Jump to content
Annons

Skyline diffusor DIY


Emulator

Recommended Posts

Hej!

Har ju babblat av och till om mina planer att bygga diffusorer på ett lite enklare sätt, och nu har då råmaterialet kapats till hos vattenskäraren.

Tanken var att skära ut dem med vattenskärare ur skivor:

kapat.jpg

Sagt å gjort så ritade jag upp och lämnade iväg för kapning.

Ett blått paket hämtades:

dif1.jpg

I åtta skivor ligger totalt 48 remsor, eller "skylines" utskurna enligt denna bild:

dif2.jpg

...och så här ser bitarna ut 😛

dif3.jpg

MYCKET nöjd! NU skall se limmas upp på en skiva, så de bildar en ca 1,1x1,2 m stor difffusor. Den blir "hyfsat" djup, 25 cm drygt, vilket gör den mycket mer bredbandig än många som vinns att köpa. Det hade ju givetvis gått att göra den en halvmeter djup, men jag ville först testa lite. Det går ju åt mer material.

Nu är man lite sugen på att gjuta gipd/betong/betong med lecakulor eller något i "negativen" som blir över...

återkommer med information om bygget 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande! Undrar hur väl de fungerar. Verkar vara bra dimension på det och skulle det funka bra har du ju en affärside där. Sätta ihop sin egen diffusor.

Kan du inte fylla negativen med polkagris!!?? 😛 mmmmmmmmmm "Quality diffusor, if you don't like it, eat it"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kommer kalaset att kosta? Vad fick dig att välja prim 13 och inte 7?

Alltså, ren kapkostnad (utom ställkostnaden då som tillkommer....) så rör det sig faktiskt om mindre än en hundring per styck -om man kör 6 st. Jag körde fyra, för ca 500 kr. plus material 700

så 1200 kr för fyra stycken. Kapkostnaden skulle blivit densamma för två till (flera munstycken) Väljer man dessutom billigare plast blir det ju löjligt billigt. Sen kan man tänka sig att köra i gjutna betingplattor, eller sten...eller trä.

jag snurrade runt på internet och kollade, och det var fler som rekommenderade pri13 om man skulle ha flera i bredd. Det skulle vara bättre enligt några som verkade veta. Men för min del är det en chansning och en halvunderbyggd gissning på att fler nivåer bör ge en bättre spridning.

Spännande! Undrar hur väl de fungerar. Verkar vara bra dimension på det och skulle det funka bra har du ju en affärside där. Sätta ihop sin egen diffusor.

Kan du inte fylla negativen med polkagris!!?? 😛 mmmmmmmmmm "Quality diffusor, if you don't like it, eat it"

Polkagris vore inte fel. stenhård sockerkaka annars? 😄 :D

man skulle faktiskt enkelt kunna ordna gruppköp på dessa sen, men jag måste först prova mina först 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hm, jag minns inte exakt, men jag kan väga dem sen. Tror det rör sig om totalt 10 kg plus skivan de skall sitta på eller något sånt..

Skall köpa lite spackel och snygga till vissa snitt i helgen. Sen nån färg också, babyblå är inte riktigt stämningshäjare i min lilla studio 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så 10kg för 4st delar på 52x60cm? det är väl inte så farligt jämfört med att bygga med träreglar och så..

eller är det per del?

hur är snitten? behöver du spackla mycket för att få snitten snygga?

kan man inte gjuta med typ papir mache eller något?😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, man behöver inte spackla mycket -jag tror faktiskt det skulle räcka att bara putsa lite med smärgelduk faktiskt! 10 kg totalt skulle jag tro, skall väga dem sen!

gjutmaterial ja...undra vad som skulle vara billigast? Funderar på om man kunde smula frigolit i betong och försöka få dem "bara lite tyngre än trä?" Eller lecakulor? Eller kan man göra egen spänskiva på något sätt...vatten+ trälim + spån ? 😛

känns du som man vill utnyttja negativen som sagt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Vad kommer kalaset att kosta? Vad fick dig att välja prim 13 och inte 7?

13 är både primtal och fibonacci!

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man behöver ytbehandla ur en rent akustisk synvinkel, bara kosmetisk. EPS i högre densiteter är nog ganska reflektiv utan yta.

Precis min åsikt! ytbehandlingen syftar mest att få bort det babyblå, och lite skägg som blir när vattnet slår igenom. Blir ju lite skägg där...

Wow! Snyggt.

Ska bli kul att se det slutgiltiga resultatet!

Postar när det händer något i källarn 🙂

13 är både primtal och fibonacci!

En anledning så god dom någon 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Så här kommer det se ut när alla fyra sitter ihop 😳

alusky.jpg

Är det optimalt att ha de parallellt-symmetriskt som du har på bilden? Intuitivt så skulle jag vrida två på diagonalen π/2. (Men intuitionen är inte alltid helt korrekt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Legogubbar vore ju coolt 😛 :P

Angående symmetrin/parallellitet: Låter rätt vettigt som du säger, fast å andra sidan tappar man ju talserien då? fast det kanske inte gör något !?

