Jump to content
Annons

Pirater vill visst det ha GRATIS!


Valle

Recommended Posts

Inte allt för sällan får jag åtväst när jag debatterar med Pajaspartister att "när ska du fatta att det inte handlar om 'gratis'?" Begreppet gratis är i princip oundvikligt i diskussioner om nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Ändå blir anhängare av Falkvinge, TPB etc som tillrufsade varje gång man säger... GRATIS!

GRRRRAAAATISSSS!

Och så läser vi:

— Det är inget att hymla om, jag vill kunna ladda ner filmer gratis, förklarar Elias sin PP-röst. Caroline invänder att artisterna måste få betalt. Då hävdar Elias att "de har pengar så de klarar sig, Springsteen drog in 56 miljoner på sina tre konserter i Stockholm. Det har jag räknat ut själv". (Källa)

Det har jag räknat ut själv... Smart kille. Inte sant?

Klart så in i helvete att det handlar om GRATIS!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Pajaspartister

Ska du säga, moderatjävel.

Begreppet gratis är i princip oundvikligt i diskussioner om nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Ändå blir anhängare av Falkvinge, TPB etc som tillrufsade varje gång man säger... GRATIS!

Stämmer. Eftersom gratis visserligen är en av faktorerna som spelar in, men antipirater vägrar att se några andra.

— Det är inget att hymla om, jag vill kunna ladda ner filmer gratis, förklarar Elias sin PP-röst. Caroline invänder att artisterna måste få betalt. Då hävdar Elias att "de har pengar så de klarar sig, Springsteen drog in 56 miljoner på sina tre konserter i Stockholm. Det har jag räknat ut själv". (Källa)

Precis som att moderaterna eller vänsterpartiet har väljare som inte satt sig in så mycket i politiken har piratpartiet det. Det är inte såna här människor som i alla fall jag menar när jag pratar om "pirater". Det här är vanliga människor som inte är så insatta i frågan.

"Beating a dead horse"?

Jag tycker det. Jag blir inte ens upprörd längre, bara blasé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att väldigt många kommer att ge upp sin musik helt (faktiskt vet jag såna som gjort det redan), om det blir lättare och lättare att få ta del av låtar utan att betala för dem. Klart som 17 att inte Springsteen och Madonna behöver gå till socialen för att överleva - de har ju sina arenakonserter att luta sig tillbaka mot, liksom radio och tv-pengar, merchandise etc. Men när det gäller sådana som inte ens kan få en liten sketspelning nånstans, eller kanske inte ens vill spela ute (ja, jag vet såna också...) - ja då dog plötsligt den möjligheten att tjäna några kronor på en hobby.

Sedan vill man ju som författare och kompositör rent principiellt få betalt för det man arbetat fram.

Är nästa steg att rörmokare, tandläkare och snickare ska jobba gratis också?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vanliga människor som inte är så insatta i frågan.

Oj! "Vanliga människor" vet alltså inte vad de röstar på när de röstar på PP?

Hur pass märkvärdigare anser du dig själv vara jämfört med dessa stackars ovetande "vanliga människor", och hur många "ovanliga" är ni inom ert piratgäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad faaaan... jag blir ändå upprörd över att folk slutar göra musik för att de inte längre får betalt som debatt skriver. Jag får mycket sällan betalt för min musik men jag skulle aldrig få för mig att sluta göra musik bara för att man inte kan tjäna pengar på det. Jag gör musik för att det är roligt. Jag hade gjort musik även om det bara var jag som någonsin fick höra den. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att göra musik bara för att tjäna pengar. Blir det som att åka in till Volvo varje gång man tar upp gitarren eller drar igång instpelningsprogrammet? Usch vad tråkigt!

