Jump to content
Annons

Musik på bidrag


nattvaktaren

Recommended Posts

Här slinter det för mig. Det är bara se till vilka mekanismer som får folkmassan att välja det dom väljer, så ser man hur "naturligt" det valet är. Skulle inte mångfalden inspireras och göras tillgänglig i motsvarande mängd och till ett jämförbart pris, så skulle alla bara äta gelehallon och dricka sockerdricka som mat, för det är vad man spontant tycker är bäst, och det är det som mediabruset talar om för oss är kunglig mat med. Jag tycker det är bra att statens skattepengar går till att balansera ut saker, få oss att äta av hela kostcirkeln. Tänk den perversa konsumism-baserade värld som skulle uppstå om alla hamnade i händerna på giriga handels-intressen och deras rasande kamp för att med psykologiska medel få oss att konsumera det som gör dem rikare, men oss och hela samhällskroppen sjukare. Se på USA som ett praktexempel.

Med andra ord så tycker du människor i allmänhet är för dumma för att veta sitt eget bästa. Att vi inte alls har någon förmåga att tänka kritiskt utan suger upp allt vi hör som en tvättsvamp slukar vatten. Tja, det argumentet säger ju mer om dig än det gör om mig.

Om du vill se hemska konsekvenser av hur det går när staten börjar göra godtyckliga ingripanden i marknaden, titta på IPRED. Där har du en pervers värld byggd på girighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Regalskeppet Wasa sjönk på några minuter. Varför lät de inte den värdelösa

båtdjäveln ligga där den var?

Gör väl inget? Historia är viktigt.

Däremot kan du ju få berätta för oss om vore vettigt av svenska staten att subventionera reguljärtrafik med 1600-talsinspirerade segelfartyg - kanske mellan gotland och fastlandet? Det är ju viktigt med mångfald?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se på USA som ett praktexempel.

Hur tänker du då?

Skulle amerikaner vara mindre bra på kultur än svenskar?

Ett bra exempel på kulturpolik kontra marknadsekonomi är Bergman-katalogen: SF och SFI har i alla år misshandlat vår enda internationella filmskapare av rang - usla återutgivningar och noll tillgänglighet, många av filmerna finns inte ens utgivna i Sverige. Vill man köpa Bergman på dvd får man helt enkelt bege sig till imperialismens och skräpkulturens högborg USA och det extremt kommersiella företaget Criterion, som till skillnad för bidragstagande Svensk Filmindustri förvaltar Bergman på bästa tänkbara vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

återigen, hur mycket energi lägger dom drivande bakom en permanent näsflöjtsorkester ner, på att söka bidrag, utveckla projekt eller liknande? (Desamma gäller för dom där jyckargrupperna/stenåldersorkestern), dom som får bidrag har lagt ner en jädra massa energi på att jobba för att få det. Nämn ett enda projekt som fått bidrag utan att slita hårt och jobba/lobba för det...

Du får ursäkta, men att vara duktig på att söka bidrag anser jag vara en försumbar färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man inte se det lite som med systembolaget, utan det skulle det snart bara finnas 10 ölsorter och kanske 20 vinsorter på marknaden, utan subventioner skulle väl opera och klasssisk musik knappast gå runt. Visst, det är mest överklassare som går på skiten men på ntå sätt är det väl kul att bevara det, jag är inte helt säker på min ståndpunkt men jag hade gärna gått o sett en symfoni orkester spela och jag skulle inte vilja betala 5000:- för biljetten. Att hålla nere biljettpriserna är väl för att inte bara snobbarna ska kunna gå?

Vi borde ha en prisutdelning med miljonvinster till bästa musikföreningarna, de som fixar med lokaler och utrustning till unga människor som vill börja med musik. De är de sanna hjältarna, eldsjälar som använder all sin fritid till att hjälpa till och får inte ett öre för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så tycker du människor i allmänhet är för dumma för att veta sitt eget bästa. Att vi inte alls har någon förmåga att tänka kritiskt utan suger upp allt vi hör som en tvättsvamp slukar vatten. Tja, det argumentet säger ju mer om dig än det gör om mig.

