Jump to content
Annons

Musik på bidrag


nattvaktaren

Recommended Posts

Handlar det inte om att tex opera har nån sorts K-märkning? Att operan skulle självdö ifall inte staten gick in med medel, och att det är i allas vårt intresse att det bevaras, för kommande och nuvarande generationer. Ungefär som muséer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Handlar det inte om att tex opera har nån sorts K-märkning? Att operan skulle självdö ifall inte staten gick in med medel, och att det är i allas vårt intresse att det bevaras, för kommande och nuvarande generationer. Ungefär som muséer.

Det som det knappt finns intresse för får väl dö då. Vad är problemet? Det är tidens gång och inget att sörja över. Jag kommer inte som gammal sitta och tycka det är synd att det jag gillar knappt finns kvar eller att dagens(då)unga inte gillar det. Varför skulle det vara av intresse för kommande generationer? De kommer skapa något annat. Om de idag inte knappt är intresserade, varför skulle framtida generationer vara det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte, menar du att all annan kultur drivs av ett vinstintresse?

Är det inte rimligt att du och alla andra operabesökare betalar det faktiska biljettpriset, utan att snylta på statskassan?

Jag kräver inte att staten ska finansiera mitt intresse för obskyr technomusik, som för övrigt nästan alltid är en förlustaffär för utövarna, vad är det som gör din genre of choice finare (och därför statsbidragsberättigad) än min?

Nej. Men Opera är en av dom som inte drivs av vinst intresse, tycker konst i offentliga miljöer skall subventioneras med. Men som sagt är fördelnings politiken kan ju diskuteras. Hade t ex gbg operan hållt sig i sina gamla lokaler kanske det hade behövts mindre pengar? Man kan ju jobba politiskt om man vill och har ork för att påverka, det finns säkert massa hundar begravda och orättvisor.

Men min åsikt är att behålla kulturbidragen.

Mej veterligen kostar en Bruce Springsteen skattebetalarna pengar inte i form av kulturbidrag men andra utgifter. Kanske går de tbx till kassan i form av hotel, krogbesök etc? Jag vet inte.

Gärna lite kulturbidrag till Blusen:) Teckno med för de som gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det inte om att tex opera har nån sorts K-märkning? Att operan skulle självdö ifall inte staten gick in med medel, och att det är i allas vårt intresse att det bevaras, för kommande och nuvarande generationer. Ungefär som muséer.

Tja, för det första, som Nattis påpekat finns det väldigt många som gör annan musik på ren förlust som inte får något stöd. Med ditt resonemang är det dessa gör alltså inte kultur?

För det andra lever de flesta av oss i en marknadsekonomi där du, om du inte kan dra publik till självkostnadspris antingen får göra din grej ideellt eller lägga ned. Och jag tvivlar på att det skulle vara omöjligt att sätta upp en opera för mindre än 1500 pix per besökare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer, men priset belastar inte statskassan. Stikkan har (hade) råd.

Det är en god poäng, den enskilde medborgaren behöver inte betala för det. Men jag hade gärna sett att priset snarare gick till lovande artister (diffust uttyckt). Och jag hade därtill haft mer förståelse för statliga pengar till lovande artister/konstnärer snarare än som det är idag. Då kan man förstå att stödet ger en vettig effekt, eller åtminstone en möjlig sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, för det första, som Nattis påpekat finns det väldigt många som gör annan musik på ren förlust som inte får något stöd. Med ditt resonemang är det dessa gör alltså inte kultur?

För det andra lever de flesta av oss i en marknadsekonomi där du, om du inte kan dra publik till självkostnadspris antingen får göra din grej ideellt eller lägga ned. Och jag tvivlar på att det skulle vara omöjligt att sätta upp en opera för mindre än 1500 pix per besökare.

Här skulle man kunna dra en parallell till lokalrevyer som ofta drar in rätt mycket pengar, men deltagarna får sällan se en spänn av dessa pengar. Suckers tycker jag, men det går att göra. Det finns alltid folk som ställer upp på att göra det gratis som andra tjänar pengar på (samtidigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som det knappt finns intresse för får väl dö då. Vad är problemet? Det är tidens gång och inget att sörja över. Jag kommer inte som gammal sitta och tycka det är synd att det jag gillar knappt finns kvar eller att dagens(då)unga inte gillar det. Varför skulle det vara av intresse för kommande generationer? De kommer skapa något annat. Om de idag inte knappt är intresserade, varför skulle framtida generationer vara det då?

