Jump to content
Annons

Varför blir mixen så platt?


coverman

Recommended Posts

Jag vet inte om jag bara är dålig på att mixa, men när jag sitter och mixar, så känns det ganska ok i mina öron när jag sitter i Logic.

När jag sedan bouncar ner allt till antingen aiff eller mp3 och spelar upp mixen i iTunes, så tappar den massor. Den blir liksom platt och låter kartong.

Nja, jag ska väl inte överdriva, men den tappar massor. Vad beror detta på?

Jag lyssnar på en låt i iTunes som referens när jag mixar, för se till att öronen är vakna, men när jag sedan plockar in min egen i iTunes så är det inte ens i närheten.

Vad gör jag för fel? Några tips och råd hur man ska gå tillväga?

Sparar jag på fel sätt kanske eller är det iTunes som spökar när den importerar?

Men jag har ställt in iTunes, så den varken ska justera nivåer eller förbättra ljudet.

Några tips och trix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det är snarare så att det är din mix som inte kommer upp till den nivå som dom kommersiella låtarna gör.

Det du jämför med är dessutom mastrat av proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det förstår jag. Men varför blir det annorlunda när jag lyssnar på min mix i Logic och den tappar när den sparas ner?

Den låter ju helt ok i mixen, men det är något som sker från Logic och in till iTunes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det förstår jag. Men varför blir det annorlunda när jag lyssnar på min mix i Logic och den tappar när den sparas ner?

Den låter ju helt ok i mixen, men det är något som sker från Logic och in till iTunes...

Prova att exportera utan "normalize". Finns en box att klicka ur när du exporterar ur Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo, det förstår jag. Men varför blir det annorlunda när jag lyssnar på min mix i Logic och den tappar när den sparas ner?

Den låter ju helt ok i mixen, men det är något som sker från Logic och in till iTunes...

Kanske det.

Har du någon bra mätare för att se hur du ligger till med RMS på din låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det förstår jag. Men varför blir det annorlunda när jag lyssnar på min mix i Logic och den tappar när den sparas ner?

Den låter ju helt ok i mixen, men det är något som sker från Logic och in till iTunes...

Precis sådär tycker jag också att det är! Det låter på ett sätt i Cubase och sedan på ett annat sätt när man gör om det till en MP3:a. Hoppas det kommer nåt bra svar på varför 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du panorerat spåren och kanske kryddat dom med stereo enchanser? De är en av mixningsarbetets doldisar.

Men borde inte MP3:an låta som det låter i inspelningsprogrammet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tror att det är psykologiskt 😲

Filen låter helt enkelt inte annorlunda när den kommer ut i mp3, aiff, wav eller nåt annat (förutom att mp3 slafsar till det en aning).

Det är precis samma mix, i annat ljudformat.

Normalize förändrar inte heller ljudet, bara volymen.

Om jag får gissa så tror jag inte att det är något fel någonstans, utan att man gärna inbillar sig att det låter bättre när man sitter och mixar, för att sedan upptäcka att man har mixat bort sig.

Sen så kan det ju vara så du har nån EQ på i programmet som spelar upp mp3.

Så om du försöker matcha din inspelning mot det, sedan spelar upp din mix i mp3spelaren så kommer det ju inte låta likadant, eftersom EQn då appliceras på din mix också, som du just suttit och matchat förgäves.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
kanske kryddat dom med stereo enchanser? De är en av mixningsarbetets doldisar.

Och vips så har du en platt mix med enhancer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag vet inte om jag bara är dålig på att mixa, men när jag sitter och mixar, så känns det ganska ok i mina öron när jag sitter i Logic.

När jag sedan bouncar ner allt till antingen aiff eller mp3 och spelar upp mixen i iTunes, så tappar den massor. Den blir liksom platt och låter kartong.

Nja, jag ska väl inte överdriva, men den tappar massor. Vad beror detta på?

Vad gör jag för fel? Några tips och råd hur man ska gå tillväga?

Några tips och trix?

Allt som oftast har det med att du inte har lärt dig använda kompressorer tillräckligt bra. Sen handlar det också givetvis om att panorera bra. Allt för ofta sträcker sig folk till EQ istället för att se om de kan lösa det med panorering först. Sen handlar det om att skapa djup med hjälp av effekter också. Ta införskaffa dig t ex internal mixing I-II. Finns riktigt bra tips där allt här behandlas. J

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är inte nån crappig ljuddrivrutin som körs av iTunes?

Vad skulle drivrutinen göra får att förstöra ljudet?

Nej, drivrutin är nog inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

negroj9 (oregistrerad)

Använder du samma monitorer/hörlurar när du lyssnar i logic som när du lyssnar i itunes?

Har du provat att importera referenslåten i logic och lyssna på den där?

Är du säker på att du inte har några effekter eller eq på i itunes?

Det var några saker som kan spöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Använder du samma monitorer/hörlurar när du lyssnar i logic som när du lyssnar i itunes?

Har du provat att importera referenslåten i logic och lyssna på den där?

Är du säker på att du inte har några effekter eller eq på i itunes?

Det var några saker som kan spöka.