Jag är inte emot att folk gör/spelar musik bara för att tjäna pengar. Musik går att sälja som vilken produkt som helst. Jag har bara svårt att förstå hur man kan lyckas göra musik under sådana omständigheter (premiss för detta utlåtande är alltså Debatts kommentar: "Jag tror att väldigt många kommer att ge upp sin musik helt (faktiskt vet jag såna som gjort det redan)"). Jag har också svårt att känna sympati om det går dåligt för sådana människor. Om musiken bara är en möjlig källa till pengar så är det väl bara att gå vidare till nästa möjliga källa till inkomst? Det måste väl finnas branscher som är bättre lämpade för att generera inkomster?

Jag skulle gladeligen ta emot pengar för min musik. Gärna i stora mängder! Men jag kommer att göra lika mycket musik oavsett... jag trodde att alla musiker kände på samma sätt. Att det är något roligt som man gör för att man vill. Kanske var det ett misstag att att göra en induktiv slutsats utifrån ett endaste fall (mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musik för att det är roligt. Jag hade gjort musik även om det bara var jag som någonsin fick höra den. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att göra musik bara för att tjäna pengar. Blir det som att åka in till Volvo varje gång man tar upp gitarren eller drar igång instpelningsprogrammet? Usch vad tråkigt!

Exakt! Mycket bra beskrivet! För de flesta som sysslar med musik är det som vilket annat kneg som helst.

Tänk att säga till Volvoarbetaren plötsligt att, "Nej tyvärr, nu måste vi ta bort din lön helt, för vi har bestämt oss för att skänka bort alla bilar vi tillverkar, vi får hoppas att vi kan dra in sponsorpengar o.d. på mässor istället."

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt gratis att spela in musik. Verktygen kostar pengar. Vill man få ut sin musik till omvärlden så är inte det helt gratis heller.

Det blir ju en förlustaffär om man vill sälja.

...om man inte väljer att köpa sig en midi keyboard för 300 kronor och tankar hem alla program gratis. En dator med hyffsad ljudkort har ju alla ändå...

Hur skulle filmbranschen se ut om alla uppmanas att tanka hem filmerna gratis?

Japp, jag inser nu först vilket pajjasparti PP är..

Först vill jag se hur PP har tänkt lösa det problemet med upphovsrätt, rätten till ersättning, innan jag ens börja tänka tanken att ändra min uppfattning om PP..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte allt för sällan får jag åtväst när jag debatterar med Pajaspartister att "när ska du fatta att det inte handlar om 'gratis'?" Begreppet gratis är i princip oundvikligt i diskussioner om nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Ändå blir anhängare av Falkvinge, TPB etc som tillrufsade varje gång man säger... GRATIS!

GRRRRAAAATISSSS!

Och så läser vi:

— Det är inget att hymla om, jag vill kunna ladda ner filmer gratis, förklarar Elias sin PP-röst. Caroline invänder att artisterna måste få betalt. Då hävdar Elias att "de har pengar så de klarar sig, Springsteen drog in 56 miljoner på sina tre konserter i Stockholm. Det har jag räknat ut själv". (Källa)

Det har jag räknat ut själv... Smart kille. Inte sant?

Klart så in i helvete att det handlar om GRATIS!.

Ok Valle, du citerar aftonbladet som citerar en medborgare som har röstat på piratpartiet. Och är stollig. Grattis.

Var det nåt mer du ville, eller ska jag dra upp Janne Josefssons dolda kamera och leda i bevis att alla som röstar på moderaterna hatar blattar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå musikskapande och utförande. Jag och en kompis pratade tidigare idag och löneutvecklingen inom musikbranschen är ju hemsk. Började spela i coverband för ca 15(eller var det 93??) år sen och en tusing/skalle kändes ju jättebra. Men det är ju fortfarande samma å ibland ännu sämre. Vad händer om allt ska vara gratis till slut? Vem ska jobba? Vi är i en svår ekonomiskt svår tid nu och kommunerna stryper musikskolorna. Vem ska då kunna lära ut? För att det är roligt? Höhö....my shiny retarded ass!

