Jump to content
Annons

Ljudets färg


MarAfrem

Recommended Posts

Man talar om vitt, rosa, brunt och gult brus som en del av de ljud vi hör.

Är det någon som känner till någon slags tabell över olika frekvenser och den färg man vanligtvis associerar till vid dessa?

Vore kul att tänka i nya banor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gult brus? Den var ny för mig. Vad är det?

Rent spontant nu när du bad mig tänka så blev diskant vitt och sen går mellan och lägre diskant från från gult/ rött ner till de mer energifattiga våglängderna - lägre mid i grönt, bas i blått och lila och subbas violett ner till det ohörbara, osynliga ultraviolett på de där lägsta herzen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitt brus har fått sitt namn för att det är jämnt fördelat över hela spektrat, precis som ljus måste vara för att vi ska uppleva det som vitt.

Brunt brus kommer från engelskans brown noise. Och Brown är efternamnet på den person som definierade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitt brus har fått sitt namn för att det är jämnt fördelat över hela spektrat, precis som ljus måste vara för att vi ska uppleva det som vitt.

Brunt brus kommer från engelskans brown noise. Och Brown är efternamnet på den person som definierade det.

Vad tokigt att de tog brunt då.. eftersom det är en lägesmässigt svårplacerad färg i de flesta spektrum - det är ju en blandning och ingen ren färg. ( eftersom du använde ordet spektrum. )

Var det mig du svarade? Jag undrade vad gult brus var.

EDIT: hej förresten!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det mig du svarade? Jag undrade vad gult brus var.

EDIT: hej förresten!

Hej Lax!

Nej, det var inte dig jag svarade. Tror vi skrev samtidigt.

Håller med om att brunt är svårgreppat. Därför lite kul! Det blir lite mer ovetenskapligt.

Ännu roligare skulle det bli om man istället hämtade namnet från asiatisk astrologi och tillskrev de olika brustyperna andra sorts egenskaper.

Till exempel apans brus:

Apans brus kan aldrig sitta stilla utan gör vad det behagar och lägger alltid näsan i blöt. Brusets näsvishet leder nästan aldrig till konfrontationer med andra utan snararetill goda skratt och andra positiva effekter. Apans brus har en förkärlek till att liva upp sin omgivning så därför väljer det att utföra sina upptåg när de som är i närheten verkar nedstämda, som till exempel en sen höstkväll.

Eller bockens brus (bocken Bruse? 😉 ) :

Allting skall vara realistiskt och genomförbart för att bockens brus ens skall fundera på att ta sig an en uppgift. Det älskar att bjuda vänner på fest, då det njuter av att se andra trivas tack vare deras möda. På grund av detta blir det inte mycket vila för bockens brus utan den mesta tiden går till att inreda och städa. Bockens brus är som gladast när det har fått krafter till att ta nya tag med, efter en rejäl middag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting skall vara realistiskt och genomförbart för att bockens brus ens skall fundera på att ta sig an en uppgift. Det älskar att bjuda vänner på fest, då det njuter av att se andra trivas tack vare deras möda. På grund av detta blir det inte mycket vila för bockens brus utan den mesta tiden går till att inreda och städa. Bockens brus är som gladast när det har fått krafter till att ta nya tag med, efter en rejäl middag.

Är du med på följdfrågan?

Vilken frekvens är det där?

Känn efter ordentligt nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller bockens brus (bocken Bruse? 😉 ) :

Bruse Vårsten...?

Gult brus har jag aldrig hört talas om, men det finns diverse beskrivningar på olika brusfärger HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man ska vara petig så är Robert Brown en fysiker. Hans problem hjälpte Einstein att bevisa atomens existens och det uppkommer

av partikars rörelse i vätska eller gas. Det är en partikelrörelse som kallas Brownian motion. Den har betydelse för musiker för det är det brus som sätter en gräns för hur svaga akustiska signaler en mikrofon kan uppfatta. (Beror på dess yta) Det är alltså en fysisk gräns som man enklast kan förklara som luftens "egenbrus".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inläggen.

Det där med "gult brus" hittade jag här:

http://www.geocities.com/pemelin/text/oljud.html

Har surfat vidare och upptäckte att vi missat ett program på SVT den 24/3 2009 som hette "Ljudets färg"

(om Chris Watson, en ljudforskare vad jag förstår).

Jag tror att vi associerar ljud med färger ganska subjektivt,

t.ex. tänker jag själv på färgerna i ett skivomslag när jag hör en viss platta.

Men jag tycker mig ha hört folk tänka i dessa banor mer objektivt, ungefär på samma sätt som man kan tycka att ett sound är kallt eller varmt, hårt eller mjukt. Det var därför jag undrade om några på forumet fått det här utrett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var också en vettig länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

( # Synesthesia - a neurological condition where two or more senses get mixed up with each other. One example is where people actually see specific colors when they hear sound. )

Kanske något för trådskaparen? Slikka groda?

Det där har jag faktiskt. Synestesi.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Gult brus.. Ja det är väl lätet av när man kissar i en toa 🙂

Bruse Vårsten...?