Om du vill se hemska konsekvenser av hur det går när staten börjar göra godtyckliga ingripanden i marknaden, titta på IPRED. Där har du en pervers värld byggd på girighet.

Njae, det är att extremisera vad jag menar. I synnerhet svenskar är indoktrinerade att fader staten tar hand om oss. Släpper vi det, utan några årtionden av information och förberedelser, då vette gudarna hur det går. Stora förändringar i kultur och sed kräver tid och tanke på sig. Men folk är inte dumma, de har bara inte blivit informerade och de söker sig heller inte information om vilken kraft som kommersialism utgör. Inte ens i den "Try before buy"-vänliga världen, där alla tror sig vara så informerade, känner folk till utbredningen av hur många som får betalt av företag för att sprida reklam för produkter och tjänster, så att det låter exakt som deras egna åsikter. De är dessutom strikt låsta till avtal som säger att om de yppar att de får betalt, och varför, så stämmer affärsintresset röven av dom. USA har ju nära nog privatiserat militären, så om kongressen röstar för nedrustning av försvaret så går tiotusentals civila företag i konkurs direkt, och då är en röst för upprustning detsamma som att rösta för fri företagsamhet. Affärsvärlden funkar på ungefär samma sätt, att om man inte håller koll på den så biter den sig fast i samhällskroppen likt ett självförgörande virus, och man kan inte få bort det ur samhällskroppen utan att ta död på kroppen själv i processen.

Alla kan inte vara experter heller. Folk vill tro gott om det mesta och de flesta. Vem finner nöje i att leva i en värld där man måste misstro det mesta och de flesta, det finns det ju ingen fördel i, finns ju ingen som vill leva i en sån värld alls - inte ens högerfolket. Folk är inte informerade och folk vill inte bli informerad om skit de inte vill ska finnas till i världen heller. Fullständigt logiskt. De som drar nytta av den okunskapen för att få folk att tänka och tycka så att andra tjänar pengar, är ibland de mest destruktiva parasiter jag känner till. De accepterar aldrig ifall någon annan gör detsamma mot dem heller - vilket andra givetvis gör utan att de förstår det.

Jag är inte så införstådd med IPRED i detalj. Men vad jag vet, är att för 15 år sen, så klagade inga musikkonsumenter på att betala för att ta del av musik och film. Det finns enskilda företag t.ex. i USA som har summor högre än hela Sveriges BNP investerade, och om den ekvationen inte går ihop så finns inget socialt skyddsnät som tar emot alla de anställda som drabbas. Men så fort det blir fritt fram att stjäla, och branschintressena rasar längs ruinens brant, och säger att det här håller inte, vi måste enas om hur fan det här ska gå till så inte företagsamhet, ekonomi, och människor hamnar i oerhörd nöd ifrån det ... då skriker alla "jävla kapitalistsvin!" till dom. Det är en verkligen märklig inställning tycker jag - speciellt eftersom de själv inte skulle gilla att spendera 100,000 kr på att göra en film som de sen får nästan noll kronor för, och tvingas arbeta 3-4 år på existens minimum för att betala tillbaka banklånet. Det skulle dessutom vara en lyx att vara garanterad existens minimum, eftersom vi har ett socialt säkerhetsnät som väldigt få nationer har. Skulle någon ha ställt sig upp för 15 år sen, och hävdat att skivor film och musik ska vara gratis, så hade ingen - vare sig vänster- eller högerpopulister - tvekat att sätta en kärve hagel i käften på den rättshaveristen. Det handlar inte om naturligt val här heller. Det är bara trend.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör väl inget? Historia är viktigt.

Däremot kan du ju få berätta för oss om vore vettigt av svenska staten att subventionera reguljärtrafik med 1600-talsinspirerade segelfartyg - kanske mellan gotland och fastlandet? Det är ju viktigt med mångfald?

Om historia är viktigt, varför inte musikhistoria? Stora summor, både från det allmänna och diverse privata

mecenater, går till att bevara historiska föremål på muséer. Varför är det fel att lägga pengar på att framföra

äldre tiders musik.