Jag tror inte piraterna vill ha det gratis men billigare. Det sämsta som nånsin gjorts är införandet av CD-skivan. Dels rymmer det för mkt musik mot för LP´n och att inget band senaste 10 åren har lyckats proppa en cd full med god musik. Det verkar som att musik går på ackord nu för tiden! Jag lyssnar hellre på forumiternas demos/produktioner än köper en skiva med "världsartister". Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jävlar in i bomben!

Tänk att du föraktar "gratis"-grejen så pass att du drar paralleller med tunga saker som att hata blattar!

Hatar du moderater?

Möjligvis han som figurerade i Jannes kamera då, annars varken mer eller mindre än kommunister eller sossar eller folkpartister.

Men nu var det ju inte blattarna som var grejen, utan dina förhastade slutsatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det värsta det är väl att man inte känner att man kan lita på nåt parti längre och integritet varför ska det vara så farligt att få ha. Pirat nerladdningen dvs brottslig verksamhet får dom väl helt enkelt bromsa på gammalt hederligt sätt genom att jobba. Men det är klart vi ska ju ingen skatt betala och då räcker väl inte polisens tid till att komma på nåt smart så då lägger man ut det på enteprenad.

För övrigt tror jag att en ganska stor del helt enkelt har missnöjesröstat på piratpartiet. Precis som det förutspåddes så inväntade alla partier till då det stod klart att det fanns risk på riktigt att tappa röster och då hängde dom på tåget för att rädda lite av läget. Gammal känd kappan efter vinden taktik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står väldigt frågande i denna debatt, alltså inte mellan er här i tråden utan generellt i den offentliga.

Ena sidan säger:

- Musik ska vara gratis, artisterna tjänar så de klarar sig.

Andra säger:

- Men hur ska musiker överleva

Detta är en lika givande diskussion som att ro en flotte fram och tillbaka längs kortsidan på en 25m simbassäng.

Först och främst:

Hur kan man föra en så otroligt korkad diskussion och säga "gratis, de tjänar så de klarar sig" ?

Vilka artister/musiker syftar man på och använder som exempel? Jo Madonna och Bruce exemeplvis, men jaha, då är väl poängen satt, eller?

Madonna och Bruce är en av de få artister idag som vandrat den långa analoga vägen och in i den nya digital eran , Lp - Kassett - Cd. Dom har pengar, absolut, Madonna är till och med miljardär idag.

Hur hade deras karriär sett ut idag om de börjat från scratch? Jag sätter otroligt mycket pengar på att dom inte hade klarat sig länge, även om Bruce är en jävligt begåvad musiker.

* Ska man utgå från bara rika och stora artister när man för denna gratis diskussion?

* Är det verkligen helt fair mot alla dom andra 100 tusen tals människor världen över som har en passion och ett intresse av att någon dag kanske få leva på det man älskar att göra?

* Ska man utgå från att den enda kategorin som kan överleva är de som har musik som fungerar live på en scen? Och då även försöka hitta den kategori av lyssnare som verkligen går och betalar för att se dig/er spela?

* Jag förstår inte hur man kan spotta en viss grupp så hårt i ansiktet och anse att det är ok med gratis, och skall vara gratis. Varför ska det vara gratis?

* Varför ska musik inte ha något värde? Jag anser och säger att musik är bland det viktigaste vi har här i livet, för hur många stunder har man inte haft där musiken varit en stöttesten?

Jag tycker inte att musik skall vara gratis och när de flesta säger "det är nya tider nu" blir jag mest förbannad. Vadå nya tider? Det är väl inget begåvat argument!

Att världen förändras är väl för fan ingen nyhet och heller ingen ursäkt för att det ska bli godkänt att ladda ner allt gratis?

Det vi måste göra är att mötas på den plats som bestämmer HUR vi skall värdera musiken, HUR vi skall betala för den, och VILKA som ska få betalt.