Nu hör ju inte jag till dem som älskar opera, och skulle inte sörja dess eventuella bortgång nämnvärt.

Jag tycker att kultur ska dra in sina egna medel. Tillgång och efterfrågan. Vill inte folk se på opera, och betala vad det de facto kostar att uppföra en opera, då kan man fråga sig vilket existensberättigande det har. Självklart ser jag gärna att musikfloran är så rik som möjligt, men inte på bekostnad av statens finanser.

Alltså borde inte någon få statliga bidrag för att ha råd med sin hobby. Eller?

Opera kan ju dessutom avnjutas på cd och dvd. Förmodligen vill folk aktivt sjunga och spela opera även i framtiden, och de får de gärna göra, men då får de lov att hitta sätt att göra det som inte innebär att de ska kosta så förbenat med pengar för staten/oss. Vill man, så går det. Det gäller ju resten av oss.

(Nu har jag utnämnt operan till en representant till "all sådan kultur")

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, för det första, som Nattis påpekat finns det väldigt många som gör annan musik på ren förlust som inte får något stöd. Med ditt resonemang är det dessa gör alltså inte kultur?

Självklart är det kultur. Dock inte kultur med hundraåriga anor som därför skall bevaras och stödjas, enligt de som sitter på stålarna. Jämför muséer.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Handlar det inte om att tex opera har nån sorts K-märkning? Att operan skulle självdö ifall inte staten gick in med medel, och att det är i allas vårt intresse att det bevaras, för kommande och nuvarande generationer. Ungefär som muséer.

Konstigt resonemang, varför behåller man inte adelns beskattningsrätt med samma motivering? Det skulle säkert vara populärt i vissa kretsar.

Men det är säkert så, precis som samerna som ska pengar till sina helikoptrar för att bedriva renskötsel som de alltid har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad mycket opera det blev här då???

Det första jag tänkte på då jag rubriken "Musik på bidrag, Lägg ner kulturpolitiken!" var att Näee... Fattar inte nattvaktaren hur mycket bra musiker kommunala musikskolan fostrat.. Alla småkommuner uppe i norr (eftersom jag känner till flest där) som fått Eu-bidrag för att fixa replokaler och demostudios etc.. Det tycker jag är bra använda skattemedel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tvärtom! Det är ju för att man OAVSETT klass och inkomst ska kunna gå och se tex opera eller balett eller högklassig teater mm som det subventioneras av staten.

Helt Ok för mig att bo i ett land (och betala några ören skatt) med kulturell mångfald och ett brett, nåbart utbud, inte bara kommersiella akter som prackas på oss av "marknaden".

Sen kan man ju alltid diskutera vem och vad som ska subventioneras, gränsdragningen är säkert svår och en del blir nog avundsjuka....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tvärtom! Det är ju för att man OAVSETT klass och inkomst ska kunna gå och se tex opera eller balett eller högklassig teater mm som det subventioneras av staten.

Helt Ok för mig att bo i ett land (och betala några ören skatt) med kulturell mångfald och ett brett, nåbart utbud, inte bara kommersiella akter som prackas på oss av "marknaden".

Sen kan man ju alltid diskutera vem och vad som ska subventioneras, gränsdragningen är säkert svår och en del blir nog avundsjuka....

Mycket bra sagt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tvärtom! Det är ju för att man OAVSETT klass och inkomst ska kunna gå och se tex opera eller balett eller högklassig teater mm som det subventioneras av staten.

Helt Ok för mig att bo i ett land (och betala några ören skatt) med kulturell mångfald och ett brett, nåbart utbud, inte bara kommersiella akter som prackas på oss av "marknaden".

Sen kan man ju alltid diskutera vem och vad som ska subventioneras, gränsdragningen är säkert svår och en del blir nog avundsjuka....

Ah, det är moraliskt uppbyggligt att lyssna på opera och gå på balett! Det handlar om folkbildning, om att den otvättade pöbeln ska få ta sig till lite riktig kultur för omväxlings skull! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Opera är ju ett kul exempel att ta fram vid de här tillfällena.

Dom ser ju för roliga ut i sina trikåer! Hö hö!

