma:

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....ammeltrumma.wav

En variant på RDK2 preseten finns på min låt här:

http://soundcloud.com/manchesterorkestern

Inte särskild välspelade trumoor men jag gillar soundet.

EDIT: Jaja just det ja, den finns här på forumet med: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6717

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

vilka trumpluggar låter bäst,verkligast, har ez drummer och jag tycker inte det låter särskilt verkligt, mest trummaskin, nåt som har tips på nåt som låter bättre, det handlar om 70 tals rock, zeppelin, kiss status quo, beatles mm altså inte någon ny slags metall

Hemstudio hade ett test i nr 1. De kollade Superior 2, AD, BFD 2, Battery 3, Reason Drum 2 samt Ocean Way Drums. Den sistenämnde mest som kuriosa då den kostade 8,5 svettiga och fyllde

hårddisken med 80 tunga GB! Tyckte att det framgick att testaren föredrog Supireor då "dess största fördel är en närmast oslagen ljudkvalitet". Men alla hade sina för- & nackdelar.

Själv velade jag mellan AD och EZ. Tycker AD låter bättre "out of the box" men så kostar den också 3 gånger mer + att den fyller HD med respektingivande 40 GB.

Valde EZ genom en upgrade from EZ Lite som kostade bara 500 kr och endast fyller HD med 1,5 GB! Känns meningslöst att ha 10-tals GB skvalpande på hårddisken som ändå aldrig kommer till användning.

Tycker nog att jag kan skruva till ganska naturliga akustiska trumljud med EZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är ute efter ett snabbt arbetsflöde (till skillnad från TS), så kan man klart rekommendera EZ. Perfekt t ex för mig som vill göra demos som jag kan spela upp för mina bandmedlemmar.

Well, jag håller med Freddy. Tyckte EZ var så bra när det kom men sedan kom AD som är lika enkelt men det är mycket större variation på ljuden där. Jag tror inte jag har gissat fel en gång när jag hört en demo o sagt att det där är ED, det låter likadant eftersom ljuden är förprocessade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag håller med Freddy. Tyckte EZ var så bra när det kom men sedan kom AD som är lika enkelt men det är mycket större variation på ljuden där. Jag tror inte jag har gissat fel en gång när jag hört en demo o sagt att det där är ED, det låter likadant eftersom ljuden är förprocessade.

Varför har det någon betydelse om det är en demo? Lyssnar du inte på låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror inte jag har gissat fel en gång när jag hört en demo o sagt att det där är ED, det låter likadant eftersom ljuden är förprocessade.

ED? 😱 Är det korsbefruktningen av AD och EZ? 😄 Har själv inte gissat fel en enda gång när jag hört AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...