För min del gör det inget att mellanhänder kapas, det är nog där ett stort problem varit förr. För många som vill ha sin bit av kakan, och i slutändan kostat mför mycket pengar.

Detta har satt stor press på dagens artiser som faktist behärskar mycket mer idag än bara notskrift eller text. Idag kör man hela racet från idé - text - musik - sång - produktion och i allra bästa fall även sin egen mix.

Visst, det är inte lika svårt att producera idag som då men det krävs fortfarande talang för att sticka ut.

Jag tror att de flesta är villiga att betala för musik, men priset har varit för högt. Jag tycker inte att 7-12:- för en söndertrasad MP3 fil är prisvärt, snarare 3-5:-, max! Att låta köparna fritt bestämma summa är också bra tycker jag, då det gäller MP3.

Satsa mer på digital försäljning, det kommer ju på hård marsch både på mobil sidan och på nätet. Lägg ner pressade skivor i butik och sälj WAV/AIFF filer och konvolut via bolagens och återförsäljarnas hemsida. Alla kan bränna en skiva själva hemma idag och de flesta sitter också på en helt ok skrivare.

Inte lika kul kanske som en "riktig" pressad skiva men detta alternativ är fan så mycket roligare än att allt ska vara gratis och den enda skit som spelas på radion är en hormonstinn målbrotts bräkande 15-åring som tror att autotune är guds gåva till folket.

- Att säga "de har så de klarar sig" bevisar att det i grund och botten är avundsjukan på andras framgång som hägrar.

- Ska man föra en diskussion som trots allt ger 7% i en röstning måste man ha mer kontreta lösningar på detta omfattande problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligvis han som figurerade i Jannes kamera då, annars varken mer eller mindre än kommunister eller sossar eller folkpartister.

Men nu var det ju inte blattarna som var grejen, utan dina förhastade slutsatser.

Huga! En (1) blattehatande moderat är illa nog för att smaka på nattvaktarhat... Hur djupt ska då ditt hat inte kunna bli för denne Elias för sin gratis-kommentar som rufsar till piraternas "look"?

Din piratpolare, Dingbats, har redan satt sig över honom (Elias) och etiketterat honom "vanlig människa" som inte är så insatt. Är du också en icke-vanlig människa, som Dingbats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, ditt sätt att argumentera är så fattigt att inte ens moçambique vill ha det som bistånd.

För det första är det misslyckat att förvänta sig att någon ska förklara egenskaper som du själv tillskriver dom. Sen fattar jag inte om du verkligen vill argumentera eller bara spy galla.

Vad vill du, Valle?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag verkligen sjunkit så lågt att jag uppfattas som att jag tillskriver andra egenskaper som jag sedan kräver förklaringar på — då ber jag verkligen om ursäkt. För jag ogillar verkligen sådant själv.

Jag spyr inte galla — inte medvetet i alla fall — jag försöker faktiskt argumentera. Alla kan inte vara lika träffsäkra i skrivlädret som du, Lax3.

Vill du att jag lägger ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga! En (1) blattehatande moderat är illa nog för att smaka på nattvaktarhat... Hur djupt ska då ditt hat inte kunna bli för denne Elias för sin gratis-kommentar som rufsar till piraternas "look"?

Din piratpolare, Dingbats, har redan satt sig över honom (Elias) och etiketterat honom "vanlig människa" som inte är så insatt. Är du också en icke-vanlig människa, som Dingbats?

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Du hade läst om en pp-väljare i aftonbladet och drog därefter häpnadsväckande felaktiga och minst sagt förhastade slutsatser.

Då försökte jag - och misslyckades uppenbarligen kapitalt, det medges, påvisa det absurda i ditt resonemang genom att med stöd av en enda moderats negativa uttalande om invandrare påstå att moderaterna är rasister, vilket dom naturligtvis inte är. Lika lite som piratpartiet "bara vill ha allt gratis, och resten är skitsnack" för att en stolle tycker så i ett kvällstidningssvep.