Staten stöttar ju en hel del annan kultur också. Det är till exempel många fria teatrar och danssällskap som tar emot statliga bidrag. Tidningar, bibliotek och utställningar... och en del annat.

Att avveckla det statliga kulturbidraget skulle gynna den kommersiellt gångbara kulturen. Och om vi utgår från att rika människor och framgångsrika företag föredrar att förknippas med fin kultur som opera och klassiska dramer på Dramaten etc kommer även dessa insitutioner sannolikt finnas kvar i någon form. Kanske för en mer begränsad (välbärgad) publik.

De stora förlorarna är nog de mindre teater-, musik- och danssällskapen. Kanske kan man tycka att det kvittar, men förlorar man den bredden kommer man även förlora en stor del av yrkesutövarna. Plantskolan blir rejält gallrad, återväxten eftersatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tvärtom! Det är ju för att man OAVSETT klass och inkomst ska kunna gå och se tex opera eller balett eller högklassig teater mm som det subventioneras av staten.

Helt Ok för mig att bo i ett land (och betala några ören skatt) med kulturell mångfald och ett brett, nåbart utbud, inte bara kommersiella akter som prackas på oss av "marknaden".

Sen kan man ju alltid diskutera vem och vad som ska subventioneras, gränsdragningen är säkert svår och en del blir nog avundsjuka....

Men det är inte helt ok för mig. Det är orimligt att en smal genre som opera ska subventioneras med 1600 fucking kronor per biljett, samtidigt som trancepubliken, som är större än operadito, vanligtvis får huka runt ett dieselaggregat i skogen.

För övrigt kostar en operabiljett, utöver de ett tusen sexhundra kronorna vi skattebetalare står för, runt 500 spänn. Att påstå att subventionerna är till nytta för andra än folk med hög inkomst är med andra ord verklighetsfrämmande svammel - opera är i första hand ett överklassens nöje. Så har det alltid varit.

Men skit i operan. Varför ska någon kultur utöver ungdomsverksamhet och liknande subventioneras? Och om vi ska ha subventioner, varför får inte alla sorters musiker del av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inte helt ok för mig. Det är orimligt att en smal genre som opera ska subventioneras med 1600 fucking kronor per biljett, samtidigt som trancepubliken, som är större än operadito, vanligtvis får huka runt ett dieselaggregat i skogen.

För övrigt kostar en operabiljett, utöver de ett tusen sexhundra kronorna vi skattebetalare står för, runt 500 spänn. Att påstå att subventionerna är till nytta för andra än folk med hög inkomst är med andra ord verklighetsfrämmande svammel - opera är i första hand ett överklassens nöje. Så har det alltid varit.

Men skit i operan. Varför ska någon kultur utöver ungdomsverksamhet och liknande subventioneras? Och om vi ska ha subventioner, varför får inte alla sorters musiker del av dem?

Att opera enbart är överklassens nöje är väl lika som att säga att trance inte är riktig musik eftersom att det bara klipps och klistras, dvs inga riktiga musiker som gör det, bara snorungar med en dator... (OBSERVERA!!! ta nu detta på rätt sätt, jag lägger inga värderingar i olika musikstilar/smaker/genrer eller kompositörer... dra nu inte igång på det uttalandet) alla har väl olika smak, kan dock också tycka att subventionerna slår väldigt olika. Men, att grovt generalisera och säga att man ska ta bort alla bidrag skulle vara totalt förödande för stora delar av kulturen (säger nu inte att just du, nattvaktaren, har sagt det).

Å helt bortsett från operan, dom snävare genrerna (jazz, trance, abnormal-psyko-funk, folkmusik, downbeat å allt va de heter) borde få en jämnare fördelning, när vi ändå är uppe med frågan så kan ni ju googla på hur mycket sveriges symfoniorkestrar får, gentemot mycket annat, snacka om summor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tbruce visat med hårda siffror är det ändå nästan bara instutitionerna som får pengar.

Missade det inlägget tidigare. 4 % till fria grupper lät inte så muntert.

Vore intressant att se fördelningen av bidragskakan lite mer detaljerat. Någon som har en pdf liggande?