De installationer jag sett har antingen monterats så här, eller med spalt på 10 cm eller mer mellan. Men fanken...har ju eg. inte den blekaste. Och intuition verkar inte riktigt vara förenligt med akustik alla gånger 😄

tack för fundering!

Daniel & Assar: Skall se hur det blir sen då, kommer väl rapportera bygget 🙂

Man kan ha dem i tak eller på vägg. Jag tänker ja mina på väggen bakom ryggen. Att dessa typer av diffusorer dessutom är grymt snygga gör det hela desto trevligare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Legogubbar vore ju coolt 😄 :D

Angående symmetrin/parallellitet: Låter rätt vettigt som du säger, fast å andra sidan tappar man ju talserien då? fast det kanske inte gör något !?

De installationer jag sett har antingen monterats så här, eller med spalt på 10 cm eller mer mellan. Men fanken...har ju eg. inte den blekaste. Och intuition verkar inte riktigt vara förenligt med akustik alla gånger 😄

tack för fundering!

Daniel & Assar: Skall se hur det blir sen då, kommer väl rapportera bygget 🙂

Man kan ha dem i tak eller på vägg. Jag tänker ja mina på väggen bakom ryggen. Att dessa typer av diffusorer dessutom är grymt snygga gör det hela desto trevligare 🙂

Jag läste på lite om Schröder diffusers. Periodisitet är ett problem för dessa. Lösningen som tycks föreslås är att använda olika baser. typ 5-7.

Men det är lite fouriertransformer inblandade, vrider man en av dem så slipper man i alla fall få korrelationseffekter i planet vilket borde ge

jämnare frekvensgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läst detta, men har sett att man monterar dem "vägg i vägg". Men att använda olika baser känns ju faktiskt rimligt. om höjderna sammanfaller dock så bör det falera lite?

Nåja, vi får se hur det blir 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Tänkte lite efter kommentarerna om upprepning, och tänker nu sätta skivorna i ett annat mönster. Förut skulle de suttit så det blev en fyrkant:

1 1 1 1

2 2 2 2

3 3 3 3

4 4 4 4

5 5 5 5

6 6 6 6

7 7 7 7

8 8 8 8

9 9 9 9

10 10 10 10

11 11 11 11

12 12 12 12

Men nu tänkte jag placera ut dem i en rektangel, som dessutom passar lite bättre på väggen. Det kommer bli tre rader av skivor, varje rad blir 16 skivor, och fylls på kontinuerligt enligt:

1 5 9

2 6 10

3 7 11

4 8 12

5 9 1

6 10 2

7 11 3

8 12 4

9 1 5

10 2 6

11 3 7

12 4 8

1 5 9

2 6 10

3 7 11

4 8 12

Borde ju egentligen bli bättre?

Så här ser det ur IRL 😄

skymont2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Läst detta, men har sett att man monterar dem "vägg i vägg". Men att använda olika baser känns ju faktiskt rimligt. om höjderna sammanfaller dock så bör det falera lite?

Nåja, vi får se hur det blir 😄

Det borde bli bra. Man kanske kan fundera lite på hur man gör vid brytningen. Du har bara fortsatt 5:an när du wrappar runt.

Hur är de numrerade? Vilken är inversen till tex 1:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men inte längs samma axel tänkte jag, den är väl ortogonal?

Om jag tänker rätt så BÖR segment av serien funka på samma sätt som i en hel serie, och är det så, så skall detta funka.

fast, jag gissar lite sådär. LÄNGE sen man läste sån matte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Visst fungerar det med att kippa serien. Men du behöver lösa systemet i både X&Y led. Men nu har du inte klippt utan förlängt

dessutom i sekvens.

Borde det inte bara bättre med 8 9 10 11 12 4 3 2 1? Eller 8 9 10 11 12 4' 3' 2' 1' Där ' betyder roterad?

Link to comment
Dela på andra sajter

hm. Ja kanske skulle vända på ordningen när man "börjar om". men rotera funkar inte i detta fallet eftersom jag har använt inte helt fyrkantiga bitar, och det redan är skuret.

Å andra sidan har man sett flertalet studios där de sitter travade efter varandra. Kanske det snarare då är att jämföra med att ha större klotsar?

fast eftersomljudvågen bereder ut sig som en sfär så borde det iallafall vara bättre än större klotsar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
hm. Ja kanske skulle vända på ordningen när man "börjar om". men rotera funkar inte i detta fallet eftersom jag har använt inte helt fyrkantiga bitar, och det redan är skuret.

Å andra sidan har man sett flertalet studios där de sitter travade efter varandra. Kanske det snarare då är att jämföra med att ha större klotsar?

fast eftersomljudvågen bereder ut sig som en sfär så borde det iallafall vara bättre än större klotsar 🙂

Du borde ha en 1 från övre raden som har fasning som gör att du kan rotera. Men det betyder också att du måste rotera den över raden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...