Puh.

Link to comment
Dela på andra sajter

En engelsk journalist på the Guardian har gjort en analys av försäljning av musik, dataspel och dvd: http://www.guardian.co.uk/news/datablog/20...ownloads-piracy.

För er som ändå inte kommer att läsa artikeln kan man sammanfatta artikeln med att musikförsäljningen främst gått ner på grund av att dataspelsförsäljningen gått upp såpass kraftigt.

För de allra flesta är musik ett nöje bland andra. Mera dataspelande -> mindre tid att lyssna på musik -> minskad försäljning.

Slutrepliken är bra: "But the reality is that nowadays, one can choose between a game costing £40 that will last weeks, or a £10 CD with two great tracks and eight dud ones. I think a lot of people are choosing the game - and downloading the two tracks. That's real discretion in spending. It's hurting the music industry, sure. But let's not cloud the argument with false claims about downloads.".

Så även om folk slutade ladda ner hade de flesta ändå inte kunnat leva på sin musik. Precis som det alltid har varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade läst om en pp-väljare i aftonbladet och drog därefter häpnadsväckande felaktiga och minst sagt förhastade slutsatser.

slutsatsen att vissa pp-röstare minsann visst röstat på pp för att få tanka gratis är väl precis lika korrekt som att det finns moderater som är rasister/främlingsfientliga

finns det nåt som påvisar att nämnda exempel skulle vara dom enda förekommande å därför helt icke-representativa undantag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då försökte jag - och misslyckades uppenbarligen kapitalt, det medges, påvisa det absurda i ditt resonemang genom att med stöd av en enda moderats negativa uttalande om invandrare påstå att moderaterna är rasister, vilket dom naturligtvis inte är. Lika lite som piratpartiet "bara vill ha allt gratis, och resten är skitsnack" för att en stolle tycker så i ett kvällstidningssvep.

Jäpp — förhastade slutsatser som att managers "snor dina pengar"? 😛

Jag reagerade egentligen bara på att du ansåg gratis-"anklagelserna" så grova och oförskämda att du flippade till och jämförde det med moderater som anklagas för att hata blattar. Men tack för att du förtydligade. Och då är väl saken klar — kanske:

Riktiga pirater vill inte alls ha "gratis" — bara de stolliga. Och att "gratis" är väldigt, väldigt tabu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga pirater vill inte alls ha "gratis" — bara de stolliga.

I en annan tråd bad jag dig läsa på om vad piratpartiet faktiskt vill, så att vi kan föra en diskussion om verkliga saker istället för att bygga debatten på dina fördomar och fantastier.

Med tanke på att PP inte alls sysslar med andra frågor än dom vi alla känner till är inläsningen snabbt gjord. Leta upp ekots långa intervju med Falkvinge för ytterligare kött på benen.

Säg till när du är redo att fortsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en annan tråd bad jag dig läsa på om vad piratpartiet faktiskt vill, så att vi kan föra en diskussion om verkliga saker istället för att bygga debatten på dina fördomar och fantastier. Med tanke på att PP inte alls sysslar med andra frågor än dom vi alla känner till är inläsningen snabbt gjord.

Surgubbe! Jag säger det igen — piratpartister tycks vara de enda som tror att just deras "parti" värnar om frågor som demokrati, den enskildes privatliv, mänskliga rättighter etc. Som om sådana frågor skulle vara något alldeles fantastikt nytt.

ALLA partier påstår sig värna om demokrati och den enskildes privatliv etc... Och dessa frågor diskuteras redan över hela jävla nätet. Så det kanske enda som återstår att "diskutera" är ju i så fall principen som handlar om patent och särskilt upphovsrätt... Och dessa frågor diskuteras också redan över hela jävla nätet.

Därför vill jag diskutera "gratis"! För även om just du anser att det inte handlar om "gratis", som finns det de som anser det motsatta. Fördomar och fantastier, eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...