Jump to content
Annons

Dilemma


slejnard

Recommended Posts

Hej

Jag bor i lägenhet och spelar ofta in hemma och det går ofta jättebra. Men när det kommer till sångpålägg så törs jag oftast inte ta i så mkt som kanske behövs för låtens bästa. Om jag är full så bryr jag mig oftast inte men då låter det kakkabajs när jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter så vågar jag inte riktigt kräma på som jag borde fastän jag vet att det borde låta bra pga rädsla för att störa grannar. Övar jättemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl å sen krämar jag på i toyotan när jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. Hämmas?

3. Nåt annat?

/Vetgirig

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska dina grannar stå i vägen för din framtid som världsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat än så länge. Du kanske inte behöver stå och vråla klockan 3 på natten, men innan 22 så är det ju lugnt. Om någon ringer störningsjouren är det ett problem du får ta då.

Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig, men nu på sistone bryr jag mig mindre och mindre. Klart det skiljer från stil till stil.

Ska du stå och growla kanske det inte är så lämpligt i lägenhet då grannar kanske tror att du blir överfallen av någon varg på vift.

Musik som inte kräver så mycket kraft från rösten går perfa, jag tyckte det var pinsamt och jobbigt tills för några veckor sedan då jag började spela in mer och mer. Det enda jag måste göra dock är att dra för gardinerna, då jag bor på NB. Rätt störande när folk går förbi och tittar in när man står där och diggar.

Men jag tror ärligt talat att mina sång inspelningar skulle blir några snäpp bättre om man stod i en lokal där man visste att man inte störde någon. Det blir bättre utan ohämmad sång plus att självförtroendet får en boost. Aldrig fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska dina grannar stå i vägen för din framtid som världsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat än så länge. Du kanske inte behöver stå och vråla klockan 3 på natten, men innan 22 så är det ju lugnt. Om någon ringer störningsjouren är det ett problem du får ta då.

Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar 🙂

Helt rätt tankesätt men tänk på att det där med innan kl 22 bara är en myt. Det har aldrig funnits en sådan regel utan det är bara något sagts som en lagom tid i folkmun.

Du får inte störa dina grannar någon tid på dygnet, däremot är nog toleransen fram mot kvällen betydligt större än efter kl 22 då många har som rutin att sova. De som har ett jobb vill säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ålrajt! 🙂

Tack för uppmuntran Pesek å Groin. Nåt growl blir det inte men ibland väl valda stämmor. Känns lite surt att man är blyg men ska jobba på det! Är relativt ny som sångare så jag får väl ta med mitt gitarrbökeri där jag inte är blyg till dit nu då...ett steg i taget! 🙂

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Själv vet jag inte knappt vilka mina grannar är. Men så är det väl i större städer. vissa ser jag första gången när de flyttar ut. Men nä, man ska inte bry sig vad andra tycker och tänker. Och grannar är ju bara människor man tvingas bo granne med. De är ju bara främlingar för det allra mesta. Tänk så här att om du låg på din dödsbädd och såg tillbaka på ditt liv, inte fan skulle du då oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar väl med ett band? Kan du inte lira in sången där då åtminstone? Eller har möjlighet till någon annans lokal eller så där du kan vara några timmar vid enstaka tillfällen? Oavsett, du gör bra låtar och ser fram emot nästa hit. Jag kräver en sommarhit av dig. 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Helt rätt tankesätt men tänk på att det där med innan kl 22 bara är en myt. Det har aldrig funnits en sådan regel utan det är bara något sagts som en lagom tid i folkmun.

