Jump to content
Annons

Skyline diffusor DIY


Emulator

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Ser riktigt trevligt ut det där!

Är det nödvändigt att använda diffusorer ifall det är 4 meter till väggen bakom? kommer ljudet hinnas reflekteras tillbaks och störa "direkt ljudet"?

Prova och mixa in en fördröjd signal på 22 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du borde ha en 1 från övre raden som har fasning som gör att du kan rotera. Men det betyder också att du måste rotera den över raden.

Men då måste jag in och såga. Vad gör en periodicitet egentligen? Man ser ju väldigt ofta dessa monterade på rad som sagt. Om man skulle ha ett mellanrum, hur stort behöver det vara?

Jag tror nog jag kör på som tänkt iaf. För periodicitetn som blir TROR jag inte är något större problem.

Skall läsa lite till igen kanske...men, så länge testar jag som tänkt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tittat runt lite nu, och det verkar som om man har hyfsat nära (under 5m?) till bakväggen så spelar det nog ingen roll om man upprepar en period efter 600mm eftesom ljudet har färdats lite längre dit.

vid 3500mm avstånd, har ljudet färdats 51mm längre till nästa diffusor, vilket i praktiken innebär att det motsvarar en annan "pelarkonfiguration".

Tolkar jag det någelunda rätt?

För övrigt kan jag inflika att målning av dessa tingestar är....tålamodsprövande. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, det vore för enkelt 😏

Nej, men till saker hör att jag valt att blanda in sån där sand så att det blir som en putsad yta. det gör ju att man slipper spackla eventuella skavanker. Dessutom tål ju inte plasten lösningsmedel, så man skulle behöva införskaffa sig en färgspruta då. Hafe faktiskt funderingar på att använda en vanlig blomspruta och göra färgen tunnare, men jag valde istället denna sanden då. Däremot kanske man kan rolla lite halvslarvigt, och köra med spruta för andra lagret -då utan sand?

återkommer med lite pics om någon dag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, det vore för enkelt 😆

Nej, men till saker hör att jag valt att blanda in sån där sand så att det blir som en putsad yta. det gör ju att man slipper spackla eventuella skavanker. Dessutom tål ju inte plasten lösningsmedel, så man skulle behöva införskaffa sig en färgspruta då. Hafe faktiskt funderingar på att använda en vanlig blomspruta och göra färgen tunnare, men jag valde istället denna sanden då. Däremot kanske man kan rolla lite halvslarvigt, och köra med spruta för andra lagret -då utan sand?

återkommer med lite pics om någon dag 😎

Uttunnad färg, blomspruta.

Sand i sil, strö över och låt torka.

Spruta igen.

Kanske?

😏

Hur pass hårt/stabilt är det där materialet egentligen?

Ingen risk för att höghusen knäcks om man tar i lite för hårt med pensel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpade den limmade kolossen (inte alls tung att bära faktiskt, men lite volumiös 🙂 ) in i studion...

skygolv.jpg

M'tte upp så att centrumlinjen ungeför kommer i öronhöjd när man mixar...(petitess, jag vet 🙂 ) och monterade på vägg:

skyvagg.jpg

skall måla mer runt sen på väggen, och byta tyg på absorbenterna, å en annan skiva under osso 🙂

skyvagg2.jpg

Sen, när man ändå höll på, så gjorde jag följande myslampa av ett plaströr och en bit tapet 😄

lampa.jpg

ingen aning hur det funkar än, har inte lyssnat. men på väldigt nära håll så får låter det lite märkligt när man pratar, så något gör den nog 😄

fixar lite bättre bilder sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat 🙂

Känns mer definierat ljudet nu. placebo eller ej... satt och mixade igår kväll rätt länge på en låt. spelar samma nu, och den låter torrare, mer....ren.

Svårt att definiera, men nu kommer ljudet verkligen från en punkt mellan monitorerna på ett betydligt skarpare sätt förut... tror jag 😄

Nöjd!

btw: skall måla eländet en gång till enligt Assars ideer om blomspruta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

forumet har ju redan diffusor-hysteri just nu så jag vågar inte göra nå tåd 🙂

fråga: vad är de vanligaste placeringar för diffusorer? bakom monitorer? ovanför teknikern?

Du sätter diffusorer där reflektion av direktljudet kan nå lyssningspunkten och med detta skapa fasutsläckningar eller förstärkningar av frekvenser.

Vanligaste är den så kallade spegelmetoden.

Claes har skrivit bra om detta i nån klistrad tråd om akustik här på forumet.

Ett flashigt sätt att veta vart man ska montera är att använda ett laserpass.

Placera dina högtalare. Ta reda på deras spridning. Sätter passet på högtalaren och "se" var ljudet träffar väggarna.

Där ska det sitta diffusorer, alternativt absorbenter!

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sätter diffusorer där reflektion av direktljudet kan nå lyssningspunkten och med detta skapa fasutsläckningar eller förstärkningar av frekvenser.

Vanligaste är den så kallade spegelmetoden.

Claes har skrivit bra om detta i nån klistrad tråd om akustik här på forumet.

Ett flashigt sätt att veta vart man ska montera är att använda ett laserpass.

Placera dina högtalare. Ta reda på deras spridning. Sätter passet på högtalaren och "se" var ljudet träffar väggarna.

Där ska det sitta diffusorer, alternativt absorbenter!

Take care!

/Cruncha'

Tackar Crunchar'n ska inte stjäla tråden nu men det blir ju en byggtråd när jag vet vilken lägenhet man får ... då blir det mått , förhoppningsvis mer bygglogg än frågor men jag får planera lite akustik med er på forumet när jag vet mått etc. tack igen alla, återgå till ämnet haha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...