Och varför refererar du till dig själv i trejde person? Prata om storhetsvansinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om historia är viktigt, varför inte musikhistoria? Stora summor, både från det allmänna och diverse privata

mecenater, går till att bevara historiska föremål på muséer. Varför är det fel att lägga pengar på att framföra

äldre tiders musik.

Och varför refererar du till dig själv i trejde person? Prata om storhetsvansinne.

smart inlägg. jag tycker även att det är jävligt illa att man nuförtiden måste betala för att besöka museum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör väl inget? Historia är viktigt.

Däremot kan du ju få berätta för oss om vore vettigt av svenska staten att subventionera reguljärtrafik med 1600-talsinspirerade segelfartyg - kanske mellan gotland och fastlandet? Det är ju viktigt med mångfald?

"reguljärtrafik med 1600-talsinspirerade segelfartyg"

Låter kul funderar på semester till sommaren, du vet ingen hemsida man kan läsa om detta?

Tackar på förhand Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

smart inlägg. jag tycker även att det är jävligt illa att man nuförtiden måste betala för att besöka museum...

40 kr för ett årskort, barn gratis. kan man ju överleva. Men klart gratis hade varit bättre, det finns kanske folk som drar sig på grund av priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om historia är viktigt, varför inte musikhistoria? Stora summor, både från det allmänna och diverse privata

mecenater, går till att bevara historiska föremål på muséer. Varför är det fel att lägga pengar på att framföra

äldre tiders musik.

Musikhistoria - javisst.

Men att med statskassans hjälp hålla viss finkultur under armarna är något annat, ungefär som om staten körde en replika av Wasa i reguljärtrafik mellan Nynäshamn och Gotland.

Och varför refererar du till dig själv i trejde person? Prata om storhetsvansinne.

Det gjorde jag inte. Men det är lätt fixat: Nattvaktaren är inte imponerad av dina grammatikkunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ursäkta, men att vara duktig på att söka bidrag anser jag vara en försumbar färdighet.

Ja, kanske just ordvrängeriet inte står högst på min lista heller, men att göra projekten... Men, om man inte söker bidragen kommer man ju inte heller att få dom... Jag vet då inget projekt som bara får men massa pengar av staten utan någon som helst anledning. Det är ju jävligt lätt att bara klaga på att andra får bidrag, men om man inte söker så... om du ursäktar mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
(Desamma gäller för dom där jyckargrupperna/stenåldersorkestern)

Jyckargrupperna? Är det några som står och ylar då eller? Eller du kanske menade juckargrupperna? 😛 Då är de nog mer i behov av psykiskt än kulturellt bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jyckargrupperna? Är det några som står och ylar då eller? Eller du kanske menade juckargrupperna? 😏 Då är de nog mer i behov av psykiskt än kulturellt bidrag.

ja, ett förlorat L kan få ödesdigra konsekvenser... men, å andra sidan kanske det blir mer berättigat till stora kulturpengar och massiva EU-bidrag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir ett långt inlägg, förlåt! Dock anser jag det viktigt för den fortsatta diskussionen. Har varit inne på Kulturdepartementets och Kulturrådets hemsidor för att leta info om på vilka kriterier kulturpolitiken i stort säger sig vilja verka och hur t ex bidragssystemet är utformat. Ville också se om de verkliga insatserna överensstämmer med vad man säger sig arbeta för.

Börjar med ett, för mig, frapperande enahanda bidragsgiveri. Inte för att jag egentligen är förvånad, mer för att konkretisera mitt tidigare inlägg i vilket jag hävdar att musikbidragstanken i grunden är god. Det är nog snarare så att både regelverk och de som är satta att följa det inte är i takt med tiden. Läs det första som gäller ”Speciellt intressanta aktörer inom musikområdet”. Vad för musikgenrer företräder de? Hur tycker Du att det rimmar med de, i grunden rätt bra, ”vackra ord” som behandlar själva grunden till varför vi har en musikkulturpolitik och de värden den säger sig vilja skydda? Missa inte heller länkarna längre ner där Du bl a kan få mer detaljerad info om musikbidrag i olika former. Notera att enskilda musiker icke kan erhålla bidrag från någon av dessa instanser, enligt de bestämmelser jag kan hitta här. Vansinnigt förlegat, enlig mig. Jag har ännu inte letat bland kommuners och landstings skrifter ang kulturbidrag. Det kan hända att det där finns möjligheter för den enskilde musikern. Jag har ännu ej hittat de stadgar, regler förordningar som finns kring bidragsgiveriet. Det hade varit kul att jämföra dem med hur den faktiska fördelningen ser ut.