Nix det är det inte. Men världen ser ju lite annorlunda ut. Den där regeln kom när de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-bläcket och gick på industrisemester i juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv vet jag inte knappt vilka mina grannar är. Men så är det väl i större städer. vissa ser jag första gången när de flyttar ut. Men nä, man ska inte bry sig vad andra tycker och tänker. Och grannar är ju bara människor man tvingas bo granne med. De är ju bara främlingar för det allra mesta. Tänk så här att om du låg på din dödsbädd och såg tillbaka på ditt liv, inte fan skulle du då oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar väl med ett band? Kan du inte lira in sången där då åtminstone? Eller har möjlighet till någon annans lokal eller så där du kan vara några timmar vid enstaka tillfällen? Oavsett, du gör bra låtar och ser fram emot nästa hit. Jag kräver en sommarhit av dig. 😉🙂

Tack och jovisst!

Men jag är en impulsiv människa och vill gärna sjunga när inspirationen flödar å då blir det jobb att förflytta sig.

sommarhit? lyssna på min förra års sommarplåga "grillen är tänd". finns på min myspace...hehe. Hyllning/Antitribut till Thomas Ledin... 🙂

Samma grej där att den borde kunnat göras bättre...

Jobbar på nya grejer...

...men som sagt...kräma på utan alkohol blir en schysst utmaning för en blyg en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix det är det inte. Men världen ser ju lite annorlunda ut. Den där regeln kom när de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-bläcket och gick på industrisemester i juli.

Tyvärr är inte regeln generell, utan endast privat. Jag kunde ha skrivit det i mitt tidigare inlägg men eftersom "fram till kl 22 är det lugnt" tolkas som generellt svarade jag som jag gjorde.

Det är upp till varje fastighets ägare vad som gäller, och det står oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls.

Den enda regel som faktiskt gäller överallt är att du inte får störa dina grannar oavsett oavsett tid på dygnet.

Tror du mig inte prata med HGF, jag har ett direktnummer till en styrelseledamot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det gäller sång är det viktigast av allt.

Själv har jag köpt Brauner, Neumann, Flea, och allt anna + Focusrite Red7 Avalon 747 och UA 610 what ever.

Det viktiga är musiken och elof fick mig dit.

Elof har rätt.

Är man nybörjare så tror man som regel att det är fel på grejjerna.

Det är det inte.

Bra grejjer och en Art tube är överlägsen. Punkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är upp till varje fastighets ägare vad som gäller, och det står oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls.

Nä det är sant att är upp till varje fastighetsägare vad som gäller. Hos mig gäller det. Fick ju papper på det när jag flyttade in.

Den enda regel som faktiskt gäller överallt är att du inte får störa dina grannar oavsett oavsett tid på dygnet.

Jäpp. Och det är det många som inte tror på fortfarande. Bara hänt mig en gång att störningsjour ryckt ut till mig en sen natt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Divine co: Njaoo...nån nybörjare är jag inte...annat med än att sjunga in hemma 🙂

Har bara budgetgrejer och vet hur de ska handskas med men vill gärna ta mig över "tjärtingtröskeln" (blygsamhetsbarriären) och våga sjunga ut utan att tänka på grannar som lyssnar...hur gör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Oftast är jag mest inspirerad på förnatten, sådär mellan tolv och två. Att klämma i för kung och fosterland på någon låt är otänkbart med tanke på grannarna. Får försöka göra sångpåläggen dagtig vilket i princip betyder helger för min del. Blir heller inte av att jag övar på sång då jag inte vill störa grannarna. Tidigare tyckt jag haft en hyffsad röst och trist att inte kunna underhålla den. Jag får väl flytta ut på landet som alla stora och missförstådda konstnärer. 😆 Nu har grannkillen under mig plötsligt börjat gasta till häftigt gitarrkomp sådär klockan halv-fem på morgonen. Svårt att tro att det är en hämnd för något jag har gjort. Möjligen kan jag ha glömt mig någon gång. Nu finns det risk att sångterrorn trappas upp eller också får vi starta en band ihop... 🙂

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag svarade inte på frågan. Men man kan inte spela in sång bra om inte sångaren sjunger starkt.

Allt i lägenhet blir dåligt om man inte sjunger starkt och hälst ska man använda en Shure 7B.