Gult brus har jag aldrig hört talas om, men det finns diverse beskrivningar på olika brusfärger HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej! Det är känslan av att kissa ett hål i nysnö.

Känslan av att kissa ett hål i nysnö? Jag har mött min överman!

*överlämnar överflumputte-hatten, bugar ödmjukt och backar ut ur rummet*

😛

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se att någon har länkat till Wikipedia som såklart vet allt som vanligt. Fast jag kanske läste lite för snabbt och var för ivrig att svara.

Vilket är erat favoritbrus förresten? Jag gillar periodiskt brus.

(bocken Bruse? 😏 )
Hej hej!
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se att någon har länkat till Wikipedia som såklart vet allt som vanligt. Fast jag kanske läste lite för snabbt och var för ivrig att svara.

...kanske det... 😄

Gult brus har jag aldrig hört talas om, men det finns diverse beskrivningar på olika brusfärger HÄR.
Vilket är erat favoritbrus förresten? Jag gillar periodiskt brus.

Favoritbrus? Total avsaknad av det (en omöjlighet, men man kan väl få drömma... 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Favoritbrus? Total avsaknad av det (en omöjlighet, men man kan väl få drömma... 😆 ).

I respectfully disagree.

Utan brus tycker jag det känns så tomt. Ibland brukar jag gaina upp en mick och lägga till bara bruset under lugna partier där det annars inte skulle höras något. Annars tycker jag inte de andra ljuden kommer fram lika bra.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

I respectfully disagree.

Samma här. Om det var möjligt med brusfria inspelningar/uppspelningar skulle det kanske funka i högtalare. Men i hörlurar är det väldigt obehagligt med helt tyst. Det är då man hör sin egen puls.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Vår käre vän Thomas Dileva bad sina musiker att spela något brunt vid en konsert, och ta mig fan, nog kunde man uppleva musiken som brun vid det tillfället. Fråga någon som har absolut gehör, man brukar likna deras förmåga att höra toner som vi "vanliga dödliga" ser färger.

Är det någon med absolut gehör här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Om det var möjligt med brusfria inspelningar/uppspelningar skulle det kanske funka i högtalare. Men i hörlurar är det väldigt obehagligt med helt tyst. Det är då man hör sin egen puls.

Det tycker jag låter mysigt! Det är inte farligt, det är bara Din kropp som talar om att Du lever och allt är bra!

"Watch out where the huskies go and don´t you eat that yellow snow!" (F Zappa)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dock att de färger (och bilder) som uppfattas är väldigt individuellt. Tror det var på musikministeriet jag såg något om detta. Där tog dom det ett par steg längre. Dom inredde ett rum och lagade mat till nån Erik Gadd låt. Jag kan ju iofs bara jämföra med mig själv men jag höll inte alls med om färgerna eller formerna. Maten kunde jag tyvärr inte smaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dock att de färger (och bilder) som uppfattas är väldigt individuellt. Tror det var på musikministeriet jag såg något om detta. Där tog dom det ett par steg längre. Dom inredde ett rum och lagade mat till nån Erik Gadd låt. Jag kan ju iofs bara jämföra med mig själv men jag höll inte alls med om färgerna eller formerna. Maten kunde jag tyvärr inte smaka.

Det är väldigt intressant det där. Vissa personer med synestesi har väldigt olika uppfattningar om färger på olika saker. Men också finns det vissa saker som korrelerar, t.ex att färgen på ett A brukar vara röd. Då frågar man sig ju genast, varför? Vad är orsaken?

Jag har ljud -> färg-formen av synestesi. Det innebär för mig bland annat att vissa ljud kan trigga färger, former eller bilder inför mitt inre öga. Det kan till exempel vara orangefärgade vågor som pulserar sakta i takt med musik, som ju är fallet när jag lyssnar på Aphex Twins 'Stone In Focus'.

De flesta synesteser 'ser' dem alltså inte på det viset som man ser fysiska objekt. Men de finns fortfarande där, på det viset man kan 'se' tankar. Namnet 'Lotta' har så länge jag kan minnas frambringat en bild av en rulltårta i min hjärna, av någon sjuk anledning. Ofta är intrycken dock svåra att förklara i ord.

Det här var något jag trodde var helt normalt och som alla upplevde. Det var inte förrän några år tillbaka (jag är 19) som jag hade ett namn på det och förstod att det var ett tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar fraktalt brus, men det gör sig bättre på bild...

Jag brukar brusa av stereoanläggningen med fraktalt brus. Det är enda sättet att tämja min sjubands grafiska equaliser från Technics.

Gissa om Donald Fagen mår bra efter det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa om Donald Fagen mår bra efter det!

Jag vet inte, Donald är en klurig karl för det första. T.ex .. hur kunde han vara polare med chevy chase, namnge sitt band efter the naked lunch, ta mängder av lsd men ändå göra så himla tråkig musik? Beats me..

PS. Trodde du var en parametrisk EQ-kille och inte en grafisk. där ser man..

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...