Jag tar mig friheten att feta avsnitt jag anser extra intressanta. Kursiverad text är skriven av mig för att visa varifrån jag tagit efterföljande text. (Kursiverad text inom parentes är mina egna kommentarer).

Från Kulturrådets hemsida om Musikbidrag:

Vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse

Ansökan: senast 15 oktober

Verksamhetsbidrag fördelas till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse. I Kulturrådets regleringsbrev framgår vilka som är berättigade att söka. För närvarande kan bidraget sökas av Dalhalla, Internationella Vadstena-Akademien, Musikaliska Akademien, Orionteatern, Ulriksdals slottsteater, Strindbergsteatern, Eric Ericssons Kammarkör samt Eric Sahlström-institutet. (Oj, vilket spektrum av olika aktuella musikgenrer! Ironi.)

Målet för Kulturrådets bidragsgivning är ett omfattande och varierat kulturutbud av hög kvalitet för alla i hela landet. Statsbidraget till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse syftar till att möjliggöra en mångsidig verksamhet av hög kvalitet. (Vari består ett ”varierat kulturutbud” om man t ex tittar på det tidigare avsnittet?)

Från Kulturdepartementets hemsida:

Riksdagen har beslutat om målen för en nationell kulturpolitik. Målen är:

* att värna yttrandefriheten och skapa reella förutsättningar för alla att använda den

* att verka för att alla får möjlighet till delaktighet i kulturlivet och till kulturupplevelser samt till eget skapande

* att främja kulturell mångfald, konstnärlig förnyelse och kvalitet och därigenom motverka kommersialismens negativa verkningar

* att ge kulturen förutsättningar att vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft i samhället (Ligger det inte en motsättning här mellan ett politiskt etablissemang och en konstnär som häcklar, kritiserar eller på annat sätt bekämpar det? Hur får en uttalat politisk motståndare del av motståndarsidans pengar?)

* att bevara och bruka kulturarvet

* att främja bildningssträvanden samt att främja internationellt kulturutbyte och möten mellan olika kulturer inom landet

* att främja internationellt kulturutbyte och möten mellan olika kulturer

Gemensamt ansvar för kulturen

Ansvaret för det offentliga stödet till kultursektorn delas mellan staten, landstingen och kommunerna.

Riksdagen beslutar efter förslag från regeringen bl.a. om mål för politiken och om anslag till olika ändamål.

Regeringen lämnar propositioner till riksdagen om exempelvis den statliga budgeten och lagändringar och tillsätter också olika utredningar. Regeringen anger mål för och ger olika uppdrag till myndigheterna. Genom de årliga regleringsbreven ges myndigheterna ramar och regler för anslagen. Myndigheterna fördelar bidrag till olika kulturverksamheter.

Landstingen ansvarar för den regionala verksamheten. Denna omfattar dels bidrag till de regionala kulturinstitutionerna - länsteatrar, länsmusik, länsmuseer och länsbibliotek - dels bidrag till folkrörelser och organisationer.

Länsstyrelserna svarar för kulturmiljöarbetet på regional nivå tillsammans med länsmuseerna.

Kommunerna arbetar med verksamheten på lokal nivå; bibliotek, musikskolor och bidrag till exempelvis lokala orkestrar, teatrar, kommunala museer och lokalt kulturmiljöarbete. ( Först här verkar det som att fria obundna musiker skulle kunna få ut en liten slant. Lägg dock märke till att man pratar om orkestrar, inte om enkilda tonsättare eller musiker. Min erfarenhet är också att kommunerna bara har peanuts att fördela).

