Jump to content
Annons

DPC Latency checker


Daniel

Recommended Posts

Det finns ett program som säkert flera här känner till, DPC latency checker.

Drt går att ladda ner här.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

310 Kb.

Vilka värden har ni? Vad är räknas som "normalt" eller bra?

Om det är nån som har koll på detta vore jag tacksam för svar.

Ni som är nöjda med era studiodatorer, kör gärna programmet och posta resultatet samt vilket OS ni kör, och vilken plattform (olika AMD, olika intel)

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan några speciella optimeringar (förutom optimerat CPU för bakgrundstjänster), så ligger min burk på ca 10-20us, med spikar upp emot 500us - men inte ovanför.

Så länge det håller sig i det gröna området så ska det vara ok.

Min burk finns beskriven HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Claes

spikar på 500us låter dock lite mycket. Har du testat att i enhetshanteraren stänga av olika funktioner och se hur det påverkar? Med den burken bör du kunna få ner det till stabilt 10us. Du kan också testa stänga av det du inte använder i Bios, internt ljudkort, comportat, LAN kanske, etc.

Sedan har jag ingen aning om hur det påverkar men 500 verkar folk på forumen tycka är lite mycket...

I dagsläget ligger det på min nya I7 burk på runt 50, inga spikar, men högre än din. Fick ner det en hel del när jag stängde av alla USB som jag inte använde. Vill dock få ner det ytterligare, men det kan vara svårt i W7.

Tänkte jag ska posta en tråd om datorn och dess delar senare, men då vill jag veta att det funkar som sig bör först, annars vill jag inte rekommendera det.

Ni andra som är nöjda med era datorer får gärna också göra som Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Claes

spikar på 500us låter dock lite mycket. Har du testat att i enhetshanteraren stänga av olika funktioner och se hur det påverkar? Med den burken bör du kunna få ner det till stabilt 10us. Du kan också testa stänga av det du inte använder i Bios, internt ljudkort, comportat, LAN kanske, etc.

Sedan har jag ingen aning om hur det påverkar men 500 verkar folk på forumen tycka är lite mycket...

I dagsläget ligger det på min nya I7 burk på runt 50, inga spikar, men högre än din. Fick ner det en hel del när jag stängde av alla USB som jag inte använde. Vill dock få ner det ytterligare, men det kan vara svårt i W7.

Tänkte jag ska posta en tråd om datorn och dess delar senare, men då vill jag veta att det funkar som sig bör först, annars vill jag inte rekommendera det.

Ni andra som är nöjda med era datorer får gärna också göra som Claes.

Eftersom det fungerar utan några som helst problem så har jag inte sett någon anledning att kolla närmare på några optimeringar.

Jag kör alltid SETI @ home i bakgrunden - och ZoneAlarm Pro - och är ständigt uppkopplad mot Nätet via hårdvarubrandvägg, så jag antar att det hade gjort skillnad att stänga av dem, men det har som sagt inte behövts ännu. 😄

Tillåter däremot inga program att gå ut och hämta uppdateringar automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ! Men det vore snäppet vassare om de kunde utveckla det för OS X också.

DPC:s är en del av Windows NT-kärnan, så det går inte att applicera på en Mac.

Visst finns Nice-prioritet i OS X men det är på processnivå, och en helt annan sak.

Mac OS X (och BSD m.fl.) är smartare än Windows (och även äldre Mac OS) men det får man väl inte säga innan PC vs Mac-dispyter uppstår i tråden. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac OS X (och BSD m.fl.) är smartare än Windows (och även äldre Mac OS) men det får man väl inte säga innan PC vs Mac-dispyter uppstår i tråden. 😏

Man får påstå vad som helst så länge man tillhandahåller bra argument också… 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hur länge ska man ha den igång, och är det meningen att datorn ska vara helt idle när man kör testet eller vad. När datorn är idle så håller den sig mellan 4-14us men när jag grejar så hoppar den lite över det ibland, högsta spiken so far på 214us...

(har haft igång den nu en minut ungefär och surfar runt på forumet + andra sidor & chattat på msn en del)

Har Win XP

Core 2 Duo-processor på 2,33ghz , 2gb Ram (800mhz), Asus P5Q deluxe-moderkort.

Det enda USB-anslutna är M-boxen & musen för tillfället.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan. Det är mycket bra resultat, det är inte konstigt att du får spikar när du pysslar med annat under tiden.

