Jump to content
Annons

Dubbla skärmar VS enkel större skärm.


Daniel

Recommended Posts

Står i valet och kvalet mellan att använda 2 st 17" skärmar, 2 st 19" skärmar, enkel 22" eller enkel 24".

Skall bara användas i studion till Cubase, dvs inget spelande, tv-tittande etc. Är inte i behov utav en skärm med helt korrekt färgåtergivning, har tidigare använt två st sju år gamla 15" utan problem, men vill ha ny/nya.

Vilket hade ni föredragit? Vad är enklast att jobba med? Vad ger mest för pengarna? Alla synpunkter tas mer än gärna emot.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Daniel!

Förut hade jag en 22" och en 17", men det blev något konstigt fel efter ett tag jag använt dem, som jag inte lyckades fixa, så nu har jag endast 22".

Men jag tyckte det va oerhört bekvämt att ha arrangeringsfönstret i den vänstra och mixern samt lite annat gott i den högra.

Vad har du för budget?

Jag kan själv rekommendera BenQ skärmarna från komplett, som har enligt mig väldigt bra bild för de priset.

Dock jag kör 22".

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=377683

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera 2st 19" skärmar.

Riktigt smidigt att ha mixern i den högra och allt det andra i den vänstra.

Själv skulle jag aldrig klara mig på en skärm idag oavsett om det var en 22" eller 26"

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 2st 19" skärmar och det är suveränt. jag tror du får mest för pengarna med 2 skärmar än en enda stor.

se bara till att det är 2 likadana, jag har en platt och en vanlig och fast båda är 19" så är de olika höga vilket gör att jag inte ser neder kanten i ena skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 2st 19" skärmar och det är suveränt. jag tror du får mest för pengarna med 2 skärmar än en enda stor.

se bara till att det är 2 likadana, jag har en platt och en vanlig och fast båda är 19" så är de olika höga vilket gör att jag inte ser neder kanten i ena skärmen.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag väl inköpt ny macpro så blir det en 30" eller större. Det går att lägga upp så att man har mixern till höger och arrange till vänster. Fördelen då är att om man sitter med en sak så kan man förstora det rejält utan att ha en skarv mitt i. Nu kör jag 2 stycken 19" samsung. Och dom ska bort sen!

Edit: Med stavas inte men

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

vill inte att det tar för mycket plats. Annars så hade det säkert varit fett.

Borde det inte vara bättre ur akustiksynvinkel att inte ha för mycket skärm framför sig? Ganska stor yta mitt framför nyllet som borde reflektera ljudet en hel del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två 24"

Grymt trevligt 😆

Mvh

Björn

hehe. jag var rätt nöjd med min 24", men det hade nog inte skadat med en till. 🙂 men vart hade den stått..? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har en 22 i mitten, en 20 på vänster sida och en 19 på höger sida. Arret i mitten, mixern till höger och surfning till vänster eller kanske pianorullen etc etc. Utöver det så har jag en gammal 19 tums "tjock skärm" som jag kan koppla in som en fjärde skärm vid behov.

http://s724.photobucket.com/albums/ww249/s...rrent=Film3.flv

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 22 i mitten, en 20 på vänster sida och en 19 på höger sida. Arret i mitten, mixern till höger och surfning till vänster eller kanske pianorullen etc etc. Utöver det så har jag en gammal 19 tums "tjock skärm" som jag kan koppla in som en fjärde skärm vid behov.

http://s724.photobucket.com/albums/ww249/s...rrent=Film3.flv

Vad kör man för grafikkort om man vill köra fler än två skärmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske får bli två skärmar, verkar onekligen som de flesta föredrar att arbeta så.

ÄR det bara att köpa billigaste 19" skärmarna från prisjakt eller ska man satsa på något speciellt? Ska som sagt bara använda datorn till cubase och inget annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

Värt att notera är att just storleken på skärmen inte har någon betydelse (tycker jag), det är upplösningen som avgör hur mycket du kan få plats med. 17" och 19" brukar ofta ha samma upplösning (1280*1024 när det gäller 4:3) så där kan du lät bli lurad att du får plats med mer. Själv har jag 24" (1920*1200) + 17" (1280*1024).

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

Njaa, visst skulle det nog vara skönare att ha två likadana. Jag har dock den lilla skärmen i nivå så båda skärmarna tangerar varandra i underkant, det gör att det blir en naturlig utvidgning som om det fanns ett extra hörn nere till höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Vad kör man för grafikkort om man vill köra fler än två skärmar?

Just dom här två är ett par noname 7300gs pcie 512 mb som jag köpte på ebay för lite under 300 spänn styck ink frakt från Hongkong. Nackdelen med dom här är att kylflänsen är lite stor + att den som vanligt sitter åt "fel" håll så den skymmer andra slotar. Men jag tror att det bara är att goggla eller fråga runt på forum för det så vitt jag förstår är det inget som säger att det inte skulle kunna funka med två olika kort. Vet inte om det går att blanda pcie och agp eller pci så det kanske är bra om det är samma sorts kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kanske får bli två skärmar, verkar onekligen som de flesta föredrar att arbeta så.

ÄR det bara att köpa billigaste 19" skärmarna från prisjakt eller ska man satsa på något speciellt? Ska som sagt bara använda datorn till cubase och inget annat...

Läste nyss ett test (Råd och rön) där de mätt responstider, kontrast osv. TIllverkarnas uppgifter är ofta rent båg. Det finns ingen som helst anledning att tro att en skärm som påstås ha 20 000:1 skulle ha bättre kontrast än en skärm som sägs ha 1000:1. Samma sak gäller responstider, rena fantasiuppgifter.

Slutsatsen är att kolla själv in skärmen ifall du tycker den har bra bild. Strunta i alla siffror.

Högre pris ger inte automastisk bättre bild. (Men kanske fler ingångar av olika sorter, HDMI etc.)

"Bildskärmar

 

Lita inte på tillverkarnas uppgifter när du ska köpa bildskärm. När det gäller kontrast, responstid och möjlig betraktningsvinkel ligger i många fall verkligheten långt ifrån vad som står på paketen.

 

Vi har bland annat testat bildkvalitet, kontrast, betraktningsvinkel, responstid, miljöaspekter och hur enkel skärmen är att använda."

Finns på biblioteket ifall du vill läsa hela testet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undersökningar visar att två skärmar ökar arbetsflödet jämfört med en skärm, oberoende av upplösning (till en viss gräns nedåt förstås). Jag är så van att jobba med dubbla skärmar i studion, så att om jag måste jobba med ett projekt på en enkel skärm så känns flödet så mycket långsammare. Det är i alla fall min åsikt.

Dessutom kan man ju idag få en 24" (1920x1200) för runt 2.500:-. Okej, kanske inte världens bästa bildkvalité o.s.v. men det är ju inget man behöver direkt om man bara ska ha den till ljudredigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 13,2 tums på min macbook. Det funkar svinbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör enbart en 24" samsumg men har kört på dubbla 20" i många år. Blev trött på att att ha en stolpe rakt fram och alltid behöva vrida på huvudet osv..

jag tycker jag har mer fokus när jag bara har en skärm och växlar mellan arrange och mixer med keycommands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...