Nej det där är enbart ett mixnings och mastringsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coverman, vad har Du för ljudkort? Jobbar Du i 44,1 och 24 bitar? Använder Du Dither? Vilket? Jag hade fruktansvärda problem med detta som Du beskriver. I mitt fall handlade det om att jag jobbade i PTLE med M-box och hade varit tvungen att spela in i 48 kHz/24 bitar för att de A-DAT:ar vi hade tillgång till endast fungerade på 48 kHz och vi behövde dem som "extra ljudkort" när vi spelade in en massa saker samtidigt. Jag satt och mixade och tyckte allt lät finfint. När jag sen bouncade och plockade upp mp3-filen i Itunes lät det förskräckligt tråkigt, dött och knäckande. Jag kan skriva en avhandling om detta men nöjer mig med ett par saker. För det första fick jag lära mig att M-boxens uträkningsblablabla var dålig på att räkna ner från 48 kHz till mp3 320 kbps. Jag fick också lära mig att jag var ett nöt för att jag spelat in i 48 kHZ. Nu hade jag inget val.

Ett tips: Om Du spelat in och mixat i 44 kHz och 24 bitar så lägger Du PowerDither 3 absolut sist i effektkedjan på masterregeln. I Bounce-fönstret väljer Du INTE mp3. Välj istället 44 kHz och 16 bitar och waw/ aiff. Du får nu över en fil med cd-kvalitet till Itunes. Låter det lika illa nu eller låter det mer likt/ exakt lika gött som i Logic? Om det låter bättre nu så kan Du, i Itunes, göra om till mp3. Nu kommer det att låta bättre, hoppas jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fenomen är det faktiskt rätt många som upplever/upplevt, när jag hörde talas om detta var nog närmare 9år sedan, vet att det var mycket snack om hur Nuendo klarade att exportera .wav filer mer äkta än Cubase, hurvida detta är sanning eller inte vet jag dock inte, men det har varit på tavlan förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Detta fenomen är det faktiskt rätt många som upplever/upplevt, när jag hörde talas om detta var nog närmare 9år sedan, vet att det var mycket snack om hur Nuendo klarade att exportera .wav filer mer äkta än Cubase, hurvida detta är sanning eller inte vet jag dock inte, men det har varit på tavlan förut.

Sånt är bara trams.

Placebo som Elof sa, ja eller nåt åt det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt är bara trams.

Placebo som Elof sa, ja eller nåt åt det hållet.

Inte i det fall som jag beskriver ovan! Jag tog in gubbe efter gubbe på jobbet för att lyssna. Alla hörde skillnaden - från Intstitutionstekniker till musiker och musiklärare. När jag ringde runt till ett par välrenommerade firmor var de inte förvånade, annat än över varför ingen hade hört detta innan. Den firma (Musikbörsen, Gbg) som levererat utrustningen, skickade ut sin ljudman till oss. Han lyssnade och berättade sen vad vi skulle göra för att slippa problemen framöver.

Rent generellt kan sägas att alla de tre firmorna vi hade kontakt med förordade sk "Analog summering". Detta var för tre år sedan.

Coverman, prova det som jag skrev om ovan. Om det inte funkar - pm:a mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

negroj9 (oregistrerad)
Använder du samma monitorer/hörlurar när du lyssnar i logic som när du lyssnar i itunes?

Har du provat att importera referenslåten i logic och lyssna på den där?

Är du säker på att du inte har några effekter eller eq på i itunes?

Det var några saker som kan spöka.

Nej det där är enbart ett mixnings och mastringsproblem.

Va??? 😎

Problemet är väl att hans låt inte låter likadant bouncad i itunes som i logic vid bouncning?

Det är bra om man är helt säker på att det inget ändras i itunes.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Va??? 😎

Problemet är väl att hans låt inte låter likadant bouncad i itunes som i logic vid bouncning?

Det är bra om man är helt säker på att det inget ändras i itunes.

Har du hört en kommersiell mix som låter platt och livlös itunes? Har du hört en låt som låter platt och livlös p g a EQ eller effekter eller så itunes?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mina mixar låter likadant i iTunes som i Tracktion.

Och gjorde även så när jag använde Cubase.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Elof i detta och tror på hans teori i fallet (om du inte har någon effekt på i Itunes eller liknande). Jag mixar rätt mycket musik och har genom åren kommit fram till att skärmen är ens fiende i många fall. Jag tycker det är så j-vla häftigt med alla färger och mätare som rör sig. Jag brukar mixa med skärmen avstängd till och från och då fokuseras sinnet enbart på hörseln vilket ger en tydligare bild om hur mixen egentligen låter. Att referenslyssna är bra men kan även vara en fiende. Oftast referenslyssnar du på en låt du gillar och sedan försöker få låten du mixar dit. Genom att göra detta så tror JAG att du redan satt dig i en svår sits då mixen på låten du gillar kanske inte alls passar låten du mixar. Det viktigaste är att mixen känns 100% för just den låten du mixar. Om den sedan låter helt annorlunda mot din favoritlåt är egentligen skit samma.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

negroj9 (oregistrerad)
Har du hört en kommersiell mix som låter platt och livlös itunes? Har du hört en låt som låter platt och livlös p g a EQ eller effekter eller så itunes?

Nej, jag lyssnar aldrig i itunes 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...