Link to comment
Dela på andra sajter

att man ska ta bort alla bidrag skulle vara totalt förödande för stora delar av kulturen

Men i så fall kan jag inte låta bli att undra om "kulturen" är 1. värdelös på att sköta sin ekonomi eller 2. helt enkelt överflödig och bara till nytta för dem som själva gnider på nyckelharpan / klär sig i trikåer / går loss på sl-vagnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i så fall kan jag inte låta bli att undra om "kulturen" är 1. värdelös på att sköta sin ekonomi eller 2. helt enkelt överflödig och bara till nytta för dem som själva gnider på nyckelharpan / klär sig i trikåer / går loss på sl-vagnar.

Skulle nog satsa på nr 2, då jag har fått nåt jävulskt med pengar på mitt nyckelharpgnidande. Tycker synd om dig som inte också spelar samma instrument och får en del av det stora guldkalv som jag dom senaste 20 åren bara mjölkat diamanter ur... 😛

Om man skulle skriva ett smartare svar, så kanske det bör finnas en stor möjlighet för konsumenterna att välja på olika typer av kultur/ musik.. om det bara finns kommersiell skvalpop, så kan man bara välja...kommersiell skvalpop...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle skriva ett smartare svar, så kanske det bör finnas en stor möjlighet för konsumenterna att välja på olika typer av kultur/ musik.. om det bara finns kommersiell skvalpop, så kan man bara välja...kommersiell skvalpop...

Men hur smart svarade du egentligen? 😛

Med tanke på att kulturpengarna i första hand går till etablerade institutioner, och resten av utbudet sannerligen inte bara består av kommersiell skvalpop så har jag svårt att tro att en strypning av institutionspengarna skulle innebära dödsstöten för all den ickekommersiella kultur som ändå inte får några bidrag.

Däremot kanske vi skulle kunna använda pengarna till något vettigare. Som fri sprit till mig. Nu, tack.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag och min förtidspensionerade sambo tillhör någon "överklass", men vi gillar opera ändå... 😛

Hade biljetterna däremot kostat typ 1500:-/st så hade vi nog inte gått dit särskilt ofta, så om det verkligen är så att varje biljett subventioneras med 1000:-, så borde man se över kostnaderna och göra något åt det så att publiken lockas dit även om biljetterna inte subventioneras.

Man borde aldrig räkna med bidrag i någon verksamhet alls, utan i stället se till att verksamheten drivs på ett hållbart sätt som bär sig genom att man lockar tillräckligt stor publik. Om publiken hellre vill se musicals än opera på operascenerna, så får man väl spela mer musicals och lugna sig med de dyra operauppsättningarna tills man har råd med det i verksamheten, i stället för att förlita sig på bidrag och spela sådant som det är för få som vill se.

På samma sätt ogillar jag presstödet, som enligt min mening är förkastligt. Om en tidning är så dålig att det är för få som köper den, så är det bara att lägga ner. Likadant med bilfabrikat och annat (för att anknyta till annat som är aktuellt). Gör sådant som folk vill ha, så fungerar det - annars fungerar det inte. Det är ju matematik på lågstadienivå...

Bidragstänkandet är så fruktansvärt fel och föråldrat, att det är skrämmande att det fortsätter utan att något görs åt det.

det bästa du kunde göra för att deklarera din hållning vore att själv sluta utnyttja detta kulturstöd, genom att låta bli att gå på operan. "jo, men jag gillar ju opera" säger du antagligen. jo visst, men utan det ekonomiska stödet skulle du bli utan, eftersom verksamheten inte skulle hålla ekonomiskt. (eller föredrar du att höra "sull-arian" framför en backdrop med volvos logotyp, och lite "konsumentinformation" från nokia i pausen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill plussa på många!

1. Klassisk musik behövs bevaras å upplysas om. ( så att inte kidsen tror att det enda som finns är idol etc.)

2 Kommuner ger även stöd till "pop". (Bygger replokaler, stöttar lokala band, arrangemang osv)

3. Läs A å B igen.

Musik på bidrag kan även vara en dragspelare som underhåller gamla på ålderdomshem eller en sånggrupp som spexar för kids på en barnskola. Detta syns inte men finns (i många kommuners budget) så det vill jag pusha för!

Om hundra år så är säkert techno "finkultur", vem vet?

Och kultur stödjs i många former bara så ni vet.

mvh// " med risk att bli kallad saftskalle" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...