Konstnärernas villkor

Kulturell mångfald och en fri debatt är en förutsättning för en levande demokrati och ett rikt kulturliv. Viktiga uppgifter för kulturpolitiken är därför att verka för konstarternas utveckling och spridning samt för att de professionella konstnärerna - skådespelare, musiker, dansare, författare, bildkonstnärer m.fl. - har bra arbetsvillkor och når en stor publik. Detta sker genom ekonomiskt stöd till konstnärlig verksamhet över hela landet. (Vilka musiker? Varför måste de vara anslutna till en förening? Inom vilka genrer?)

De statliga insatserna för konstnärerna handlar i första hand om att skapa förutsättningar för ett vitalt kulturliv som ger arbete och försörjning åt konstnärerna. Att öka intresset för och efterfrågan på konstnärliga verk och prestationer är därför en huvudlinje i konstnärspolitiken. Att bättre tillvarata konstnärernas kunnande inom alla delar av samhällslivet är en annan viktig målsättning. Vidare är upphovsrättsliga skydd och ersättningsformer av grundläggande betydelse för konstnärers försörjningsmöjligheter.

Från Kulturrådets hemsida:

Konstnärernas villkor

Kulturell mångfald och en fri debatt är en förutsättning för en levande demokrati och ett rikt kulturliv. Viktiga uppgifter för kulturpolitiken är därför att verka för konstarternas utveckling och spridning samt för att de professionella konstnärerna - skådespelare, musiker, dansare, författare, bildkonstnärer m.fl. - har bra arbetsvillkor och når en stor publik. Detta sker genom ekonomiskt stöd till konstnärlig verksamhet över hela landet.

De statliga insatserna för konstnärerna handlar i första hand om att skapa förutsättningar för ett vitalt kulturliv som ger arbete och försörjning åt konstnärerna. Att öka intresset för och efterfrågan på konstnärliga verk och prestationer är därför en huvudlinje i konstnärspolitiken. Att bättre tillvarata konstnärernas kunnande inom alla delar av samhällslivet är en annan viktig målsättning. Vidare är upphovsrättsliga skydd och ersättningsformer av grundläggande betydelse för konstnärers försörjningsmöjligheter.

Kulturrådets uppdrag

Statens kulturråd är en statlig myndighet. Rådets huvuduppgifter är att ge ett samlat underlag för den statliga kulturpolitiken och att bistå regeringen med att genomföra den.

Kulturrådet har ansvar för att:

* fördela statligt kulturstöd till teater, dans, musik, litteratur, kulturtidskrifter och folkbibliotek samt konst, museer och utställningar

* ge regeringen underlag för kulturpolitiska beslut, bl.a. genom att följa upp och utvärdera de statliga insatserna på kulturområdet

* informera om kultur och kulturpolitik.

.Kulturrådet har också ett sektorsansvar för officiell statistik på kulturområdet inom de konst- och kulturområden som Rådet arbetar med, samt för kulturmiljöstatistik. (Har ännu icke hittat till statistiken, borde vara intressant läsning).

Det finns flera olika dokument som styr kulturpolitiken och Kulturrådets uppdrag på kort och lång sikt. Den långsiktiga visionen formuleras i de kulturpolitiska mål som riksdag och regering har antagit och det årliga uppdraget formuleras i ett s.k. regleringsbrev från regeringen.

Länk till fördjupning i de områden som Kulturrådet har att värna, bl a avseende musik: http://www.kulturradet.se/templates/KR_Pag...;epslanguage=SV

Länk till mer info ang Kulturrådets bidrag: http://www.kulturradet.se/templates/KR_Pag...;epslanguage=SV

Länk till Kulturrådets olika musikbidrag: http://www.kulturradet.se/templates/KR_Pag...;epslanguage=SV

Jag skall försöka leta vidare. Vill någon mer så är denne välkommen att hjälpa till. Efter mina första sonderingar bekräftas dock mina fördomar. Dem har jag redogjort för i ett tidigare inlägg.