Överlag verkar man få lägre resultat i XP. Tack för posterna, gärna fler.

Kanske ni med W7, vista, och olika 64bit OS skulle kunna posta med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapade för ett tag sedan en tråd om detta eftersom det ställde till det rejält för mig på min laptop. Innan jag köpte den hade jag ingen aning vad DPC var för något men nu har jag blivit tvungen att lära mig det utan och innan för att försöka lösa problemet. För er som har stationära datorer ska inte DPC latency vara ett problem, så länge det inte är något väldigt fel med eran hårdvara och/eller någon drivrutin. Det ska inte spela någon roll (så länge ni inte har extraordinär krav) om den ligger på 10 eller 100.

På laptops däremot är det en helt annan sak. Jag har nu lärt mig att inann man bestämmer sig för att införskaffa en bärbar dator bör man noga utvärdera det här med DPC latency. Gå till en affär och be att grundligt få testa datorn med DPC Latency Checker innan ni bestämmer er för ett inköp. Blir resultaten inte bra så är det bara att glömma att köpa datorn. Det går att fixa men det är besvärligt och man får oftast leva med att ha någon eller några saker inaktiverade för att det ska fungera.

Datorn jag köpte var en HP pavilion dv-5. Intel Core2Duo 2,13 GHz. Intel PM45 Chipset. 4GB Ram. Jag trodde att detta skulle räcka men DPC latency handlar tydligen om annat. Den spikade på 25000 us vilket var helt oacceptabelt. Nu har jag lyckats få bort dessa spikar och den håller sig numera runt 150-250 us. Iblan kommer en spike på 300-400 men det spelar ingen större roll då det inte ställer till med något problem för mig.

Om någon behöver hjälp med att trimma eran bärbara dator så hojta till.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ligger jag stabilt mellan 35 - 35 i windows 7 64. Tänkte installera Vista64 för att se om det blir någon skillnad.

Fler får gärna posta! Programmet är väldigt litet och behövs inte installeras utan kan köras direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Min gamla IBM med en P4 på 2,53 ghz klarar sig faktiskt förvånansvärt bra. Datorn är från 2002 men hårddiskarna, minnet och grafikkortet är bytt, annars är allt original.

Den ligger stabilt mellan 15-35. De få toppar som kommer går upp mot 150 och väldigt väldigt sällan över 200.

detta är när jag inte kör något speciellt program, men datorn är alltid uppkopplad mot internet och virusskydd (Avast) och brandvägg (Zone alarm) är aktiverade (+ diverse Win XP-standard-bakgrundstjänster).

Link to comment
Dela på andra sajter

...kan tillägga att jag körde igång en ProTools-session och lät det rulla då. Var inte så många kanaler men ett par olika plug-ins och CPU-mätaren i ProTools visade ca 35-40% belastning. DPC visade då mellan 200 och 300 us, utan några synliga spikar.

Enda gången det spikade över var när man startade upp ProTools, som tur var sitter man inte å spelar in samtidigt som sitt DAW startar upp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga en sak som jag märkt med Dpc checker att Bios versioner har en "VÄLDIGT" stor betydelse hur stabilt system man har när det gäller peakar, har testat 7st versioner nu, senaste versionen av mitt bios gjorde att kortet stängdes av efter ca 1 minut, skumt som fasiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Dammar av tråden lite. Körde DPC latency checker på min nya laptop, för att se hur den låg till. Hade sparsamt med program igång utöver checkern och prime95 som jag använde för att se till att det fanns lite belastning på datorn. Allt flöt på bra i en knapp timma, med en peak på knappa 300 microsekunder. Sedan dök det upp några toppar som var något högre, men fortfarande i gröna området. Sedan kom denna elakt röda stapeln. Detta var i samband med att ett nytt test startades i prime95.

namnlszq.jpg

I normalt användande (dvs slösurfande, spotify-lyssnande etc) dyker det dessutom upp en röd stapel då och då.

Är detta något jag ska vara orolig över, eller är det normalt?

Har ännu inte provat att spela in seriöst med laptopen, eftersom jag väntar på ljudinterfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle bli lite orolig.

Men prova, kanske går.

Min nya Core 5i (4 kärnor) går mellan 38-51 och topp på 61.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, undrar vad det är i min i5 som minst dubblar det där då 😆

hur som helst verkar det funka iallafall, testade lite med en gammal podXT som interface, och det var inga problem att köra 4 softsyntar, 4 ljudspår och lite effekter på det också. trots att det är usb 1.1. De röda staplarna dyker tydligen bara upp när jag växlar till firefox. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever ni att buffersizen har någon betydelse för resultatet? I så fall borde ni skriva vilken buffersize (eller latency i ms) man hade vid testtillfället.