Men i övrigt är det kört!

Sicket skitsnack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade inte på frågan. Men man kan inte spela in sång bra om inte sångaren sjunger starkt.

Allt i lägenhet blir dåligt om man inte sjunger starkt och hälst ska man använda en Shure 7B.

Men i övrigt är det kört!

Jo det kan man om man sjunger som Chris Rea.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag bor i lägenhet och spelar ofta in hemma och det går ofta jättebra. Men när det kommer till sångpålägg så törs jag oftast inte ta i så mkt som kanske behövs för låtens bästa. Om jag är full så bryr jag mig oftast inte men då låter det kakkabajs när jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter så vågar jag inte riktigt kräma på som jag borde fastän jag vet att det borde låta bra pga rädsla för att störa grannar. Övar jättemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl å sen krämar jag på i toyotan när jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. Hämmas?

3. Nåt annat?

/Vetgirig

Hmm... det är så oändligt mycket annat som låter så mycket högre än vad min röst gör, så...

det har jag inte ens reflekterat över faktiskt.

Elgitarr och elbas är väl värst.

Trumset känner jag en som tränar och spelar in hemma.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar normalt sätt inte hålla tillbaka när jag spelar in hemma i lägenheten. Men jag visar grannarna respekt genom att försöka vara lite tyst då de flesta sover 😆 Ofta brukar folk bara tycka det är trevligt att höra någon sjunga om personen i fråga sjunger bra 😆

Men för några veckor sen så hände en rolig incident, jag och ett screamo band som jag spelar i fick för oss att leka lite i min lilla hemmastudio.. Och när vi skulle spela in sången, eller rättare sagt skriket, så kommer några grannar upp och tror att vi håller på och misshandlar någon! Dom hotade med att ringa polisen och vart jätte upprörda.. Tog ganska lång tid innan dom förstod att det faktiskt var musik vi höll på med! 😄

Men jag tror att du kan köra på så hårt du kan bara du håller dig till vettiga tider.

MVH Rasmus =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite samma problem men är det inte så att man ska hata sina grannar? Och varför bry sig om nån man inte gillar? 😄

Sen det där med tider osv. Jag har jobbat med lägenhetsstörningar i ett vaktbolag och vad vi då fick lära oss var att i hyreslagen står ingenting om klockslag osv, utan det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är, man får aldrig störa sin granne till "den grad att det kan vara skadligt för hälsan eller försämra sin bostadsmiljö att det skäligen inte bör tålas", om jag nu minns rätt. Det där kan man ju tolka hur som helst men det är vad lagen säger. Att man ska vara tyst efter ett visst klockslag är i sådanafall en paragraf som regleras av ditt hyreskontrakt - inte av lagen, och det är sålledes upp till varje hyresvärd/förening att bestämma, så du for rota fram ditt kontrakt och se vad det står där. Men hursomhelst så var det aldrig någon störning som handlade om att folk sjöng eller spelade i sin hemstudio. Det handlade nästan uteslutande om fester som ballat ur, alkoholistpar som bråkade eller lägenheter där det bodde socialfall. Så du kan nog vara lugn. 🙂

Men vafan 😛 vi e alla människor och kan inte hålla på att rida på paragrafer. Om någon nu jobbar konstiga tider eller har problem med att det spelas musik i lägenheten bredvid på normala tider får dom la banka i väggen eller knacka på och det har ingen gjort än hos mig iaf, så det är la bara att försöka släppa den där psykiska spärren å köra 🙂

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag bor i lägenhet och spelar ofta in hemma och det går ofta jättebra. Men när det kommer till sångpålägg så törs jag oftast inte ta i så mkt som kanske behövs för låtens bästa. Om jag är full så bryr jag mig oftast inte men då låter det kakkabajs när jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter så vågar jag inte riktigt kräma på som jag borde fastän jag vet att det borde låta bra pga rädsla för att störa grannar. Övar jättemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl å sen krämar jag på i toyotan när jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. Hämmas?