Visst kommer alltid bedömning av vem, vilka som skall erhålla bidrag ha ett inslag av subjektivism. Därför menar jag att de regler och människor som skall arbeta med dessa frågor ständigt uppdateras/ byts ut. Jag tror dock att man måste lyfta in företrädare för de lite modernare genrerna. Dessa är också mer inbegripna med den nya informationsteknologi som blir alltmer viktig för att hitta och upptäcka ny, spännande musik i vilken genre det än är.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur man ska kunna fördela kulturbidrag på ett rättvist sätt? Det kommer alltid finnas dem som anser sig förfördelade.

Det rimliga är väl istället att låta samhället och medborgarna aktivt bestämma? Om bara några få är villiga att betala en tusing för att gå på operan får man kanske bli kostnadseffektiv, omprioritera eller helt enkelt lägga ner. Varför ska skattepengar finansiera en kulturform som de allra flesta i samhället är ointresserade av? Varför inte i såfall också inrätta en statsfinansierad scen för medeltidsmusik, en kommunalt organiserad ragakonsert som pågår året runt eller varför inte ge bidrag åt en permanent näsflöjtsorkester?

Jag förstår Din tankegång. Då jag är för de grundläggande tankarna med samhällets musikbidragssystem (se mitt långa inlägg lite tidigare i tråden) men får för mig att de i praktiken inte efterlevs, efterlyser jag nytt regelverk och att nyare konstformer får plats i diskussionerna. Ett visst mått av subjektivism finns nog alltid i den här typen av frågor men jag anser inte att man kan förkasta tanken med bidrag pga detta. Istället bör både regelverk och de som är satta att omsätta det i praktisk handling uppdateras, bytas ut, moderniseras. Exakt hur vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikhistoria - javisst.

Men att med statskassans hjälp hålla viss finkultur under armarna är något annat, ungefär som om staten körde en replika av Wasa i reguljärtrafik mellan Nynäshamn och Gotland.

Det gjorde jag inte. Men det är lätt fixat: Nattvaktaren är inte imponerad av dina grammatikkunskaper.

OK. Det sket sig med gramatiken, menade bara att du lät uppblåst.

Jag undrar dock fortfarande om de som tycker att det är fel att sponsra äldre tiders musik även menar att det är fel att lägga ner allmänna medel t ex på muséer som bevarar äldre tiders konst och föremål. Och, om man sponsrar orkestrar som har kapacitet att framföra denna musik, ska de då förbjudas att framföra modernare verk? Låter krångligt.

Den där idéen om Wasa i reguljärfabrik kan tyckas briljant, men faller väl rimligtvis på att båtskrället skulle sjunka den här gången också.

Slutligen, om det finns finkultur, vad är då resten, fulkultur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen, om det finns finkultur, vad är då resten, fulkultur?

Det är faktiskt en bättre fråga än man skulle kunna tro.

Jag undrar dock fortfarande om de som tycker att det är fel att sponsra äldre tiders musik även menar att det är fel att lägga ner allmänna medel t ex på muséer som bevarar äldre tiders konst och föremål.

Jag har inget emot muséer, såklart. Men kulturstöd handlar inte om att konservera och bevara för eftervärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar dock fortfarande om de som tycker att det är fel att sponsra äldre tiders musik även menar att det är fel att lägga ner allmänna medel t ex på muséer som bevarar äldre tiders konst och föremål. Och, om man sponsrar orkestrar som har kapacitet att framföra denna musik, ska de då förbjudas att framföra modernare verk? Låter krångligt.

Den där idéen om Wasa i reguljärfabrik kan tyckas briljant, men faller väl rimligtvis på att båtskrället skulle sjunka den här gången också.

ja

man får nöja sig med ostindiefararen götheborrrrrg

klart dom ska framföra moderna verk också

men får dom bidrag för att bevara historia så får dom framföra moderna verk utan bidrag

sponsring är nåt annat

det är när snickers betalar

Link to comment
Dela på andra sajter

ja

man får nöja sig med ostindiefararen götheborrrrrg

klart dom ska framföra moderna verk också

men får dom bidrag för att bevara historia så får dom framföra moderna verk utan bidrag

sponsring är nåt annat

det är när snickers betalar

Jag vet vad sponsring är. Försökte bara skriva lite kortare. Hoppas alla andra förstod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...