Jag får runt 80 microsekunder och 110 som max när jag kör Overloud TH1 (gitarrförstärkar-program), och då kör jag programmet i lägsta valbara latencyn: 88 samples (2 ms). Jag får samma resultat om jag växlar till högre buffersize. Jag får även samma resultat i Amplitube 2 och Reason 4. I Cubase 5 startade jag ett projekt med 16 spår och en hel del pluggar och synthar, så pass mycket att jag fick höja latencyn till 5 ms för att slippa knaster, då stannade DPC på runt 100 i snitt och 130 max. Under alla tester hade jag även firefox igång med 12 flikar, samt även live messenger.

Utan något ASIO-program igång ligger DPC och guppar runt 60.

Vissa här verkar få väldigt låga resultat som 10-30 microsekunder. Kan man egentligen säga att det är en mycket bättre dator än en som får 80 då? Jag menar den lilla latencyn är ju som ett sandkorn i sahara jämfört med hur mycket latency ASIO-hanteringen bidrar till med sina 2000 microsekunder och uppåt. Då tycker jag det är viktigare att DPC-latencyn är stabil och utan peakar när man jobbar i sina musikprogram. Har man däremot en DPC på 150-200 konstant kan man ju börja undra om något är fel?

EDIT:

Kan tillägga att datorn består av:

C2D E6750 2.53 Ghz

4 Gb Corsair 1066 Mhz DDR2

4 st WD diskar + Extern WD USB

ASUS Mobo med P965-chipset

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte med riktigt.

Mäter ni med ljudkortet inkopplat eller av ?

För jag får väldigt låga värden med ljudkortet urkopplat 3-5.

Och med Ljudkortet påslaget 45 max sen tickar den mellan 19 och 45

Misstänker att man mäter med ett ljudkort inkopplat annars blir det ju fel värden.

Eller ?

Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså det här har absolut ingenting att göra med hur häftig processor man har eller hur bra datorn är på pappret. DPC latency orsakas av enhetsdrivrutiner och inget annat. Det som påverkar hur din dator presterar i den här frågan är hur välskrivna drivrutinerna är till alla olika enheter i din datorn.

Kruxet är att allt måste fungera. Det räcker med att en enhet har drivrutiner skrivna av ett miffo så kommer DPC Latencyn bli därefter. Och det kan vara precis vilken enhet som helst i datorn.

Det är därför det kan bli bättre av att inaktivera eller byta ut vissa enheter, även om inte det är enheten i sig som orsakar problem. Men inaktiverar man en enhet inaktiverar man ju även dess drivrutiner.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Införskaffade nyligen ett nytt ljudkort (rme 400) vilket tyvärr inte fungerade så värst bra i windows 7 64 bitars. Fick inte drop outs eller så, men asio mätaren i Cubase 5 rörde sig konstant, om än lite. Och mycket riktigt så låg mina värden runt 200-250us när jag kollade med dcp checkern. Efter den del trixande valde jag att installera windows xp home sp3 bara för att testa och vips ligger dcp konstant på 4-5 us. Ganska rejäl skillnad.

Vad det innebär i realiteten är mer osäkert, men säkrare känns det i alla fall ur ett inspelningsperspektiv. Blir väl att testa win 7 om ett år igen när rme fixat bättre drivisar, eller jag annan dator 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag kör på en Intel i7 920, med 8GB ram win 7 64-bitars.

Värdena blir 150 - 190 med topp på 222.

Känns ju inte helt hundra, men jag har inte upplevt några som helst problem.

Kör cubase med en massa mjukvarusynthar och effekter, men det enda vi mickar upp är min sång..., gurorna spelar vi in digitalt via en Pod pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på en Intel i7 920, med 8GB ram win 7 64-bitars.

Värdena blir 150 - 190 med topp på 222.

Känns ju inte helt hundra, men jag har inte upplevt några som helst problem.

Kör cubase med en massa mjukvarusynthar och effekter, men det enda vi mickar upp är min sång..., gurorna spelar vi in digitalt via en Pod pro.

Vlken buffersize kör ni när ni spelar in? Rör sig asio mätaren i cubase vid låg latency?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...