3. Nåt annat?

/Vetgirig

Känner igen det där. De enda konkreta tips jag kan ge är att sjunga in mitt på dagen då grannarna förhoppningsvis jobbar.

Naturligtvis så fungerar vi musiker bäst efter midnatt, men om man planerar i god tid så går det att lösa.

(Naturligtvis är det individuellt, jag vet många som kan gå upp bakfulla och sjunga fantastiskt),

Jag ska exempelvis imorgon passa på att sjunga in lite låtar, då värmer jag upp med en joggingrunda på förmiddagen för att få igång systemet. Sedan ser jag till att prata mkt och sjunga upp lite lätt INNAN jag sätter på datorn, för om man börjar spela in innan rösten är redo så är det sannolikt att de svåraste, högsta och starkaste tonerna blir lite svårare att träffa rent,

och vad händer då med självförtroendet när man gång på gång missar?

Det som händer mig är följande:

1. Jag börjar svettas

2. Jag börjar fundera på om grannen hörde mitt senaste försök till ett nästan A.

3. Jag spänner halsen och blir trött.

4. Jag börjar fundera på hur det låter att pitcha upp vissa toner i DAW.

5. Jag blir arg och vill skrika fula ord.

6. Jag ringer en vän som kan sjunga.

Sång är utan tvekan ett lurigt instrument att bemästra. Vissa förlitar sig på teknik, andra på känsla.

Oavsett vad så blir det jobbigt om det snurrar omkring negativa tankar i huvudet. Dömt att misslyckas.

Så, för att summera,

Ska du spela in hemma, så gör det när du vet att dina grannar störs minst.

Sedan när man blivit lite van i situationen kan man successivt lära sig att skita om grannarna hör en.

Kämpa på, och tänk på att i förmodligen varenda hyreshus står det någon annan som skäms lika mkt som du.

Mvh Anjou

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hörnlägenhet på första våningen så att de enda som störs blir dem ovanför.

Spelar ingen roll natt som dag, jag sjunger för fulla muggar ändå.

Mycket är väl hämd då de röker som skorstenar på balkongen.

Men om ni är en extremt god granne, 13-16 borde väl vara lämpligast.

Stäng vädringsluckor etc, mycket ljud går ut genom dem.

Sen är det nog mycket på akustiken, fylld bokhylla just bakom micken är väl perfekta för budget?

Sen vågar man inte sjunga ut riktigt, höj volymen rejält i lurarna, funkade perfekt för min del i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror som sagt på vad man sjunger. Är man joze Gonzales är det inga problem. Är man Bruce Dickinsson är det stora problem.

Viss musik behöver fulla plåtar och gasen i botten för att hamna där man ska. Jag tror att du slejnard hör till den senare kategorin.

Så i en lägenhet gäller det att sjunga på dom tider som stör minst. Sen kan man alltid gå in i en garderob (Stor med mycket kläder och få tunna grannväggar i närheten) eller skapa ett isolerat sångbås.

Jag vet att många tycker att små bås är skit på grund av stående vågor och förlorad diskant. Detta är dock inte ett problem om du är man för då behöver du inte allt över 13 kHz och dom stående vågorna slipper du om du använder en mick som tex. Shure 7b eller en annan dynamisk mick. Audio Technica 4033 (ej dynamisk) är även att rekomendera på grund av sin förmåga att stänga av skitljud när man inte sjunger lite som en gate.

Annars får man respektera tider eller hitta ett annat ställe att göra sina tagningar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man borde börja i andra änden. Snacka med dina grannar, kanske hjälpa dom med lite grejjer och var allmänt trevlig! nämn gärna att du tycker om att spela musik och sånt!

Kanske blir de förstående och kanske knackar på innan dom ringer polisen.. Om det är en okänd galning som vrålar mitt i natten så tvekar man däremot inte att ringa. Fjäska och skrik, det är mitt råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...