Jump to content
Annons

Dilemma


slejnard

Recommended Posts

Hej

Jag bor i lägenhet och spelar ofta in hemma och det går ofta jättebra. Men när det kommer till sångpålägg så törs jag oftast inte ta i så mkt som kanske behövs för låtens bästa. Om jag är full så bryr jag mig oftast inte men då låter det kakkabajs när jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter så vågar jag inte riktigt kräma på som jag borde fastän jag vet att det borde låta bra pga rädsla för att störa grannar. Övar jättemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl å sen krämar jag på i toyotan när jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. Hämmas?

3. Nåt annat?

/Vetgirig

Känner igen mig på pricken! Då vi har rätt bra grannkontakt, och dessutom relativt lyhört, vill man inte sjunga sådär utan vidare för att inte få menande blickar.

1. Jo, i högsta grad!

2. Det kan man nog lugnt säga!!

3. Akustiken är alldeles för dominerande i vanliga rum, således är det inte vidare bra att sjunga i dem.

Jag löste problemet - någorlunda - genom att använda klädkammaren som sångbås. Det är ett trångt litet utrymme (vilket betyder litet eko) som är

klätt med betongväggar. Dessutom har jag borrat upp hyllor för LP-skivor, böcker och tidsskrifter. Detta har också en dämpande effekt

på sången. Enda problemet är att jag inte kan stänga dörren helt då sladden till mikrofonen ska in. Men det är ändå tusen gånger bättre än att stå

och gala i vardagsrummet som jag gjorde förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag bor i lägenhet och spelar ofta in hemma och det går ofta jättebra. Men när det kommer till sångpålägg så törs jag oftast inte ta i så mkt som kanske behövs för låtens bästa. Om jag är full så bryr jag mig oftast inte men då låter det kakkabajs när jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter så vågar jag inte riktigt kräma på som jag borde fastän jag vet att det borde låta bra pga rädsla för att störa grannar. Övar jättemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl å sen krämar jag på i toyotan när jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. Hämmas?

3. Nåt annat?

/Vetgirig

Hejsan Slejnard

Jag har exakt samma problem som dig och jag är inne på att man törs kräma i mest i bilen. Så jag funderar på att göra ett försök att spela in alla instrumet hemma och sen ta med min bärbara i saaben köra ut i skogen för en sång-session. Iofs pinsamt om man blir påkommen att sitta å vråla mitt i skogen men man stör ju ingen. Hmm man kan ju inte stå upp men det kanske inte är nödvändigt eller så står man utanför bilen med risk för mygg. Nån som har erfarenhet av inspelningar i bil?

Tidigare har jag iaf.

1. Brytt mig.

2. Hämmas

Provat och rekommenderas ej:

Provade isolera ljudet med madrasser och täcken en gång, funkade inte så bra och blev snor-varmt. Hade en kub som var två meter hög och en halv kvadratmeter att stå inuti och sen rasade allt när jag skulle stoppa inspelningen. Fick man åla sig ut från 4 täcken, 3 madrasser, 4 stolar och massa kablar i en stor hög ^^

Mvh

Snoozer

Link to comment
Dela på andra sajter

JR999 (oregistrerad)

När jag är klar men någon skiva så brukar jag muta de mest drabbade i trappen med ett x. Bjuda granen på en bira någon gång och vara allmänt skittrevlig. Sen lägger jag aldrig sång efter 21 då det kan finnas barn som man väcker med sitt bröl. Mitt problem är det finska dagiset som ligger i huset och dessa äckliga ungar med långa gröna 11or som hänger ifrån näsan och som alltid skriker som mest när man gjort en bra tagning. Eller mina grannar som inte förstått att man kan separera istället för att skrika om allt oväsentligt skit som inte betyder något. Tur att man inte har jaktlicens och en hagelbrakare hemma. Men det hade alltid kunnat vara värre. Jag slipper i alla fall en trafikerad väg utanför.

//JR 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bjud in grannarna på bärs, kaffe eller vad som... Ge dom varsin CD av era demo-låtar. Sjung med dem (efter konjaken till kaffet). Ge dem något enkelt sekvenserprogram. Snart sjunger hela trappuppgången och ni har körpålägg till demosorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror faktiskt inte min akustiska gitarr eller sång hörs överhuvudtaget, med nästan exaxt en meter (!) tjocka väggar runt hela lägenheten. Golven och taken är rätt bastanta med.

Att grannarna spelar stereo (fest) vid 3-tiden på fredagar, lördagar och ibland mitt i veckan är inget jag brytt mig om- har det som bonus om jag vill brassa på... En gång nyligen klagade de under mig på det sena oljudet, när jag låg och sov och det var dem ovanför mig som levde runt... Fatta vad högt de spelade och gick an, med tanke på husets konstruktion.

Värsta problemen är dock billjud etc utifrån, som går genom fönsterglasen.

Där jag växte upp hade vi en familj under oss ett tag vars farsa klagade på mig mitt på dagen kl 13.30 en lördag för att jag helt tyst skrev elektronisk skrivmaskin! Han var också känd för att gå ut och vräka ner skatbo som han inte heller tålde. Han klagade och förklarade att han var tvungen att gå upp kvart i sex varje morgon för att sedan gå till jobbet och att han därför måste få sova, samtidigt som min farsa gick upp kvart i fem varje morgon senast och åkte flera mil, men aldrig sa nåt...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet den där låten jag gjorde i dödsfestivalen (Deconstruction)? Growlet på den spelade jag in i min lilla etta. I början liksom skämdes jag lite, det kändes dumt och grannarna kanske inte uppskattade det. Jag fortsatte emellertid att testa på och öva. Gradvis bröt jag med mina sociala hämningar tills jag blev en mer självsäker rytare. Det hände till och med att jag blev så medryckt att jag skrek ut genom fönstret, mina grannar till ära. Men det är ju en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...